Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 390
Offentligt
2631517_0001.png
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforsknings-mid-
ler altid er fuldt fokus på, at disse udgør poten-
tielle beviser i en straffesag, og at de usikker-
heder, der konkret måtte knytte sig til det på-
gældende efterforskningsmiddel, fremlægges
åbent gennem hele straffesagskæden. Justits-
ministeren fremsætter et lovforslag herom i
indeværende samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-syste-
mer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-hånd-
tering har i flere tilfælde vist sig at være udfor-
dret. Der er iværksat en ekstern undersøgelse
af datahåndteringen hos politiet og anklage-
myndigheden, som indebærer en kulegravning
af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Gennemført
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af
retsplejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med Bevis-
midler (Bevismiddeltilsynet) under samme ledelse som Den Uafhængige Politikla-
gemyndighed. Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021 og trådte i kraft den 1.
januar 2022. Bevismiddeltilsynet er således etableret.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er af-
sluttet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen
blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del
bilag 336).
Undersøgelsen har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data
der ligger i it-systemerne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter
disse data. Herudover er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer, li-
gesom der er sket en afdækning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver undersøgel-
sesbølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe bestående
af repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten, ligesom Fol-
ketingets Retsudvalg også er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21 (Alm. del),
bilag 14, 186, 273 og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire
tværgående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har undersøgel-
sen givet anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-systemer.
Det eksterne konsulentfirma har vurderet, at omfanget og typen af de identifice-
rede problemstillinger hos politiet ligner det, som andre organisationer med samme
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0002.png
kompleksitet har, mens omfanget og typen af de identificerede problemstillinger
hos anklagemyndigheden er mindre end hos lignende organisationer med tilsva-
rende størrelse og kompleksitet.
Det er forventningen, at politiet og anklagemyndigheden arbejder aktivt på at im-
plementere de anbefalede tiltag. Det skal i den forbindelse bemærkes, at arbejdet
med at implementere en del af tiltagene blev påbegyndt inden og sideløbende med
undersøgelsen. Med implementeringen af tiltagene vil myndighederne også komme
nærmere på ambitionen om at være rollemodel for datahåndtering. Justitsministe-
riet følger løbende op på myndighedernes arbejde med at implementere anbefalin-
gerne.
Der er også gennemført en undersøgelse af håndteringen af data i PET, men grundet
PET’s særlige
forhold er undersøgelsen af PET gennemført i et særskilt spor.
3
Review af it-systemer, der opbevarer og be-
handler tekniske efterforskningsmidler og be-
viser
Justitsministeren har iværksat et review af op-
bevaring og behandling af tekniske efterforsk-
ningsmidler og beviser (f.eks. DNA-profiler og
fingeraftryk) i politiets og anklagemyndighe-
dens it-systemer.
Gennemført
Det eksterne review af tekniske bevismidler er afsluttet, og orientering om afslut-
ning og endelig afrapportering på undersøgelsen er oversendt til Folketingets Rets-
udvalg den 18. juni 2021 (Alm. del
bilag 359). Reviewet har omfattet seks over-
ordnede kategorier af beviser, der dækker over i alt 24 bevismidler. Den overord-
nede afrapportering på reviewet falder i to dele i form af to overliggernotater. Op-
delingen skyldes, at ti ud af de 24 bevismidler er forbundet med øget fortrolighed.
Disse bevismidler har været særskilt behandlet for at værne om politiets arbejds-
metoder. Overliggernotaterne er oversendt til Folketingets Retsudvalg sammen
med orienteringen om afslutningen og afrapporteringen på reviewet.
Reviewet har konkluderet, at de undersøgte bevismidler håndteres på en måde af
politiet og anklagemyndigheden, der i overvejende grad reducerer risikoen for tek-
nisk forvanskning, og at bevismidlernes nødvendige karakteristika ikke ændres util-
sigtet som led i håndteringen. Risikovurderingen for de omfattede bevismidler
spænder mellem
meget lav
og
middel,
og det overordnede billede er, at der gene-
relt er
lav
risiko for teknisk forvanskning, ligesom der ikke er konstateret konkrete
eksempler på teknisk forvanskning af nogle af de omfattede bevismidler.
Med reviewet har politiet og anklagemyndigheden modtaget anbefalinger til en
række kvalitetsforbedrende tiltag, og det er forventningen, at myndighederne im-
plementerer tiltagene. Justitsministeriet følger løbende op på arbejdet, der pågår
med at implementere anbefalingerne.
Der er også gennemført et review af bevismidler i PET, men grundet PET’s særlige
forhold er undersøgelsen gennemført i et særskilt spor.
4
Opfølgning på og læring af teledata-sagen i
hele Justitsministeriets koncern
Gennemført
Læringen af teledata-sagen har kontinuerligt været genstand for drøftelser på mø-
der i departementets direktion og ledelse. Derudover har læring af teledata-sagen
Justitsministeriet
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0003.png
Justitsministeren har bedt departementet om
at følge op på, at hele Justitsministeriets kon-
cern drager den fornødne læring af sagen.
været en rød tråd i departementets løbende dialog med ledelsen i myndighederne
på Justitsministeriets område. Samtidig er det afgørende, at departementets med-
arbejdere forstår departementets opgave i et ministerstyre med fokus på minister-
ansvar og tilsynspligt. Dette var bl.a. temaet for departementets personalekonfe-
rence i august 2019. Der er efterfølgende blevet fulgt op på disse drøftelser på af-
delingsmøder i departementet i løbet af efteråret 2019.
Justitsministeriets departement har på et ledelsesseminar i januar 2020 og et fæl-
lesmøde i februar 2020 fulgt yderligere op på departementets læring af teledata-
sagen. Hos såvel departementet som myndighederne har der i foråret 2020 været
peer reviews, der har givet input til identifikation af risici og bedre behandling af
oplysninger. Der har været afholdt et koncernledelsesseminar i juni 2020, hvor er-
faringer og input blev drøftet, ligesom man drøftede udbredelse af læring af teleda-
tasagen i de respektive myndigheder. I departementet har der henover vinteren
2020/2021 i de enkelte kontorer været drøftelser af håndtering af oplysninger, og
læringspunkterne herfra har afslutningsvist været drøftet i direktionen.
Tilsvarende har teledata-sagens konkrete elementer, herunder læringen, været
drøftet på ledelsesniveau i Justitsministeriets styrelser, ligesom der er arbejdet på
en risikoafdækning. Styrelserne har ligesom departementet haft hver deres koncept
for udbredelse af læringen af teledata-sagen i organisationen.
Der er samlet op på erfaringerne med de lokale udbredelser af læringen på kon-
cernniveau i 4. kvartal 2021, og initiativet er hermed gennemført.
i samarbejde med
resten af koncernen
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0004.png
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tiltag rettet specifikt mod teledata
5
Oplysning om fejl og usikkerheder i teledata
Deloitte har, i forlængelse af sin undersøgelse
af Rigspolitiets håndtering af historiske tele-
data, udarbejdet et uvildigt notat
en såkaldt
"varedeklaration"
der redegør for de særlige
punkter, som politi, anklagere, forsvarere og
dommere bør være opmærksomme på, når hi-
storiske teledata anvendes i efterforskningen
og som bevis i straffesager.
"Varedeklarationen" vil
når den har været i
høring hos de relevante interessenter
frem-
over indgå i alle straffesager, der indeholder
teledata.
6
Nye retningslinjer og vejledninger om anven-
delse og præsentation af teledata
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil, i forlængelse
af den eksterne undersøgelse af Rigspolitiets
håndtering af historiske teledata, udarbejde
nye retningslinjer og vejledninger, der tager
højde for de usikkerheder, som er identificeret
i den eksterne undersøgelse. De skal inde-
holde nationale retningslinjer for Telecente-
rets og politikredsenes håndtering og kvali-
tetssikring af teledata, og samtidig tage højde
for fremlæggelse af ”vare-deklarationen” og
”oversættelsesguiden” over teleudbydernes
forskellige formater og rådata i retten.
7
Akkreditering og certificering af kvalitetskon-
troller
Politiet vil indføre faste, dokumenterede pro-
cedurer og interne kontroller i den daglige
drift. Procedurerne skal efterleve relevante
eksterne kvalitetsstandarder, og Telecenteret
Forsinket
Gennemført
Rigsadvokaten offentliggjorde den 16. oktober 2019 et nyt afsnit i Rigsadvokatmed-
delelsen om anvendelse af teledata i straffesager.
Rigspolitiet udsendte den 25. oktober 2019 en vejledning for håndtering og kvali-
tetskontrol af teledata samt en skabelon til en kvalitetskontrolrapport vedrørende
anvendelse af teledata i straffesager til relevante medarbejdere.
Rigspolitiet udsendte en revideret vejledning den 30. oktober 2019 som følge af, at
datapakkerne fra Deloitte skulle kvalificeres yderligere.
Retningslinjer og vejledninger revideres fremover løbende efter behov.
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
Gennemført
Deloitte har den 15. oktober 2019 udfærdiget et uvildigt notat om anvendelse af
historiske teledata i straffesager. Notatet vedlægges, når teledata indgår i en straf-
fesag.
Notatet har været i høring hos Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Advokatrå-
det, Danske Advokater, Domstolsstyrelsen og den uafhængige kontrol- og styre-
gruppe i teledata-sagen.
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
Politiet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal indføre faste, dokumenterede proce-
durer og interne kvalitetskontroller i den daglige drift i Teledatasektionen i National
enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) (tidligere Telecenteret) med afsæt i kvalitets-
standarden ISO27001.
Procedurerne og kvalitetskontrollerne vil indledningsvis være centreret om føl-
gende områder:
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0005.png
skal underlægges uvildig ekstern kontrol af, at
disse standarder overholdes. Det skal sikre, at
politiet kan opnå en certificering af Telecente-
rets kvalitetskontroller. Målet er på sigt at
opnå akkreditering efter en internationalt an-
erkendt kvalitetsstandard.
Logisk sikkerhed og brugeradministration
Udviklings- og ændringsprocesser
Driftssikkerhed
Initiativet har været forsinket, idet en projektlederstilling skulle genbesættes. Pro-
jektlederstillingen er blevet besat, og fremdriften i projektet er derfor sikret på ny.
Projektet har gennemført fase 1, hvor en række definerede minimumskontroller er
blevet implementeret:
Der er installeret et proces- og dokumentstyringsværktøj, som er ibrugta-
get på kritiske områder såsom ”Logisk sikkerhed og brugeradministration”.
Derudover er der igangsat en omfattende implementering ift. ”Udviklings-
og ændringsprocesser” samt ”Driftssikkerhed”. Dette omfatter procesde-
finering i alle delområder af udviklingsprocessen såsom kodestrategi, gen-
nemgang af kodekvalitet og miljøadskillelse.
NSK er i gang med at kortlægge øvrige områder af behandlingen af historiske tele-
data. Denne viden skal indgå i et beslutningsoplæg, som forventes færdigt ultimo
2022, og som skal danne grundlag for valget af model for implementeringen.
Følgende to scenarier afgør tidshorisonten for implementeringen:
Træffes der valg om implementering af en fuld ISO 27001, vil dette forven-
teligt tage flere år, ligesom det fremadrettet vil kræve en løbende vedlige-
holdelse/forbedring af informationssikkerheden.
Vælges en mindre løsning, vil implementeringen kunne ske hurtigere. Ek-
sempelvis er det vurderingen, at implementering af en revisionserklæring
vil kunne ske i løbet af 2023.
8
Ekstern kontrol af Rigspolitiets konvertering
Indtil certificeringen er på plads, og der er
etableret en mere professionel it-understøt-
telse til behandling af historiske teledata, skal
der etableres en ekstern, teknisk kontrol med
konverteringen af rådata. Rigspolitiet vil indgå
aftale med en uvildig tredjepart herom. Der vil
tillige blive indført udvalgte manuelle stikprø-
vekontroller af konverteringen.
Gennemført
Den eksterne kontrol af Rigspolitiets konvertering af historiske teledata er etableret
og idriftsat ultimo april 2020, således at Teledatasektionen (tidligere Telecenteret)
periodisk fremadrettet modtager uvildige valideringsrapporter på alle udførte kon-
verteringer af historiske teledata.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0006.png
9
Øgede og rette kompetencer i Telecenteret
For at understøtte arbejdet med at moderni-
sere og professionalisere Telecenterets ar-
bejde, skal centeret styrkes med flere og spe-
cialiserede kompetencer.
Gennemført
Med henblik på at styrke såvel robustheden som specialistkompetencerne og for at
sikre driften og varetagelsen af teledata-sagens initiativer samt øvrige iværksatte og
kommende udviklingsprojekter er Teledatasektionen (tidligere Telecentret) blevet
styrket med seks nye medarbejdere, hvormed styrkelsen af sektionen er gennem-
ført.
Rigspolitiet
10
Styrket samarbejde med telebranchen
Der oprettes et nyt samarbejdsforum mellem
Rigspolitiet og telebranchen. Samarbejdet skal
både etableres på direktørniveau og mellem
operationelle arbejdsgrupper (fagligt, it-tek-
nisk og juridisk).
Gennemført
Der er oprettet et samarbejdsforum mellem Rigspolitiet og telebranchen.
Det første møde på strategisk niveau blev afholdt den 30. oktober 2019, hvor der
blev opnået enighed om strukturen for samarbejdet, herunder deltagerkreds og
mødefrekvens. Telebrancheforum mødes som udgangspunkt halvårligt. Næste
møde er berammet til juni 2021.
Derudover mødes aktørerne på arbejdsgruppeniveau ift. mere operationelle fag-
lige, tekniske og juridiske spørgsmål.
Rigspolitiet
11
Markant uddannelsesindsats
Relevante efterforskere, analytikere og ankla-
gere skal have styrket uddannelse og kompe-
tenceudvikling i teledata.
Rigsadvokaten vil også gå i dialog med forsva-
rere og domstole med henblik på at under-
støtte øget undervisning også af forsvarere og
dommere.
Gennemført
De uddannelsestiltag, der var planlagt gennemført i 2020, herunder afholdelse af
tværfaglige temadage og ajourføring af specialistuddannelsen i teledata, blev ud-
skudt som følge af covid-19-retningslinjerne.
Der er i 2021 gennemført telespecialistuddannelse med deltagelse af teleanalyti-
kere og/eller efterforskere fra samtlige politikredse. Kurset er indført som en fast
del af Politiskolens uddannelseskatalog og afholdes efter planen næste gang i 2023.
Der er ud over uddannelsesaktiviteterne udarbejdet en række film i uddannelses-
øjemed. Filmene er produceret af dels Rigsadvokaten og dels Rigspolitiet og har fo-
kus på forskellige typer af teledata og den efterforskningsmæssige anvendelse
heraf.
Uddannelse i forståelse og anvendelse af tekniske erklæringer, herunder teledata,
indgår som en del af anklagemyndighedens grunduddannelse, ligesom Rigsadvoka-
ten udbyder efteruddannelseskurser i bl.a. teknisk forståelse af teledata samt i for-
midling og præsentation af tekniske beviser, herunder teledata, i retten.
Teledatasektionen har i efteråret 2021 i forbindelse med Rigsadvokatens undervis-
ning om indgreb i meddelelseshemmeligheden givet en indføring i teledata, herun-
der hvilke typer der findes og hvilke styrker/svagheder de enkelte typer teledata
har.
Herudover har Rigsadvokaten og Rigspolitiet i efteråret 2021 holdt oplæg for hen-
holdsvis Landsforeningen af Forsvarsadvokater og Domstolsstyrelsens Domstols-
akademi om tekniske beviser, herunder teledata.
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0007.png
12
Øget kvalitetskontrol og åbenhed
Efterforskere og anklagere skal i højere grad
selv kontrollere og efterprøve konverteret
data med rådata. Dette skal imødegå risikoen
for fejl i konverteret data. Som hjælp hertil har
Rigspolitiet udarbejdet en oversættelsesguide
(”terminologiskema”) over teleudbydernes
forskellige formater af rådata. Samtidig vil an-
klagere i større omfang fremlægge rådata i ret-
ten, når teledata har en væsentlig bevismæs-
sig betydning.
Gennemført
Terminologiskemaerne blev formidlet til politikredsene medio oktober 2019 i for-
bindelse med udsendelse af Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i
straffesager.
Procedurer for opfølgning på terminologiskemaerne, herunder formidling af de re-
viderede terminologiskemaer, er udarbejdet medio december 2019.
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
13
Enstrengede sagsgange om teledata
Der etableres ét enkelt kontaktpunkt i samt-
lige politikredse mv. vedrørende teledata for
at sikre øget viden og fokus på området.
Gennemført
Der er i første kvartal 2020 blevet oprettet en funktionspostkasse og udpeget et
kontaktpunkt vedr. teledata i alle politikredse og efterforskningsfællesskaber.
Til brug for den nye kontaktpunktsfunktion vedr. teledata er der udarbejdet en
funktionsbeskrivelse. Kontaktpunktsfunktionen skal være med til at sikre øget viden
og professionalisering af arbejdet med historiske teledata samt understøtte et læn-
gerevarende strategisk fokus på området.
Rigspolitiet
14
Målretning og kvalitetssikring ved indhent-
ning af teledata
Politiet indkøber specialudstyr, der konkret
kan kortlægge de relevante telemaster med
henblik på at målrette indhentningen af histo-
riske teledata markant. Udstyret skal også bru-
ges til at efterprøve mastedækningen og ma-
steplaceringen.
Gennemføres
i
regi af flerårsafta-
len for politiets og
anklagemyndig-
hedens økonomi
2021-2023.
Let forsinket ift.
den frist, der
fremgår af flerårs-
aftalen, og forven-
Der er gennemført en teknisk foranalyse, der beskriver de tekniske krav til indkøb
af specialudstyr. Der er i den forbindelse afholdt møde med en leverandør af udstyr
som et led i en markedsafdækning.
Af flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 fremgår
det, at initiativet forventes at starte op i første kvartal af 2022 med forventet ibrug-
tagning af udstyr i tredje kvartal af 2023. Initiativet er dog forsinket, jf. nedenstå-
ende.
Initiativet blev igangsat primo 2022 under flerårsaftalens initiativ 10.3.2 med en for-
analyse. Denne analyse skulle undersøge, om præmisserne for den allerede udfær-
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0008.png
tes nu gennem-
ført i fjerde kvar-
tal 2023.
digede tekniske foranalyse (fra 2019) fortsat er gældende set i lyset af den teknolo-
giske udvikling og den reviderede logningsbekendtgørelse. Dette har vist sig at være
tilfældet, hvorefter der er gennemført en anskaffelsesforretning med valg af leve-
randør. Herefter udestår indkøb af måleudstyr og biler samt organisatorisk imple-
mentering.
Udstyret forventes at være klar til ibrugtagning i fjerde kvartal 2023.
15
Fokus på sletteregler
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil i fællesskab
sikre, at der er fastsat og efterleves ensartede
regler for sletning af teledata i Rigspolitiet og i
politikredsene.
Gennemført
Den nedsatte arbejdsgruppe med deltagere fra Rigspolitiet, herunder PET, og Rigs-
advokaten, har beskrevet de gældende regler for sletning af teledata. Der vil på bag-
grund heraf blive udarbejdet interne retningslinjer.
De nye retningslinjer var forudsat implementeret i 2020, men implementeringen er
blevet forsinket som følge af bl.a. redegørelsen vedrørende allerede registrerede
lokaliseringsdata (tidligere signaleringsdata), covid-19 og et større træk på de res-
sourcer i Rigspolitiet, som arbejder med udarbejdelsen af retningslinjerne.
Retningslinjerne er offentliggjort og meldt ud til politikredsene den 28. februar
2022.
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten
16
Professionel og fremtidssikret it-understøt-
telse
Politiet vil iværksætte initiativer for at moder-
nisere it-understøttelsen for de systemer, som
opbevarer og behandler historiske teledata.
Initiativerne på kort sigt vil have fokus på
driftsstabilitet og fundamentale it-foranstalt-
ninger.
På sigt anskaffes ny infrastruktur og software.
Der igangsættes således initiativer, der på læn-
gere sigt adresserer alle elementer af it-driften
for historiske teledata.
Gennemføres
i
regi af flerårsafta-
len for politiets og
anklagemyndig-
hedens økonomi
2021-2023.
Forsinket ift. den
frist, der fremgår
af flerårsaftalen
(tredje
kvartal
2024), og forven-
tes nu gennem-
ført i første kvar-
tal 2025.
Gennemført
De tiltag, der skal styrke driftsstabiliteten i de nuværende systemer, der opbevarer
og behandler historiske teledata, herunder implementering af fundamentale it-for-
anstaltninger, er gennemført.
Arbejdet med på længere sigt at anskaffe ny infrastruktur og software, der adresse-
rer alle elementer af it-driften for historiske teledata, indledes med en foranalyse
som led i flerårsaftalens initiativ 10.3.1. Foranalysen skulle have været igangsat i
andet kvartal 2021, men er blevet forsinket på grund af knaphed på projektledel-
sesressourcer.
Foranalysen blev igangsat april 2022 og vil være afsluttet med udgangen af oktober
2022. Afhængig af konkrete beslutninger truffet på baggrund af foranalysens anbe-
falinger forventes proces om anskaffelse, etablering mv. at kunne starte primo
2023. Ibrugtagningstidspunktet vil være afhængigt af den valgte løsning, men for-
ventes på nuværende tidspunkt primo 2025.
Rigsadvokaten har udfærdiget en plan for skærpet tilsyn med brugen af tekniske
beviser i straffesager i 2020. I den forbindelse har Rigsadvokaten anmodet de regi-
onale statsadvokater om i forbindelse med deres tilsyn med politikredsene i 2020
at have skærpet fokus på politikredsenes brug af tekniske beviser i straffesager.
Rigspolitiet
17
Rigsadvokaten fører et skærpet tilsyn med
brugen af tekniske beviser i straffesager
Justitsministeren har tilkendegivet over for
rigsadvokaten, at han har en klar forventning
om, at anklagemyndigheden, som led i legali-
Rigsadvokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 390: Orientering om status for implementering af tiltag i teledata-sagen, fra justitsministeren
2631517_0009.png
tets- og kvalitetssikringen i straffesager, frem-
over har større opmærksomhed på og fører et
skærpet tilsyn med brugen af tekniske beviser
i straffesager.
Det skal dels ske ved statsadvokaternes udmelding til politikredsene om det skær-
pede tilsyn, dels i forbindelse med statsadvokaternes ankesagsbehandling og gen-
nemgang af sager i øvrigt, herunder i forbindelse med statsadvokaternes udfærdi-
gelse af feedbacknotater til politikredsene.
De regionale statsadvokater skal derudover løbende overveje, om der
både i for-
hold til kvaliteten og legaliteten
er behov for at drøfte brugen af de tekniske bevi-
ser med en eller flere kredse.