Til Folketingets Retsudvalg: Mere om retsgrundlag
for sletning af sms’er
22. november 2021.
Oluf Jørgensen, lektor i forvaltningsret Aalborg Universitet 1979 - 98, forskningschef i mediejura
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole 1998 -2015, medlem af Offentlighedskommissionen 2002 - 09
Folketingets Retsudvalg har spurgt Justitsministeriet, om det er i overensstemmelse med reglerne, at
embedsmænd sletter sms’er.
Ministeriet har svaret 1. november. Både spørgsmål og svar er holdt i
en generel form, men
med tydelig tanke på sletning af sms’er
i minksagen.
Justitsministeriets svar
undgår eller nedtoner oplysninger om retsgrundlag, der kan sætte kritisk lys
på sletning fra telefoner brugt af ministeriets egen departementschef, statsministeren og tre højt
placerede embedsmænd i Statsministeriet.
Neden for følger supplerende oplysninger om retsgrundlag for journalisering, notatpligt, aktindsigt,
arkivering
og sletning af sms’er.
Kort om konklusioner:
Beslutningen om at aflive alle mink er en afgørelse med indgribende
betydning for de enkelte minkavlere. Sagsbehandlingen er derfor underlagt udvidede krav om
journaliseringspligt, og sagens parter
–
minkavlerne
–
har udvidet ret til aktindsigt. Retningslinjer
for sletning skal respektere lovreglerne om journaliseringspligt, notatpligt, aktindsigt og arkivering.
Justitsministeriet kan ikke fastsætte bindende retningslinjer om sletning af e-mails
og sms’er. Det
følger af arkivloven, at Kulturministeriet og Rigsarkivet har kompetencen.
1. Indholdet
–
ikke formen
–
bestemmer,
om sms’er er dokumenter
Offentlighedsloven omfatter ”dokumenter, der er indgået til eller oprettet af en myndighed m.v.
som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed” (§ 7, stk. 1).
Som nævnt i Justitsministeriets svar er dokumentbegrebet teknologineutralt. En meddelelse, der
indgår i sagsbehandling, er et dokument, uanset om den formidles via papir, e-mail, sms eller andre
kommunikationsformer, der er i brug eller bliver taget i brug i fremtiden.
Justitsministeriets svar fremhæver et par sætninger fra lovens forarbejder:
”….
sms-beskeder i
praksis efter deres karakter som oftest vil være så formløse, at de i almindelighed ikke vil være at
anse som dokumenter omfattet af loven.” Denne beskrivelse af praksis passede, da
Offentlighedskommissionen arbejdede med betænkningen 2002-09, og da lovforslaget blev skrevet
et par år senere. Dengang
blev sms’er typisk brugt til helt korte beskeder
f.eks. om et
mødetidspunkt eller flytning af et møde til andet lokale. Sådanne beskeder kan slettes når som helst,
fordi de ikke handler om indholdet i en sag eller sagsbehandling og derfor ikke er dokumenter.
Sms´er, der indgår i sagsbehandling, er dokumenter i offentlighedslovens forstand. Det gælder også
ministres og særlige rådgiveres
sms’er,
der påvirker sagsbehandling. Indholdet er afgørende
–
ikke
formen.
Justitsministeriets svar omtaler en udtalelse fra ombudsmanden om en sag i Udenrigsministeriets
regi, men kun en del af udtalelsen (FOB
2015-30).
Justitsministeriet omtaler ikke den del af
udtalelsen, hvor ministeriet får kritik, fordi det antog, at fire sms´er ikke var dokumenter i