Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 32
Offentligt
2468584_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. oktober 2021
Strafferetskontoret
Natasja Walbom
2020-10-0556
2075230
Redegørelse for politiets erfaringer med de udvidede agentregler
1.
Ved lov nr. 967 af 26. juni 2020 (Styrkelse af politiets muligheder for
efterforskning af kriminalitet på internettet) blev der gennemført en række
ændringer af retsplejeloven med det formål at styrke politiets mulighed for
at efterforske kriminalitet på internettet.
Det indebar bl.a. en udvidelse af retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, så
politiet nu har mulighed for at anvende agenter ved efterforskningen af sager
om overtrædelse af straffelovens § 235, stk. 1 og 2 (udbredelse af børnepor-
nografi), § 279, jf. § 285 (bedrageri), § 279 a, jf. § 285 (databedrageri), §
281, jf. § 285 (afpresning), § 290, stk. 1 (hæleri) og § 290 a, stk. 1 (hvid-
vask), af lovgivningen om euforiserende stoffer og af lovgivningen om vå-
ben og eksplosivstoffer, i det omfang overtrædelsen begås ved brug af in-
ternettet.
Med loven blev der også indført en ny undtagelse til agentvirksomhed i rets-
plejelovens § 754 a, stk. 2, 2. led, hvoraf det fremgår, at det ikke udgør
agentvirksomhed, hvis politiet alene tilskynder nogen til at udføre eller fort-
sætte en lovovertrædelse ved at erhverve rettigheder, genstande eller andet
materiale, der i et nærmere bestemt omfang er udbudt på internettet.
Der blev endvidere indført en mulighed for, at ansatte i politiet med særlige
efterforskningsmæssige kvalifikationer, der ikke er polititjenestemænd, kan
udføre agentvirksomhed, jf. retsplejelovens § 754 b, stk. 2, 1. pkt.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Redegørelse for politiets erfaringer med de udvidede agentregler, fra justitsministeren
Under Folketingets behandling af lovforslaget tilkendegav jeg, at der ville
blive udarbejdet en redegørelse om politiets erfaringer med de udvidede
agentregler, og at regeringen på denne baggrund ville overveje, om der er
behov for yderligere udvidelse af politiets adgang til at anvende agenter,
herunder om det kan være relevant generelt at justere betingelsen om, at
politiet som udgangspunkt alene kan anvende agenter som led i efterforsk-
ningen af en lovovertrædelse, der kan straffes med fængsel i 6 år eller der-
over.
2.
Jeg har nu modtaget Rigspolitiets redegørelse for anvendelsen af de ud-
videde agentregler.
Det fremgår bl.a. af redegørelsen, at politiet har begrænset erfaring med an-
vendelsen af de udvidede agentregler, hvilket bl.a. skyldes, at reglerne har
været gældende i lidt over et år, og at politiet har efterforsket en række større
sager, hvor det ikke har været nødvendigt at anvende de udvidede agentreg-
ler.
Det er dog Rigspolitiets overordnede vurdering, at de udvidede agentregler
inden for flere kriminalitetsområder generelt er anvendelige, og at erfarin-
gerne med de nye regler generelt er positive.
Redegørelsen indeholder endvidere en række konkrete forslag til, hvordan
agentreglerne efter Rigspolitiets opfattelse med fordel kan udvides.
Rigspolitiet foreslår, at retsplejelovens § 754 a, stk. 1, nr. 3, udvides til at
omfatte straffelovens § 276 a, jf. § 285 (indbrudstyveri), da mange af de
genstande, som sættes til salg på internettet, med rimelig grund må antages
at være sat til salg af gerningsmanden.
Rigspolitiet foreslår derudover, at politiet får mulighed for at dele børnepor-
nografisk materiale – eventuelt manipuleret – som led i efterforskningen af
sager om udbredelse af børnepornografi, da deling af materiale ofte er nød-
vendigt for, at politiet kan få adgang til et lukket netværk eller forblive med-
lem af et netværk.
Endvidere foreslår Rigspolitiet, at retsplejelovens § 754 a, stk. 2, 2. pkt.,
udvides til at omfatte telekommunikation, som ikke er internetbaseret, såle-
des at politiet kan erhverve rettigheder, genstande eller andet materiale, der
i et nærmere bestemt omfang er udbudt via mobiltelefon eller SMS, uden at
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Redegørelse for politiets erfaringer med de udvidede agentregler, fra justitsministeren
det er omfattet af agentreglerne. Såfremt det allerede er muligt inden for de
gældende regler, bør det efter Rigspolitiets vurdering præciseres.
Det fremgår afslutningsvist af redegørelsen, at Rigspolitiet foreslår, at det
overvejes, om reglerne for anvendelse af civile agenter skal udvides, da po-
litiet ofte modtager efterretninger om forestående alvorlig kriminalitet fra
informanter, der med fordel kunne anvendes i situationer, hvor det ikke er
muligt for politiet at infiltrere et kriminelt miljø. Rigspolitiet opfordrer på
den baggrund til, at der indhentes erfaringer fra sammenlignelige lande om
disse landes brug af civile agenter.
3.
Som justitsminister er det afgørende for mig, at politiet har effektive red-
skaber til at skride ind over for den kriminalitet, som bliver begået på inter-
nettet. Derfor har jeg også med stor interesse læst Rigspolitiets redegørelse
og de forslag, som Rigspolitiet kommer med
.
Jeg har på baggrund af redegørelsen bedt mit embedsværk se på en udvi-
delse af de nuværende regler for agentvirksomhed, så politiet får mulighed
for at anvende agenter i efterforskning af sager om overtrædelse af straffe-
lovens § 276 a, jf. § 285.
Endvidere har jeg bedt mit embedsværk undersøge, om reglerne kan udvi-
des, så det ikke vil udgøre agentvirksomhed, hvis politiet erhverver rettighe-
der, genstande eller andet materiale, der i et nærmere bestemt omfang er
udbudt via telekommunikation, som ikke er internetbaseret, da det er mini-
steriets vurdering, at dette ikke er omfattet af de gældende regler.
Rigspolitiets forslag om at udvide muligheden for at bruge agenter, der ikke
er ansat i politiet – såkaldte civile agenter – forudsætter nogle nærmere over-
vejelser. Som Rigspolitiet også selv er inde på i redegørelsen, kan det bl.a.
indebære en øget risiko for overskridelse af provokationsforbuddet, at civile
aktivt, og inden en lovovertrædelse er fuldbyrdet, træder ind og deltager i et
kriminelt handlingsforløb efter aftale med politiet. Jeg har derfor i første
omgang bedt mine embedsmænd om at indhente oplysninger om andre lan-
des regler og erfaringer for på denne baggrund at kunne vurdere, om der er
grundlag for at gå videre med forslaget.
Udbredelse af børnepornografisk materiale er en særdeles alvorlig forbry-
delse, hvorfor politiet som udgangspunkt bør have de bedste muligheder for
at komme denne type forbrydelser til livs. Der er imidlertid principielle
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 32: Redegørelse for politiets erfaringer med de udvidede agentregler, fra justitsministeren
overvejelser forbundet med forslaget om at give politiet mulighed for at dele
børnepornografisk materiale, da politiet derved risikerer at bidrage til kræn-
kelse eller forsat krænkelse af et barn. Derudover rejser forslaget en lang
række moralske og etiske spørgsmål, da politiet vil medvirke til yderligere
spredning af børnepornografisk materiale, herunder som følge af at politiet
ikke vil kunne forhindre efterfølgende deling. Det kræver derfor meget
grundige overvejelser at indføre en sådan mulighed, uanset om materialet
måtte være manipuleret. Jeg har derfor i første omgang bedt mine embeds-
mænd om at indhente oplysninger om andre landes regler og erfaringer med
at give politiet mulighed for at dele manipuleret børnepornografisk materi-
ale.
Endelig vil jeg bemærke, at jeg på baggrund af politiets begrænsede erfaring
med de udvidede agentregler ikke finder, at der på nuværende tidspunkt er
grundlag for generelt at justere betingelsen om, at politiet som udgangs-
punkt alene kan anvende agenter som led i efterforskningen af en lovover-
trædelse, der kan straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Rigspolitiets redegørelse er vedlagt til Retsudvalgets orientering.
Nick Hækkerup
/
Mette Johansen
Side 4/4