Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 386
Offentligt
2630728_0001.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Bidrag til besvarelse af Folketingets Ombuds-
mands brev af 23. juni 2022
Sundhedsministeriet har den 13. juli 2022 bedt Styrelsen for Patientsikkerhed
om at bidrage til besvarelse af Folketingets Ombudsmands brev af 23. juni 2022
om sagsbehandlingstiderne på aktindsigtsområdet. Ministeriet har bedt styrelsen
om at redegøre for, hvorvidt vi har nedbragt sagsbehandlingstiderne til et niveau,
der er i overensstemmelse med fristerne i offentlighedsloven og miljøoplys-
ningsloven.
Vi kan oplyse, at det igennem en længere periode har været et opprioriteret fo-
kusområde for styrelsen at nedbringe sagsbehandlingstiderne på aktindsigtsom-
rådet. Styrelsen har således i første halvdel af 2022 arbejdet med effektivisering
af arbejdsgange samt optimering af sagsstyringen. Dette arbejde bidrager dels
til at effektivisere og kvalitetssikre sagsbehandlingen, dels til at skabe overblik
og sikre en løbende opfølgning på de verserende sager. Styrelsen fortsætter dette
arbejde fremadrettet og vil i løbet af efteråret 2022 også gennemgå og videreud-
vikle samtlige brevskabeloner og standardvejledninger på aktindsigtsområdet.
Styrelsen har forlænget aftalen om tilkøb af ekstern konsulentbistand fra Kam-
meradvokaten. Styrelsen får således – til og med den 31. december 2022 – bi-
stand fra en advokatfuldmægtig fra Kammeradvokaten i op til 37 timer om ugen.
Styrelsen har derimod ikke forlænget samarbejde med Styrelsen for Patientkla-
ger om tilkøb af yderligere assistance, efter den 1-årige samarbejdsaftale udløb
ved udgangen af juli 2022.
29. august 2022
Sagsnr. 30-14003-18/
Reference PEJL
Styrelsen for Patientsikkerhed har trukket data på vores sagsbehandlingstider for
aktindsigter efter offentlighedsloven for maj, juni og juli 2022. Vi kan oplyse,
at vores sagsbehandlingstider løbende er blevet nedbragt henover perioden, og
det er vores vurdering, at vi nu lever op til de tidsfrister, der fremgår af offent-
lighedsloven samt forarbejderne til offentlighedsloven.
Vi kan oplyse, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i maj 2022 udgjorde
15 arbejdsdage, at den i juni 2022 udgjorde 11 arbejdsdage, samt at den i juli
Aktindsigtssager efter offentlighedsloven
Styrelsen for Patientsikkerhed
Islands Brygge 67
2300 København S
Tlf. +45 7228 6600
Email [email protected]
www.stps.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 386: Kopi af Sundhedsministeriets udtalelse til Folketingets Ombudsmand om nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i aktindsigtssager
2630728_0002.png
2022 udgjorde 8 arbejdsdage
1
.
Til sammenligning udgjorde den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 3. og 4.
kvartal i 2021 henholdsvis 21,4 og 16, 9 arbejdsdage
2
.
Sagernes kompleksitet har betydning for den lovbestemte sagsbehandlings-
tid
Styrelsen kategoriserer enhver aktindsigtssag efter omfang og kompleksitet al-
lerede ved sagens modtagelse. Dette gøres dels for at kunne trække data på sags-
behandlingstiden, men også for at kunne give anmoder en retvisende og konkret
orientering om den forventede sagsbehandlingstid.
Styrelsen afgør således snarest efter anmodningens modtagelse, om anmodnin-
gen om aktindsigt kan imødekommes, og sagen færdigbehandles inden 7 ar-
bejdsdage efter modtagelsen, medmindre dette, fx på grund af sagens omfang
eller kompleksitet, undtagelsesvis ikke er muligt.
I sager, hvor anmodningen om aktindsigt omfatter et stort antal dokumenter,
eller hvor anmodningen giver anledning til overvejelser af juridiske spørgsmål
af mere kompliceret karakter, kan sagsbehandlingstiden overstige 7 arbejds-
dage. Det følger af forarbejderne til offentlighedsloven, at det skal tilstræbes, at
behandlingen af sager af denne kompleksitet skal ske inden for 14 arbejdsdage.
Omfatter en anmodning om aktindsigt et meget stort antal dokumenter, er det
ofte nødvendigt at partshøre anmoderen, fx med henblik på afgrænsning eller
præcisering af anmodningen. Det følger af forarbejderne til offentlighedsloven,
at det skal tilstræbes at behandle sager af denne karakter inden for 40 arbejds-
dage.
Når styrelsen modtager en anmodning om aktindsigt, visiteres og kategoriseres
sagen, alt efter om sagsbehandlingstiden forventes at udgøre 1-2, 7, 14 eller 40
arbejdsdage.
Dataudtræk for maj, juni og juli 2022 viser, at sagsbehandlingstiden i denne pe-
riode er blevet nedbragt for alle 4 kategorier, og at den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid lever op til lovens og forarbejdernes frister for alle grupperinger.
Data er trukket på alle sager efter offentlighedsloven, som er modtaget i den pågældende
måned, uanset hvornår sagerne er afsluttet.
2
Data er trukket på alle sager efter offentlighedsloven, som er afgjort i perioden, uanset
hvornår styrelsen har modtaget anmodningerne om aktindsigt.
1
Side 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 386: Kopi af Sundhedsministeriets udtalelse til Folketingets Ombudsmand om nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i aktindsigtssager
2630728_0003.png
Tabel 1: Gennemsnitlig sagsbehandlingstid pr. måned
3
fordelt efter sagens
kategori.
Kategori
1-2 arbejdsdage
7 arbejdsdage
14 arbejdsdage
40 arbejdsdage
Maj 2022
3 arbejdsdage
9 arbejdsdage
23 arbejdsdage
41 arbejdsdage
Juni 2022
2 arbejdsdage
4 arbejdsdage
13 arbejdsdage
23 arbejdsdage
Juli 2022
2 arbejdsdage
6 arbejdsdage
11 arbejdsdage
19 arbejdsdage
Vi kan supplerende oplyse, at vi i både maj, juni og juli 2022 har afgjort flere
aktindsigtsager, end vi har modtaget.
Tabel 2: Antallet af modtagne
4
og afgjorte
5
sager pr. måned.
Maj 2022
Antal sager modtaget
Antal sager afgjort
46
47
Juni 2022
37
42
Juli 2022
28
44
Vi kan herudover oplyse, at vi pr. 23. august 2022 har 18 åbne aktindsigtssager
efter offentlighedsloven. Til sammenligning havde styrelsen den 31. december
2021 66 åbne aktindsigtssager.
Den gennemsnitlige liggetid for samtlige åbne sager pr. 23. august 2022 udgør
7 arbejdsdage. Til sammenligning var den gennemsnitlige liggetid for de åbne
sager pr. 31. december 2021 på 21 arbejdsdage.
Ingen af de åbne sager pr. 23. august 2022 har en liggetid på over 40 arbejds-
dage. Til sammenligning havde 30 af de sager, som var åbne pr. 31. december
2021, en sagsbehandlingstid på over 40 arbejdsdage.
Data er trukket på alle sager efter offentlighedsloven, som er modtaget i den pågældende
måned, uanset hvornår sagerne er afsluttet.
4
Data er trukket på alle sager efter offentlighedsloven, som er modtaget i den pågældende
måned, uanset hvornår sagerne er afsluttet.
5
Data er trukket på alle sager efter offentlighedsloven, som er afgjort i den pågældende må-
ned, uanset hvornår sagerne modtaget.
3
Side 3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 386: Kopi af Sundhedsministeriets udtalelse til Folketingets Ombudsmand om nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i aktindsigtssager
2630728_0004.png
Tabel 3: Antallet af åbne aktindsigtssager og disses liggetid.
Pr. 23. august 2022
Antal åbne sager
Gennemsnitlig liggetid
for de åbne sager
Antal af sager med en
liggetid på mere end 40
arbejdsdage
18
7
0
Pr. 31. december 2021
66
21
30
Aktindsigtssager efter miljøoplysningsloven
Styrelsen har trukket data på sagsbehandlingstiden i perioden 1. januar 2022 til
23. august 2022 for aktindsigtssager efter miljøoplysningsloven. Det fremgår
heraf, at vores sagsbehandlingstid for sager efter miljøoplysningsloven løbende
er blevet nedbragt. Det er således styrelsens vurdering, at vi nu lever op til de i
loven og forarbejderne fastsatte sagsbehandlingsfrister.
Det følger af miljøoplysningslovens § 4, stk. 3, at sager om aktindsigt – under
hensyntagen til en eventuel tidsfrist, som anføres af den, der har fremsat anmod-
ningen – skal afgøres hurtigst muligt og senest 1 måned efter modtagelsen af
anmodningen. Hvis sagens omfang og komplekse karakter er af en sådan art, at
fristen på 1 måned ikke kan overholdes, skal sagen afgøres senest 2 måneder efter
modtagelsen.
Styrelsen kan oplyse, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for aktindsigts-
sager efter miljøoplysningsloven, som er modtaget i perioden 1. januar 2022 til
23. august 2022, udgjorde 44 kalenderdage. Det bemærkes i denne forbindelse,
at vi har behandlet flere meget omfangsrige sager efter miljøoplysningsloven, og
at flere af disse sager har givet anledning til overvejelser af juridiske spørgsmål
af mere kompliceret karakter.
Til sammenligning var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid efter miljøoplys-
ningsloven for 4. kvartal af 2021 på 70 kalenderdage.
Styrelsen kan oplyse, at vi i perioden 1. januar 2022 til 23. august 2022 har mod-
taget 3 aktindsigtssager efter miljøoplysningsloven, og at alle disse sager er af-
gjort i samme periode. Styrelsen har således pr. 23. august 2022 ingen åbne sager
efter miljøoplysningsloven.
Side 4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 386: Kopi af Sundhedsministeriets udtalelse til Folketingets Ombudsmand om nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i aktindsigtssager
---
Vi står naturligvis til rådighed med yderligere oplysninger.
Med venlig hilsen
Pernille Jalsøe
Fuldmægtig, cand.jur.
Side 5