Advokaterne Bonnez & Ziebe P/S
Aarhus, den 13. september 2022
Krims Retshjælp
Fiskergade 33-37
8000 Aarhus C.
Krims Retshjælp har bedt mig om at kommentere kriminalforsorgens publikation af 22. juni 2022
om problemstillingen vedrørende kriminalforsorgens korttelefonordning.
Krims Retshjælp har endvidere bedt mig kommentere Justitsministeriets besvarelse af 31. august
2021 på spørgsmål nr. 1249 fra Folketingets Retsudvalg.
Jeg skal beklage den sene besvarelse.
Kriminalforsorgens redegørelse af 22. juni 2022
Kriminalforsorgen har 22. juni 2022 offentliggjort en publikation med titlen ”Redegørelse for
problemstilling vedrørende kriminalforsorgens korttelefonordning”. Det kan udledes af
publikationen, at kriminalforsorgen – med få undtagelser - vil fortsætte ulovlig og
konventionsstridig optagelse af telefonsamtaler mellem indsatte i lukkede fængsler og deres
samtalepartnere.
Den offentlige debat, som publikationen har medført, giver overordnet det indtryk, at offentligheden
og pressen mest har haft fokus på den omstændighed, at kriminalforsorgen i nogle tilfælde ulovligt
har
aflyttet
telefonsamtaler ført mellem indsatte i lukkede fængsler og deres samtalepartnere. Det er
imidlertid mindst ligeså alvorligt, at kriminalforsorgen rutinemæssigt har
optaget og opbevaret
samtaler ført mellem indsatte i lukkede fængsler og disses samtalepartnere med undtagelse af visse
myndigheder, bistandsværger og en snæver gruppe advokater, samt at kriminalforsorgen har tænkt
sig at fortsætte dette, selv om dette efter Landsforeningen KRIMs opfattelse åbenlyst strider mod
Danmarks internationale forpligtelser.
Den europæiske Menneskerettighedsdomstol (i det følgende ”EMD”) har ikke blot fundet, at
rutinemæssig aflytning af indsattes telefonsamtaler krænker artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention (i det følgende ”EMRK”). Dette gælder i lige så høj grad også
rutinemæssig
optagelse
af indsattes telefonsamtaler, også selv om rutinemæssig optagelse undlades
i forhold til enkelte typer samtaler som for eksempel samtaler med bistandsværger, visse
myndigheder og visse advokater. Optagelse af en indsats telefonsamtaler må aldrig ske
rutinemæssigt men kun, når der
foreligger en konkret mistanke
om, at denne bestemte indsatte
misbruger adgangen til uovervågede samtaler. Dette gælder således også, selv om lydoptagelserne
ikke nødvendigvis senere måtte blive aflyttet. Myndighedernes optagelse af indsattes
telefonsamtaler strider i sig selv mod den indsattes ret til privatliv efter EMRK artikel 8,
hvis dette
ikke er begrundet i en konkret mistanke om, at en indsat misbruger adgangen til uovervågede
telefonsamtaler,
idet sådanne indgreb anses som alvorlige indgreb i retten til privatliv. I Doergo v.
the Netherlands afgjort 27. april 2004 udtalte EMD i præmis 50 blandt andet ”tapping
and other
forms of interception of telephone conversations constitute a serious interference with private life
and correspondence
”. Holland blev i sagen dømt for at krænke EMRK artikel 8 til trods for, at
hollandske indsatte faktisk er beskyttet betydeligt bedre mod vilkårlighed og myndighedernes
misbrug af reglerne end danske indsatte: For eksempel er det i Holland kun fængslets inspektør, der
kan bestemme, at der skal ske optagelse af en konkret indsats samtaler. Dertil kommer, at dette kun
må ske på baggrund af en konkret mistanke om, at den indsatte er involveret i kriminalitet. Dette
fremgår af præmis 35, 2. pkt., som lyder således: ”...
only the Governor could order the tapping of