Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 33
Offentligt
2468599_0001.png
Side7
Dato: 29. september 2021
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for straffesags-
behandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 er der fastsat am-
bitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens straffesagsbehandling frem til
2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund sagsbeholdning, hvor der er
den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne og sagernes kompleksitet
eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for straf-
fesagsbehandlingen pr. 1. halvår 2021.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
2.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
4.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
1
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om it-relateret økonomisk kriminalitet.
2
Målsætningerne omfatter ikke sager
om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0002.png
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i 2019-2020, og er derfor med
forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklage-
myndigheden. Herudover vil kapaciteten til afvikling af straffesager i domstolene kunne få
betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbehand-
ling og tiltalerejsning og det egentlige retsarbejde i retterne.
Politiet og anklagemyndigheden vil i 2021 fortsat anvende betydelige ressourcer til hånd-
tering af COVID-19-situationen, som afhængig af pandemiens udvikling vil kunne påvirke
myndighedernes målopfyldelse.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en am-
bitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager vedrørende
personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 er dermed udtryk for
en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om poli-
tiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 tilføres samlet set ca. 310 årsværk til
straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt indfaset
i 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden styrkes fra 2021. Styrkelsen af anklage-
myndigheden er under indfasning i politikredsene i form af ansættelser. Styrkelsen af poli-
tiet sker gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbehandling tilføres
anklagemyndigheden yderligere ressourcer svarende til det ressourcebehov, som styrkelsen
i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i anklagemyndigheden.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er udmøntet efter en differentie-
ret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige udgangspunkter i
forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen. Modellen under-
støtter således, at der gøres en særlig indsats i de politikredse, som er mest udfordret af
sagsophobning og lange sagsbehandlingstider. Politidirektørerne har ansvaret for, at der i
den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs af straffe-
sagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på indfrielse af
målsætningerne.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet og
anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse, ligesom der lø-
bende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0003.png
Samlet status på målopfyldelse pr. 1. halvår 2021
Et overblik over status på målopfyldelse pr. 1. halvår 2021 fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
54.600
352
Status pr. 1.
halvår 2021
47.134
395
Difference
mellem mål
og status
3.454
75
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende anmeldelser
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sigtelse
Verserende sigtelser
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
Mål (2023)
43.680
320
81.594
226
57.032
190
84.995
242
27.963
52
Difference
mellem mål
og status
-2 pct.-point
Difference
mellem mål
og status
4 pct.-point
6 pct.-point
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Baseline i
flerårsaftale
-
Mål (2021-
2022)
70 pct.
Status pr. 1.
halvår 2021
68 pct.
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
Baseline i
flerårsaftale
-
-
Mål (2021-
2023)
50 pct.
70 pct.
Status pr. 1.
halvår 2021
54 pct.
76 pct.
Anm.: Der henvises til nedenstående tabeller for beskrivelse af opgørelsesmetoder mv.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse
men vurderes fortsat at være realistiske at nå. Der er på tværs af landets politikredse et
markant fokus på indfrielse af målsætningerne om straffesagsbehandlingen. Status pr. 1.
halvår 2021 giver særligt anledning til et vedvarende fokus på bevægelserne i målene om
sagsbeholdningen og alderen.
Status på opfyldelse af de enkelte mål pr. 1. halvår 2021
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og anklagemyn-
dighed pr. 1. halvår 2021.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 1 ovenfor.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0004.png
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel og it-relateret økono-
misk kriminalitet, er ved udgangen af 1. halvår 2021 på ca. 47.000 sager,
jf. tabel 2.
Dette
er lavere end antal verserende anmeldelser fra baseline ultimo 2019 på ca. 55.000 sager og
højere end målsætningen for 2023 på ca. 44.000 sager.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse
Baseline i fler-
Status pr. 1.
Ultimo 2020
årsaftalen
1
halvår 2021
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sig-
telse
54.600
352
44.641
384
47.134
395
Difference
mellem mål
og status
3.454
75
Side 4
Mål (2023)
43.680
320
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 8. august 2021 og
opgjort til og med 1. halvår 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret
som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet
økonomisk kriminalitet. Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Som nævnt i anmærkningerne ved rapporteringen for 1. kvartal 2021 skal det bemærkes, at
der er iværksat et arbejde i Rigspolitiet for at sikre en hensigtsmæssig visning af sagspresset
på området for overtrædelse af ”opholds, underretnings og meldepligt”, da registrerings-
rammen på området uden yderligere ændringer skævvrider de generelle statistikker for bl.a.
antal og alder for verserende sager uden sigtelse.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel og it-relateret
økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 1. halvår 2021 på 395 dage,
jf.
tabel 2.
Dette er højere end baselinen (baseret på alderen for 1. halvår 2020) på ca. 350
dage og højere end målsætningen for 2023 på ca. 320 dage.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Det bemærkes, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet
1
. Som
beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et område i kraftig vækst.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på ca. 48.000 sager ved udgangen af 1. halvår 2021. Dette er en stigning fra ca. 22.000
sager ultimo 2019. Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet er på 379 dage. Flerårsaftalen indeholder andre tiltag med fokus på
disse typer sager, herunder initiativet vedr. ”Nye værktøjer til at prioritere sager om øko-
nomisk kriminalitet”.
1
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0005.png
Det er forventningen, at området vedr. it-relateret økonomisk kriminalitet vil udfordre po-
litiet og anklagemyndigheden i de kommende år. Området vil derfor blive fulgt tæt i afta-
leperioden.
Side 5
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
1 ovenfor.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ved udgangen af 1. halvår 2021 på ca. 85.000
sigtelser,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 1. halvår 2021 er beholdningen af verserende sigtelser
uden tiltale således ca. 28.000 sigtelser over målet for 2023 på ca. 57.000 verserende sig-
telser uden tiltale.
Det bemærkes imidlertid, at beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale pr. ultimo 1.
kvartal 2021 var steget til ca. 89.000 sigtelser svarende til en stigning på knap 7.500 verse-
rende sigtelser siden ultimo 2019. Pr. ultimo første halvår er beholdningen af verserende
sigtelser uden tiltale på 84.995 sigtelser, og beholdningen er dermed reduceret med ca.
4.000 sigtelser siden ultimo første kvartal 2021.
Der er med henblik på at opfylde målet for 2023 opstillet en intern målsætning for antallet
af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2021 på ca. 73.300 sigtelser på tværs af landets
politikredse.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved ud-
gangen af 1. halvår 2021 på 242 dage,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 1. halvår 2021 er den
gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således 52 dage
over målet for 2023 på 190 dage. Alderen på beholdningen af verserende sigtelser uden
tiltale har ligget på et relativt stabilt niveau i 1. halvår 2021.
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal forhold) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden
tiltale
Status pr. 1.
Baseline i fler-
1
Ultimo 2020 halvår 2021
årsaftalen
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
84.995
242
Difference
mellem mål
og status
27.963
52
Mål (2023)
57.032
190
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo kvartalet. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-,
opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Det bemærkes, at der med henblik på at opfylde målet for 2023 er opstillet en intern mål-
sætning for den gennemsnitlige alder af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2021 på
222 dage på tværs af landets politikredse.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0006.png
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende sig-
telser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretnings-
pligt, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Side 6
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager gene-
relt,
jf. boks 1 ovenfor.
I 1. halvår 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 68 pct. af
alle straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf. tabel 4.
Ved udgangen af 1. halvår 2021 er målopfyldelsen således 2 procentpoint under målet for
2021-2022.
Der har været fluktuationer i andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet inden for
260 dage, men der har været en positiv udvikling i andelen i de sidste to måneder i 2. kvartal
2021.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
2020
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
70 pct.
Status pr. 1.
halvår 2021
68 pct.
Mål (2021- Difference mel-
2022) lem mål og status
70. pct.
-2 pct.-point.
Anm.: Data er trukket den 9. august 2021 og opgjort til og med 1. halvår 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnum-
mer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 260 dage er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 2).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i sager om personfar-
lig kriminalitet,
jf. boks 1 ovenfor.
I 1. halvår 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 54 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ved udgangen af 1. halvår 2021 er målop-
fyldelsen således 4 procentpoint over målet for 2021.
I 1. halvår 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 76 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ved udgangen af 1. halvår 2021 er målop-
fyldelsen således 6 procentpoint over målet for 2021.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0007.png
I 1. halvår 2021 har andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet i sager om personfar-
lig kriminalitet ligget stabilt og over målsætningerne.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Status pr. 1.
halvår 2021
Difference
Mål (2021-
mellem mål og
2023)
status
50 pct.
70 pct.
4 pct.-point
6 pct.-point
Side 7
2020
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
54 pct.
76 pct.
Anm.: Data er trukket den 9. august 2021 og opgjort til og med 1. halvår 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 2).
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 33: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 pr. 1. halvår 2021, fra justitsministeren
2468599_0008.png
Side2
Bilag 1
Tabel 1
Sagsbeholdning – antal og alder
Antal verserende Alder på verserende
Antal verserende Alder på verserende
anmeldelser uden anmeldelse uden sig-
sigtelser uden tiltale sigtelser uden tiltale
sigtelse
telse
Ultimo 1. halvår
Ultimo 1. halvår
Ultimo 1. halvår
Ultimo 1. halvår
2020
2021
2020
2021
2020
2021
2020
2021
1.454
1.586
198
181
3.835
4.532
257
224
3.233
3.688
262
303
7.596
9.227
225
218
5.119
4.971
396
500
4.068
3.724
183
160
1.664
2.074
248
183
8.455
7.356
285
268
2.384
1.910
272
252
5.277
6.343
210
228
3.773
3.742
334
360
6.178
6.932
224
236
1.340
1.571
233
187
4.691
4.968
199
202
3.064
2.987
282
288
5.861
5.777
186
199
7.527
8.254
522
514
6.605
5.925
291
305
2.495
2.294
172
170
3.608
3.730
125
159
12.549
13.995
486
481
25.025
26.375
332
278
39
62
146
68
116
106
79
86
44.641
47.134
384
395
81.315
84.995
259
242
Kredse
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
Anm.: Data er trukket den 9. august 2021 og er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er
efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl. færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk
kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Data for sigtelser uden tiltale er opgjort på baggrund af statiske træk ultimo kvartalet. Det vil
sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-, opholds- eller underretnings-
pligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Kredse
Alle straffesager (70 Personfarlig kriminali- Personfarlig kriminali-
pct.)
tet (50 pct.)
tet (70 pct.)
1. halvår
1. halvår
1. halvår
2020
2020
2020
2021
2021
2021
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
73 pct.
76 pct.
71 pct.
62 pct.
77 pct.
69 pct.
71 pct.
56 pct.
57 pct.
83 pct.
65 pct.
95 pct.
68 pct.
61 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
38 pct.
58 pct.
43 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
67 pct.
52 pct.
65 pct.
59 pct.
55 pct.
45 pct.
57 pct.
39 pct.
47 pct.
58 pct.
47 pct.
88 pct.
54 pct.
82 pct.
69 pct.
79 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
65 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
86 pct.
78 pct.
82 pct.
81 pct.
77 pct.
69 pct.
81 pct.
70 pct.
68 pct.
82 pct.
70 pct.
89 pct.
76 pct.
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
Anm.: Data er trukket den 9. august 2021 og opgjort til og med 1. halvår 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000
forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholds-
journalnummer indeholder tegnene 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri,
økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten