Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København
1. september 2022
SSI’s bidrag til svar på Folketingets Ombudsmands henvendelse af 23. juni 2022 om
status på sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider i aktindsigtssager.
Sundhedsministeriet (SUM) har ved brev af 13. juli 2022 bedt Statens Serum Institut (SSI)
om bidrag til besvarelse af Folketingets Ombudsmands (FO) henvendelse af 23. juni 2022
(vedlagt).
SUM har på den baggrund anmodet SSI oplyse følgende:
-
Hvorvidt SSI har fået nedbragt sagsbehandlingstiderne på aktindsigtssager til et
niveau, der er i overensstemmelse med fristerne i offentlighedsloven og
miljøoplysningsloven pr. 1. juni 2022 (som tidl. oplyst til FOB).
Såfremt redegørelsen fra SSI konkluderer, at SSI ikke har kunne nedbringe
sagsbehandlingstiderne til et niveau der er i overensstemmelse med fristerne i
offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, anmodes SSI om at oplyse, hvornår SSI
realistisk forventer at kunne overholde de lovbestemte frister på aktindsigtssager.
Ligeledes anmodes SSI om at redegøre for, hvilke tiltag SSI har iværksat eller vil
iværksætte for at kunne overholde fristerne inden for det oplyste tidsperspektiv.
-
SSI’s redegørelse følger nedenfor.
Redegørelse for SSI’s behandling af aktindsigtssager
Statens Serum Institut har pr. 1. september af 2022 9 verserende sager med en foreløbig
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 35 arbejdsdage.
Statens Serum Institut havde ved den seneste afrapportering af 6. april 2022 oplyst, at
instituttet forventede at kunne overholde fristerne i offentlighedsloven og
miljøoplysningslove inden udgangen af 2. kvartal af 2022. Det har imidlertid ikke været
muligt for instituttet at nedbringe sagsbehandlingstiden til et niveau i overensstemmelse med
de frister, der følger af henholdsvis offentlighedsloven og miljøoplysningsloven i 2. kvartal
2022. I 2 kvartal af 2022 havde Statens Serum Institut en gennemsnitlig sagsbehandlingstid
på 85 arbejdsdage. Dette skyldes den samlede sagsmængde i perioden sammenholdt med
sagerne kompleksitet. Instituttet havde i løbet af 2. kvartal 2022 på egen foranledning
genoptaget en række afsluttede sager vedrørende håndteringen af COVID-19 og mink, som
krævede fornyet gennemgang af et meget omfattende materiale, eksterne høringer, heriblandt
af Minkkommissionen, nationale myndigheder, internationale myndigheder og