Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del Bilag 105
Offentligt
2509739_0001.png
6. januar 2022
LNI
DI-2021-53338
Folketingets Skatteudvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Fortolkning af reglerne om krav om tilbagebetaling af A-skattelån mv.
(”coronalån”)
Til Folketingets Skatteudvalg
./.
I forlængelse af DI’s henvendelse af 9. november 2021 (vedhæftet) om virksomhedernes
udfordringer med afslag på/krav om tilbagebetaling af A-skattelån mv. (’coronalån’)
tillader jeg mig at følge op med et spørgsmål vedrørende fortolkning af reglerne i relation
til kravet om strakstilbagebetaling af lån. Det er således vores vurdering, at reglerne med
henvisning til lovbemærkningerne administreres strammere, end hensigten er i selve
lovteksten – den lovtekst, som Folketinget har vedtaget.
Af § 5, nr. 6, i
lov nr. 572 af 5. maj 2020
fremgår det således, at en virksomhed ikke kan få
lån, hvis den ”inden for de seneste 3 år har fået fastsat et tilsvar af skatter eller afgifter
m.v. foreløbigt efter opkrævningslovens § 4, stk. 1,
som ikke er erstattet af en angivelse
for afregningsperioden”
(vores fremhævning).
I forhold til eventuel opsigelse af lånet og krav om strakstilbagebetaling gælder ifølge
lovens § 6, stk. 2, 2. led, at ”Opfylder en virksomhed i løbet af låneperioden ikke
betingelserne i § 5,
skal lånet dog tilbagebetales straks.” (vores fremhævning).
Eftersom § 6, stk. 2, 2. led, henviser til § 5 (jf. fremhævning), tænker vi, at det fremhævede
i § 5 – altså at virksomheden kan erstatte en foreløbig fastsættelse med en angivelse for
afregningsperioden og på den måde komme inden for bestemmelsens anvendelsesområde
– også må gælde, når virksomheden
har
opnået lån: Således, at virksomheden også efter,
at lånet er opnået, har mulighed for at erstatte en foreløbig fastsættelse med en angivelse
for afregningsperioden og dermed hindre, at lånet bliver opsagt.
Af bemærkningerne til § 6 fremgår imidlertid, at ”Hvis en virksomhed eksempelvis i
låneperioden får foreløbigt fastsat sit afgiftstilsvar, vil lånet skulle tilbagebetales straks.”
Og det er således, Skattestyrelsen administrerer – snarere end i henhold til den
fremhævede lovtekst:
Hvis en virksomhed med coronalån oplever at få en foreløbig fastsættelse af
en skat eller afgift, medfører det en øjeblikkelig opsigelse af coronalånet med
krav om strakstilbagebetaling – også selv om virksomheden, straks den
bliver opmærksom på fejlen, erstatter den foreløbige fastsættelse med en
egentlig angivelse af den skyldige skat eller afgift.
*SAG*
SAU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 105: Henvendelse af 6/1-22 fra Dansk Industri (DI) om betingelser i loven for strakstilbagebetaling af coronalån
Hvis det var meningen, at en virksomhed ikke skulle kunne erstatte en foreløbig
fastsættelse med en angivelse for afregningsperioden (og dermed undgå
strakstilbagebetaling af lånet), burde dette fremgå eksplicit af loven – men det gør det
ikke. Loven henviser for så vidt angår strakstilbagebetaling til de samme betingelser, der
gælder, før lånet er opnået (hvor der er mulighed for at erstatte en foreløbig fastsættelse
med en egentlig angivelse).
Var det intentionen hos Folketingets medlemmer ved vedtagelsen af lovgivningen om
coronalån, at virksomhederne skulle stilles over for strengere krav, end der almindeligvis
gælder ved en foreløbig fastsættelse? Altså at coronlånet opsiges, også selv om
virksomheden, straks den bliver opmærksom på fejlen, erstatter den foreløbige
fastsættelse med en egentlig angivelse?
Hvis ikke det var intentionen, vil vi opfordre Folketingets Skatteudvalg til at bede
skatteministeren foretage det fornødne, således at der administreres i tråd med lovgivers
intention:
Således at virksomheder, der modtager en foreløbig fastsættelse af
Skattestyrelsen, gives en rimelig frist til at erstatte denne fastsættelse med en
egentlig angivelse, før coronalånet opsiges
(og således at de sager, hvor
virksomheder har fået opsagt deres lån uden en rimelig frist, genoptages).
Såfremt ovenstående giver anledning til spørgsmål mv., er I meget velkomne til at rette
henvendelse til chefkonsulent Lene Nielsen på telefon 3377 3563 eller e-mail [email protected].
Med venlig hilsen
Jacob Bræstrup
Skattepolitisk chef