Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 372
Offentligt
2623663_0001.png
UDKAST
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - Bilag 372
Offentligt
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. september 2022
Formueretskontoret
Abulfaz Melikov
2022-709-0359
2548725
Forslag
til
Lov om ændring af lov om tinglysning
(Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og juste-
ring af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen)
§1
I lov om tinglysning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1075 af 30. september 2014,
som ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 80 af 24. januar 2017 og senest ved § 3 i
lov nr. 1722 af 27. december 2018, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 19, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Bygningsblade oprettes og opdateres
efter anmodning fra Geodatastyrelsen.«
2.
§ 19, stk. 2
og
3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk.
2.
Bygninger på grunden, som tilhører den samme ejer, kan regi-
streres på samme bygningsblad.
Stk. 3.
Får en bygning og en grund samme ejer, nedlægges bygningsbla-
det, og eventuelle tinglyste rettigheder overføres til grundens ejendomsblad.
Retten underretter Geodatastyrelsen herom.
Stk. 4.
Forinden der første gang tinglyses en rettighed på et bygningsblad,
jf. stk. 1, 1. pkt., skal bygningen være noteret hos Geodatastyrelsen med eget
identifikationsnummer, og bygningens placering på grunden skal være sted-
fæstet ved en erklæring udarbejdet af en landinspektør med beskikkelse.
Stk. 5.
Er bygningen opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet,
skal bygningen forinden tinglysning af en rettighed på et bygningsblad, jf.
stk. 1, 2. pkt., være registreret hos Geodatastyrelsen med eget identifika-
tionsnummer, og bygningens placering skal være stedfæstet«
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
3.
I
§ 23, stk. 1,
indsættes efter »ejerlejligheder«: »samt ved oprettelse, sam-
menlægning og nedlæggelse af bygningsblade.«, og
stk. 2
ophæves.
§2
I lov nr. 80 af 24. januar 2017 om ændring af lov om udstykning og anden
registrering i matriklen, lov om Geodatastyrelsen, lov om tinglysning og for-
skellige andre love (Effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning
m.v.), som ændret ved § 15 i lov nr. 278 af 17. april 2018, foretages følgende
ændring:
1.
§ 3, nr. 2,
ophæves.
§3
Stk. 1.
Justitsministeren fastsætter efter forhandling med klima-, energi-,
og forsyningsministeren tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på sager, som er indgivet til hen-
holdsvis Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen før lovens ikrafttræden.
For sådanne sager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tinglysningslovens regler om stiftelse af rettigheder over bygninger på
fremmed grund
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Lovforslaget er en del af udmøntningen af Grunddataprogrammets delaftale
1 om ejendomsdata. Grunddataprogrammet skal effektivisere og forenkle
den offentlige registrering af fast ejendom og bygninger. Det nødvendige
lovgrundlag til udmøntning af aftalen blev tilvejebragt ved lov nr. 80 af 24.
januar 2017 om ændring af bl.a. tinglysningsloven (Effektivisering af ejen-
domsregistrering og -forvaltning m.v.). En del af loven har imidlertid ikke
kunnet sættes i kraft, fordi der har været udfordringer med at sikre samspil-
let mellem IT-systemerne hos relevante myndigheder.
Disse udfordringer har været drøftet mellem de relevante myndigheder, som
har fundet frem til anvendelige løsninger. Med henblik på at tilvejebringe
det nødvendige grundlag for at få den udestående del af aftalen sat i kraft,
foreslås det herefter at tilpasse de endnu ikke ikraftsatte ændringer af ting-
lysningsloven.
Hovedformålet med lovforslaget er at sikre, at en bygning, der tilhører en
anden end ejeren af den grund, som bygningen er beliggende på (en bygning
på fremmed grund), kan registreres hensigtsmæssigt i både tinglysningssy-
stemet og Geodatastyrelsens IT-systemer. Det samme gælder bygninger, der
er opført på forstanden eller i øvrigt på søterritoriet. Med lovforslaget vil der
således blive etableret mulighed for, at flere bygninger, som er opført på
fremmed grund og tilhører samme ejer, kan registreres på ét bygningsblad i
tinglysningssystemet.
Et andet formål med lovforslaget er at understøtte en mere hensigtsmæssig
opgavefordeling mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen i forhold
til opgaven med at notere præcise geografiske data om sådanne bygninger
og fast ejendom i øvrigt.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Tinglysningslovens regler om stiftelse af rettigheder over bygninger
på fremmed grund
2.1.1. Gældende ret
Efter tinglysningslovens § 19 kan en bygning, der tilhører en anden end
grundens ejer, registreres som en selvstændig fast ejendom og således ikke
som en del af den grund, som bygningen er beliggende på.
Det følger således af tinglysningslovens § 19, stk. 1, at en sådan bygning på
fremmed grund får sit eget bygningsblad med fornøden henvisning til og fra
grundens ejendomsblad. Bygningen behandles i disse situationer i det hele
efter tinglysningsloven som en selvstændig fast ejendom. Det samme gælder
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
bygninger, der er opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet, når byg-
ningen er bestemt til varig forbliven på stedet.
Hvis ejeren af en bygning på fremmed grund efterfølgende også bliver ejer
af grunden – såkaldt konfusion – følger det af Tinglysningsrettens praksis,
at bygningsbladet nedlægges.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Som led i vedtagelsen af lov nr. 80 af 24. januar 2017 om ændring af bl.a.
tinglysningsloven (Effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning
m.v.), som udmøntede Grunddataprogrammets delaftale 1, var det bl.a. in-
tentionen at samle opgaven med registrering af alle typer af fast ejendom i
matriklen, som administreres af Geodatastyrelsen. I den forbindelse blev
tinglysningslovens § 19 om stiftelse af rettigheder over bygninger på frem-
med grund ændret, men disse ændringer er endnu ikke sat i kraft på grund
af udfordringer med samspillet mellem IT-systemerne hos hhv. Tinglys-
ningsretten og Geodatastyrelsen, for så vidt angår den del af ændringerne,
der vedrører registrering af flere bygninger på fremmed grund, som tilhører
den samme ejer, på samme bygningsblad.
Den nævnte samspilsudfordring skyldes, at den endnu ikke ikraftsatte æn-
dring til tinglysningsloven ville indebære et krav om, at flere bygninger på
samme fremmed grund tilhørende den samme ejer, skal registreres samlet
på ét bygningsblad. Hensigten hermed var at imødegå uklarheder og mis-
forståelser med hensyn til oprettelsen af flere bygningsblade, hvor en byg-
ning bliver om- eller tilbygget, herunder nedrevet og genopført, fordi opret-
telsen af de mange bygningsblade har gjort området uønsket fragmenteret
og uoverskueligt. En ikrafttræden af de pågældende regler ville kunne imø-
degå dette, men samtidig afskære muligheden for at oprette særskilte byg-
ningsblade, hvor det måtte være ønskeligt. Et eksempel herpå kunne være,
at en ejer af to eller flere selvstændige bygninger beliggende på samme
fremmed grund ønsker en særskilt belåning af disse. Tinglysningsrettens IT-
systemer, der bygger på enhedsprincippet i tinglysningslovens § 10, forud-
sætter imidlertid, at hvert bygningsblad udgør én bestemt fast ejendom i sig
selv. I en situation, hvor flere bygninger registreres på samme blad, ville den
enkelte bygning således ikke kunne belånes særskilt som ellers ønsket i ek-
semplet.
Med henblik på en løsning heraf har Geodatastyrelsen og Tinglysningsretten
været i løbende dialog om, hvordan de nævnte uklarheder og misforståelser
med hensyn til om- og tilbygninger, herunder nedrivninger og genopførel-
ser, kan imødegås samtidig med, at IT-systemerne taler sammen.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Justitsministeriet har i forlængelse af dialogen modtaget en række anbefa-
linger fra de nævnte myndigheder.
For sikre klare rammer for registrering af bygninger på fremmed grund og
for at sikre, at sidste del af Grunddataprogrammet kan sættes i kraft, er det
Justitsministeriets opfattelse, at de vedtagne – men endnu ikke ikraftsatte –
ændringer af tinglysningsloven i forhold til oprettelse af bygningsblade for
bygninger på fremmed grund bør tilpasses. En væsentlig tilpasning er, at det
ikke skal være obligatorisk at registrere flere bygninger, som tilhører den
samme ejer, på samme bygningsblad.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Ordet »bygning« i tinglysningslovens § 19, har hidtil været fortolket som en
konkret fysisk bygning, hvilket har medført, at der er blevet oprettet flere
bygningsblade, hvis samme ejer ejede flere bygninger på en fremmed grund,
ligesom der er blevet oprettet nye bygningsblade, hvis bygningen blev om-
eller tilbygget, herunder nedrevet og genopført. Dette har givet anledning til
misforståelser og uklarheder i praksis.
Med henblik på at sikre en entydig og klar retstilstand foreslås det, at byg-
ninger på en fremmed grund, som tilhører den samme ejer, kan registreres
på samme bygningsblad. Forslaget indebærer også en mulighed for senere
at udskille sådanne bygninger, der registreres på samme bygningsblad, til
særskilte bygningsblade samt overførsel af bygninger mellem bygnings-
blade.
En ejer vil herefter have fleksibilitet i forhold til muligheden for at registrere
bygninger på samme fremmed grund, alt efter hvad der i situationen må an-
ses for mest hensigtsmæssigt. Flere bygninger på samme fremmed grund vil
således kunne noteres samlet hos Geodatastyrelsen i matriklen med ét iden-
tifikationsnummer (et såkaldt BFE-nummer) og registreres på ét bygnings-
blad i tingbogen, der omfatter flere bygninger. Alternativt kan hver bygning
noteres enkeltvis, hvor hver bygning får sit eget identifikationsnummer og
sit eget bygningsblad i tingbogen. En ejer af flere bygninger på samme frem-
med grund vil endvidere kunne vælge at registrere nogle bygninger samlet
på ét bygningsblad og nogle på særskilte bygningsblade.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
2.2. Opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen
2.2.1. Gældende ret
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.1.1, følger det af tinglysningslovens
§ 19, stk. 1, at en bygning, der tilhører en anden end grundens ejer, registre-
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
res som en selvstændig fast ejendom. En sådan bygning på fremmed grund
får som nævnt sit eget bygningsblad med fornøden henvisning til og fra
grundens ejendomsblad. Også bygninger, der er opført på forstranden eller
i øvrigt på søterritoriet, behandles som selvstændig fast ejendom og får et
bygningsblad, når bygningen er bestemt til varig forbliven på stedet.
Oprettelsen af bygningsblade sker ved henvendelse til Tinglysningsretten.
Med indførelsen af den digitale tinglysning, jf. lov nr. 539 af 8. juni 2006
om ændring af lov om tinglysning og forskellige andre love (Digital ting-
lysning), blev det i tinglysningslovens § 19, stk. 2, fastsat, at den geografiske
placering af nye bygninger på fremmed grund skal noteres i tingbogen, in-
den der første gang sker tinglysning af en rettighed på en sådan bygnings
blad i tingbogen. I medfør af tinglysningslovens § 19, stk. 2, 2. pkt., kan
Tinglysningsretten som grundlag for at notere en bygning på fremmed grund
i tingbogen forlange en erklæring udarbejdet af en landinspektør med be-
skikkelse om bygningens geografiske placering på grunden.
I medfør af § 19, stk. 2, 3. pkt., kan justitsministeren fastsætte nærmere reg-
ler om registrering af den geografiske placering af bygninger på fremmed
grund, hvilket er sket ved § 18 i bekendtgørelse nr. 834 af 3. september 2009
om tinglysning i tingbogen (fast ejendom) med senere ændringer. Heraf føl-
ger det, at bygningens geografiske placering på grunden skal noteres i ting-
bogen senest samtidig med tinglysning af den første rettighed over en byg-
ning på fremmed grund.
Det fremgår af tinglysningslovens § 19, stk. 3, at der gøres henvisning fra
det ene ejendomsblad til det andet, hvis en ret tinglyses som omhandlende
flere ejendomme.
De dele af Grunddataprogrammet, som blev vedtaget ved lov nr. 80 af 24.
januar 2017 om ændring af bl.a. tinglysningsloven (Effektivisering af ejen-
domsregistrering og -forvaltning m.v.), men som endnu ikke har kunnet sæt-
tes i kraft (lovens § 3, nr. 2), indebærer bl.a. et ufravigeligt krav om, at byg-
ningens placering på grunden skal være stedfæstet ved en erklæring udar-
bejdet af en landinspektør med beskikkelse, forinden der kan tinglyses ret-
tigheder over den. Også ved tinglysningen af nye rettigheder over bygninger
på eksisterende bygningsblade ville et sådant krav gælde.
Tinglysningslovens regler om fordeling af tinglyste rettigheder ved matri-
kulære ændringer fremgår af lovens §§ 21-23, der senest er ændret ved
ikrafttræden af § 3, nr. 3, i lov nr. 80 af 24. januar 2017 om ændring af bl.a.
tinglysningsloven (Effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
m.v.) den 1. juni 2018. Heraf følger det bl.a., at Tinglysningsretten skal god-
kende, at der ikke i tingbogen er rettigheder, der er til hinder for udstykning,
matrikulering, arealoverførsel, sammenlægning eller fraskillelse af fæl-
leslod, inden Geodatastyrelsen kan notere sådanne matrikulære ændringer.
Efter tinglysningslovens § 21, stk.1, fastlægger retten endvidere eventuelle
rettigheders indbyrdes prioritet. Retten kan i den forbindelse kræve, at der
fremsendes en erklæring fra en landinspektør med beskikkelse om de på
ejendommen tinglyste servitutter, og hvilke grundstykker disse påhviler, jf.
tinglysningslovens § 21, stk. 2. Efter lovens § 21, stk. 3, kan retten godkende
en ændring, jf. stk. 1, selv om der i tingbogen er rettigheder, der er til hinder
for dette, hvis ændringen kan ske uden fare for pantesikkerheden og kun
giver anledning til en ubetydelig formindskelse af ejendommens værdi. Ju-
stitsministeren kan i medfør af § 21, stk. 4, fastsætte nærmere regler om,
hvilke ændringer rettighedshaverne skal tåle, jf. stk. 3, samt om afgivelse af
erklæringer i forbindelse hermed, hvilket er sket ved §§ 43-45 om uskade-
lighedserklæringer mv. i bekendtgørelse nr. 834 af 3. september 2009 om
tinglysning i tingbogen (fast ejendom) med senere ændringer.
Det følger af tinglysningslovens § 22, stk. 1, at der i tilfælde, hvor en rettig-
hed er til hinder for udstykning, matrikulering, arealoverførsel, sammenlæg-
ning eller fraskillelse af fælleslod efter § 21, stk. 1, skal foreligge en accept
fra rettighedshaver som tinglyst påtegning på den pågældende rettighed.
Nægter en rettighedshaver at give påtegning, eller er det umuligt at skaffe
en sådan påtegning, kan Tinglysningsretten dog efter lovens § 22, stk. 2,
godkende ændringen mod en betryggende sikkerhed for den pågældende
rettigheds indfrielse. Sikkerheden fastsættes efter rettens skøn.
Det følger af tinglysningslovens 23, stk. 1, at lovens §§ 21 og 22 finder til-
svarende anvendelse ved opdeling i ejerlejligheder.
Endelig følger det af tinglysningslovens § 23, stk. 2, 1. pkt., at retten skal
godkende, at der ikke i tingbogen er rettigheder, der er til hinder for sam-
menlægning og nedlæggelse af bygningsblade, samt fastlægge eventuelle
rettigheders indbyrdes prioritet. Efter tinglysningslovens § 23, stk. 2, 2. pkt.,
finder lovens § 21, stk. 2 og 3, samt § 22 tilsvarende anvendelse ved sam-
menlægning og nedlæggelse af bygningsblade.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er ikke en traditionel kerneopgave for Tinglysningsretten at indsamle
præcise geografiske data om ejendomme. Indsamling af den slags oplysnin-
ger er beslægtet med Geodatastyrelsens øvrige opgaveportefølje og bør der-
for mere naturligt forankres i Geodatastyrelsen. Da dette som nævnt også
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
var intentionen med Grunddataprogrammet, er det Justitsministeriets opfat-
telse, at de endnu ikke ikraftsatte ændringer af tinglysningslovens regler om
identifikationen og den geografiske stedfæstelse af bygninger på fremmed
grund også bør tilpasses.
Det drejer sig bl.a. om, at kravet om, at en bygnings placering på grunden
skal være stedfæstet ved en erklæring udarbejdet af en landinspektør med
beskikkelse, kun vil gælde forinden der første gang tinglyses en rettighed på
et bygningsblad. Hvis der allerede er tinglyst rettigheder over en bygning,
vil Tinglysningsretten have vurderet, at den pågældende bygning er tilstræk-
keligt identificeret, herunder stedfæstet. Stedfæstelse vil f.eks. kunne være
sket som led i en byggesag. En fornyet stedfæstelse er således overflødig i
tinglysningsmæssig sammenhæng. Hertil kommer, at ved at stille et ubetin-
get krav om landinspektørerklæring forinden tinglysningen af nye rettighe-
der, vil borgere og virksomheder – der allerede har indrettet sig efter at have
korrekt oprettede bygningsblade, hvorpå der tidligere er tinglyst en eller
flere rettigheder – blive mødt med en administrativ og økonomisk byrde,
som de pågældende ikke kunne have forudset. Et ubetinget krav om stedfæ-
stelse ville f.eks. omfatte den situation, hvor et lån, der er sikret ved pant i
bygningen, ønskes refinansieret.
Når det kommer til reglerne om fordelingen af tinglyste rettigheder ved ma-
trikulære forandringer, er det Justitsministeriets vurdering, at en justering af
disse er nødvendig i lyset af de ovenfor under pkt. 2.1.2 og 2.1.3 omtalte
tilpasninger i forhold til de vedtagne – men endnu ikke ikraftsatte – ændrin-
ger af tinglysningsloven om oprettelse af bygningsblade for bygninger på
fremmed grund. Justeringen vil sikre et bedre samspil mellem reglerne.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Med lovforslaget lægges der op til at justere opgavefordelingen og sagsgan-
gen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen. Der lægges således op
til, at opgaven med registrering inkl. stedfæstelse af alle typer af fast ejen-
dom samles hos Geodatastyrelsen. Det nødvendiggør, at reglerne om iden-
tifikationen og den geografiske stedfæstelse af bygninger på fremmed grund
tilpasses, så geografiske data om bygningen fremover skal være noteret hos
Geodatastyrelsen, før der kan lyses rettigheder herover i tingbogen. Kom-
petencen til at foretage vurderingen og prøvelsen af, hvorvidt der er tale om
en bygning, som har en sådan beskaffenhed, at der kan tinglyses rettigheder
over den, vil som hidtil ligge hos Tinglysningsretten.
Som led i den foreslåede opgavefordeling mellem Tinglysningsretten og
Geodatastyrelsen – og den heraf følgende sagsgang – foreslås det, at byg-
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
ningsblade fremover skal oprettes og opdateres efter anmodning fra Geoda-
tastyrelsen.
Således vil det være Geodatastyrelsen, der som matrikelmyndigheden sted-
fæster en bygning, mens Tinglysningsretten som tinglysningsmyndigheden
står for registreringen af bygningsblade i tingbogen og den tinglysnings-
mæssige prøvelse, der følger heraf.
Det foreslås, at Tinglysningsrettens praksis vedrørende nedlæggelse af byg-
ningsblade i situationer, hvor bygning og grund får samme ejer, lovfæstes
for at skabe klarhed herom. Idet ansvaret for identifikation og notering af
bygninger på fremmed grund overføres til Geodatastyrelsen, foreslås det, at
det fremgår af tinglysningsloven, at Tinglysningsretten skal underrette Geo-
datastyrelsen om sådanne ændringer.
Den gældende bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 3, om henvisning
mellem ejendomsblade følger af almindelige forskrifter og foreslås ikke vi-
dereført, fordi den således vurderes at være overflødig.
Som led i at opgaven med registrering af alle typer af fast ejendom samles
hos Geodatastyrelsen, foreslås det, at en bygning på fremmed grund skal
være noteret hos Geodatastyrelsen og bygningens placering stedfæstet ved
en erklæring fra en landinspektør med beskikkelse, forinden der første gang
kan tinglyses en rettighed over bygningen. Entydig ejendomsidentifikation
og -notering vil således fremover blive foretaget af Geodatastyrelsen. Her-
med tilpasses tinglysningsloven de ændringer af bl.a. udstykningsloven og
ejerlejlighedsloven, som følger af den allerede vedtagne – men ikke fuldt ud
ikraftsatte – del af Grunddataprogrammet, og som indfører et fælles identi-
fikationsnummer (et såkaldt BFE-nummer) til identifikation af ejendomme
på tværs af matriklen, BBR, Ejerfortegnelsen og tingbogen.
Ændringen vedrører alene identifikationen og den geografiske stedfæstelse
af bygninger på fremmed grund. Den tinglysningsmæssige prøvelse og vur-
dering i forbindelse med tinglysningsforretninger vil fortsat alene henhøre
under Tinglysningsretten, som har kompetencen til konkret at tage stilling
til, om en anmeldt rettighed kan tinglyses.
Eksisterende bygningsblade, hvorpå der allerede er tinglyst en eller flere ret-
tigheder, vil ikke som betingelse for tinglysning af nye rettigheder være om-
fattet af kravet i lovforslaget om stedfæstelse ved en erklæring udarbejdet af
en landinspektør med beskikkelse.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Som led i at opgaven med registrering af alle typer af fast ejendom samles
hos Geodatastyrelsen, blev der ved § 1, nr. 13, i lov nr. 80 af 24. januar 2017
om ændring af bl.a. tinglysningsloven (Effektivisering af ejendomsregistre-
ring og -forvaltning m.v.), lagt op til indsættelse af en ny bestemmelse i
udstykningslovens § 45 a, hvorefter Geodatastyrelsen også får til opgave at
registrere bygninger opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet.
Som følge heraf foreslås det, at der indsættes en bestemmelse i tinglysnings-
loven, der tager højde herfor. Sådanne bygninger kan ikke noteres i matrik-
len, da de ikke ligger på land, men indføres et i nyt register for bygninger på
forstranden og i øvrigt søterritoriet. Ejendomsidentifikation og -registrering
vil således – ligesom for bygninger på fremmed grund – fremover blive fo-
retaget af Geodatastyrelsen, og det vil fremover være Geodatastyrelsen, der
skal sikre, at den enkelte bygning er entydigt identificeret. Ændringen bi-
drager i øvrigt til at skabe klarhed om samspillet mellem tinglysningsloven
og udstykningsloven.
Ændringen vedrører – på samme måde som ændringen i forhold til bygnin-
ger på fremmed grund – alene identifikationen og den geografiske stedfæ-
stelse af bygninger opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet. Den
tinglysningsmæssige prøvelse og vurdering vil fortsat alene henhøre under
Tinglysningsretten, som ud fra tinglysningslovgivningen har kompetence til
konkret at tage stilling til, om en anmeldt rettighed kan tinglyses.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Som følge af, at der ved nærværende lovforslag som nævnt tidligere foreslås
en fleksibel ordning, hvorefter der er mulighed for, at flere bygninger, der
tilhører den samme ejer på en fremmed grund, både kan registreres på
samme bygningsblad og særskilte bygningsblade, er der også behov for at
justere tinglysningslovens regler om fordeling af tinglyste rettigheder ved
matrikulære ændringer.
Den gældende bestemmelse i tinglysningslovens § 23 – og de lovbemærk-
ninger, der knytter sig til den, jf. § 3, nr. 3, i lov nr. 80 af 24. januar 2017
(Effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning m.v.), der trådte i
kraft den 1. juni 2018 – tager således ikke højde for de fleksible muligheder,
som der lægges op til i nærværende lovforslag i forhold til ændringer af
bygningsblade.
Det foreslås derfor at justere tinglysningslovens § 23 således, at det fremgår,
at reglerne finder tilsvarende anvendelse ved oprettelse, sammenlægning og
nedlæggelse af bygningsblade.
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Herved sikres, at der ved oprettelse, sammenlægning og nedlæggelse af byg-
ningsblade ikke i tingbogen er rettigheder, der er til hinder herfor, samt at
der finder et opgør sted, hvor eventuelle rettigheders indbyrdes prioritet fast-
lægges.
Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Det forventes, at loven vil kunne sættes i kraft den 1. juli 2023, idet der i så
fald vil være tilstrækkelig tid til at forberede de relevante myndigheders IT-
systemer til at håndtere de foreslåede ændringer.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske eller administrative kon-
sekvenser af betydning for det offentlige.
Der vurderes endvidere ikke at være implementeringskonsekvenser for det
offentlige.
Lovforslaget vurderes i øvrigt at være i overensstemmelse med principperne
for digitaliseringsklar lovgivning, navnlig principperne om muliggørelse af
automatisk sagsbehandling og sammenhæng på tværs.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet mv.
Principperne for agil erhvervsrettet regulering vurderes ikke at være rele-
vante for lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
2623663_0013.png
UDKAST
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. september 2022 til den 14.
oktober 2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner m.v.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Sø- og Handelsretten,
Tinglysningsretten, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Andelsboligforenin-
gernes Fællesrepræsentation, Boligselskabernes Landsforening, Civilstyrel-
sen, CO Industri, Copenhagen Business School (Juridisk Institut), Dan-
marks Statistik, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk
Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk Trans-
port og Logistik, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Boligadvokater, Danske Regioner, Danske Udlejere, Datatilsynet, Den Dan-
ske Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, Dommerfuld-
mægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejendomsmæglernes Landsorganisation, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Energinet, Finans Danmark, Forbrugerrådet Tænk, Forsikring & Pension,
Fritidshusejernes Landsforening, Green Power Denmark, Håndværksrådet,
KL, Kolonihaveforbundet, Kommissarius for Jylland, Kommissarius for
Øerne, Kort- og Landmålingsteknikernes Forening, Kommunalteknisk Ch-
efforening, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Landinspek-
tøruddannelsen, Landsbyggefonden, Parcelhusejernes Landsforening, Poli-
tiforbundet i Danmark, Praktiserende Landinspektørers Forening, Realda-
nia, Realkreditankenævnet, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rigsar-
kivet, Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Statens Byggeforskningsinstitut, Syddansk
Universitet (Juridisk Institut), Udbetaling Danmark, Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
Ingen
Ingen
13
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
2623663_0014.png
UDKAST
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af tinglysningslovens § 19, stk. 1, at en bygning, der tilhører en
anden end grundens ejer, kan registreres som en selvstændig fast ejendom i
forhold til den grund, som bygningen er beliggende på. I sådanne tilfælde
får bygningen sit eget bygningsblad i tinglysningssystemet med fornøden
henvisning til og fra grundens ejendomsblad. Bygningen behandles i disse
situationer i det hele efter tinglysningsloven som en selvstændig fast ejen-
dom. Det samme gælder bygninger, der er opført på forstranden eller i øvrigt
på søterritoriet, uden at der er sket nogen opfyldning, men således at byg-
ningen er bestemt til varig forbliven på stedet.
Efter den foreslåede ændring af tinglysningslovens
§ 19, stk. 1, 3. pkt.,
op-
rettes og opdateres bygningsblade efter anmodning fra Geodatastyrelsen.
Dette indebærer, at bygningsejere og andre rettighedshavere, der ønsker op-
rettelse eller opdatering af bygningsblade, fremover vil skulle rette henven-
delse til Geodatastyrelsen, som herefter vil anmode Tinglysningsretten om
oprettelsen eller opdateringen. Geodatastyrelsen underretter ligeledes retten,
hvis et BFE-nummer udgår.
Ændringen skal ses som led i nye sagsgange, som følger med den foreslåede
opgavefordeling mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen, hvorefter
Geodatastyrelsen står for identifikationen og den geografiske stedfæstelse
af bygninger på fremmed grund, mens Tinglysningsretten forestår prøvelsen
af de tinglysningsmæssige forhold, herunder hvorvidt der er tale om en byg-
ning, som har en sådan beskaffenhed, at der kan tinglyses rettigheder over
den.
En
oprettelse
af bygningsblade forudsættes – foruden en sædvanlig første-
gangsoprettelse – også at kunne ske, hvor der ønskes en
udskillelse
en af
flere bygninger på samme fremmed grund, som er registreret på ét bygnings-
blad i medfør af den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk.
2, til et nyoprettet særskilt bygningsblad. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor
der ønskes en særskilt belåning af en af flere bygninger.
En
opdatering
af bygningsblade kan bl.a. ske, hvor to eller flere bygnings-
blade
sammenlægges,
fordi bygninger, som er beliggende på samme frem-
med grund, får samme ejer, og dermed – såfremt ejeren ønsker det – kan
Side 15/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
registreres på samme bygningsblad, jf. den forslåede bestemmelse i tinglys-
ningslovens § 19, stk. 2. Det forudsættes, at der også vil kunne ske delvise
sammenlægninger i form af
overførsel
af en af flere bygninger, der er regi-
streret på samme bygningsblad, til et andet bygningsblad. Endvidere kan en
opdatering bl.a. ske ved, at en bygning uden bygningsblad ønskes registreret
på et eksisterende bygningsblad.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det fremgår af den gældende bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 2,
at bygningens geografiske placering på grunden skal noteres, forinden der
første gang tinglyses en rettighed på et ejendomsblad (bygningsblad), og at
Tinglysningsretten som grundlag herfor kan forlange en erklæring af en lan-
dinspektør med beskikkelse.
Justitsministeren kan i medfør af § 19, stk. 2, 3. pkt., fastsætte nærmere reg-
ler om registrering af den geografiske placering af de pågældende bygnin-
ger. Bemyndigelsen er udnyttet ved § 18 i bekendtgørelse nr. 834 af 3. sep-
tember 2009 om tinglysning i tingbogen (fast ejendom) med senere ændrin-
ger. Det følger af bekendtgørelsens § 18, stk. 1, at bygningens geografiske
placering på grunden skal noteres i tingbogen senest samtidig med tinglys-
ning af den første rettighed over en bygning på fremmed grund.
Efter den gældende bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 3, skal der,
hvis en ret tinglyses som omfattende flere ejendomme, gøres henvisning fra
det ene ejendomsblad til det andet.
Med lovforslaget lægges der op til at nyaffatte disse bestemmelser.
Efter den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens
§ 19, stk. 2,
kan byg-
ninger på grunden, som tilhører den samme ejer, som noget nyt registreres
på samme bygningsblad.
Den foreslåede ordning indebærer for det første, at flere bygninger på
samme fremmed grund vil kunne noteres samlet i matriklen, med ét ejen-
domsidentifikationsnummer (et såkaldt BFE-nummer) og registreres på ét
bygningsblad i tingbogen, der omfatter flere bygninger.
Det vil f.eks. kunne være relevant at samle flere bygninger på ét bygnings-
blad i tingbogen, når en samlet aktivitet udøves via flere bygninger på
samme grund, og bygningerne ønskes belånt samlet og dermed ens behæftet.
Side 16/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Det vil i så fald ikke være nødvendigt at oprette nye bygningsblade i ting-
bogen, hvis ejeren opfører yderligere bygninger, foretager om- eller tilbyg-
ning, herunder nedriver og genopfører en bygning.
Bygninger, der registreres på samme bygningsblad, vil senere også enten
kunne udskilles til særskilte bygningsblade eller overføres mellem byg-
ningsblade.
Hvis flere bygninger på en grund får samme ejer, og ejeren efter den fore-
slåede bestemmelse anmoder om, at bygningerne registreres på samme byg-
ningsblad, vil sammenlægningen af bygningsblade ske i henhold til reglerne
i den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 23, jf. §§ 21 og 22.
Ordningen indebærer for det andet, at en ejer vil kunne vælge at lade byg-
ninger notere enkeltvis hos Geodatastyrelsen, hvor hver bygning får sit eget
ejendomsidentifikationsnummer og registreres på eget bygningsblad i ting-
bogen.
En ejer vil f.eks. kunne have et ønske om at lade bygninger registrere en-
keltvis, hvis der skal kunne stiftes rettigheder over hver bygning særskilt,
herunder ved særskilt belåning af hver bygning.
Ordningen indebærer for det tredje, at en ejer af flere bygninger på samme
fremmed grund vil kunne vælge at registrere nogle bygninger samlet på ét
bygningsblad og nogle på særskilte bygningsblade.
Efter forslaget vil en ejer have fleksibilitet i forhold til muligheden for at
registrere bygninger på samme fremmed grund, alt efter hvad der i situatio-
nen må anses for mest hensigtsmæssigt, bl.a. i finansieringsøjemed.
Henvendelser om oprettelse eller opdatering af bygningsblade, herunder
bl.a. registrering af bygninger på samme eller særskilte bygningsblade samt
overførsel mellem bygningsblade, vil skulle rettes til Geodatastyrelsen, der
med en registreringsmeddelelse anmoder Tinglysningsretten herom, jf. den
foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 1, 3. pkt.
Efter den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens
§ 19, stk. 3, 1. pkt.,
vil bygningsblade blive nedlagt, og eventuelle tinglyste rettigheder overført
til grundens ejendomsblad, hvis en bygning og en grund får samme ejer.
Efter Tinglysningsrettens faste praksis nedlægges bygningsbladet, når der
opstår sammenfald mellem bygningens og grundens ejer. Den gældende
praksis lovfæstes således med den foreslåede bestemmelse.
Side 17/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Ved nedlæggelsen af bygningsbladet vil Tinglysningsretten skulle god-
kende, at der ikke i tingbogen er rettigheder, der er til hinder herfor, samt
fastlægge eventuelle rettigheders indbyrdes prioritet, efter reglerne i den fo-
reslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 23, jf. §§ 21 og 22.
Efter
2. pkt.
underretter Tinglysningsretten Geodatastyrelsen om nedlæggel-
sen af bygningsbladet, således at styrelsen, der med lovforslaget får ansvaret
for identifikation og stedfæstelse af bygninger på fremmed grund, kan lade
nedlæggelsen indgå i sine systemer.
Det bemærkes, at den gældende bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk.
3, om henvisning mellem ejendomsblade, ikke foreslås videreført, idet dette
følger af de almindelige forskrifter for Den Digitale Tingbog og således i
dag sker automatisk i tinglysningssystemet.
Efter den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens
§ 19, stk. 4,
skal en
bygning være noteret hos Geodatastyrelsen samt få tildelt eget identifika-
tionsnummer (BFE-nummer) og bygningens placering på grunden stedfæ-
stet ved en erklæring udarbejdet af en landinspektør, forinden der første
gang kan tinglyses en rettighed på et bygningsblad.
Ejendomsidentifikation og -notering vil således blive foretaget af Geodata-
styrelsen, og det vil være Geodatastyrelsen, der skal sikre, at den enkelte
bygning er entydigt identificeret med henvisning til det såkaldte BFE-num-
mer. For nærmere oplysninger om BFE-nummeret, henvises der til Folke-
tingstidende 2016-17, A, L 65 som fremsat, side 9.
Med den foreslåede bestemmelse bliver det et tinglysningsmæssigt krav, at
bygningen er noteret hos Geodatastyrelsen. Notering vil ske i matriklen og
bygningens placering på grunden skal være stedfæstet ved en erklæring fra
en landinspektør. Kravet om, at bygninger på fremmed grund skal være no-
teret hos Geodatastyrelsen, indebærer, at der fremover som udgangspunkt
kun kan tinglyses rettigheder over en bygning på fremmed grund, hvis denne
ligger på et matrikuleret areal. Ligger bygningen på et umatrikuleret landa-
real, vil arealet således skulle matrikuleres efter udstykningslovgivningens
regler herom, førend der kan ske tinglysning af rettigheder over bygningen.
Det gælder dog ikke bygninger på offentlige vejarealer mv.
At kravet gælder, forinden der »første gang« kan tinglyses en rettighed på
et bygningsblad, indebærer, at bygninger på eksisterende bygningsblade,
hvorpå der allerede er tinglyst en eller flere rettigheder, ikke vil blive om-
fattet af kravet om stedfæstelse ved en erklæring udarbejdet af en landin-
Side 18/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
spektør med beskikkelse som betingelse for tinglysning af nye rettigheder.
Det forudsættes dog, at en bygning uden bygningsblad – f.eks. en nyopført
bygning – der ønskes registreret på et sådant eksisterende bygningsblad, for-
inden skal være noteret hos Geodatastyrelsen med en simpel stedfæstelse og
tildelt eget BFE-nummer.
Det er ikke med den foreslåede bestemmelse i stk. 4 tilsigtet at flytte kom-
petence fra Tinglysningsretten til Geodatastyrelsen i relation til vurderingen
af, hvornår der er tale om en bygning på fremmed grund, eller hvornår der
kan lyses rettigheder over bygningen. Den foreslåede bestemmelse vedrører
alene kravene til identifikation og geografisk stedfæstelse af bygninger på
fremmed grund.
Når et dokument vedrørende en bygning på fremmed grund anmeldes til
tinglysning, og der ikke tidligere har været lyst rettigheder over bygningen,
vil Tinglysningsretten skulle påse, at bygningen er noteret i overensstem-
melse med den foreslåede bestemmelse i stk. 4. Hvis dette ikke er tilfældet,
vil Tinglysningsretten i medfør af § 31, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 763 af
20. juli 2009 om adgang til tinglysningssystemet og om tinglysningsmåden
skulle afvise dokumentet fra tinglysning, og anmelderen må eventuelt for-
anledige, at der sker den fornødne notering og stedfæstelse af bygningen i
regi af Geodatastyrelsen, inden dokumentet på ny anmeldes til tinglysning.
Hvis bygningen er noteret, vil Tinglysningsretten påse, om der i øvrigt er
hindringer for tinglysning, jf. navnlig bestemmelserne i tinglysningslovens
§ 10 og § 19, stk. 1. Det vil således – i sjældne tilfælde – kunne forekomme,
at der sker en notering og stedfæstelse hos Geodatastyrelsen, men at Ting-
lysningsretten afviser tinglysning, fordi retten f.eks. finder, at der ikke er
tale om en bygning, der er ment til varig forbliven på stedet, og at den derfor
skal behandles efter reglerne om tinglysning af rettigheder over løsøre i per-
sonbogen. Et andet eksempel kunne være, at Tinglysningsretten konstaterer
et ejersammenfald i forhold til grunden.
Efter den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens
§ 19, stk. 5,
skal en
bygning, der er opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet, være re-
gistreret hos Geodatastyrelsen med eget identifikationsnummer (BFE-num-
mer), og bygningens placering skal være stedfæstet, før der kan tinglyses
rettigheder over den.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med § 1, nr. 13, i lov nr. 80 af 24.
januar 2017 om ændring af bl.a. tinglysningsloven (Effektivisering af ejen-
Side 19/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
domsregistrering og -forvaltning m.v.), som ved sin ikrafttræden vil med-
føre indsættelsen af en ny bestemmelse i udstykningslovens § 45 a, hvorefter
Geodatastyrelsen også får til opgave at registrere bygninger opført på for-
stranden eller i øvrigt på søterritoriet. Sådanne bygninger kan ikke noteres i
matriklen, da de ikke ligger på land, men indføres i nyt register for bygnin-
ger opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet, som Geodatastyrelsen
vil oprette og administrere. Udtrykket »registrering« anvendes på dette sted
alene for at tilpasses sprogbrugen i forhold til den nævnte bestemmelse i
udstykningslovens § 45 a.
Forslaget er således et element i, at opgaven med registrering af alle typer
af fast ejendom samles hos Geodatastyrelsen. Ejendomsidentifikation og -
registrering vil således blive foretaget af Geodatastyrelsen, og det vil være
Geodatastyrelsen, der skal sikre, at den enkelte bygning er entydigt identi-
ficeret med henvisning til det såkaldte BFE-nummer. For nærmere om BFE-
nummeret, henvises der til Folketingstidende 2016-17, A, L 65 som fremsat,
side 9.
Det er – ligesom for den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens stk. 4
om bygninger på fremmed grund – ikke med den foreslåede bestemmelse i
stk. 5 tilsigtet at flytte kompetence fra Tinglysningsretten til Geodatastyrel-
sen i relation til vurderingen af, hvornår der er tale om en bygning, eller
hvornår der kan lyses rettigheder over bygningen. Den foreslåede bestem-
melse vedrører alene kravene til identifikation og geografisk stedfæstelse af
bygninger opført på forstranden eller i øvrigt på søterritoriet.
Når et dokument vedrørende en bygning opført på forstranden eller i øvrigt
på søterritoriet anmeldes til tinglysning, og der ikke tidligere har været lyst
rettigheder over bygningen, vil Tinglysningsretten – i lighed med, hvad der
gælder for bygninger på fremmed grund, jf. ovenfor – skulle påse, at byg-
ningen er registreret i overensstemmelse med den foreslåede bestemmelse i
stk. 5. Hvis dette ikke er tilfældet, vil Tinglysningsretten i medfør af § 31,
stk. 1, i bekendtgørelse nr. 763 af 20. juli 2009 om adgang til tinglysnings-
systemet og om tinglysningsmåden skulle afvise dokumentet fra tinglys-
ning, og anmelderen må eventuelt foranledige, at der sker den fornødne re-
gistrering og stedfæstelse af bygningen, inden dokumentet på ny anmeldes
til tinglysning.
Hvis bygningen er registreret i overensstemmelse med den foreslåede be-
stemmelse i stk. 5, vil Tinglysningsretten påse, om der i øvrigt er hindringer
for tinglysning, jf. navnlig bestemmelserne i tinglysningslovens § 10 og §
Side 20/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
19, stk. 1. Det vil således – i sjældne tilfælde – kunne forekomme, at der
sker en registrering og stedfæstelse hos Geodatastyrelsen, men at Tinglys-
ningsretten afviser tinglysning, fordi retten f.eks. finder, at der ikke er tale
om en bygning, der er ment til varig forbliven på stedet, og at den derfor
skal behandles efter reglerne om tinglysning af rettigheder over løsøre i per-
sonbogen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3 og 2.2.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til nr. 3
Det følger af tinglysningslovens 23, stk. 1, at lovens §§ 21 og 22 finder til-
svarende anvendelse ved opdeling i ejerlejligheder.
Det fremgår af tinglysningslovens § 21, stk. 1, at Tinglysningsretten skal
godkende, at der ikke i tingbogen er rettigheder, som er til hinder for matri-
kulære forandringer, samt at retten skal fastlæggelse eventuelle rettigheders
indbyrdes prioritet. Efter lovens § 21, stk. 2, kan Tinglysningsretten i for-
bindelse med sin godkendelse kræve fremsendelse af en erklæring fra en
landinspektør med beskikkelse. Det følger af lovens § 21, stk. 3 – samt de i
medfør af stk. 4 nærmere fastsatte regler i §§ 43-45 om uskadelighedserklæ-
ringer mv. i bekendtgørelse nr. 834 af 3. september 2009 med senere æn-
dringer – at retten kan godkende visse matrikulære ændringer, selv om der i
tingbogen er rettigheder, der er til hinder herfor, hvis ændringerne kan ske
uden fare for pantesikkerheden og kun giver anledning til en ubetydelig for-
mindskelse af ejendommens værdi.
Efter tinglysningslovens § 22, stk. 1, skal der i tilfælde, hvor en rettighed er
til hinder for en matrikulær ændring efter § 21, stk. 1, foreligge en accept
fra rettighedshaver som tinglyst påtegning på den pågældende rettighed.
Nægter en rettighedshaver at give påtegning, eller er det umuligt at skaffe
en sådan påtegning, kan Tinglysningsretten dog efter lovens § 22, stk. 2,
godkende ændringen mod en efter rettens skøn fastsat betryggende sikker-
hed for den pågældende rettigheds indfrielse.
Efter tinglysningslovens § 23, stk. 2, 1. pkt., skal Tinglysningsretten god-
kende, at der ikke i tingbogen er rettigheder, der er til hinder for sammen-
lægning og nedlæggelse af bygningsblade, samt fastlægge eventuelle rettig-
heders indbyrdes prioritet. Efter § 23, stk. 2, 2. pkt., finder 21, stk. 2 og 3,
samt § 22 tilsvarende anvendelse ved sammenlægning og nedlæggelse af
bygningsblade.
Side 21/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
Efter den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens
§ 23
vil reglerne om
fordeling af tinglyste rettigheder i forbindelse med matrikulære ændringer i
tinglysningslovens §§ 21 og 22 finde tilsvarende anvendelse ved oprettelse,
sammenlægning og nedlæggelse af bygningsblade.
Bestemmelsen skal navnlig sikre, at der ved de nævnte dispositioner kan
finde et opgør sted mellem rettighedshaverne.
Det indebærer for det første, at Tinglysningsretten skal godkende, at der ikke
i tingbogen er rettigheder, der er til hinder for oprettelsen, sammenlægnin-
gen eller nedlæggelsen, samt fastlægge eventuelle rettigheders indbyrdes
prioritet, jf. henvisningen til tinglysningslovens § 21, herunder stk. 1. Det
forudsættes at gælde i alle tilfælde, uanset om retten får en forudgående hen-
vendelse fra Geodatastyrelsen om den enkelte disposition.
For det andet indebærer det, at rettighedshavere, hvis rettigheder er til hinder
for en oprettelse, sammenlægning eller nedlæggelse, skal afgive accept i
form af en tinglyst påtegning på rettigheden, jf. henvisningen til tinglys-
ningslovens § 22, herunder stk. 1. Hvis en rettighedshaver nægter at give
påtegning på rettigheden i forbindelse med oprettelsen, sammenlægningen
eller nedlæggelsen af et bygningsblad, vil retten i medfør af henvisningen
til § 22, herunder stk. 2, kunne godkende sammenlægning eller nedlæggelse,
hvis der stilles en betryggende sikkerhed for den pågældende rettigheds ind-
frielse.
Et opgør mellem rettighedshavere i forbindelse med
oprettelsen
af byg-
ningsblade kan f.eks. være relevant, hvor der ønskes en udskillelse af en af
flere bygninger på samme fremmed grund, som er registreret på ét bygnings-
blad i medfør af den foreslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk.
2, til et nyoprettet særskilt bygningsblad.
Endvidere kan et opgør i forbindelse med en
sammenlægning
af bygnings-
blade f.eks. blive aktuel i de tilfælde, hvor to eller flere bygningsblade læg-
ges sammen, fordi bygninger, som er beliggende på samme fremmed grund,
får samme ejer, og dermed kan registreres på samme bygningsblad, jf. den
forslåede bestemmelse i tinglysningslovens § 19, stk. 2.
Endelig kan et opgør i forbindelse med en
nedlæggelse
af bygningsblade
f.eks. være relevant, hvor en bygning på fremmed grund og grunden, som
bygningen er beliggende på, får samme ejer, jf. den foreslåede bestemmelse
i tinglysningslovens § 19, stk. 3, idet bygningsbladet i disse tilfælde ned-
lægges, og eventuelle tinglyste rettigheder overføres til grundens ejendoms-
Side 22/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
UDKAST
blad. Herudover kan en nedlæggelse af bygningsblade blive aktuel i tilfælde,
hvor en bygning, som er beliggende på fremmed grund, rives ned og dermed
ikke længere eksisterer.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Ændringer til tinglysningslovens § 19, som følger af § 3, nr. 2, i lov nr. 80
af 24. januar 2017 om ændring af bl.a. tinglysningsloven (Effektivisering af
ejendomsregistrering og -forvaltning m.v.), og som ikke er sat i kraft, indgår
i nærværende lovforslag med de fornødne tilpasninger. § 3, nr. 2, i den
nævnte lov foreslås derfor ophævet.
Til § 3
Det foreslås i
stk. 1,
at justitsministeren efter forhandling med klima-,
energi-, og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræ-
den.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven ikke finder anvendelse på sager, som er indgivet
til henholdsvis Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen før lovens ikrafttræ-
den. For sådanne sager vil de hidtil gældende regler finde anvendelse.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for Færøerne eller Grønland, og heller
ikke kan sættes i kraft for disse dele af Rigsfællesskabet.
Side 23/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
2623663_0024.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om tinglysning, jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 1075 af 30. sep-
tember 2014, som ændret bl.a. ved
§ 3 i lov nr. 80 af 24. januar 2017
og senest ved § 3 i lov nr. 1722 af
27. december 2018, foretages føl-
gende ændringer:
§ 19.
Hvor en bygning tilhører en
anden end grundens ejer, får
bygningen sit eget bygningsblad
med fornøden henvisning til og
fra grundens ejendomsblad - og be-
handles i det hele efter denne
lov som en selvstændig fast ejen-
dom. Det samme gælder bygninger,
der er opført på forstranden eller i
øvrigt på søterritoriet, uden at
der er sket nogen opfyldning, men
således at bygningen er bestemt
til varig forbliven på stedet.
Stk. 2.
Forinden der første gang
tinglyses en rettighed på et sådant
ejendomsblad, skal bygningens
geografiske placering på grunden
noteres. Som grundlag for denne
notering kan retten forlange en
erklæring af en landinspektør med
beskikkelse. Justitsministeren
kan fastsætte nærmere regler om re-
gistrering af den geografiske
1.
§ 19, stk. 1,
indsættes som
3. pkt.:
»Bygningsblade
oprettes og opda-
teres efter anmodning fra Geodata-
styrelsen.«
2.
§ 19, stk. 2 og 3,
ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk.
2.
Bygninger på grunden,
som tilhører den samme ejer, kan
registreres på samme bygnings-
blad.«
Side 24/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
2623663_0025.png
UDKAST
placering af de pågældende bygnin-
ger.
Stk. 3.
Hvis en ret tinglyses som
omfattende flere ejendomme, tilhø-
rende samme ejer, gøres der henvis-
ning fra det ene ejendomsblad til
det andet.
»Stk.
3.
Får en bygning og en
grund samme ejer, nedlægges byg-
ningsbladet, og eventuelle tinglyste
rettigheder overføres til grundens
ejendomsblad. Retten underretter
Geodatastyrelsen herom.«
»Stk. 4.
Forinden der første gang
tinglyses en rettighed på et byg-
ningsblad, jf. stk. 1, 1. pkt., skal
bygningen være noteret hos Geoda-
tastyrelsen med eget identifika-
tionsnummer, og bygningens pla-
cering på grunden skal være sted-
fæstet ved en erklæring udarbejdet
af en landinspektør med beskik-
kelse.«
»Stk.
5. Er bygningen opført på
forstranden eller i øvrigt på søterri-
toriet, skal bygningen forinden
tinglysning af en rettighed på et
bygningsblad, jf. stk. 1, 2. pkt.,
være registreret hos Geodatastyrel-
sen med eget identifikationsnum-
mer, og bygningens placering skal
være stedfæstet.«
§ 23.
§§ 21 og 22 finder tilsvarende
3.
I §
23, stk. 1,
indsættes efter
anvendelse ved opdeling i
»ejerlejligheder.«:
»samt ved opret-
telse, sammenlægning og nedlæg-
ejerlejligheder.
gelse af bygningsblade«,
Stk. 2.
Ved sammenlægning og og
stk. 2
ophæves.
nedlæggelse af bygningsblade skal
retten godkende, at der ikke i ting-
bogen er rettigheder, der er til
hinder for dette, samt fastlægge
eventuelle rettigheders indbyrdes
Side 25/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
2623663_0026.png
UDKAST
prioritet. § 21, stk. 2 og 3, samt § 22
finder tilsvarende anvendelse ved
sammenlægning og nedlæggelse af
bygningsblade.
§2
I lov nr. 80 af 24. januar 2017 om
ændring af lov om udstykning og
anden registrering i matriklen, lov
om Geodatastyrelsen, lov om ting-
lysning og forskellige andre love
(Effektivisering af ejendomsregi-
strering og -forvaltning m.v.), som
ændret ved § 15 i lov nr. 278 af 17.
april 2018, foretages følgende æn-
dring:
§ 3.
1. ---
2.
§ 19, stk. 2 og 3, ophæves, og i
1.
§ 3, nr. 2,
ophæves.
stedet indsættes:
»Stk. 2. Bygninger på grunden,
som tilhører den samme ejer, regi-
streres på samme bygningsblad.
Stk. 3. Får en bygning og en
grund samme ejer, nedlægges byg-
ningsbladet, og eventuelle tinglyste
rettigheder overføres til grundens
ejendomsblad. Retten underretter
Geodatastyrelsen herom.
Stk. 4. Forinden der tinglyses en
rettighed på et bygningsblad, jf. stk.
1, skal bygningen af Geodatastyrel-
sen være noteret i matriklen med
eget identifikationsnummer, og
bygningens placering på grunden
skal være stedfæstet ved en erklæ-
Side 26/27
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 372: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om tinglysning (Smidiggørelse af registreringen af bygninger på fremmed grund og justering af opgavefordelingen mellem Tinglysningsretten og Geodatastyrelsen), fra justitsministeren
2623663_0027.png
UDKAST
ring udarbejdet af en landinspektør
med beskikkelse.
Stk. 5. Er bygningen opført på
forstranden eller på søterritoriet i
øvrigt, skal bygningen før tinglys-
ning af en rettighed være registreret
hos Geodatastyrelsen med eget
identifikationsnummer, og bygnin-
gens placering skal være stedfæ-
stet.«
3-5. ---
Side 27/27