Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 386
Offentligt
2630727_0001.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København
[email protected]
1. september 2022
SSI’s bidrag til svar på Folketingets Ombudsmands henvendelse af 23. juni 2022 om
status på sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider i aktindsigtssager.
Sundhedsministeriet (SUM) har ved brev af 13. juli 2022 bedt Statens Serum Institut (SSI)
om bidrag til besvarelse af Folketingets Ombudsmands (FO) henvendelse af 23. juni 2022
(vedlagt).
SUM har på den baggrund anmodet SSI oplyse følgende:
-
Hvorvidt SSI har fået nedbragt sagsbehandlingstiderne på aktindsigtssager til et
niveau, der er i overensstemmelse med fristerne i offentlighedsloven og
miljøoplysningsloven pr. 1. juni 2022 (som tidl. oplyst til FOB).
Såfremt redegørelsen fra SSI konkluderer, at SSI ikke har kunne nedbringe
sagsbehandlingstiderne til et niveau der er i overensstemmelse med fristerne i
offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, anmodes SSI om at oplyse, hvornår SSI
realistisk forventer at kunne overholde de lovbestemte frister på aktindsigtssager.
Ligeledes anmodes SSI om at redegøre for, hvilke tiltag SSI har iværksat eller vil
iværksætte for at kunne overholde fristerne inden for det oplyste tidsperspektiv.
-
SSI’s redegørelse følger nedenfor.
Redegørelse for SSI’s behandling af aktindsigtssager
Statens Serum Institut har pr. 1. september af 2022 9 verserende sager med en foreløbig
gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 35 arbejdsdage.
Statens Serum Institut havde ved den seneste afrapportering af 6. april 2022 oplyst, at
instituttet forventede at kunne overholde fristerne i offentlighedsloven og
miljøoplysningslove inden udgangen af 2. kvartal af 2022. Det har imidlertid ikke været
muligt for instituttet at nedbringe sagsbehandlingstiden til et niveau i overensstemmelse med
de frister, der følger af henholdsvis offentlighedsloven og miljøoplysningsloven i 2. kvartal
2022. I 2 kvartal af 2022 havde Statens Serum Institut en gennemsnitlig sagsbehandlingstid
på 85 arbejdsdage. Dette skyldes den samlede sagsmængde i perioden sammenholdt med
sagerne kompleksitet. Instituttet havde i løbet af 2. kvartal 2022 på egen foranledning
genoptaget en række afsluttede sager vedrørende håndteringen af COVID-19 og mink, som
krævede fornyet gennemgang af et meget omfattende materiale, eksterne høringer, heriblandt
af Minkkommissionen, nationale myndigheder, internationale myndigheder og
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 386: Kopi af Sundhedsministeriets udtalelse til Folketingets Ombudsmand om nedbringelse af sagsbehandlingstiderne i aktindsigtssager
2630727_0002.png
organisationer samt afklaring af juridiske spørgsmål. Instituttet havde i alt 81 verserende
aktindsigtssager i 2. kvartal, hvoraf 66 var genoptagede, minkrelaterede sager.
Hertil har det store antal af aktindsigtsanmodninger og anmodninger om dataudtræk, som
instituttet har modtaget under den pågående pandemi, medført, at der over en periode, fra
2020 frem til primo 2022, er opstået et betydeligt efterslæb, som det – på trods af tidligere
beskrevne tiltag til forbedring af sagsbehandlingstiderne – ikke er lykkedes at komme i helt
bund med i 2. kvartal 2022. Det skal i den forbindelse påpeges, at instituttet til enhver tid
tilstræber at efterleve offentlighedslovens og miljøoplysningslovens sagsbehandlingstider
samt opretholde den høje sagsbehandlingskvalitet. Instituttet vurderer løbende behovet for
yderligere tiltag til at nedbringe sagsbehandlingstiderne, herunder f.eks. opjustering af
personale og ændringer af interne arbejdsgange. Henset til, at der i 3. kvartal 2022 er sket et
væsentligt fald i antallet indkomne anmodninger om aktindsigt, og at antallet af aktuelt
verserende sager er reduceret til 9, er det instituttets vurdering, at sagsbehandlingstiden vil
kunne nedbringes til et niveau, der er i overensstemmelse med henholdsvis
offentlighedsloven og miljøoplysningsloven inden udgangen af 4. kvartal. Det kan imidlertid
ikke udelukkes, at der er i enkelte sager – grundet sagerne kompleksitet og omfang – ikke vil
være muligt at overholde de gældende frister, ligesom antallet af indkomne anmodninger også
vil være medvirkende faktor i forhold til overholdelse af fristerne.
Side 2