Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 334
Offentligt
2610626_0001.png
Fra:
BRYGGENS OSTEOPATI [mailto:[email protected]]
Sendt:
31. juli 2022 16:31
Til:
Uddannelses- og Forskningsministeriet <[email protected]>; Allan Bruun Pedersen <[email protected]>; Claes
Hagn-Meincke <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
[email protected];
Postkasse til EU-Oplysningen <[email protected]>;
[email protected];
Jane
Heitmann <[email protected]>; Jørgen Nielsen <[email protected]>; Kasper Sand Kjær
<[email protected]>; Dan Westfall <[email protected]>; Anni Matthiesen <[email protected]>;
Liza Christensen <[email protected]>; Morten Dahlin <[email protected]>; Bjarne Laustsen
<[email protected]>; Eva Kjer Hansen <[email protected]>
Emne:
I forlængelse af klage over MANGLEDNE LOVHJEMMEL i autorisationsproces for osteopater.
Folketinget er blevet vildledt.
Dette er til både
Uddannelses og Forskningsministeren & Sundheds og ældreministeren samt til ansvarlige Anette
Lykke Petri, STPS
Disse andre ministre samt fem af folketingets udvalgs medlemmer skal informeres om den
ulovmedholdelige praksis i de to ministerier da også disses resortområder er berørte af
autorisationen:
Justitsministeren
Erhversministeren
Beskæftigelsesministeren
Retsudvalget, Erhvervsudvalget, Europaudvalget, Sundheds- og Ældreudvalget samt
Uddannelses- og Forskningsudvalget. (Jeg og en kollega har i foråret 2022 forelagt
problemstillingen for de to sidstnævnte. Det førte ikke til andet end et par §20 spørgsmål)
Jeg vil bede om en bekræftelse på at denne mail er forelagt de 5 ministre og de 5 folketings-
udvalg.
CC til ombudsmanden i forlængelse af anmodning om egendriftsag.
CC til EUs oplysning, denne mail bedes videregives EUs ombudsmand
CC til udvalgsformændene i de relevante Folketingsudvalg og 1 sekretær eller assistent pr udvalg.
Dette bedes gives til udvalgenes medlemmer.
CC
[email protected]
Da jeg ikke kan finde emailadresser på sekretærer og assistenter på folketingets
hjemmesiden for tre af udvalgene, bedes I sende denne mail til dem, så de kan videreformidle
mailen til alle udvalgenes medlemmer: retsudvalget, Europa udvalget og beskæftigelsesudvalget.
Jeg har et utal af gange igennem flere år klaget til de to involverede styrelser styrelser STPS & UFS
samt til de tilhørende ministerier og ministre over den ulovmedholdelige praksis i
autorisationsprocessen for osteopater der blev etableret 1 juli 2018, og som er i strid med dansk lov
og EUs anerkendelsesdirektiv.
Sundheds- og Ældreministeriet har i mere end 1,5 ikke besvaret mine og andres klager over
den ulovmedholdelige proces.
Den meget korte version af min klage er:
Der findes ingen offentligt anerkendt uddannelse i osteopati i Danmark.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Henvendelse af 10/8-22 fra Janne E. Høyrup vedrørende manglende lovhjemmel i autorisationsproces for osteopater
2610626_0002.png
Dette er jf. direktivet, anerkendelsesloven og autorisationsloven mv. en forudsætning for at
lovregulere erhvervet.
Der findes ingen uddannelsesbekendtgørelse for uddannelsen der lever op til dansk
uddannelseslovgivning og som beskriver formålet med uddannelsen og et nærmere defineret
læringsmål samt de eksamener som skal kontrollere at den færdiguddannelse har opnået dette
læringsmål. (STPS udtaler at BEK 981 ikke er en uddannelsesbekendtgørelse).
Dette er jf. direktivet, anerkendelsesloven og autorisationsloven mv. en forudsætning for at
lovregulere erhvervet.
Da der ikke findes en offentligt anerkendt uddannelse og de krævede kvalifikationer ikke er
nærmere beskrevet, så er der ikke noget at holde udenlandsk uddannelses kvalifikationer op imod.
Man kan altså ikke foretage en vurdering af ansøgerens erhversmæssige kvalifikationer i det
relevante erhverv.
Dermed er der ikke er grundlag for at regulere erhvervet ved lov.
Når ingen er bemyndiget til at hhv. udstede og modtage uddannelsesbeviser og andre relevante
dokumenter ift. den den osteopatiske uddannelse, så er der ingen kompetent myndighed i direktivets
og anerkendelseslovens forstand.
Dermed er der (igen) ikke grundlag for at lovregulere erhvervet fordi ingen er kompetente til at
vurdere autorisations ansøgernes kompetencer. Dermed kan der ikke træffes afgørelser med gyldig
retsvirkning jf. direktivet.
Danmark har begået traktatbrud og ansøgernes grundlæggende EU rettigheder og
grundlovssikrede rettigheder er dermed krænket.
I praksis vil det sige at ordningen har mere karakter af et kartel end et lovreguleret erhverv, da den
alene sikrer at visse osteopater udelukkes fra fri og lige konkurrence, til skade for patienterne,
hvilket har en alvorlig indvirkning på de berørte osteopaters næringsvej. De diskriminerede
osteopater der ikke kan opnå autorisation har gennemført samme udannelse og bestået samme
eksamener som deres autoriserede kolleger i det fag autorisationen omhandler: osteopati. Dermed er
ordningen i praksis i strid med hensigten med lovændringen der blev indført i 2018:
Autorisationsloven
"§ 70 b. Autorisation som osteopat meddeles den, der har gennemført uddannelse og bestået
eksamen i henhold til regler fastsat af Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. stk. 4."
Det resulterer i at grundlovens §74 krænkes via at også grundloven §3 om magtens tredeling
krænkes.
Vi er oppe i en kategori der kombinerer sagerne om tvindloven & Støjbergs rigsretsag
fordi
den lov der er vedtaget ikke giver mulighed for en lovmedholdelig autorisationsordning der
overholder direktivet. Og fordi der er truffet forhåndsafgørelser via de fastsatte regler + Der er i
realiteten ikke individuel vurdering i autorisationssagerne.
Der er ikke lovhjemmel
for BEK 981af
28/06/2018 som der træffes afgørelser efter.
Både
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 334: Henvendelse af 10/8-22 fra Janne E. Høyrup vedrørende manglende lovhjemmel i autorisationsproces for osteopater
2610626_0003.png
Styrelsen for Patientsikkerhed
Sundheds- og Ældreministeriet
Uddannelses og Forskningsstyrelsen
Uddannelses og Forskningsministeriet
Justitsministeriet
m.fl.
kender til de regler der gælder i EU direktivet og Dansk lov herunder anerkendelsesloven og
autorisationsloven.
Alligevel har alle parter stædigt fastholdt en ulovmedholdelig praksis uden lovhjemmel i
gennem 4 år,
som ikke overhodler hverken dansk lov, grundloven og EUs anerkendelses direktiv af
2005.
Dette på trods af at det går ud over autorisationsansøgeres grundlæggende EU
rettigheder og grundlovssikrede rettigheder: Erhversfriheden og Næringsretten.
Senest har UFS givet STPS fritagelse for den pligtmæssige slutkompetencevurderingen iht. Lov om
vurdering af udenlandske uddannelseskvalifikationer selvom der slet ikke er basis for en
slutkompetencevurdering iht.loven og den tilhørende bekendtgørelses målepunkter og på trods af at
STPS ikke følger den indsendte procedure. Dette kan nemlig slet ikke lade sig gøre når der ikke
findes en “tilsvarende dansk uddannelse” at sammenligne med jf. de indsendte EU & EØS regler.
Set i lyst at at Danmark intentionelt har begået traktatbrud ved at indføre en autorisationsordning
uden lovhjemmel, så vil jeg gerne vide om STPS øverste ansvarlige eller nogen af de ansvarlige
ministre og vil håndhæve gældende lov og EU anerkendelsesdirektiv?
Vil
Anette Lykke Petri, der er ansvarlig for at Styrelsen for Patientsikkerhed overholder
legalitetsprincippet og officialprincipperne mv?
Sundheds- og Ældre ministeren der har det overordnede ansvar for autorisationsordningen
og hvis ministerium ikke har besvaret klager i 1,5 år?
Uddanenlses- og Forskningsminsteren der er ansvarlig for bl.a. uddannelseslovgivning,
anerkendelseslovn og implementering af EUs anerkendelsesdirektiv?
Justitsministeren, der har ansvart for at håndhæve bl.a. forvaltnignsloven og grundloven?
Erhversministeren, der er ansvar lig for bl.a. konkurrencelovgivningen?
Beskæftigelsesministeren der er ansvarlig for bl.a. arbejdsskade loven og de
konkurrenceforvridende tilskud til visse osteopater?
Folketingets politikere, som er blevet vildledt af Styrelsen for Patientsikkerhed da de
enstemmigt vedtog lovforslag nr. 170 der gav indtryk af at man ville lave en
autorisationsordning på samme vilkår som andre autoriserede fag?
Mvh. Janne E. Høyrup
Osteopat D.O. M.R.O.DK
www.bryggens-osteopati.dk
Tlf. 21 67 80 61