Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforsknings-mid-
ler altid er fuldt fokus på, at disse udgør poten-
tielle beviser i en straffesag, og at de usikker-
heder, der konkret måtte knytte sig til det på-
gældende efterforskningsmiddel, fremlægges
åbent gennem hele straffesagskæden. Justits-
ministeren fremsætter et lovforslag herom i
indeværende samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-syste-
mer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-hånd-
tering har i flere tilfælde vist sig at være udfor-
dret. Der er iværksat en ekstern undersøgelse
af datahåndteringen hos politiet og anklage-
myndigheden, som indebærer en kulegravning
af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Gennemført
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af
retsplejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med Bevis-
midler (Bevismiddeltilsynet) under samme ledelse som Den Uafhængige Politikla-
gemyndighed. Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021 og trådte i kraft den 1.
januar 2022. Bevismiddeltilsynet er således etableret.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er af-
sluttet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen
blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del
–
bilag 336).
Undersøgelsen har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data
der ligger i it-systemerne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter
disse data. Herudover er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer, li-
gesom der er sket en afdækning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver undersøgel-
sesbølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe bestående
af repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten, ligesom Fol-
ketingets Retsudvalg også er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21 (Alm. del),
bilag 14, 186, 273 og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire
tværgående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har undersøgel-
sen givet anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-systemer.
Det eksterne konsulentfirma har vurderet, at omfanget og typen af de identifice-
rede problemstillinger hos politiet ligner det, som andre organisationer med samme
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og Rigs-
advokaten