Privat og offentligt ansatte Øresundspendlere beskattes forskelligt: Urimelige og
uhensigtsmæssige regler må laves om.
Claus Hedegaard Sørensen, 1. januar 2022
Sammenfatning
Skattereglerne gør det meget besværligt for offentlig ansatte lønmodtagere og deres arbejdsgivere at
arbejde på den ene side af Øresund og bo på den anden. Reglerne for privat-ansatte er mere
hensigtsmæssige.
Jeg har i den forbindelse skrevet til skatteministeren og bl.a. spurgt hvad det skattemæssigt
hensigtsmæssige er i den eksisterende ordning; hvad ministerens politiske holdning er; samt om
ministeren vil arbejde på at fjerne problemerne. En e-mail fra Skatteministeriet besvarer imidlertid
ikke på mine spørgsmål.
Jeg vil derfor bede medlemmer af Skatteudvalget om at rejse spørgsmålene om den urimelige og
uhensigtsmæssige forskelsbehandling mellem privat og offentligt ansatte overfor ministeren og
arbejde på at få reglerne ændret.
Skatteregler for Øresundspendlere
Den nordiske dobbeltbeskatningsaftale fra 1996 regulerer beskatningsforholdene for borgere i de
nordiske lande, der bor i et land og arbejder i et andet. I dobbeltbeskatningsaftalen skelnes mellem
privat og offentligt ansatte grænsegængere. Artikel 15 vedrører således privat ansatte, mens artikel
19 vedrører offentligt ansatte
1
.
I 2003 indgik Danmark og Sverige en supplerende aftale (ofte benævnt ”Øresundsaftalen”), som
bl.a. vedrører grænsegængere mellem netop de to lande. Sigtet med aftalen var at udnytte den nylige
etablering af Øresundsbroen og skabe et integreret arbejdsmarked. I lovforslagets bemærkninger
stod der bl.a. at ”Aftalen fjerner en række af de problemer, som grænsegængerne og deres
arbejdsgivere har oplevet i dagligdagen. Med aftalen vil grænsegængeren skattemæssigt blive
behandlet som sin kollega på arbejdspladsen”.
Det fremgik imidlertid ikke eksplicit af lovforslaget eller folketingets behandlinger, at
Øresundsaftalen udspringer af artikel 15 i den nordiske dobbeltbeskatningsaftale og dermed alene
gælder for privat ansatte grænsegængere. For offentligt ansatte grænsegængere er der fortsat masser
af problemer og skattemæssigt behandles man ikke som sin kollega.
Uhensigtsmæssigt besvær – egne erfaringer
Dette har jeg erfaret på egen krop. Jeg har i godt fem år arbejdet i Lund, Sverige og haft bopæl i
Roskilde, Danmark. Jeg er i Sverige ansat på en offentlig forskningsinstitution, og som hovedregel
har jeg arbejdet tre dage om ugen i Sverige og to dage om ugen i Danmark. Ved ansættelsens start
1
Den nordiske dobbeltbeskatningsaftale er inspireret af OECD's modeloverenskomst for beskatning af indkomt og
formue. I modeloverenskomstens bemærkninger begrundes særlige regler for offentlig ansatte i relation til lokalt
ansatte på ambassader m.m. Tilsvarende formuleringer anvendes i lovbemærkningerne til den nordiske
dobbeltbeskatningsaftale, hvor der står at ”bestemmelsen har betydning for ambassadepersonale o.lign”. Ikke desto
anvendes disse regler for alle offentligt ansatte grænsegængere. Man får således det indtryk, at både OECD
modeloverenskomsten og den nordiske dobbeltbeskatningsaftale fra 1996 i dette spørgsmål er forældet og ikke tager
højde for en digitaliseret verden, hvor offentligt ansatte kan arbejde hjemme i bopælslandet for en arbejdsgiver i
udbetalingslandet. Jeg har overfor Skattestyrelsen påpeget, at en regel som begrundes med henvisning
til ”ambassadepersonale o.lign” næppe bør gælde for alle andre offentligt ansatte, men det har Skattestyrelsen afvist.