Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 390
Offentligt
2631524_0001.png
Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - Bilag 361
Offentligt
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforsknings-
midler altid er fuldt fokus på, at disse udgør
potentielle beviser i en straffesag, og at de
usikkerheder, der konkret måtte knytte sig til
det
pågældende
efterforskningsmiddel,
fremlægges
åbent
gennem
hele
straffesagskæden.
Justitsministeren
fremsætter et lovforslag herom i indeværende
samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-
systemer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-
håndtering har i flere tilfælde vist sig at være
udfordret. Der er iværksat en ekstern
undersøgelse af datahåndteringen hos politiet
og anklagemyndigheden, som indebærer en
kulegravning af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Forsinket
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af
retsplejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med
Bevismidler (Bevismiddeltilsynet) under samme ledelse som Den Uafhængige
Politiklagemyndighed. Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021.
For så vidt angår etableringen af Bevismiddeltilsynet træder loven i kraft den 1.
januar 2022. Det er forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, at Politiklagerådet
og direktøren for Politiklagemyndigheden og Bevismiddeltilsynet efter
lovforslagets vedtagelse vil kunne foretage de forberedelseshandlinger, som
kræves for, at tilsynsmyndigheden er i drift pr. 1. januar 2022.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er
afsluttet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen
blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del
bilag 336).
Undersøgelsen har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data
der ligger i it-systemerne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter
disse data. Herudover er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer,
ligesom der er sket en afdækning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver
undersøgelsesbølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe
bestående af repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten,
ligesom Folketingets Retsudvalg også er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21
(Alm. del), bilag 14, 186, 273 og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire
tværgående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har
undersøgelsen givet anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-
systemer.
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0002.png
Det er det eksterne konsulentfirmas vurdering, at omfanget og typen af de
identificerede problemstillinger hos politiet ligner det, som andre organisationer
med samme kompleksitet har, mens omfanget og typen af de identificerede
problemstillinger hos anklagemyndigheden er mindre end hos lignende
organisationer med tilsvarende størrelse og kompleksitet.
Det er forventningen, at politiet og anklagemyndigheden arbejder aktivt på at
implementere de anbefalede tiltag. Det skal i den forbindelse bemærkes, at
arbejdet med at implementere en del af tiltagene er påbegyndt inden og
sideløbende med undersøgelsen. Med implementeringen af tiltagene vil
myndighederne også komme nærmere på ambitionen om at være rollemodel for
datahåndtering
Der er også gennemført en undersøgelse af håndteringen af data i PET, men grundet
PET’s særlige forhold er u dersøgelse af PET ge e ført i et særskilt spor.
3
Review af it-systemer, der opbevarer og
behandler tekniske efterforskningsmidler og
beviser
Justitsministeren har iværksat et review af
opbevaring og behandling af tekniske
efterforskningsmidler og beviser (f.eks. DNA-
profiler og fingeraftryk) i politiets og
anklagemyndighedens it-systemer.
Gennemført
Det eksterne review af tekniske bevismidler er afsluttet, og orientering om
afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen er oversendt til Folketingets
Retsudvalg den 18. juni 2021 (Alm. del
bilag 359). Reviewet har omfattet seks
overordnede kategorier af beviser, der dækker over i alt 24 bevismidler. Den
overordnede afrapportering på reviewet falder i to dele i form af to
overliggernotater. Opdelingen skyldes, at ti ud af de 24 bevismidler er forbundet
med øget fortrolighed. Disse bevismidler har været særskilt behandlet for at værne
om politiets arbejdsmetoder. Overliggernotaterne er oversendt til Folketingets
Retsudvalg sammen med orienteringen om afslutningen og afrapporteringen på
reviewet.
Reviewet konkluderer, at de undersøgte bevismidler håndteres på en måde af
politiet og anklagemyndigheden, der i overvejende grad reducerer risikoen for
teknisk forvanskning, og at bevismidlernes nødvendige karakteristika ikke ændres
utilsigtet som led i håndteringen. Risikovurderingen for de omfattede bevismidler
spænder mellem
meget lav
og
middel,
og det overordnede billede er, at der
generelt er
lav
risiko for teknisk forvanskning, ligesom der ikke er konstateret
konkrete eksempler på teknisk forvanskning af nogle af de omfattede bevismidler.
Med reviewet har politiet og anklagemyndigheden modtaget anbefalinger til en
række kvalitetsforbedrende tiltag. Det er forventningen, at myndighederne vil
implementere tiltagene, herunder arbejde videre med at implementere de tiltag,
som allerede er igangsat.
Der er
også ge e ført et re ie af be is idler i PET, e gru det PET’s særlige
forhold er undersøgelsen gennemført i et særskilt spor.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0003.png
Nr.
4
Delinitiativ
Opfølgning på og læring af teledata-sagen i
hele Justitsministeriets koncern
Justitsministeren har bedt departementet om
at følge op på, at hele Justitsministeriets
koncern drager den fornødne læring af sagen.
Status
Let forsinket
fremdrift.
Afsluttes endeligt
i 3. kvartal 2021.
Bemærkning
Læringen af teledata-sagen har kontinuerligt været genstand for drøftelser på
møder i departementets direktion og ledelse. Derudover har læring af teledata-
sagen været en rød tråd i departementets løbende dialog med ledelsen i
myndighederne på Justitsministeriets område. Samtidig er det afgørende, at
departementets medarbejdere forstår departementets opgave i et ministerstyre
med fokus på ministeransvar og tilsynspligt. Dette var bl.a. temaet for
departementets seneste personalekonference i august 2019. Der er efterfølgende
blevet fulgt op på disse drøftelser på afdelingsmøder i departementet i løbet af
efteråret 2019.
Justitsministeriets departement har på et ledelsesseminar i januar 2020 og et
fællesmøde i februar 2020 fulgt yderligere op på departementets læring af teledata-
sagen. Hos såvel departementet som myndighederne har der i foråret 2020 været
peer reviews, der har givet input til identifikation af risici og bedre behandling af
oplysninger. Der har været afholdt et koncernledelsesseminar i juni 2020, hvor
erfaringer og input blev drøftet, ligesom man drøftede udbredelse af læring af
teledatasagen i de respektive myndigheder. I departementet har der henover
vinteren 2020/2021 i de enkelte kontorer været drøftelser af håndtering af
oplysninger, og læringspunkterne herfra har afslutningsvist været drøftet i
direktionen.
Tilsvarende har teledata-sagens konkrete elementer, herunder læringen, været
drøftet på ledelsesniveau i Justitsministeriets styrelser, ligesom der er arbejdet på
en risikoafdækning. Styrelserne har ligesom departementet haft hver deres koncept
for udbredelse af læringen af teledata-sagen i organisationen.
Der samles op på erfaringerne med de lokale udbredelser af læringen på
koncernniveau i 3. kvartal 2021.
Ansvarlig
Justitsministeriet
i samarbejde med
resten af
koncernen
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0004.png
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tiltag rettet specifikt mod teledata
5
Oplysning om fejl og usikkerheder i teledata
Deloitte har, i forlængelse af sin undersøgelse
af Rigspolitiets håndtering af historiske
teledata, udarbejdet et uvildigt notat
en
såkaldt "varedeklaration"
der redegør for de
særlige punkter, som politi, anklagere,
forsvarere
og
dommere
bør
være
opmærksomme på, når historiske teledata
anvendes i efterforskningen og som bevis i
straffesager.
"Varedeklarationen" vil
når den har været i
høring hos de relevante interessenter
fremover indgå i alle straffesager, der
indeholder teledata.
6
Nye retningslinjer og vejledninger om
anvendelse og præsentation af teledata
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil, i forlængelse
af den eksterne undersøgelse af Rigspolitiets
håndtering af historiske teledata, udarbejde
nye retningslinjer og vejledninger, der tager
højde for de usikkerheder, som er identificeret
i den eksterne undersøgelse. De skal
indeholde nationale retningslinjer for
Telecenterets og politikredsenes håndtering
og kvalitetssikring af teledata, og samtidig tage
højde for
fre læggelse af ” are-
deklaratio
e ” og ”o ersættelsesguide ” o er
teleudbydernes forskellige formater og rådata
i retten.
Gennemført
Rigsadvokaten offentliggjorde den 16. oktober 2019 et nyt
Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i straffesager.
afsnit
i
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
Gennemført
Deloitte har den 15. oktober 2019 udfærdiget et uvildigt notat om anvendelse af
historiske teledata i straffesager. Notatet vedlægges, når teledata indgår i en
straffesag.
Notatet har været i høring hos Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Advokatrådet, Danske Advokater, Domstolsstyrelsen og den uafhængige kontrol- og
styregruppe i teledata-sagen.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
Rigspolitiet udsendte den 25. oktober 2019 en vejledning for håndtering og
kvalitetskontrol af teledata samt en skabelon til en kvalitetskontrolrapport
vedrørende anvendelse af teledata i straffesager til relevante medarbejdere.
Rigspolitiet udsendte en revideret vejledning den 30. oktober 2019 som følge af, at
datapakkerne fra Deloitte skulle kvalificeres yderligere.
Retningslinjer og vejledninger revideres fremover løbende efter behov.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0005.png
Nr.
7
Delinitiativ
Akkreditering og certificering af kvalitets-
kontroller
Rigspolitiet vil indføre faste, dokumenterede
procedurer og interne kontroller i den daglige
drift. Procedurerne skal efterleve relevante
eksterne kvalitetsstandarder, og Telecenteret
skal underlægges uvildig ekstern kontrol af, at
disse standarder overholdes. Det skal sikre, at
Rigspolitiet kan opnå en certificering af
Telecenterets kvalitetskontroller. Målet er på
sigt at opnå akkreditering efter en
internationalt anerkendt kvalitetsstandard.
Status
Forsinket
Bemærkning
Rigspolitiet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal indføre faste, dokumenterede
procedurer og interne kvalitetskontroller i den daglige drift i Teledatasektionen
(tidligere Telecenteret) med afsæt i kvalitetsstandarden ISO27001.
Procedurerne og kvalitetskontrollerne vil indledningsvis være centreret om
følgende områder:
Logisk sikkerhed og brugeradministration
Udviklings- og ændringsprocesser
Driftssikkerhed
Ansvarlig
Rigspolitiet
En del af ovennævnte procedurer og kvalitetskontroller er dokumenteret og under
implementering, mens de resterende procedurer og kvalitetskontroller forventes
dokumenteret og implementeret i løbet af første halvår 2021. Arbejdet med at
implementere ovennævnte procedurer og kvalitetskontroller var oprindeligt
forudsat afsluttet inden udgangen af 2020, men er blevet forsinket bl.a. som følge
af covid-19.
På længere sigt vil Rigspolitiet arbejde hen mod en certificering efter en
internationalt anerkendt standard af de relevante arbejdsgange og processer, som
indgår i Teledatasektionens håndtering af historiske teledata.
Den eksterne kontrol af Rigspolitiets konvertering af historiske teledata er etableret
og idriftsat ultimo april 2020, således at Teledatasektionen (tidligere Telecenteret)
periodisk fremadrettet modtager uvildige valideringsrapporter på alle udførte
konverteringer af historiske teledata.
8
Ekstern kontrol af Rigspolitiets konvertering
Indtil certificeringen er på plads, og der er
etableret
en
mere
professionel
it-
understøttelse til behandling af historiske
teledata, skal der etableres en ekstern, teknisk
kontrol med konverteringen af rådata.
Rigspolitiet vil indgå aftale med en uvildig
tredjepart herom. Der vil tillige blive indført
udvalgte manuelle stikprøvekontroller af
konverteringen.
Gennemført
Rigspolitiet
9
Øgede og rette kompetencer i Telecenteret
For at understøtte arbejdet med at
modernisere
og
professionalisere
Telecenterets arbejde, skal centeret styrkes
med flere og specialiserede kompetencer.
Gennemført
Med henblik på at styrke såvel robustheden som specialistkompetencerne og for at
sikre driften og varetagelsen af teledata-sagens initiativer samt øvrige iværksatte og
kommende udviklingsprojekter er Teledatasektionen (tidligere Telecentret) blevet
styrket med seks nye medarbejdere, hvormed styrkelsen af sektionen er
gennemført.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0006.png
Nr.
10
Delinitiativ
Styrket samarbejde med telebranchen
Der oprettes et nyt samarbejdsforum mellem
Rigspolitiet og telebranchen. Samarbejdet
skal både etableres på direktørniveau og
mellem operationelle arbejdsgrupper (fagligt,
it-teknisk og juridisk).
Status
Gennemført
Bemærkning
Der er oprettet et samarbejdsforum mellem Rigspolitiet og telebranchen.
Det første møde på strategisk niveau blev afholdt den 30. oktober 2019, hvor der
blev opnået enighed om strukturen for samarbejdet, herunder deltagerkreds og
mødefrekvens. Telebrancheforum mødes som udgangspunkt halvårligt. Næste
møde er berammet til juni 2021.
Derudover mødes aktørerne på arbejdsgruppeniveau ift. mere operationelle
faglige, tekniske og juridiske spørgsmål.
De uddannelsestiltag, der er planlagt gennemført i 2020, herunder afholdelse af
tværfaglige temadage og ajourføring af specialistuddannelsen i teledata, er udskudt
som følge af covid-19-retningslinjerne.
Uddannelsestiltag forventes gennemført ved udgangen af 2021, hvis de
sundhedsfaglige retningslinjer tillader det.
Ansvarlig
Rigspolitiet
11
Markant uddannelsesindsats
Relevante efterforskere, analytikere og
anklagere skal have styrket uddannelse og
kompetenceudvikling i teledata.
Rigsadvokaten vil også gå i dialog med
forsvarere og domstole med henblik på at
understøtte øget undervisning også af
forsvarere og dommere.
Forsinket
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
12
Øget kvalitetskontrol og åbenhed
Efterforskere og anklagere skal i højere grad
selv kontrollere og efterprøve konverteret
data med rådata. Dette skal imødegå risikoen
for fejl i konverteret data. Som hjælp hertil har
Rigspolitiet udarbejdet en oversættelsesguide
”ter i ologiske a” o er
teleudbydernes
forskellige formater af rådata. Samtidig vil
anklagere i større omfang fremlægge rådata i
retten, når teledata har en væsentlig
bevismæssig betydning.
Enstrengede sagsgange om teledata
Der etableres ét enkelt kontaktpunkt i
samtlige politikredse mv. vedrørende teledata
for at sikre øget viden og fokus på området.
Gennemført
Terminologiskemaerne blev formidlet til politikredsene medio oktober 2019 i
forbindelse med udsendelse af Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata
i straffesager.
Procedurer for opfølgning på terminologiskemaerne, herunder formidling af de
reviderede terminologiskemaer, er udarbejdet medio december 2019.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
13
Gennemført
Der er i første kvartal 2020 blevet oprettet en funktionspostkasse og udpeget et
kontaktpunkt vedr. teledata i alle politikredse og efterforskningsfællesskaber.
Til brug for den nye kontaktpunktsfunktion vedr. teledata er der udarbejdet en
funktionsbeskrivelse. Kontaktpunktsfunktionen skal være med til at sikre øget viden
og professionalisering af arbejdet med historiske teledata samt understøtte et
længerevarende strategisk fokus på området.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0007.png
Nr.
14
Delinitiativ
Målretning
og
kvalitetssikring
indhentning af teledata
ved
Status
Planmæssig
fremdrift
Bemærkning
Der er gennemført en teknisk foranalyse, der beskriver de tekniske krav til indkøb
af specialudstyr. Der er i den forbindelse afholdt møde med en leverandør af udstyr
som et led i en markedsafdækning.
Der udestår fortsat kravspecificering og indkøb af specialudstyret. Som led i
flerårsaftalen for politiet og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 forventes
initiativet at starte op i første kvartal af 2022 med forventet ibrugtagning af udstyr
i tredje kvartal af 2023.
Ansvarlig
Rigspolitiet
Rigspolitiet indkøber specialudstyr, der
konkret kan kortlægge de relevante
telemaster med henblik på at målrette
indhentningen af historiske teledata markant.
Udstyret skal også bruges til at efterprøve
mastedækningen og masteplaceringen.
15
Fokus på sletteregler
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil i fællesskab
sikre, at der er fastsat og efterleves ensartede
regler for sletning af teledata i Rigspolitiet og i
politikredsene.
Forsinket
Den nedsatte arbejdsgruppe med deltagere fra Rigspolitiet, herunder PET, og
Rigsadvokaten, har beskrevet de gældende regler for sletning af teledata. Der vil på
baggrund heraf blive udarbejdet interne retningslinjer.
De nye retningslinjer var forudsat implementeret i 2020, men implementeringen er
blevet forsinket som følge af bl.a. redegørelsen vedrørende allerede registrerede
lokaliseringsdata (tidligere signaleringsdata), covid-19 og et større træk på de
ressourcer i Rigspolitiet, som arbejder med udarbejdelsen af retningslinjerne.
Retningslinjerne forventes at foreligge i endelig form ved udgangen af juni 2021.
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten
16
Professionel
og
understøttelse
fremtidssikret
it-
Delvis forsinket
De tiltag, der skal styrke driftsstabiliteten i de nuværende systemer, der opbevarer
og behandler historiske teledata, herunder implementering af fundamentale it-
foranstaltninger, er gennemført.
Arbejdet med på længere sigt at anskaffe ny infrastruktur og software, der
adresserer alle elementer af it-driften for historiske teledata, indledes med en
foranalyse. Denne skulle være igangsat primo 2020, men er blevet forsinket på
grund af knaphed på projektledelsesressourcer.
Anskaffelsen af en ny infrastruktur og software, herunder en indledende foranalyse
som led i flerårsaftalen for politiet og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
indledes i andet kvartal af 2021 med forventet ibrugtagning af udstyr i tredje kvartal
2024.
Rigspolitiet
Rigspolitiet vil iværksætte initiativer for at
modernisere it-understøttelsen for de
systemer, som opbevarer og behandler
historiske teledata. Initiativerne på kort sigt vil
have fokus på driftsstabilitet og fundamentale
it-foranstaltninger.
På sigt anskaffes ny infrastruktur og software.
Der igangsættes således initiativer, der på
længere sigt adresserer alle elementer af it-
driften for historiske teledata.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631524_0008.png
Nr.
17
Delinitiativ
Rigsadvokaten fører et skærpet tilsyn med
brugen af tekniske beviser i straffesager
Justitsministeren har tilkendegivet over for
rigsadvokaten, at han har en klar forventning
om, at anklagemyndigheden, som led i
legalitets- og kvalitetssikringen i straffesager,
fremover har større opmærksomhed på og
fører et skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager.
Status
Gennemført
Bemærkning
Rigsadvokaten har udfærdiget en plan for skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager i 2020. I den forbindelse har Rigsadvokaten anmodet de
regionale statsadvokater om i forbindelse med deres tilsyn med politikredsene i
2020 at have skærpet fokus på politikredsenes brug af tekniske beviser i
straffesager.
Det skal dels ske ved statsadvokaternes udmelding til politikredsene om det
skærpede tilsyn, dels i forbindelse med statsadvokaternes ankesagsbehandling og
gennemgang af sager i øvrigt, herunder i forbindelse med statsadvokaternes
udfærdigelse af feedbacknotater til politikredsene.
De regionale statsadvokater skal derudover løbende overveje, om der
både i
forhold til kvaliteten og legaliteten
er behov for at drøfte brugen af de tekniske
beviser med en eller flere kredse.
Ansvarlig
Rigsadvokaten