Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 75
Offentligt
2491936_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. december 2021
Internationalt kontor
Sani Sogliano
2021-3050-0089
2237255
Berigtiget samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets
ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 9.-10. december 2021
Side:
2-10
Punkt 6
Forordning om europæiske editions- og
sikringskendelser om elektronisk bevis-
materiale i straffesager
-
Statusorientering
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
2491936_0002.png
Dagsordenspunkt 6: Forordning om europæiske editions- og sikrings-
kendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 225 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. december 2021 med henblik på en statusorientering om trilogfor-
handlingerne med Europa-Parlamentet. Rådet vedtog en generel indstilling
til forordningsforslaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7.
december 2018 og til direktivforslaget på rådsmødet (retlige og indre an-
liggender) den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog en endelig po-
sition til forslagene den 14. december 2020, hvorefter der er pågået trilog-
forhandlinger om forslagene. Forordningsforslaget har overordnet til for-
mål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af lande-
grænser i straffesager. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Forordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet, og
forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser. Det vurderes dog umiddelbart, at en vedtagelse af forord-
ningsforslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte
direktivforslag vil have konsekvenser for Danmark. Det forventes, at man
fra dansk side kan tage statusorienteringen til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af et forslag
til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk
bevismateriale i straffesager samt et forslag til direktiv om harmoniserede
regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af
bevismateriale i straffesager.
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem EU’s
medlemsstater, samt den europæiske efterforskningskendelse. Danmark del-
tager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
2491936_0003.png
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål om kryp-
tering og e-beviser. Emnet har siden 2015 været drøftet på en række råds-
møder.
Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7. december 2018 og til direktivforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog den ende-
lige ordførerrapport den 14. december 2020.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 10. februar
2021.
Sagen forventes sat på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 9.-10. december 2021 med henblik på en statusorientering om
forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige forordningsforslag har været genstand for en
række drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang afspej-
ler Rådets generelle indstilling til forordningsforslaget, der blev vedtaget på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. december 2018. Det skal i
den forbindelse understreges, at forslaget aktuelt er under trilogforhandling,
og at der derfor løbende må forventes at blive fremsat kompromisforslag,
der kan afvige fra Rådets generelle indstilling.
Forordningsforslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
indfører europæiske kendelser om (1) udlevering og (2) sikring af elektro-
nisk bevismateriale, der er lagret af en tjenesteudbyder, der udbyder sine
tjenester i EU. De to typer kendelser kan kun udstedes i forbindelse med
straffesager, herunder i forbindelse med efterforskning.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
Begge typer kendelser vil skulle udstedes eller godkendes af en judiciel
myndighed i en medlemsstat (udstedelsesstaten) og fremsendes ved brug af
en særlig attest direkte til tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsen-
tant, som tjenesteudbyderen – i medfør af det samtidigt fremsatte direktiv-
forslag – har udpeget med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gen-
sidig anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjene-
steudbyderen er etableret eller repræsenteret (den fuldbyrdende medlems-
stat), som udgangspunkt ikke inddrages, idet kendelsen sendes direkte til
tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsentant.
Myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræ-
senteret, vil kun blive inddraget i særlige tilfælde, eller hvis tjenesteudby-
deren eller repræsentanten ikke efterkommer kendelsen. Der pågår i øjeblik-
ket forhandlinger om indførelsen af en såkaldt ”notifikationsprocedure” i
forordningsforslaget. Notifikationsproceduren indebærer overordnet, at
myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er repræsenteret eller
etableret (fuldbyrdelsesmedlemsstaten), modtager en notifikation om ken-
delsen, når denne fremsendes til tjenesteudbyderen eller dennes retlige re-
præsentant.
Forslaget finder kun anvendelse i grænseoverskridende situationer, det vil
sige i tilfælde, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræsenteret i en
anden medlemsstat end udstedelsesstaten. I de tilfælde, hvor tjenesteyderen
er etableret eller repræsenteret i samme medlemsstat som den udstedende
myndighed, vil sikringen eller udleveringen af bevismaterialet skulle ske ef-
ter nationale regler. Forslaget finder ligeledes anvendelse, hvis tjenesteud-
byderen ikke er etableret eller repræsenteret i EU, men udbyder tjenester i
EU.
Efter forordningsforslaget skal kendelser således sendes direkte fra en myn-
dighed i en medlemsstat til en tjenesteudbyders retlige repræsentant i en an-
den medlemsstat. En sådan ordning ville rejse spørgsmål i henhold til grund-
loven, hvis forordningen havde virkning for og fandt anvendelse i Danmark.
Det skyldes, at danske myndigheder efter grundloven som udgangspunkt an-
ses for at være enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for
det danske territorium (det såkaldte uskrevne grundlovsforbud), herunder til
at optræde med retligt forbindende virkning direkte over for virksomheder
og personer i Danmark.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
Idet forordningen er omfattet af retsforbeholdet, og dermed ikke finder an-
vendelse i Danmark, vil kendelser efter forordningsforslaget ikke kunne ret-
tes til og fuldbyrdes direkte over for virksomheder etableret i Danmark.
Derimod kan kendelser rettes til sådanne virksomheders retlige repræsen-
tanter, som er udpeget i en anden medlemsstat, ligesom de kan fuldbyrdes,
over for virksomhedens retlige repræsentant, af myndighederne i det pågæl-
dende medlemsland. Sådanne kendelser vil derfor ikke få retlig virkning i
Danmark.
På den baggrund vurderes det, at forordningsforslaget ikke i sin nuværende
form rejser spørgsmål i forhold til grundloven.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal
vedtages med Europa-Parlamentet som medlovgiver.
Forslaget behandles i Europa-Parlaments Udvalg for Borgernes Rettigheder
og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), som vedtog den endelige
ordførerrapport den 14. december 2020.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at sammenlægge forordningsforslaget om
europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i
straffesager med direktivforslaget om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager, så der alene lægges op til at vedtage én samlet forordning om
e-beviser.
Europa-Parlamentet lægger endvidere op til at ændre definitionerne på de
typer af data, der er omfattet af forordningsforslaget, herunder foreslås der
bl.a. tre typer af datakategorier (abonnementsdata, trafikdata og indholds-
data) frem for de fire typer af datakategorier (abonnementsdata, adgangs-
data, transaktionsdata og indholdsdata), som fremgår af Kommissionens op-
rindelige forordningsforslag.
Herudover forelåes det bl.a., at forordningsforslaget skal indeholde en
udvidet notifikationsmekanisme i henhold til udstedelsen af europæiske
editions- og sikringskendelser.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
Det bemærkes, at trilogforhandlingerne om forslaget blev indledt den 10.
februar 2021, og at det forventes, at der i forbindelse med de kommende
forhandlinger løbende vil blive fremsat kompromisforslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at den grænseoverskridende dimension af de
identificerede problemer betyder, at det er nødvendigt med tiltag på EU-
niveau. Kommissionen har bl.a. anført, at de kriminalitetstyper, der findes
elektroniske beviser for, ofte vedrører situationer, hvor den infrastruktur, de
elektroniske beviser lagres på, samt tjenesteudbyderen, der driver infra-
strukturen, er omfattet af en anden national retlig ramme – inden eller uden
for EU – end den retlige ramme, som ofret og gerningsmanden er omfattet
af. Som følge heraf kan det være meget tidskrævende og vanskeligt for det
kompetente land at få effektiv adgang til elektroniske beviser på tværs af
grænserne uden fælles minimumsregler.
Kommissionen har anført, at medlemsstaterne hver for sig vil have særligt
svært ved at tage højde for den forskelligartede regulering i medlemsstaterne
og ved at forbedre samarbejdet efter den nuværende EU-lovgivning, navnlig
via den europæiske efterforskningskendelse.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange, antallet af berørte politikom-
råder (sikkerhed, grundlæggende rettigheder, herunder proceduremæssige
rettigheder og beskyttelsen af personoplysninger, samt økonomiske aspek-
ter) samt den brede vifte af interessenter vurderer Kommissionen således, at
det er mest hensigtsmæssigt med lovgivning på EU-niveau for at kunne
adressere problemerne.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har – med enkelte undtagelser – ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af
retsanmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Dan-
mark og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemfø-
res i givet fald på grundlag af en analog anvendelse af de relevante bestem-
melser i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning,
herunder ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
det pågældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med
en tilsvarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række særlige regler og procedurer for rets-
hjælp til andre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse straffe-
retlige afgørelser.
Princippet i reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om retshjælp
fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af kendelser om udlevering af be-
vismateriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af lande-
grænserne.
Forslaget supplerer således de eksisterende regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater.
7. Konsekvenser
Forordningsforslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82,
stk. 1. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget,
ligesom forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser for Danmark.
Det bemærkes imidlertid, at forordningsforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidig fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet af retsfor-
beholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes, at en vedtagelse af forordnings-
forslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direk-
tivforslag vil have konsekvenser for Danmark, herunder for erhvervslivet.
Danmarks stilling i relation til forordningsforslaget er i øjeblikket ved at
blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset af Dan-
marks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af forord-
ningsforslaget vil på baggrund af resultatet af denne undersøgelse kunne
fastlægges nærmere.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettig-
heder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slaget.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv og Advokatrådet
har afgivet høringssvar med bemærkninger til forslaget.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at det er et grundlæggende problem ved
forordningsforslaget, at det giver myndigheder mulighed for at operere di-
rekte i andre EU-lande, ved at udstede bindende editionskendelser til tjene-
steudbydere, uden at involvere myndighederne i modtagerlandet. Med for-
ordningsforslaget overlades det dermed til private tjenesteudbydere at værne
om borgernes retssikkerhed og grundlæggende rettigheder.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager -
forudsat at det ikke går ud over tjenesteudbyderes mulighed for at beskytte
brugernes data. Imidlertid ses der med bekymring på den situation, at Dan-
mark står uden for de retslige instrumenter introduceret i forordningsforsla-
get. På den baggrund opfordrer Dansk Erhverv bl.a. til en analyse af even-
tuelle modstridende forpligtelser samt en mulig justering af dansk lovgiv-
ning med henblik på at sikre overensstemmelse med forordningen.
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
2491936_0009.png
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af forordningsforslaget
sammenholdt med en vedtagelse af direktivforslaget kan medføre admini-
strative byrder for erhvervslivet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forordningsforslaget har været genstand for en række drøftelser på arbejds-
gruppeniveau i forbindelse med trilogforhandlingerne med Europa-Parla-
mentet, men der er endnu ikke opnået enighed om en fælles tilgang mellem
Rådet og Parlamentet.
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning på rådsmødet den 9.-10. december 2021.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Fra dansk side er man umiddelbart overordnet positivt indstillet over for for-
slaget, der har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager.
Det bemærkes dog, at Danmark, som følge af retsforbeholdet, ikke vil del-
tage i en kommende vedtagelse af forordningsforslaget, som derfor ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet
af retsforbeholdet, vil forslagene dog kunne medføre visse konsekvenser for
Danmark, jf. pkt. 7. I forbindelse med de aktuelle trilogforhandlinger med
Europa-Parlamentet vil man fra dansk side derfor fortsat være opmærksom
på, hvilken betydning forslaget vil have for Danmark, herunder for danske
myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige sam-
arbejde med de øvrige medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget blev forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-
tering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 6.-7. december
2018, hvor Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget.
Forordningsforslaget blev forelagt til orientering sammen med direktivfor-
slaget forud for den uformelle videokonference for justitsministre den 2. de-
cember 2020 under dagsordenspunktet ”Retlige aspekter af terrorbekæm-
pelse: c) Digitalt samarbejde”.
Folketingets Europaudvalg fik forud for den uformelle videokonference for
justitsministre den 11. marts 2021 tilsendt et samlenotat om forordningen,
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 75: Berigtiget samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. december 2021, fra justitsministeren
2491936_0010.png
som var sat på dagsordenen for videokonferencen med henblik på en statu-
sorientering. Inden forelæggelsen for Folketingets Europaudvalg blev punk-
tet dog efterfølgende taget af dagsordenen for den uformelle videokonfe-
rence.
10