Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 329
Offentligt
2608845_0001.png
Kopi af klage til Nordsjællands politi fremsendt den 2. august 2022
Nærværende klage drejer sig ikke om en enkelt politimand, enhed eller kreds, men derimod om en sædvanepraksis i
hele politietaten.
Klagen er foranlediget af en konkret sag, men da jeg i denne sag aflægger fuld tilståelse og tager min straf, er
journalnummer ikke relevant.
Klagen fremsættes både på egne vegne og på vegne af alle mine jævnaldrende kørekortindehavere.
Jeg sender en genpart af klagen til Folketingets Retsudvalg, men jeg understreger, at mit ønske er, at klagen behandles i
politikredsen og hos Rigspolitiet, og at hver enkelt instans gør sig tanker om det mulige og det rimelige i en
praksisændring.
Og hermed til selve klagen:
Jeg blev for nylig sigtet for en fartovertrædelse. Ved samme lejlighed fik jeg tillæg i bødeforlægget for at have ført min bil
uden gyldigt kørekort.
Jeg fyldte 70 år den 7. april, og som mange andre havde jeg på dette tidspunkt hovedet fyldt med festplanlægning,
invitationer, samt tanker om dette, at tage hul på et nyt årti.
Jeg erkender at kørekortfornyelse ikke var den første tanke som dukkede op. Tanken dukkede slet ikke op.
Når jeg tænker på, hvor ofte det offentlige her i landet sender mig meddelelser om den ene og den anden ændring i mine
sociale pligter og rettigheder, så undrer det mig såre, at Rigspolitiet ikke kan sende mig en tilsvarende hilsen, når det i
deres systemer fremgår, at dette kørekort er tæt på udløbsdatoen.
Jeg vil nødig tro, at Rigspolitiet har skelet til bødekassens potentiale frem for at yde borgerne den
elektronisk
automatiserbare
service, at oplyse om udløbsdagen og således hjælpe borgerne med at overholde færdselsloven.
Under alle omstændigheder vil jeg bede de relevante instanser overveje nøje, om og hvordan denne service kan sættes i
værk. Data findes. Det er hovedsagelige et spørgsmål om at lave en standardskrivelse og et datokriterium, og så at
sætte servicemeddelelsen i værk hos
borger.dk.
Jeg vil gerne udbede mig en kvittering for modtagelsen af nærværende klage samt besked, når og hvis klagen
afstedkommer forsøg på en praksisændring.
Med venlig hilsen,
Carsten Legaard
Postmosen 126
3400 Hillerød