Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2458166_0001.png
Udenrigsminister Jeppe Kofod
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Danmark
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 21/02769-1
24. SEPTEMBER 2021
Kære Jeppe Kofod
Institut for Menneskerettigheder ønsker hermed at følge op på
spørgsmålet om hjemtagelse af danske børn, som er tilbageholdt i lejre
i det nordøstlige Syrien.
I henhold til sit mandat som national menneskerettighedsinstitution
skal Institut for Menneskerettigheder fremme og beskytte
menneskerettighederne, blandt andet ved at rådgive regeringen om
mulige menneskerettighedskrænkelser.
Det fremgik af orienteringen af følgegruppen for regeringens Task Force
Evakuering den 7. september 2021 og af svar på folketingsspørgsmål, at
Udenrigsministeriet hjemtager 14 børn med deres mødre, som har
dansk statsborgerskab.
1
Endvidere har Udenrigsministeriet tilbudt fem
børn, hvis mødre har fået frataget deres statsborgerskab administrativt,
at blive evakueret, såfremt mødrene samtykker til, at børnene tages
hjem til Danmark uden mødrene.
2
Det følger af praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol,
at Danmark som udgangspunkt ikke er forpligtet til at yde bistand til
borgere i udlandet. Myndighedsudøvelse overfor borgere i udlandet
skal imidlertid ske i overensstemmelse med internationale forpligtelser,
1
Svar på spørgsmål nr. S 1543 af 1. juni 2021, tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20201/spoergsmaal/S1543/index.htm
2
Svar på spørgsmål nr. 321 (Alm. del) af 17. juni 2021 til Folketingets Udenrigsudvalg,
tilgængelig her,
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/URU/spm/321/index.htm
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 7. oktober 2021 fra Institut for Menneskerettigheder om kopi af brev til udenrigsministeren om de retlige aspekter for børn i lejre i det nordøstlige Syrien
2458166_0002.png
herunder forpligtelser i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention.
Dertil kommer, at en række af kerneforpligtelserne i bl.a. Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention, herunder fx beskyttelsen
af barnets bedste og forbuddet mod diskrimination, antages at have
karakter af folkeretlig sædvaneret, som staten i forbindelse med
myndighedsudøvelse både i og uden for statens grænser er forpligtet
af. Det gælder uanset om de pågældende individer er under statens
jurisdiktion. Modsat de menneskeretlige konventioner, hvis
anvendelsesområder er afgrænset til individer under statens
jurisdiktion.
Det følger desuden af dansk ret, at danske myndigheder skal efterleve
legalitetsprincippet og kravet om saglig forvaltning i deres
myndighedsudøvelse uanset, om denne foregår i Danmark eller i
udlandet. Det indebærer bl.a., at offentlige myndigheder ved
skønsudøvelsen skal efterleve de hensyn, der ligger til grund for
grundlovens frihedsrettigheder og menneskerettighederne, herunder
beskyttelsen af barnets bedste og ikke-diskriminationsprincippet.
3
Pligten til at sikre, at myndighedsudøvelse i form af beslutninger om at
tilbyde evakuering skal være lovlige i henhold til dansk og international
ret, fremgår også af afrapporteringen fra Task Force Evakuering:
”Endvidere vil der ikke inden for rammerne af Danmarks internationale
forpligtelser være mulighed for at
tilbyde evakuering
af et barn uden
forælderen med forælderens samtykke, hvis barnets tarv, jf.
Børnekonventionens artikel 3, taler imod dette.”
4
Institut for Menneskerettigheder har i sit høringssvar til
afrapporteringen gjort gældende, at en mor i en situation som denne,
hverken efter Den Europæiske Menneskerettighedskonvention eller
dansk ret vil kunne afgive et frit og informeret samtykke om adskillelse
fra sit barn med henblik på barnets evakuering.
5
Ligesom det ikke kan
være inden for rammerne af Danmarks internationale og nationale
forpligtelser at tilbyde evakuering af et barn med samtykke, hvis
barnets tarv taler imod det, så kan det heller ikke være inden for
Niels Fenger, Forvaltningsret, 2018, DJØF, s. 340
.
4
Afrapporteringen fra den Tværministerielle Task Force Evakuering, 18. maj 2021,
side 16 (kursiv tilføjet her)
5
Institut for Menneskerettigheder, høringssvar over afrapportering fra regeringens
taskforce om evakuering af børn fra lejre i Syrien, 21. maj 2021, tilgængelig her,
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/afrapportering-regeringens-taskforce-
evakuering-boern-lejre-syrien
2/3
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 7. oktober 2021 fra Institut for Menneskerettigheder om kopi af brev til udenrigsministeren om de retlige aspekter for børn i lejre i det nordøstlige Syrien
Danmarks internationale og nationale forpligtelser at basere en
evakuering af et barn uden dets mor på et ugyldigt samtykke til
adskillelse.
Idet myndighedernes beslutninger om at tilbyde evakuering skal
overholde såvel Danmarks internationale som nationale retlige
forpligtelser, skal beslutningen også overholde forbuddet imod at
diskriminere imellem børnene.
Direkte forskelsbehandling af fem danske børn i ekstrem nød på
baggrund af, om mødrene har fået frataget deres statsborgerskab
administrativt, må anses for at kræve meget vægtige grunde, jf. Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 14 sammenholdt
med artikel 8. Desuden følger det af FN’s Børnekonventions artikel 2, at
diskrimination på grund af forældres status er forbudt, og at alle
passende foranstaltninger skal træffes for at forebygge, at børn stilles
ringere på grund af deres forældres status.
Institut for Menneskerettigheder hører gerne ministeriets retlige
overvejelser omkring pligten til at sikre, at danske
myndighedsbeslutninger om at evakuere overholder såvel Danmarks
internationale som nationale retlige forpligtelser, her navnlig vilkåret
om samtykke og forskelsbehandlingen af børnene på grundlag af, om
mødrene administrativt har fået frataget deres statsborgerskab.
Med venlig hilsen
Louise Holck
DIREKTØR
3/3