Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 350
Offentligt
2616587_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2023
i forhold til finansloven for 2022
August 2022
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 7
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2022 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til finanslov-
forslaget for 2023.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 3 af 7
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet....................................................................................................... 4
§ 6. Udenrigsministeriet ................................................................................................. 5
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 6
§ 8. Erhvervsministeriet ............................................................................................... 7
§ 9. Skatteministeriet ...................................................................................................... 9
§ 11. Justitsministeriet.................................................................................................. 11
§ 12. Forsvarsministeriet ............................................................................................. 12
§ 13. Indenrigs- og Boligministeriet ......................................................................... 13
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ......................................................... 15
§ 15. Social- og Ældreministeriet ............................................................................... 16
§ 16. Sundhedsministeriet .......................................................................................... 17
§ 17. Beskæftigelsesministeriet .................................................................................. 20
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ......................................................... 24
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ............................................................... 26
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................. 30
§ 22. Kirkeministeriet .................................................................................................. 32
§ 23. Miljøministeriet.................................................................................................. 33
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ........................................... 34
§ 28. Transportministeriet ......................................................................................... 36
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet........................................................ 39
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................. 42
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................. 45
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 4 af 7
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Merudgiften på 109,3 mio. kr. i 2023 skyldes primært, at der er oprettet en række reser-
ver og negative budgetreguleringer som led i Aftale om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025. Der er hertil indarbejdet en reserve på 150,0 mio. kr. til revision af log-
ningsregler (§ 11.11.79.).
Mindreudgiften på 3.000,0 mio. kr. i 2023 skyldes, at den teknisk fastsatte reserve i
2022 til dækning af COVID-19-relaterede udgifter til indkøb af værnemidler mv. ikke
er videreført til 2023 (§ 11.11.43.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 348,8 mio. kr. i 2023 skyldes, at der forventes et stigende aktivitetsni-
veau for erstatning til ofre for forbrydelser på baggrund af den realiserede aktivitet i
2019-2021 (§ 11.11.13.).
Merindtægten på 223,1 mio. kr. i 2023 skyldes, at der forventes et stigende aktivitetsni-
veau for erstatning til ofre for forbrydelser på baggrund af den realiserede aktivitet i
2019-2021, jf. ovenfor (§ 11.11.13.).
Mindreudgiften på 127,5 mio. kr. skyldes, at dele af Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet er overgået fra den Centrale Anklagemyndighed til
politiet, herunder National enhed for Særlig Kriminalitet (§ 11.23.04.).
Merudgiften på 709,5 mio. kr. i 2023 skyldes indbudgetteringen af Aftale om kriminal-
forsorgens økonomi 2022-2025. Aftalen er ikke indbudgetteret på finansloven for 2022
(§ 11.31.01.).
Kontoen er ny. Kontoen er oprettet med 27,7 mio. kr. i 2023, der er overført fra Rigs-
politiet, idet ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat overflyttes fra Rigspolitiet til
domstolsområdet (§ 11.41.06.).
Merudgiften på 103,6 mio. kr. i 2023 skyldes primært, at der forventes et stigende akti-
vitetsniveau for udgifter til advokathjælp på baggrund af den realiserede aktivitet i
2019-2021. Der er hertil overført bevilling på 9,2 mio. kr. til Ungdomskriminalitets-
nævnets udgifter til advokater, børnesagkyndige og tolke, idet der er tale om lovbundne
udgifter, der tidligere har været afholdt inden for politiets ramme (§ 11.42.02.).
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 5 af 7
§ 35. Generelle reserver
Reserver
Merudgiften på 500,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve på 1.500,0 mio. kr. til
merudgifter ved nye bevillingsforslag i 2023 (§ 35.11.01.).
Merudgiften på 2.565,5 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til forskning i 2023 (§
35.11.02.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 500,0 mio. kr. årligt i 2023-2026 til aktivitets-
afledte og tekniske ændringsforslag. Fra reserven udmøntes midler til eventuelle aktivi-
tetsafledte, tekniske eller uomgængelige merudgifter (§ 35.11.03.).
Mindreudgiften på 200,0 mio. kr. i 2023 skyldes, at der blev afsat en reserve til højt pri-
oriterede regeringsinitiativer i 2022 (§ 35.11.04.).
Merudgiften skyldes, at der er afsat en reserve til foranstaltninger på social-, sundheds-
og arbejdsmarkedsområdet på 326,9 mio. kr. i 2023 (§ 35.11.05.).
Mindreudgiften på 621,4 mio. kr. skyldes, at reserven er delvist udmøntet og den reste-
rende reserve er flyttet til § 35.11.07. Reserve til håndtering af udfordringer i lyset af
COVID-19 mv. (§ 35.11.06.).
Mindreudgiften på 147,8 mio. kr. skyldes, at reserven er udmøntet i 2023 (§ 35.11.08.).
Kontoen er ny. Merudgiften skyldes, at der er afsat en reserve på 1.975,0 mio. kr. i
2023 til håndtering af udfordringer i lyset af Ruslandskrisen mv., herunder stigende pri-
ser (§ 35.11.10.).
Kontoen er ny. Merudgiften skyldes, at der er afsat en reserve på 582,1 mio. kr. i 2023
til forhandlingerne om finansloven for 2023 (§ 35.11.14.).
Mindreudgiften på 26,4 mio. kr. skyldes, at der blev afsat en pulje til nedbringelse af
sagsbehandlingstid i 2022 (§ 35.11.16.).
Mindreudgiften på 240,1 mio. kr. skyldes, at reserven er udmøntet til § 11. Justitsmini-
steriet (§ 35.11.18.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 20,3 mio. kr. i 2023 som følge af nyt ledig-
hedsskøn under delloftet for indkomstoverførsler (§ 35.11.24.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 323,6 mio. kr. i 2023 som følge af nyt ledig-
hedsskøn uden for udgiftslofterne (§ 35.11.25.).
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 6 af 7
Merudgiften på 99,8 mio. kr. skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektivisering af det
statslige indkøb er udmøntet på de respektive ministerområder i 2023 (§ 35.11.32.).
Mindreudgiften på 182,0 mio. kr. skyldes, at der blev afsat en reserve til omstillingsind-
satser i 2022 (§ 35.11.43.).
Merudgiften på 827,4 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til Danmarks bidrag til
EU's egne indtægter mv. i 2023 (§ 35.11.47.).
Merudgiften på 5.901,4 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til en flerårsaftale i
skattevæsenet (§ 35.11.50.).
Merudgiften på 64,3 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til administrative konse-
kvenser af boligforlig (§ 35.11.51.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 333,4 mio. kr. i 2023 som følge af
nye aktivitetsskøn for videregående uddannelser (§ 35.11.58.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 1.438,8 mio. kr. i 2023 som følge af
nye aktivitetsskøn for udgifter til SU mv. (§ 35.11.59.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 504,4 mio. kr. i 2023 som følge af nye aktivi-
tetsskøn for udgifter til SU-lån mv. (§ 35.11.60.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 110,1 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til en
arbejdsmiljøaftale (§ 35.11.71.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 180,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til
Danmarks digitaliseringsstrategi (§ 35.11.73.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 3.430,0 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til na-
tionalt kompromis om dansk sikkerhedspolitik (§ 35.11.74.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 324,1 mio. kr. skyldes, at der er afsat reserver til allere-
de indgåede politiske aftaler til senere udmøntning på de enkelte ministerområder (§
35.11.75.).
Kontoen er ny. Merudgiften på 1.317,9 mio. kr. skyldes, at der er afsat reserver under
delloft for indkomstoverførsler til allerede indgåede politiske aftaler til senere udmønt-
ning på de enkelte ministerområder (§ 35.11.76.).
Kontoen er ny. Nettomindreudgiften på 369,6 mio. kr. skyldes, at der er afsat reserver
uden for udgiftslofterne til allerede indgåede politiske aftaler til senere udmøntning på
de enkelte ministerområder (§ 35.11.77.).
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 350: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 7 af 7
Kontoen er ny. Merindtægten på 179,9 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve på
indtægtsbudgettet til allerede indgået politisk aftale til senere udmøntning på de enkelte
ministerområder (§ 35.11.78.).
Merudgiften på 845,7 mio. kr. skyldes ændret skøn for refusion af købsmoms (anlæg)
(§ 35.12.02.).