Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 332
Offentligt
UDKAST
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - Bilag 332
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af databeskyttelsesloven
(Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand)
§1
I databeskyttelsesloven, lov nr. 502 af 23. maj 2018, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 22
indsættes som
stk. 7:
»Stk.
7.
Retten til indsigt og kopi af personoplysninger efter databeskyt-
telsesforordningens artikel 15 finder ikke anvendelse på Folketingets
Ombudsmands behandling af personoplysninger i sagsakter fra myndig-
heder mv., der er sendt til ombudsmanden som led i behandlingen af en
sag. Folketingets Ombudsmand videresender de i 1. pkt. nævnte ind-
sigtsanmodninger til de relevante myndigheder m.v.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2023.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Behandling af indsigtsanmodninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 15
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Forvaltningsloven og offentlighedsloven
2.1.1.2. Databeskyttelsesforordningen og -loven
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Siden den 25. maj 2018 har Folketingets Ombudsmands behandling af personoplysninger væ-
ret reguleret af databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016) og databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018 om
supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger).
Lovforslaget har til formål at skabe sammenhæng mellem på den ene side Folketingets Om-
budsmands behandling af anmodninger om indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel
15 i personoplysninger i sagsakter fra myndigheder mv., og på den anden side Folketingets
Ombudsmands behandling af øvrige anmodninger om aktindsigt i sådanne sagsakter.
I den forbindelse er det fundet hensigtsmæssigt at lægge op til en ændring af afgørelseskom-
petencen for så vidt angår adgangen til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15
i personoplysninger i sagsakter fra myndigheder mv., der er sendt til Folketingets Ombuds-
mand som led i behandlingen af en sag. Lovforslaget skal bl.a. ses i lyset af Folketingets
Ombudsmands særlige opgaver og kompetence efter ombudsmandsloven. Med lovforslaget
lægges der således op til, at den registreredes indsigtsret iagttages ved, at vedkommende myn-
dighed mv. behandler sådanne indsigtsanmodninger i stedet for Folketingets Ombudsmand.
Den foreslåede ordning vurderes ikke i praksis at ville forringe borgerens retsstilling, da Fol-
ketingets Ombudsmand vil videresende anmodningen til vedkommende myndighed mv., der
vil skulle behandle den. På den måde bevarer borgeren samtidig muligheden for at klage over
myndighedens behandling til Folketingets Ombudsmand.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Behandling af indsigtsanmodninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 15
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Forvaltningsloven og offentlighedsloven
Forvaltningsloven og offentlighedsloven gælder ikke for Folketingets Ombudsmand. Det
skyldes, at Folketingets Ombudsmand ikke er en del af den offentlige forvaltning. I praksis
bliver der dog til parter givet indsigt efter principperne i forvaltningsloven for så vidt angår
breve til og fra Folketingets Ombudsmand samt visse oplysninger i interne arbejdsdokumenter
i Folketingets Ombudsmands sager. Endvidere har Folketingets Ombudsmand i praksis etab-
leret en ordning, hvorefter pressen og andre kan få indsigt i en (allerede foreliggende) anony-
miseret udgave af ombudsmandens afsluttende udtalelse i sager, som er eller påtænkes offent-
liggjort af ombudsmanden, ligesom enhver normalt også – efter principperne i offentligheds-
loven – kan få indsigt i sager, hvor ombudsmandens afsluttende udtalelse ikke indeholder
fortrolige oplysninger. I andre sager henvises den, der søger indsigt, som udgangspunkt til at
rette henvendelse til den, der er part i ombudsmandens sag, hvis den indsigtssøgende ved,
hvem parten er.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
For så vidt angår anmodninger om aktindsigt efter forvaltningsloven eller offentlighedsloven
i sagsakter fra myndigheder mv., der er sendt til ombudsmanden som led i dennes behandling
af en sag, sender ombudsmanden som udgangspunkt disse anmodninger videre til vedkom-
mende myndighed mv., ellers vejleder ombudsmanden – efter en konkret vurdering – borgeren
om muligheden for selv at bede myndigheden mv. om aktindsigt. Det sker med henblik på, at
myndigheden kan tage stilling til den konkrete aktindsigtsanmodning. Det gælder uanset, om
sagsakterne fra myndigheden mv. er sendt til ombudsmanden af vedkommende myndighed
mv., eller ombudsmanden har modtaget dem fra en klager eller andre, f.eks. som bilag til en
henvendelse.
Denne fremgangsmåde skyldes flere forhold. Bl.a. kan ombudsmanden efter omstændighe-
derne have svært ved – som første instans – at vurdere, om en eller flere af lovens undtagelser
vil kunne være relevante i en sag, ligesom borgeren vil miste en klagemulighed til Folketingets
Ombudsmand, hvis ombudsmanden træffer afgørelse om aktindsigt i første instans. Ombuds-
mandens tilsyn med forvaltningen vil samtidig forsvinde på et både principielt og praktisk
centralt område.
Den anførte praksis er således begrundet i den særlige karakter af Folketingets Ombudsmands
opgaver og kompetence efter ombudsmandsloven med henblik på at sikre ombudsmandens
prøvelsesmulighed på dette område.
Der henvises til Folketingets Ombudsmands notat af 6. november 2020 om indsigt i oplysnin-
ger og sager hos Folketingets Ombudsmand.
2.1.1.2. Databeskyttelsesforordningen og -loven
Databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven finder anvendelse på behandling af
personoplysninger for Folketinget, dog ikke på behandling af personoplysninger der foretages
som led i Folketingets parlamentariske arbejde, jf. databeskyttelseslovens § 3, stk. 3. Databe-
skyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven finder desuden anvendelse på institutioner
under Folketinget, herunder Folketingets Ombudsmand.
Hvis en anmodning om indsigt i sagsakter fra en myndighed mv., der er sendt til Folketingets
Ombudsmand, helt eller delvist vedrører personoplysninger, der er omfattet af indsigtsretten
efter databeskyttelsesforordningen, vil ombudsmanden i dag selv tage stilling til den del af
anmodningen, der vedrører indsigt efter databeskyttelsesforordningen – eventuelt efter at have
indhentet en udtalelse fra myndigheden mv.
Hvis en indsigtsanmodning derimod er sendt til myndigheden mv. og omfatter personoplys-
ninger, der er omfattet af indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningen, vil myndigheden
mv. skulle tage stilling til indsigtsanmodningen efter databeskyttelsesforordningen.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
I de tilfælde, hvor der er tvivl om, hvorvidt der anmodes om indsigt efter forvaltningsrettens
regler eller databeskyttelsesreglerne, vil myndigheden mv. skulle håndtere borgerens anmod-
ning efter det mest gunstige regelsæt.
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, at den registrerede har ret til at
få den dataansvarliges bekræftelse på, om personoplysninger vedrørende den pågældende be-
handles, og i givet fald adgang til personoplysningerne. Endvidere har den registrerede ret til
at modtage en række oplysninger, herunder bl.a. om formålet med behandlingen af oplysnin-
gerne, hvilke kategorier af personoplysninger, der er omfattet af behandlingen, og om muligt
det påtænkte tidsrum, hvor personoplysningerne vil blive opbevaret.
Det følger endvidere af forordningens artikel 15, stk. 3, at den dataansvarlige i forbindelse
med indsigtsanmodninger skal udlevere en kopi af de personoplysninger, der behandles.
Efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, kan bl.a. oplysninger, der behandles for den offent-
lige forvaltning som led i administrativ sagsbehandling, undtages fra retten til indsigt efter
databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-
29 og 35 i lov om offentlighed i forvaltningen. Bestemmelsen er indsat for at sikre, at forvalt-
ningsmyndigheders behandling af oplysninger kan undtages fra den registreredes ret til indsigt
i samme udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offentlighedslo-
vens § 8.
Databeskyttelseslovens § 22 er fastsat inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens
artikel 23.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 1, er der mulighed for ved lovgivnings-
mæssige foranstaltninger i EU-retten eller medlemsstaternes nationale ret at begrænse række-
vidden af de forpligtelser og rettigheder, der er omhandlet i bl.a. artikel 15 om den registrere-
des indsigtsret, når begrænsningerne respekterer det væsentligste indhold af de grundlæg-
gende rettigheder og frihedsrettigheder og er en nødvendig og forholdsmæssig foranstaltning
i et demokratisk samfund af hensyn til en række nærmere oplistede hensyn.
Begrænsningerne kan bl.a. ske af hensyn til statens sikkerhed, forebyggelse, efterforskning,
afsløring eller retsforfølgning af strafbare handlinger eller fuldbyrdelse af strafferetlige sank-
tioner, herunder beskyttelse mod og forebyggelse af trusler mod den offentlige sikkerhed, an-
dre vigtige målsætninger i forbindelse med beskyttelse af Unionens eller en medlemsstats ge-
nerelle samfundsinteresser, og håndhævelse af civilretlige krav.
Det fremgår endvidere af databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 2, at navnlig skal en-
hver lovgivningsmæssig foranstaltning, der er omhandlet i stk. 1, som minimum, hvor det er
relevant, indeholde specifikke bestemmelser vedrørende: Formålene med behandlingen eller
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
kategorierne af behandling, kategorierne af personoplysninger, rækkevidden af de indførte
begrænsninger, garantierne for at undgå misbrug eller ulovlig adgang eller overførsel, speci-
fikation af den dataansvarlige eller kategorierne af dataansvarlige, opbevaringsperioder og de
gældende garantier under hensyntagen til behandlingens karakter, omfang og formål eller ka-
tegorier af behandling, risiciene for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder, og de
registreredes ret til at blive underrettet om begrænsningen, medmindre dette kan skade formå-
let med begrænsningen.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Folketingets Ombudsmand har en fast praksis for håndtering af anmodninger om aktindsigt
efter principperne i forvaltningsloven eller offentlighedsloven. For så vidt angår anmodninger
om aktindsigt i sagsakter fra myndigheder mv., der er sendt til ombudsmanden som led i be-
handlingen af en sag, sender ombudsmanden som udgangspunkt anmodningerne videre til
vedkommende myndighed mv. med henblik på, at myndigheden kan tage stilling til anmod-
ningen om aktindsigt. Denne praksis er bl.a. begrundet i den særlige karakter af Folketingets
Ombudsmands opgaver og kompetence efter ombudsmandsloven med henblik på at sikre om-
budsmandens prøvelsesmulighed samt i, at myndigheden mv. har bedre forudsætninger for –
som første instans – at vurdere, om en eller flere af forvaltningslovens eller offentlighedslo-
vens undtagelser vil kunne være relevant i forhold til myndighedens sagsakter i en sag. Der
henvises til pkt. 2.1.1 ovenfor.
Det vurderes, at de samme hensyn gør sig gældende i forhold til Folketingets Ombudsmands
behandling af anmodninger om indsigt i sagsakter fra myndigheder mv., hvor der i sagsakterne
indgår oplysninger, der er omfattet af indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningens arti-
kel 15.
På den baggrund vurderes det, at der i forhold til sagsakter fra myndigheder mv. bør skabes
sammenhæng mellem Folketingets Ombudsmands behandling af anmodninger om indsigt ef-
ter databeskyttelsesforordningens artikel 15 og Folketingets Ombudsmands behandling af øv-
rige anmodninger om aktindsigt.
Som følge heraf foreslås det, at artikel 15 i databeskyttelsesforordningen ikke finder anven-
delse på Folketingets Ombudsmands behandling af personoplysninger i sagsakter fra myndig-
heder mv., der er sendt til ombudsmanden som led i behandlingen af en sag hos ombudsman-
den. Sagsakterne kan være sendt til ombudsmanden af myndigheden mv. eller af en klager
eller andre, f.eks. som bilag til en henvendelse, herunder som opfølgning på en anmodning fra
ombudsmanden.
Det foreslås samtidig, at Folketingets Ombudsmand vil skulle videresende en anmodning om
indsigt efter databeskyttelsesforordningen i de nævnte oplysninger til vedkommende myndig-
hed mv., der herefter vil skulle tage stilling til og besvare anmodningen.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
Med den foreslåede ordning vil der ske en begrænsning i form af en ændring af afgørelses-
kompetencen for så vidt angår den registreredes ret til indsigt i personoplysninger i sagsakter
fra myndigheder mv., der er sendt til Folketingets Ombudsmand. Den registrerede vil fortsat
have fuld adgang til at anmode om indsigt i de pågældende personoplysninger, idet myndig-
heden mv. i stedet for ombudsmanden vil skulle behandle indsigtsanmodningen. Samtidig
bevarer den registrerede muligheden for at klage til Folketingets Ombudsmand. En registreret
vil i øvrigt fortsat have adgang til at anmode om indsigt i personoplysninger hos Folketingets
Ombudsmand i andet end sagsakter fra myndigheder mv. Endvidere vil den registrerede fort-
sat kunne gøre sine øvrige rettigheder efter databeskyttelsesforordningen gældende over for
Folketingets Ombudsmand.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ordning, der bl.a. varetager hensynet til
at sikre ombudsmandens særlige opgaver og kompetence efter ombudsmandsloven, kan fast-
sættes indenfor rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 1, litra e, der bl.a.
giver mulighed for at begrænse rettigheder af hensyn til generelle samfundsinteresser.
Det vurderes, at den foreslåede ordning – uanset begrænsningen i indsigtsretten hos Folketin-
gets Ombudsmand – i praksis ikke vil forringe borgerens retstilling, da Folketingets Ombuds-
mand vil videresende en anmodning om indsigt i personoplysninger i sagsakter fra en myn-
dighed mv. til vedkommende myndighed mv., hvorefter denne vil skulle behandle anmodnin-
gen. Forskellen i forhold til i dag består i, at det vil være vedkommende myndighed mv. og
ikke Folketingets Ombudsmand, der vil skulle behandle og besvare indsigtsanmodningen.
Den registrerede vil fortsat kunne gøre sine øvrige rettigheder efter databeskyttelsesforord-
ningen gældende i forhold til Folketingets Ombudsmand. Hvis den registrerede på baggrund
af indsigt i sagsakterne hos vedkommende myndighed mv. eksempelvis bliver bekendt med
urigtige personoplysninger (databeskyttelsesforordningens artikel 16) eller ønsker oplysnin-
ger heri om sig selv slettet (databeskyttelsesforordningens artikel 17), vil den registrerede så-
ledes fortsat kunne gøre dette gældende i forhold til Folketingets Ombudsmand, der fortsat vil
skulle håndtere en sådan anmodning.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
[Lovforslaget forventes for nuværende alene at have begrænsede økonomiske og administra-
tive konsekvenser af betydning for det offentlige, hvilket fortsat er under nærmere afklaring.]
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning er iagttaget.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indebærer en begrænsning af retten til indsigt efter databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 15 i form af en ændring af afgørelseskompetencen for så vidt angår retten til
indsigt i personoplysninger i sagsakter fra myndigheder mv., der er sendt til Folketingets Om-
budsmand som led i behandlingen af en sag. Det er Justitsministeriets vurdering, at den fore-
slåede ordning kan fastsættes inden for rammerne af databeskyttelsesforordningens artikel 23.
Der henvises til pkt. 2.1.1 og 2.1.2 ovenfor.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. august 2022 til den 9. september 2022 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation (AC), Amnesty International, Ankenæv-
net for Patienterstatningen, Ankestyrelsen, Berlingske Media, BUPL, Civilstyrelsen, Dagbla-
det Information, Danmarks Jurist- og Økonomforbundet (DJØF), Danmarks Lærerforening,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Danmarks Tekniske Universitet,
Dansk Erhverv, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri, Dansk IT, Dansk Journalist-
forbund (DJ), Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, Dan-
ske Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, Dataetisk Råd, Den Danske Dommerforening,
Den Uafhængige Politiklagemyndighed, Det Juridiske Fakultet – Københavns Universitet, Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation
(FH), Fag og Arbejde (FOA), Forsvarsministeriets Auditørkorps, Fængselsforbundet, Han-
delshøjskolen – Århus Universitet, HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder, IT-
Branchen, Juridisk Institut - Copenhagen Business School (CBS), Juridisk Institut – Syddansk
Universitet, Juridisk Institut – Aalborg Universitet, Juridisk Institut – Aarhus Universitet, Ju-
stitia, Jyllands-Posten, Kommunernes Landsforening (KL), Kristeligt Dagblad, Lægeforenin-
gen, Patienterstatningen, Patientforeningen, Politiforbundet, Politiken, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Digital Sikkerhed, Samtlige byretter, Samtlige kom-
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
2610358_0009.png
UDKAST
muner, Socialpædagogernes Landsforbund, Sø- og Handelsretten, TV2 DANMARK A/S, Ve-
stre Landsret, Østre Landsret.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Lovforslaget forventes for nuvæ-
rende alene at have begrænsede øko-
nomiske og administrative konse-
kvenser af betydning for det offent-
lige, hvilket fortsat er under nærmere
afklaring
Lovforslaget forventes for nuvæ-
rende alene at have begrænsede øko-
nomiske og administrative konse-
kvenser af betydning for det offent-
lige, hvilket fortsat er under nærmere
afklaring
Ingen
Implemente-
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
2610358_0010.png
UDKAST
Forholdet til EU- Lovforslaget supplerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
retten
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne op-
lysninger (databeskyttelsesforordningen) og indebærer ændringer i de eksi-
sterende regler i databeskyttelsesloven indenfor rammerne af medlemssta-
ternes råderum i medfør af forordningens artikel 23 og 83, stk. 7.
Er i strid med de
fem principper
for implemente-
ring af erhvervs-
rettet EU-regule-
ring/ Går videre
end minimums-
krav i EU-regu-
lering (sæt X)
Ja
Nej
X
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Hvis en anmodning om indsigt i sagsakter fra en myndighed mv. helt eller delvist vedrører
personoplysninger, der er omfattet af indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningen, vil
ombudsmanden i dag selv tage stilling til den del af anmodningen, der vedrører indsigt efter
databeskyttelsesforordningen, eventuelt efter at have indhentet en udtalelse fra myndigheden
mv.
Der henvises til pkt. 2.1.1 i de almindelige bemærkninger.
Det foreslås i
§ 22, stk. 7,
at artikel 15 i databeskyttelsesforordningen ikke finder anvendelse
på Folketingets Ombudsmands behandling af personoplysninger i sagsakter fra myndigheder
mv., der er sendt til ombudsmanden som led i behandlingen af en sag. Det foreslås endvidere,
at Folketingets Ombudsmand videresender disse anmodninger til vedkommende myndighed
mv.
Det foreslåede vil indebære en ændring af afgørelseskompetencen for så vidt angår den regi-
streredes ret til indsigt i personoplysninger i sagsakter fra myndigheder mv., der er sendt til
Folketingets Ombudsmand.
Der henvises til pkt. 2.1.2 i de almindelige bemærkninger.
Sagsakterne kan være sendt til ombudsmanden af vedkommende myndighed mv. eller af kla-
geren eller andre, f.eks. som bilag til en henvendelse. Det er endvidere uden betydning, om
sagsakterne er sendt til ombudsmanden i forbindelse med en klagesag, en egen drift-undersø-
gelse eller en tilsynssag, og om det er sket på ombudsmandens eller afsenderens foranledning.
Med udtrykket »myndigheder mv.« sigtes for det første til de myndigheder og private institu-
tioner mv., som er omfattet af Folketingets Ombudsmands virksomhed efter § 7, stk. 1, i lov
om Folketingets Ombudsmand (ombudsmandsloven). Udtrykket sigter for det andet til sel-
skaber, institutioner, foreninger mv., som helt eller delvist er inddraget under de regler og
principper, der gælder for den offentlige forvaltning, og som ombudsmanden har besluttet at
inddrage under sin virksomhed efter § 7, stk. 4, i ombudsmandsloven.
Vedkommende myndighed mv. vil således skulle behandle og besvare indsigtsanmodningen
for så vidt angår sagsakter fra myndigheden mv. Folketingets Ombudsmand vil underrette den
registrerede om, at ombudsmanden har sendt indsigtsanmodningen til vedkommende myndig-
hed mv. til videre foranstaltning.
I de tilfælde, hvor vedkommende myndighed mv. har fået videresendt en anmodning fra om-
budsmanden, og hvor der er tvivl om, hvorvidt der er tale om en anmodning om indsigt efter
forvaltningsrettens regler eller databeskyttelsesreglerne, vil myndigheden mv. – ligesom det
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
er tilfældet i dag, hvis en anmodning sendes direkte til myndigheden mv. – skulle håndtere
borgerens anmodning efter det mest gunstige regelsæt.
Den foreslåede bestemmelse regulerer alene adgangen til indsigt i og kopi af personoplysnin-
ger i sagsakter fra myndigheder mv., der er sendt til Folketingets Ombudsmand som led i
behandlingen af en sag.
Folketingets Ombudsmand vil således fortsat skulle behandle indsigtsanmodninger i andre
personoplysninger, der behandles af ombudsmanden. Det gælder f.eks. oplysninger i ombuds-
mandens brevveksling med klagere eller myndigheder mv., dvs. oplysninger i ombudsman-
dens egne ind- og udgående sagsakter, herunder breve fra eller til klagere og ombudsmandens
breve til myndigheder mv. samt disses høringssvar. Eventuelle vedlagte sagsakter fra myn-
dighederne mv. vil derimod skulle behandles efter den foreslåede nye bestemmelse i § 22, stk.
7. Bestemmelsen indebærer ikke en begrænsning af den registreredes øvrige rettigheder i da-
tabeskyttelsesforordningen. Således vil Folketingets Ombudsmand eksempelvis fortsat skulle
behandle anmodninger om berigtigelse af personoplysninger eller anmodninger om sletning
af personoplysninger mv. i medfør af databeskyttelsesforordningen i sagsakter fra myndighe-
der mv., der er sendt til ombudsmanden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2023.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland og kan ikke sættes i kraft for Færøerne og Grøn-
land. Det skyldes, at databeskyttelsesloven ikke gælder for Færøerne og Grønland, jf. lovens
§ 48, og ikke indeholder en anordningshjemmel.
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 332: Udkast til forslag til lov om ændring af databeskyttelsesloven (Tilpasning af adgangen til indsigt hos Folketingets Ombudsmand), fra justitsministeren
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I databeskyttelsesloven, lov nr.
502 af 23. maj 2018, foretages føl-
gende ændring:
§ 22.
---
Stk. 2-6. ---
1.
I
§ 22
indsættes som
stk. 7:
»
Stk. 7.
Retten til indsigt og kopi af
personoplysninger efter databe-
skyttelsesforordningens artikel 15
finder ikke anvendelse på Folketin-
gets Ombudsmands behandling af
personoplysninger i sagsakter fra
myndigheder mv., der er sendt til
ombudsmanden som led i behand-
lingen af en sag. Folketingets Om-
budsmand videresender de i 1. pkt.
nævnte indsigtsanmodninger til de
relevante myndigheder m.v.««
13