Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 36
Offentligt
2469754_0001.png
1
FORSETE
Rets- og kriminalpolitisk
Tænketank
[email protected]
[email protected]
7. oktober 2021
Justitsministeriet
Straffuldbyrdelseskontoret
e-mail:
[email protected]
og
[email protected]
Den rets- og kriminalpolitiske tænketank Forsetes bemærkninger til lov om
imødegåelse af udfordringer med fangeflugter mm
Forsete har følgende bemærkninger til forslag til Lov om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. og lov om ændring af straffeloven (Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af
udfordringerne med fangeflugter og delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for personer
anbragt i hospital eller institution ved dom).
Forsete er enig i lovforslagets formål at undgå undvigelser og at beskytte personalet mod vold og anden
grov og utilladelig adfærd. Forsetes bemærkninger omfatter alene 1) øget mulighed for anvendelse af
telekommunikation i retsmøder 2) brev- og besøgskontrol overfor varetægtsfængslede afgjort af
anklagemyndigheden, 3) mulighed for administrativ godkendelse af nye sikringsmidler generelt over for
indsatte, dvs både varetægtsfængslede og afsonere og 4) brug af håndjern. Øvrige forslag er ikke
behandlet.
1. Øget mulighed for anvendelse af telekommunikation (Video3) i retsmøder
Forsete kan ikke anbefale det foreslåede og foreslår, at grundlaget og behovet for
indførelse af tvangsmæssig telekommunikation ved retsmøder undersøges nærmere.
Forsete finder, at undvigelser skal forebygges, men der må kræves overordentlig stærke grunde
når sigtets/tiltalts grundlæggende ret til at møde anklageren og dommeren ansigt til ansigt ved
personligt at være til stede i retten skal beskæres, når hans sag behandles. Dette gælder særligt i
de situationer, hvor retten skal kunne bestemme, at den sigtede skal deltage via
videokommunikation, uanset at det anses for nødvendigt, at den sigtede er til stede i retten (rpl. §
748 a), og hvor det findes betænkeligt, at den sigtede ikke er til stede (rpl. §748 b). Sådanne
grunde er ikke fremlagt. Der foreligger ingen redegørelse for de undvigelser, der har dannet
grundlag for lovudkastet, og der er ingen opgørelse over antallet af undvigelser i forbindelse med
retsmøder. Forsete kan på den baggrund ikke anbefale det foreslåede.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 36: Høringssvar fra Den Rets- og Kriminalpolitiske Tænketank Forsete til Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om ændring af straffeloven (Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
2
Såfremt der imidlertid -uanset de manglende grunde - er tilslutning til at gennemføre lovforslaget,
foreslår Forsete:
at anklagemyndighedens begæring skal være skriftlig og oplyse aktuelle og konkrete
omstændigheder, som fører til antagelsen om, at sigtede/tiltalte er undvigelsestruet
at rettens kendelse herom skal indeholde konkret begrundelse for, at sigtede/tiltalte
aktuelt er undvigelsestruet, og proportionalitetsbetragtninger ikke er til hinder for, at
sigtede/tiltalte alligevel ikke er personligt til stede
at vurderingen af undvigelsesrisikoen skal ske løbende.
Forsete ser endvidere en risiko for, at forslaget med tiden vil blive udvidet, fordi det indeholder et
besparelsespotentiale for politiet, anklagemyndigheden og kriminalforsorgen, hver gang en
varetægtsfængslet ikke skal transporteres med bevogtning fra arresthus til retten.
2. Brev- og Besøgskontrol overfor varetægtsfængslede
Adgangen til at sende breve og få besøg er afgørende for den varetægtsfængslede for at bevare kontakten
til omverden. En indskrænkning, hvad enten det drejer sig om forbud eller kontrol, er et stort indgreb, som
i dag alene anvendes for at sikre varetægtsfængslingens øjemed (ikke påvirke efterforskningen) og fsva
brevkontrollen tillige af ordens- og sikkerhedsmæssige grunde. En afgørelse om besøgskontrol kan
forelægges retten i modsætning til en afgørelse om brevkontrol.
Indsatte, der har Brev- og Besøgskontrol kræver erfaringsmæssigt mange ressourcer både for politiet og
kriminalforsorgen. Breve skal gennemlæses, og besøg skal overværes. Dertil kommer, at indsatte med
begrænset kontakt til deres familie rent fængselsmæssigt er mere krævende end andre.
Udgangspunktet må være, at Brev- og Besøgskontrol kun skal anvendes, når det er nødvendigt.
2.1 Undvigelsestruede
Forsete kan ikke anbefale forslaget.
Vælger man at gennemføre forslaget, skal man anbefale at flugtfaren baseres på en konkret og
aktuel sikkerhedsvurdering.
Den manglende anbefaling begrundes med:
-
-
-
-
-
Der er ingen grund til at tro, at fordi en person vil unddrage sig forfølgningen eller fuldbyrdelsen
også vil forsøge og har evnen til at undvige, når han først er varetægtsfængslet
Brev- og Besøgskontrol er ressourcekrævende for både politi og arresthuspersonalet og et stort
indgreb overfor den varetægtsfængslede og dennes pårørende.
grundlaget for at træffe beslutning om Brev- og Besøgskontrol er uklart og åbner mulighed for stor
forskelsbehandling
der er risiko for meget lange perioder med Brev- og Besøgskontrol, da en mulig undvigelsesrisiko
ikke er knyttet til sagens udvikling.
Der er ingen opgørelse over problemets omfang, og ingen overvejelser om problemet allerede er
løst med de initiativer, der allerede er taget iht justitsministeriets handleplan fra 25. marts 2021.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 36: Høringssvar fra Den Rets- og Kriminalpolitiske Tænketank Forsete til Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om ændring af straffeloven (Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
3
Skulle Folketinget beslutte, at man ønsker at udvide hjemlen til også at omfatte de undvigelsestruede på
det foreliggende grundlag, skal det foreslås:
at Brev- og Besøgskontrol kun anvendes, hvor der er en aktuel konkret risiko for flugt samt at der
skal gøres notat herom
at det i bemærkningerne præciseres, at spørgsmålet om en varetægtsfængslet fortsat er
undvigelsestruet, løbende konkret vurderes, og at der i forbindelse med fristforlængelser skal gøres
skriftlige notater herom.
at kommunens medarbejdere herunder socialrådgivere ikke omfattes af en eventuel Brev- og
Besøgskontrol og at afslag skal begrundes konkret
Det fremsendte lovforslag indeholder et forslag om at udvide hjemlen til Brev- og Besøgskontrol til også at
omfatte varetægtsarrestanter, der vurderes som undvigelsestruede. Ved vurderingen af om en person er
undvigelsestruet, foreslås der lagt vægt på, om vedkommende er varetægtsfængslet efter retsplejelovens §
762 stk. 1 nr. 1. (bestemte grunde til at en person vil unddrage sig forfølgningen eller fuldbyrdelsen) uden
at dette dog er et krav, jfr. bemærkningerne pkt. 2.1.3.1 Derudover oplyses i samme afsnit, at sagens alvor
og den mulige strafsanktion kan spille ind - uden dog at stå alene og uden nærmere at specificere, hvad det
er. Ved dels at oplyse, at der ikke skal fastsættes Brev- og Besøgskontrol i alle sager, hvor der er sket
varetægtsfængsling efter § 762 stk. 1 nr. 1 og dels at åbne og op for muligheden for at inddrage sagens
alvor bliver grundlaget for Brev- og Besøgskontrol noget uklart.
§ 762 stk. 1 nr.1 anvendes hovedsagelig i sager, hvor arrestanten ikke har fastere tilknytning her til landet,
jfr. Strafferetsudvalgets betænkning nr. 1560 fra 2016 s. 41. Der er ingen grund til at tro, at denne gruppe
er specielt undvigelsestruet og har særlige evner til at undvige, når de først er varetægtsfængslet.
En særlig problemstilling ved at udvide hjemlen for Brev- og Besøgskontrol til også at omfatte
undvigelsestruede er, at der ikke er den samme progression i sagen, som ses i sager vedr. efterforskningen.
Rigsadvokaten har i en meddelelse af 26. september 2019 fastsat retningslinjer for hvilke elementer, der
skal indgå, når spørgsmål om Brev- og Besøgskontrol løbende skal vurderes. Her nævnes specifikt, at det
skal indgå, om sagen er færdigefterforsket, om sagens afgørende vidner er afhørt, eller om sagens vidner
alene er polititjenestemænd. Der lægges op til, at kontrollen over tid lempes og ophæves i takt med, at
efterforskningen skrider frem.
Med det foreslåede, bliver der mulighed for, at Brev- og Besøgskontrol kan fastholdes under hele
varetægtsperioden inklusiv ankeperioden. Der ses ikke at være foretaget noget skøn over, hvor mange
mennesker dette forslag vil omfatte eller hvor lange perioder, man forventer.
Kravet om skriftlighed er en udvidelse i forhold til de gældende regler, men foreslås, for at forsvareren kan
få mulighed for at bistå sin klient og få et reelt grundlag for, at vejlede om sagen eventuelt skal forelægges
retten.
Det fremgår af Rigsadvokatens meddelelse af 26. september 2019 om Brev- og Besøgskontrol, at vælger
man Brev- og Besøgskontrol skal man overveje nødvendigheden af, om kontrollen også omfatter
arrestantens nærmeste familie herunder mindreårige børn. Kommunale medarbejdere herunder
socialrådgiveres adgang nævnes ikke. Forsete skal foreslå at udgangspunktet er, at Brev- og Besøgskontrol
ikke omfatter kommunens medarbejdere, der skal bistå i forbindelse med en senere løsladelse. Skønner
man undtagelsesvis, at medarbejderen ikke kan få adgang, bør der gives en konkret begrundelse herfor.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 36: Høringssvar fra Den Rets- og Kriminalpolitiske Tænketank Forsete til Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om ændring af straffeloven (Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
2469754_0004.png
4
2.2 Retten til at modtage besøg under en verserende voldelig konflikt.
Forsete foreslår at den varetægtsfængslede og dennes advokat kan få adgang til begrundelsen for
en banderegistrering.
Forsete har ikke bemærkninger til, at der gælder de samme regler for varetægtsfængslede
bandemedlemmer som for afsonere. Det er dog en forudsætning ud fra et retssikkerhedsmæssigt
udgangspunkt, at den varetægtsfængslede og dennes advokat kan få adgang til begrundelsen for, at
klienten er registreret som bandemedlem, med de negative konsekvenser en registrering har. Der findes
tilfælde, hvor banderegistrerede indsatte nægter at være medlemmer, og som har set det som deres
eneste udvej at acceptere bandepræmissen og derefter at gå i bandeexit for at blive slettet af registret.
Havde advokaten kendt grundlaget, ville han kunne bistå klienten mhp at få rettet en mulig fejl.
2.3 Retten til at modtage uoverværet besøg for varetægtsarrestanter, der skønnes at indtage en
ledende eller koordinerende rolle blandt personer, der tilsammen står bag omfattende alvorlig
kriminalitet.
Forsete skal foreslå, at den varetægtsfængslede og advokaten gøres bekendt med grundlaget for
beslutningen om overværet besøg.
Forsete har i lighed med ovenstående ikke bemærkninger til forslaget, men skal også her påpege
betydningen af, at forsvareren og klienten kender grundlaget for beslutningen om overværet besøg.
3. Administrativ mulighed for godkendelse af nye sikringsmidler
Forsete finder at Folketinget bør sætte grænser for hvilke sikringsmidler der i fremtiden vil være
behov for og fraråder forslaget.
Det fremgår af lovforslagets § 2, pkt. 1 at der i Straffuldbyrdelsesloven indføres et stk. 5 i § 65, som giver
justitsministeren bemyndigelse til at godkende nye sikringsmidler ud over håndjern og sikringscelle.
Straffuldbyrdelsesloven hviler på det princip, at opregningen af såvel magt- som sikringsmidler er
udtømmende. Loven har tidligere været ændret for at legalisere et nyt magtmiddel (peberspray).
Dette princip er efter Forsetes opfattelse meget væsentligt at opretholde. Folketinget bør træffe afgørelse
om så væsentlige indgreb som magt- og sikringsmidler over for frihedsberøvede. Og begrundelsen for
forslaget: at ændringer kan ske hurtigt, er ikke tilstrækkeligt til at slække på et så væsentligt princip.
Der er i lovudkastet nævnt nogle eksempler på nye sikringsmidler, som justitsministeren skal kunne indføre
administrativt. Et eksempel er ”…store håndjern, som monteres på anklerne og som er forbundet med en
ekstra lang kæde imellem, som vanskeliggør muligheden for at løbe.”
Et sikringsmiddel som dette bør ikke kunne indføres administrativt. Den slags sikringsmidler anvendes i dag
i lande, som har en helt anden opfattelse af fængselsdrift, end vi har i Danmark. Når der samtidig foreslås
indført adgang til at anvende sikringsmidler (håndjern) inde i fængslet, ville man
hvis lovforslaget
gennemføres - i fremtiden administrativt kunne indføre, at fanger på gårdtur sammenlænkes i fodlænker,
som det kan ses i udenlandske fængsler. Hvis det virkelig er det, man vil, bør det vedtages af Folketinget.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 36: Høringssvar fra Den Rets- og Kriminalpolitiske Tænketank Forsete til Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om ændring af straffeloven (Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
5
Et andet af lovforslagets eksempler på nye sikringsmidler
omhandler ”engangshåndjern –
en form for strips
– som et mildere og mindre sikkert sikringsmiddel.”
Sådanne strips er omfattet af straffuldbyrdelseslovens
§ 65 og anvendes allerede i dag jfr. Justitsministeriets vejledning om anvendelse af sikringsmidler i
kriminalforsorgens institutioner. Ligesom håndjernstransportbæltet, som også er mere skånsomt end
håndjern.
Men i øvrigt sætter kun fantasien grænser for, hvilke sikringsmidler, der i fremtiden vil være behov for. Og
det bør være Folketinget, der sætter disse grænser.
4. Øgede muligheder for anvendelse af håndjern og andre sikringsmidler over for indsatte.
4.1 Øgede muligheder for anvendelse af håndjern ved enkeltstående fravær fra lukkede fængsler og
arrester.
Forsete har ikke bemærkninger til det foreslåede. Det skal dog anbefales:
at transportbælte anvendes, hvor det er muligt, og at den konkrete begrundelse for ikke at
anvende det fremgår af håndjernsnotatet.
4.2 Øgede muligheder for anvendelse af håndjern inden for institutionen
Forsete skal foreslå, at det klart fremgår af bemærkningerne, at formålet med øget brug af
håndjern er for at beskytte personalet jfr. bemærkningernes pkt. 2.4.3.2 s. 30f
Forsete skal foreslå, at der gennemføres en gennemgang af hvilke andre redskaber, der er taget i
brug for at nedsætte konfliktniveauet
Forsete skal foreslå, at det nævnes i bemærkningerne, at håndjern inde i fængslet kun skal
anvendes, når det vurderes nødvendigt.
Forsete skal foreslå, at kravet om notatkrav lempes som foreslået, men at tidspunktet for
genvurdering noteres.
Forsete kan ikke anbefale, at håndjern anvendes alene med den begrundelse, at man tilhører en
bestemt gruppe
Forsete kan ikke anbefale en generel bemyndigelse til at anvende håndjern uden for cellen.
I dag anvendes håndjern primært i forbindelse med behov for pacificering af indsatte efter en
magtanvendelse. Lovforslaget indebærer, at anvendelsen udvides til også at blive anvendt forebyggende
overfor 1) indsatte, der har begået vold overfor personalet, har udvist en grov eller oftere gentagen
utilladelig adfærd overfor personalet eller 2) hvis den indsatte er tilknyttet en gruppe af personer, som
tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet, der aktuelt har begået voldelige overfald mod
kriminalforsorgens personale.
Det fremgår af bemærkningerne s. 30 f, at anvendelsen af håndjern vurderes at være et virkningsfuldt
redskab til at afværge vold eller intimiderende adfærd fra enkeltpersoner og /eller grupperinger mod
personale.
Forsete anerkender, at der er behov for at beskytte personalet, og at der helt kortsigtet kan være brug for
en øget brug af håndjern, når en indsat, der har begået vold eller intimideret personale, skal gå fra et sted
til et andet. Forsete efterlyser evidens for, at brug af håndjern som forebyggende værktøj skulle være
konfliktnedtrappende, og skal derfor foreslå, at afsnittet s. 30 f i bemærkningerne skrives om, og at det
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 36: Høringssvar fra Den Rets- og Kriminalpolitiske Tænketank Forsete til Udkast til forslag til lov om ændring af retsplejeloven, lov om fuldbyrdelse af straf m.v. og lov om ændring af straffeloven (Opfølgning på initiativer i handlingsplanen til imødegåelse af udfordringerne med fangeflugter og delegation af afgørelseskompetence i sager om udgang for personer anbragt i hospital eller institution ved dom)
6
gøres helt klart, at brug af håndjern sker for at beskytte personalet. Forsete efterlyser en redegørelse for
hvilke andre værktøjer og metoder, der er anvendt for at nedbringe konfliktniveauet. Der tænkes på
områder som:
-
-
-
-
adskillelse af bandens medlemmer fra hinanden (snarere end fælles ophold på fokus- eller
rockerafdelinger),
indsatser for at påvirke bandemedlemmernes indbyrdes relationer,
socialfaglig og psykiatrisk udredning af bandemedlemmerne, samt
socialfaglige, psykiatriske og terapeutiske indsatser over for enkeltpersoner samt gruppen som
sådan.
Forsete har forståelse for, at der ikke er notatkrav, hver gang en indsat får håndjern på i disse tilfælde, men
finder, at der fortsat bør gøres notat første gang med oplysning om årsag og ophørstidspunkt.
Forsete har bemærket sig, at det fremgår af bemærkningerne, at man ikke altid skal bruge håndjern i de
beskrevne tilfælde og skal anbefale, at det kun sker når man skønner det nødvendigt.
Forsete kan
ikke
tilslutte sig forslaget om, at personalet bemyndiges til at anvende håndjern overfor en
indsat, der ikke selv har deltaget i ovenstående aktiviteter, også selvom han tilhører en gruppe, der har
gjort det.
Helt generelt finder Forsete, at en bemyndigelse til at benytte håndjern uden for cellen er for vidtgående.
Det vil i praksis betyde, at en indsat kan blive pålagt at bære håndjern på gårdtur, ved besøg af advokat,
pårørende mm. En sådan hjemmel kan ikke anbefales. Vurderer institutionen, at den indsatte er så farlig, at
håndjern i disse situationer er nødvendig, bør man overveje om risikoen for overfald kan begrænses på
anden måde.
Formand for Forsete advokat Helle Lokdam og
Næstformand for Forsete fhv. fængselsinspektør Bodil Philip