Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 319
Offentligt
2606252_0001.png
En tryggere hverdag
Et tryghedsudspil om borgernær kriminalitet
fra forsikrings- og pensionsbranchen
Juni 2022
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Indhold
Indledning 4
Forebyggelse af indbrud i hjemmet 6
Forslag 1: Kosterregister
8
Forslag 2: Krav til indbrudssikring i lovgivningen
10
Forslag 3: Sikkerhedsvurdering af boliger
12
Forslag 4: Stopindbrud.dk
14
Forebyggelse af cykeltyverier 16
Forslag 1: Digitalt stelnummer på cykler
18
Forslag 2: Bedre byplanlægning
20
Forebyggelse af cyberkriminalitet hos private 22
Forslag 1: Uddannelse i sikker digital adfærd
24
Forslag 2: Sikker digital adfærd for ældre
26
Forslag 3: Øget viden om risikofaktorer for it-kriminalitet
28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0003.png
INDHOLD
indhold
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Indledning
Danmark er et af verdens mest trygge lande at leve i.
Det skal vi sætte pris på og arbejde hårdt for at bevare.
At danskerne kan følge sig trygge i hjemmet og i samfun-
det i øvrigt, er afgørende for den enkeltes livskvalitet og
-glæde.
Det er essentielt for forsikringsbranchen at bidrage til
danskernes tryghed. De første danske forsikringer var
brandforsikringer, som skulle forhindre de alvorlige øko-
nomiske problemer, som mange danskere oplevede som
følge af brande. Forsikringsbranchen har udviklet sig
siden de første forsikringssammenslutninger, men grund-
princippet er stadig gældende: forsikringsselskaber er til
for at skabe tryghed hos kunderne og bidrage til den gene-
relle velstands- og velfærdsudvikling.
Noget, der særligt skader tryghedsfølelsen, er kriminalitet.
Forsikringsbranchen har i en lang årrække hjulpet kunder
med at komme på ret fode – økonomisk såvel som mentalt
– efter at have været udsat for kriminalitet. Det vil bran-
chen blive ved med. Men i de senere år har branchen
også haft fokus på at forebygge kriminalitet, fordi den
ultimative tryghed sikres ved helt at undgå, at danskerne
udsættes for kriminalitet. Det har branchen bl.a. gjort ved
at vejlede danskerne om kriminalitetsforebyggende tiltag,
såsom installering af alarmer og fælles branchekrav til
cykellåse. Samtidig har F&P samarbejdet med bl.a. Det
Kriminal-præventive Råd og BoTrygt om udvikle indsat-
ser, som kan forhindre kriminalitet.
Effekten af samarbejdet taler sit tydelige sprog. Antallet
af indbrud og cykeltyverier er nedadgående. Særligt på
indbrudsområdet har det stærke samarbejde bidraget til
at afhjælpe en voksende tendens i midten og slutningen
af 00’erne, så der nu er væsentligt færre indbrud end
for 10 år siden. Det er meget glædeligt. Trods de positive
resultater er antallet af f.eks. indbrud stadig højere end i
vores nabolande. Det kan vi ikke være tilfredse med. Der
er derfor brug for, at vi gør endnu mere for at forebygge
den borgernære kriminalitet, så danskerne i endnu højere
grad kan føle sig trygge.
Det vil forsikringsbranchen gerne bidrage til. Men nogle
udfordringer kan vi ikke løfte alene. Derfor fremsættes
dette udspil med forslag til yderligere initiativer, som skal
bekæmpe den borgernære kriminalitet. Udspillet indehol-
der både forslag til initiativer, som forsikringsbranchen vil
bidrage med såvel som ønsker til styrkede samarbejder og
ændrede rammevilkår, som skal danne fundamentet for at
forebygge kriminalitet i endnu højere grad.
Forebyggelse af kriminalitet er en meget bred dagsorden,
som vil være vanskelig at rumme i et udspil. Forslaget
fokuserer derfor på tre temaer, hhv. forebyggelse af ind-
brud, forebyggelse af cykeltyverier samt forebyggelse
mod cyberkriminalitet og identitetstyveri på nettet.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0005.png
INDLEDNING
5
indledning
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forebyggelse af indbrud i hjemmet
Hjemmet er omdrejningspunkt for store dele af dansker-
nes liv. I hjemmet føler de fleste danskere sig trygge og det
er også her, at mange dyre ejendele og ting med stor affek-
tionsværdi opbevares. Kort sagt er hjemmet et sted, hvor
alle burde føle sig trygge. Alle, der har været udsat for
indbrud eller kender nogen der har, ved, at det medfører
et stort tab af tryghed og kan have store økonomiske kon-
sekvenser. Forsikringsbranchen har i mange år bidraget
til trygheden hos kunderne ved at erstatte økonomiske tab
i forbindelse med indbrud. I forsikringsbranchen ønsker
vi dog at gøre endnu mere for at sikre danskernes tryghed.
I de senere år har branchen derfor brugt sin store erfaring
til at udvikle og tilbyde indbrudsforebyggende løsninger til
kunderne. På den måde nedbringes antallet af indbrud og
tryghedsfølelsen i hjemmet styrkes.
Arbejdet med at reducere antallet af indbrud er ikke
alene noget, der foregår hos den enkelte forsikringskunde
eller som forsikringsbranchen arbejder for på egen hånd.
Det er en indsats, der bærer præg af stærkt samarbejde
på tværs af sektorer og interessenter. Særligt siden 2010,
hvor antallet af indbrud i Danmark var rekordhøjt med
knap 70.000 indbrud i private hjem m.v. - har der været
stort fokus på indbrudsbekæmpelse blandt både offentlige
og private aktører. F&P har været glad for samarbejdet og
ønsker, at det skal fortsætte. Det har givet mærkbare re-
sultater på antallet af indbrud. Samtidig har Corona-ned-
lukningen i Danmark haft en mærkbar effekt på antallet
af indbrud. Indbrudstallene for 1. kvartal 2022 viser dog
desværre, at antallet af indbrud igen er stigende i sam-
menligning med 2021, hvor Danmark stadig var delvist
nedlukket. Det er derfor nu der for alvor skal sættes ind,
hvis den gode udvikling på indbrudsområdet skal fortsæt-
te. Derfor mener vi, at der fortsat kan og skal gøres mere
for at forebygge indbrud.
Det skal ses i lyset af, at Danmark trods den positive udvik-
ling stadig er hårdere ramt af indbrud end vores nabolan-
de. Det kan vi ikke være tjent med. F&P vil derfor igang-
sætte en række tiltag, som skal mindske incitamenterne
til at begå indbrud. Det kan bl.a. være ved at gøre det langt
mere vanskeligt at begå indbrud eller ved at vanskeliggøre
efterfølgende salg af stjålne varer. Forsikringsbranchen
vil gerne gå forrest og iværksætte forebyggende tiltag,
hvor det giver mening, men nogle steder er der behov
for samarbejder på tværs af aktører eller ny lovgivning.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0007.png
FOREBYGGELSE AF INDBRUD I HJEMMET
7
indbrud
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 1: Kosterregister
F&P foreslår, at:
F&P udvikler et kosterregister, hvor alle stjålne gen-
stande kan registreres.
Kosterregisteret udvikles i samarbejde med politiet
og andre relevante interessenter, så det forankres så
bredt som muligt og anvendes af alle relevante parter.
Effekt:
Indbrud og andet tyveri kan kun indbringe de krimi-
nelle indtægter i det omfang, at de stjålne varer kan
sælges videre. Ved at vanskeliggøre hæleriet vil incita-
mentet til at begå indbrud og tyveri nedsættes. I Hol-
land indførte man et kosterregister i 2014, hvilket har
medvirket til betydelig nedgang i antal indbrud.
Dette problem vil vi løse:
Der stjæles årligt værdier for 374,5 mio. kr. i forbin-
delse med indbrud. I dag er det yderst vanskeligt for
politiet at identificere stjålne varer og lokalisere den
oprindelige ejer. Et kosterregister vil give politiet langt
bedre forudsætninger for at identificere stjålne varer
og dermed stoppe hæleri.
Samtidig er det svært for den almindelige forbruger at
vide, hvorvidt varer der købes brugt er stjålne. Et of-
fentligt tilgængeligt kosterregister vil gøre det lettere
for den almindelige forbruger at identificere evt. stjål-
ne varer inden de køber dem.
Et kosterregister vil give internetbaserede salgssteder,
auktionshuse, marskandisere, pantelånere osv. mu-
lighed for at afsløre personer, der forsøger at afsætte
stjålne genstande.
Det gør vi i branchen:
Branchen tilbyder at udvikle og drifte et kosterregi-
ster, som politi, borgere og andre, der måtte have gavn
af det også kan anvende. Ønsket er at skabe langt stør-
re gennemsigtighed med stjålne varer og dermed sæt-
te en stopper for hæleri til gavn for alle interessenter.
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0009.png
KOSTERREGISTER
9
kosterregister
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 2: Krav til indbrudssikring i
lovgivning
F&P foreslår, at:
Der skal indføres krav til indbrudssikring af boliger
via opstramninger i bygningsreglementet, således at
særligt sårbare bygningsdele skal overholde visse
kvalitetskrav/sikringskrav.
Det mest effektive redskab til at nedbringe det meget
høje indbrudsniveau i Danmark er, at det bliver svære-
re at være indbrudstyv. Derfor indføres krav til sikring
af døre, vinduer og låse. Det kan f.eks. være, at det skal
tage minimum 3 minutter at bryde et vindue eller en
lås op.
Effekt:
Erfaringer fra England og Holland viser, at indbruds-
sikre døre og vinduer har haft en markant effekt i beg-
ge lande på indbrudsraten. Ifølge en rapport fra NIRAS
(2016) har det store fokus på indbrudssikring betydet,
at indbrudsraten er halveret i Holland og reduceret
med en 1/3 i England.
Det gør vi i branchen:
Branchen tilbyder rådgivning om sikring af boliger til
kunderne.
Flere selskaber tilbyder en reduktion i forsikringspræ-
mien, hvis kunden installerer forebyggende elementer
som f.eks. en tyverialarm, vinduessikring m.v.
Dette problem vil vi løse:
Forskning har vist, at sværhedsgraden for at få adgang
til boliger har en meget stor betydning for indbruds-
tyvens lyst til at foretage indbrud. En øget sikring af
boliger vil således mindske incitamentet til at foretage
indbrud.
Sikringen af danske boliger er dårligere end i vores
nabolande. Hvilket gør det attraktivt for kriminelle
bander at foretage indbrud i Danmark.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0011.png
KRAV TIL INDBRUDSSIKRING I LOVGIVNING
11
indbruds-
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 3: Sikkerhedsvurdering af boliger
F&P foreslår:
At der gennemføres en sikkerhedsvurdering af boli-
ger. Sikkerhedsvurderingen foretages af en kvalifice-
ret person, der sikrer en høj faglig kvalitet af vurde-
ringen.
En sikkerhedsvurdering er et tilbud og kan gennem-
føres ved et salg af ejendommen, efter et indbrud eller
ved nytegning af forsikring.
Med vurderingen gennemgås et hus ud fra en fast
metode. I vurderingen identificeres boligens ”svageste
punkter”, dvs. de døre/ vinduer, som er mest udsatte/
sårbare ved indbrudsforsøg. På baggrund af vurde-
ringen genereres anbefalinger til, hvordan husejeren
kan styrke sikringen af sit hjem.
Effekt:
Reducere antallet af indbrud ved at gøre det vanskeligt
for indbrudstyven at få adgang til boligen og dermed
mindske incitamentet til at begå indbrud
Sikkerhedsvurderingen skal øge vidensniveauet og
dermed den indbrudsforebyggende adfærd blandt
boligejere.
Det gør vi i branchen:
Branchen arbejder aktivt for at forebygge indbrud hos
deres kunder.
Forsikringsselskaberne kan stille krav om at se en
sikkerhedsvurdering ved indtegning af nye kunder.
Forsikringsselskaberne kan give rabat på forsikrings-
præmien, hvis boligen har en høj sikkerhedsvurdering.
F&P vil udvikle en sikkerhedsvurdering i samarbejde
med BoTrygt.
Dette problem vil vi løse:
Forskning har vist, at indbrudstyves lyst til at begå
indbrud i høj grad påvirkes af, hvor vanskeligt det er at
begå indbruddet. En øget sikring af boligen vil således
mindske incitamentet til at foretage indbrud.
En undersøgelse lavet af BoTrygt viser, at husejere
overvurderer hvor sikret deres hjem er. Samtidig er
motivationen for at indbrudssikre lav, så boligejeren
får det ikke gjort. Med dette forslag sikres det, at boli-
ger bliver indbrudssikret før det er for sent.
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0013.png
SIKKERHEDSVURDERING AF BOLIGER
13
sikkerheds-
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 4: Stopindbrud.dk
F&P foreslår:
En udbygning af hjemmesiden StopIndbrud.dk. Sitet
formidler i dag en række uvildige råd til indbrudssik-
ring af private boliger. F&P foreslår, at siden udbygges
med sikringskomponenter, der kan anvendes i boliger.
Her skal være en faglig vurdering af disse komponen-
ter samt et prisoverslag for produkt og montering.
Et sådant uvildigt overblik findes ikke i dag. F&P har et
udbygget system for komponenter til sikring af virk-
somheder, som findes på sikringsguiden.dk.
Ideen kendes fra andre produkter såsom ’bedst til
prisen’.
Der skal udarbejdes en plan for, hvordan StopIndbrud.
dk kommer bredt ud.
Effekt:
Et højere niveau af indbrudssikre boliger pba. et bedre
indblik for den enkelte boligejer.
Det gør vi i branchen:
Branchen udvikler i samarbejde med SikkerhedsBran-
chen, TEKNIQ Arbejdsgiverne m.fl. en metode til at
vurdere produkterne i forhold til hinanden.
Forsikringsselskaberne kan henvise til Stopindbrud.dk
Selskaberne kan anvende de gode råd i deres rådgiv-
ning af kunder om sikring f.eks. efter et indbrud eller
ved indtegning af en ny kunde.
Dette problem vil vi løse:
Det er i dag vanskeligt for boligejere at gennemskue
behovet og efterfølgende de nødvendige produkter for
at indbrudssikre hjemmet. En portal, hvor der er over-
blik over sikringsmuligheder, gør det let at foretage et
kvalificeret og oplyst valg.
I dag er det producenterne, der markedsfører og
informerer om sikring af private hjem. Det kan være
vanskeligt at vælge blandt de mange tilbud. Der er
derfor behov for at give en faglig vurdering af disse og
informere om, hvilke produkter, der er bedre end an-
dre. Det er F&P’s vurdering, at en faglig vurdering vil
hjælpe boligejeren til et sikkert og fornuftigt køb.
Det er også F&P’s vurdering, at et overblik over prisen
for et produkt inkl. montering kan fremme beslutnin-
gen om, at forbrugeren gøre en aktiv indsats og ind-
brudssikrer sin bolig.
I dag arbejder F&P tæt sammen med Botrygt (Tryg-
fonden, Realdania og DKR) om at nedbringe antallet
af indbrud. En del af denne indsats er en hjemmeside
Botrygt.dk hvor de gode råd formidles. Stopindbrud.
dk skal supplere dette site med viden om sikring.
14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0015.png
STOPINDBRUD.DK
15
stopindbrud.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0016.png
EN TRYGGERE HVERDAG
Forebyggelse af cykeltyverier
Danmark er en af verdens førende cykelnationer og
næsten 50 pct. af danskerne cykler flere gange om ugen
1
.
Mange danskere er ligeledes afhængige af cyklen for at få
deres hverdag til at hænge sammen. Cyklen har derfor en
central plads i danskernes hverdag og samfundet er af-
hængig af, at så mange som muligt vælger cyklen frem for
bilen for at hjælpe til med både den grønne omstilling og
trængslen i byerne.
Mange danskere oplever dog hvert år at blive udsat for
cykeltyveri. Det har store konsekvenser for den enkeltes
hverdag, ligesom det medfører en oplevelse af utryghed at
blive udsat for ejendomsberøvelse. Forsikringsbranchen
har i en årrække forsøgt at forebygge antallet af cykelty-
verier i Danmark. Særlig stor betydning har branchens
fælles standard om godkendte låse på cyklerne haft, hvil-
ket også har været en medvirkende årsag til at antallet af
stjålne cykler er faldet markant over de sidste 25 år.
Figur: Udvikling i antal cykeltyverier fra 1995 -
2020
Antallet af cykeltyverier er dog stadig højt. Samtidig er
cykeltyvene blevet mere målrettede og antallet af dyre
stjålne cykler vokser. Der er derfor behov for at styrke
forebyggelsesindsatsen yderligere, ligesom der er behov
for at tænke i nye baner på en lang række områder, og
involvere interessenter fra politikere til politi og byplan-
læggere.
Hvis antallet af cykeltyverier skal nedbringes endnu mere
og trygheden øges, så er der behov for at alle relevante
interessenter går sammen om at finde nye løsninger.
F&P har en række forslag, som kan danne udgangspunkt
for fremtidens forebyggende løsninger i relation til cykel-
tyverier.
1
Nielsen, T. A. S., Christensen, L., Haustein, S., & Koglin, T. (2015).
Danmark er cykelland nummer 2 i Europa.
Cykelviden,
(Marts)
16
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0017.png
FOREBYGGELSE AF CYKELTYVERIER
17
cykeltyveri
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 1: Digitalt stelnummer på cykler
F&P foreslår, at:
Cykler, der sælges i Danmark udstyres med et digitalt
stelnummer. Et stelnummersystem, der er baseret på
en QR-kode, som sættes på cykelstellet. Det betyder, at
alle med en smartphone og en specialdesignet app kan
undersøge om en cykel er stjålet.
Alle stelnumre registreres i en fælles offentlig data-
base. Dermed vil politiet kunne identificere ejeren af
cyklen også selv om den ikke er stjålet.
Ved videresalg opfordres ejer til at registrere cyklen
til ny ejer i registret, ligesom det er tilfældet ved køb
af bil.
Er cyklen stjålet, registreres det i databasen og infor-
mationen tilgår automatisk kosterregisteret.
Initiativet følges op af en informationskampagne mål-
rettet cykelhandlerne og handelssteder, der sælger
disse.
Effekt:
Andelen af cykeltyverier, som udføres mhp. videre-
salg, vil mindskes da et digitalt stelnummer vil gøre det
langt mere vanskeligt at videresælge stjålne cykler.
Hvert år stjæles næsten 40.000 cykler i Danmark.
Kun en begrænset mængde af disse kommer tilbage
til deres rette ejer. Med et digitalt stelnummer vil det
blive lettere at lokalisere ejeren og dermed returnere
cyklen.
Den store mængde stjålne – og efterfølgende køb af
nye cykler – er et stort ressource- og miljømæssigt
spild. Ved at mindske incitamentet til at stjæle cykler
samt den større sandsynlighed for at få cyklen tilbage
til rette ejer, vil også medføre et væsentligt bæredyg-
tighedsmæssigt bidrag.
Hensatte og forladte cykler, der ikke er meldt stjålet,
fylder op i gadebilledet. Det koster kommunerne res-
sourcer at fjerne disse. Via digitalt stelnummer vil
ejeren kunne identificeres mhp. på at afhente cyklen.
Dette problem vil vi løse:
Det er ofte svært at identificere en stjålet cykel. Det gør
det ligeledes vanskeligt for politiet at returnere fundne
stjålne cykler til rette ejermand.
En stor andel af stjålne cykler ender som hælervarer
2
.
Dette vanskeliggøres, da en evt. køber vil kunne tjekke
hvorvidt cyklen er meldt stjålet.
Det gør vi i branchen:
Branchen kan stille krav om registrering af cykler for
at forsikre dem.
Branchen kan udvikle registret.
2
Det danske hælermarked 2020, Det kriminalpræventive Råd
18
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0019.png
DIGITALT STELNUMMER PÅ CYKLER
19
digitalt
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 2: Bedre byplanlægning
F&P foreslår, at:
Kommunerne sætter større fokus på byplanlægning
og indretning af byrum omkring stationer, indkøbs-
centre, uddannelsessteder og andre offentlige knu-
depunkter for at undgå tyveri af cykler. F&P foreslår,
at der indrettes sikre parkeringsmuligheder, bedre
mulighed for at låse cyklen fast, overvågning af arealer
samt regelmæssig oprydning på pladser med mange
cykler.
Initiativet følges op af en informationskampagne om-
kring, hvordan cykler sikres bedst.
Der indsamles mere viden om cykeltyverier. Vi ved
stadig ikke nok om årsagerne til cykeltyverier.
Effekt:
Hvert år stjæles 40.000 cykler i Danmark. Mange cy-
keltyverier er lejlighedstyverier og cykler efterlades
ved stationer og på større pladser, hvor de optager
plads i cykelstativerne.
Hvis initiativet kombineres med effektiv oprydning, så
vil det skabe mulighed for sikker cykelparkering. En
effektiv oprydning lettes ved at anvende et digitalt stel-
nummer (se forslag 1), der gør det muligt at lokalisere
ejeren og dermed returnere cyklen.
Oprydning og mulig genfinding af stjålne cykler vil
betyde, at mængden af efterladte cykler ved offentlige
knudepunkter vil falde betydeligt. De stjålne cykler
indsamles eller destrueres.
Arbejdet giver en samfundsmæssig gevinst i form af
oprydning og gensalg.
Dette problem vil vi løse:
Mange cykler stjæles i forbindelse med såkaldt lejlig-
hedstyveri, altså til øjeblikkeligt og kortvarigt brug.
Lejlighedstyveri af cykler sker ved stationer, uddan-
nelsessteder og centre. Bedre byplanlægning, flere
informationskampagner samt generelt mere viden om
baggrund for denne type tyverier, vil kunne mindske
antallet af lejlighedstyverier af cykler.
Indretning af byrum med sikker cykelparkering vil
understøtte brugen af cyklen evt. i kombination med
offentlige transportmidler. I dag flyder det med uaf-
hentede cykler ved pladser og stationer til gene for
dem, der ønsker at parkere sin cykel sikkert. Derfor
skal sikker cykelparkering kombineres med opryd-
ning.
Det gør vi i branchen:
Branchen kan bidrage med statistik om, hvor cykler
stjæles så byrum kan indrettes bedre.
Branchen kan bidrage med erfaring og økonomi til
projektet.
20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0021.png
BEDRE BYPLANLÆGNING
21
by-
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forebyggelse af cyberkriminalitet hos
private
Risikoen for cyberangreb er større end nogensinde før.
En stor del af danskernes liv foregår i dag på internettet,
hvilket medfører en risiko for at blive udsat for cyberan-
greb, som kan få store personlige og økonomiske konse-
kvenser for den enkelte.
Cybersikkerhed har været et fokuspunkt for danske
virksomheder igennem en årrække. Men online-krimi-
nalitet rammer i stigende grad også privatpersoner, og
på bare få år er anmeldelserne fordoblet. I 2020 blev
næsten 200.000 danskere udsat for online kriminalitet
3
.
Kriminaliteten dækker over mange former for digitale
ulovligheder, såsom hacking, bedrageri og misbrug af
betalingskort, men kan også omhandle digital krænkelse
ved ulovlig deling af billeder eller videoer. Mange danskere
har ikke nok indsigt i den faktiske risiko ved et cyberan-
greb. Dette gælder både i forhold til, hvad der kan ske, hvis
en udefrakommende får adgang til ens personlige data, og
ikke mindst i forhold til hvad det vil betyde for den enkelte
økonomisk, hvis uheldet er ude. Cyberangreb kan således
både have enorme personlige konsekvenser (f.eks. ved
identitetstyveri) såvel som økonomiske konsekvenser.
Forebyggelse af cyberkriminalitet er derfor helt essentiel
for at danskerne kan føle sig trygge og sikre på nettet. Vi-
den, forebyggelse og rådgivning er helt afgørende ligesom
et sikkerhedsnet i form af en forsikring mod cyberhæn-
delser kan supplere trygheden for den enkelte borger.
Idet danskernes liv i stigende grad befinder sig på inter-
nettet, medfører det også, at sikkerheden på nettet har
en voksende betydning for danskernes tryghed. Forsik-
ringsbranchen mener, at der derfor også skal være et
voksende fokus på at forebygge kriminalitet på internettet.
Branchen har et stigende fokus på at beskytte den enkelte
danskers liv på internettet, men der er brug for stærke
samarbejder og partnerskaber, hvis de forebyggende til-
tag for alvor skal slå igennem og forankres bredt – til gavn
for alle danskere.
Med dette udspil sættes der ind for at løfte vidensniveauet
og kompetencerne inden for digital adfærd og sikkerhed
hos danskerne med tiltag, der motiverer og engagerer
samt udvikler gode og sikre digitale vaner for unge såvel
som ældre.
3
Hvad er it-kriminalitet og hvor mange udsættes for det? - Det Kriminal-
præventive råd (dkr.dk)
22
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0023.png
FOREBYGGELSE AF CYBERKRIMINALITET HOS PRIVATE
23
cyber-
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 1: Uddannelse i sikker digital adfærd
F&P foreslår, at:
Der gennemføres en bred indsats på undervisnings-
og uddannelsesområdet bl.a. ved at udbrede inspirati-
onsmateriale og øge awareness i alle uddannelsesled,
så danskerne bliver endnu bedre rustet til at begå sig
sikkert digitalt.
Undervisning i sikker digital adfærd skal prioriteres
højere i folkeskoleundervisningen, herunder hvad man
skal være opmærksom på, hvis nogen f.eks. forsøger at
stjæle ens kode eller identitet.
Effekt:
Et løft af vidensniveauet og kompetencerne inden for
digital adfærd og sikkerhed hos borgerne vil resultere
i færre anmeldelser om digitale krænkelser og online
kriminalitet.
Det gør vi i branchen:
Forsikringsselskaberne tilbyder rådgivning, viden og
hjælp ved online kriminalitet og digitale krænkelser.
Mange selskaber har en eller anden form for hjælp/
dækning via indboforsikringen.
Selskaberne skaber løbende opmærksomhed om det
stigende antal cyberhændelser og digitale krænkelser,
som selskaberne får anmeldt.
Dette problem vil vi løse:
Ved at få omsat bevidsthed om cyber- og informati-
onssikkerhed til viden, kompetencer og handling hos
borgere, vil der ske et sikkerhedsløft af den digitale
adfærd på nettet.
24
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0025.png
UDDANNELSE I SIKKER DIGITAL ADFÆRD
25
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 2: Sikker digital adfærd for ældre
F&P foreslår, at:
Der etableres samarbejde med Ældre Sagens it-frivil-
lige med det formål at klæde ældre på til at blive endnu
mere digitale, herunder udbrede viden om hvilke trus-
ler og farer, der kan være ved at færdes digitalt samt
hvad man skal være opmærksom på.
Der udarbejdes kommunikationsmateriale målrettet
ældre, som kan benyttes i den digitale undervisning,
der foregår lokalt via it-kurser, åbne datastuer og it-
hjælp i private hjem.
Effekt:
I kraft af at ældre borgeres digitale færdigheder styr-
kes, vil antallet af it-kriminalitet målrettet ældre dan-
skere blive reduceret.
I dag oplever flest ældre ml. 65 - 74 år at blive udsat for
online kriminalitet, ligesom ældre oplever flest økono-
miske tab som følge af it-kriminalitet
4
.
Det gør vi i branchen:
Forsikringsbranchen tilbyder viden og rådgivning om
sikker digital adfærd.
Dette problem vil vi løse:
Ved at bidrage til et kompetenceløft af ældre borgeres
it-færdigheder, vil de føle sig mere trygge, når de fær-
des på de digitale platforme.
4
Hvert ellevte ældre offer for IT-kriminalitet har oplevet
økonomiske tab - Danmarks Statistik (dst.dk)
26
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0027.png
SIKKER DIGITAL ADFÆRD FOR ÆLDRE
27
digital
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
EN TRYGGERE HVERDAG
Forslag 3: Øget viden om risikofaktorer for
it-kriminalitet
F&P foreslår, at:
Der etableres partnerskab mellem Digitaliseringssty-
relsen, F&P og andre relevante aktører med henblik
på at skabe mere viden om hvem og hvordan borgere
udsættes for it-kriminalitet.
På baggrund af samarbejdet udvikles guidelines og
indsatser, som kan styrke forebyggelsen af it-krimina-
litet mod privatpersoner.
Effekt:
Flere borgere undgår at blive udsat for it-kriminalitet
i kraft af styrket viden, om hvordan denne type krimi-
nalitet undgås.
Nedbringe antallet af privatpersoner, der uforvarende
kommer til at agere mellemmænd for fx hvidvaskning
af kriminelles penge igennem it-kriminalitet/svindel.
Dette problem vil vi løse:
Der er begrænset viden om, hvem der bliver udsat for
it-kriminalitet og hvordan dette undgås. Et styrket
samarbejde mhp. at øge vidensniveauet er derfor afgø-
rende for at kunne igangsætte forebyggende indsatser.
It-kriminalitet er i kraftig udvikling, hvorfor der er
behov for at have up-to-date viden om de nyeste risici
og tendenser på området.
Det gør vi i branchen:
Forsikringsbranchen bidrager til øget vidensopbyg-
ning via samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen og
andre relevante aktører.
28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0029.png
ØGET VIDEN OM RISIKOFAKTORER FOR IT-KRIMINALITET
29
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 319: Henvendelse af 8/7-22 fra Forsikring & Pension om nyt politisk udspil om forebyggelse af borgernær kriminalitet samt invitation til konference om indbrud d. 14/9-22
2606252_0030.png
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf. 41 91 91 91
[email protected]
www.fogp.dk
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber. Vi varetager branchens interes-
ser og arbejder for, at branchen bliver kendt for sit bidrag til at løse nogle af de største udfordringer,
det danske og internationale samfund står over for. Det drejer sig om velfærd og tryghed for den
enkelte dansker, og det drejer sig om bæredygtighed og den nødvendige grønne omstilling.
30