Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 315
Offentligt
2605839_0001.png
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
Sendt til: [email protected]
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. juli 2022
Politikontoret
Emilie Glismand
2022-10-0886
2499674
1.
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 12. maj 2022 rettet henven-
delse til Justitsministeriet og Rigspolitiet med anmodning om en udtalelse
vedrørende politiets nye våbenregister og behandlingen af sager om våben
hos Politiets Administrative Center.
Om baggrunden for henvendelsen har ombudsmanden henvist til medieom-
talen af politiets nye våbenregister, som blev taget i brug den 18. januar
2022, herunder omtalen af at systemet ikke er fuldt funktionsdygtigt, hvilket
angiveligt har medført en ophobning af ansøgningssager om våbentilladel-
ser mv. med lange sagsbehandlingstider til følge.
Ombudsmanden har endvidere henvist til en henvendelse fra Danmarks Jæ-
gerforbund, der har anført, at våbenejere ikke kan få fornyet deres våbentil-
ladelse eller få nye våbentilladelser eller våbenpas. Ombudsmanden har der-
udover henvist til en række folketingsspørgsmål til justitsministeren om em-
net.
Ombudsmanden har på den anførte baggrund i medfør af ombudsmandslo-
vens § 17, stk. 2, bedt Rigspolitiet om en udtalelse, eventuelt efter at have
indhentet en udtalelse fra Politiets Administrative Center.
Ombudsmanden har bedt om, at Rigspolitiet sender Rigspolitiets og Politiets
Administrative Centers eventuelle udtalelse til Justitsministeriet, som også
anmodes om en udtalelse. Ombudsmanden har bedt om, at Justitsministeriet
sender myndighedernes udtalelser til ombudsmanden.
Ombudsmanden har bedt myndighederne om at redegøre nærmere for ka-
rakteren af de omtalte opstartsvanskeligheder samt fejl og mangler ved det
nye våbenregister.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 315: Orientering om Justitsministeriets og Rigspolitiets udtalelse, sendt til Folketingets Ombudsmand den 6/7-22, om udfordringerne med politiets våbenregister og den aktuelle status på udviklingen af registeret, fra justitsministeren
Ombudsmanden har endvidere bedt om, at myndighederne redegør nærmere
for deres overvejelser med hensyn til at ibrugtage det nye system på den
angivne baggrund i forhold til at sikre varetagelsen af den administrative
forvaltning på våbenområdet. I den forbindelse har ombudsmanden bedt
myndighederne om at oplyse, hvilke overvejelser og tiltag der er foretaget
for at sikre fortsat behandling af de berørte sager – herunder i forhold til
f.eks. manuel (papirbaseret) sagsbehandling – så længe det nye våbenregi-
ster ikke er fuldt funktionsdygtigt.
Ombudsmanden har samtidig bedt om, at myndighederne i udtalelserne re-
degør for udviklingen i sagsbehandlingstiderne i de sager, som er forudsat
behandlet i det nye våbenregister. Ombudsmanden har bedt om, at myndig-
hederne i den forbindelse kommer ind på, hvor mange sager der for tiden
afventer behandling i det nye våbenregister, og hvor gamle de ældste af disse
sager er. Ombudsmanden har endvidere bedt om oplysning om, hvorvidt der
er typer af sager, som for tiden slet ikke behandles.
Ombudsmanden har anmodet om at modtage udtalelserne inden 8 uger fra
den 12. maj 2022.
2.
Justitsministeriet kan oplyse, at ministeriet har modtaget vedlagte udta-
lelse af 1. juli 2022 fra Rigspolitiet om udfordringerne med politiets våben-
register.
Det fremgår bl.a. af Rigspolitiet udtalelse, at Rigspolitiet i 1. halvår af 2022
har arbejdet intensivt sammen med leverandøren for at gøre registeret fuldt
funktionsdygtigt hurtigst muligt, og at arbejdet løbende skrider frem. Rigs-
politiet har således etableret en it-task force, der skal sikre, at der straks i
samarbejde med leverandøren kan følges op på konstaterede fejl og mang-
ler. Endvidere har der været afholdt ugentlige møder på partner- og direk-
tørniveau mellem Rigspolitiet og leverandøren for at sikre den nødvendige
fremdrift.
Det fremgår ligeledes af Rigspolitiets udtalelse, at det har været parternes
forventning, at våbenregisteret i hovedsagen er funktionelt ved udgangen af
2. kvartal 2022. Status ved udgangen af juni 2022 er, at registeret løbende
er blevet forbedret siden ibrugtagningen i januar 2022, men at der fortsat er
fejl og mangler ved registeret, og det er derfor ikke muligt for registeret at
understøtte behandlingen af våbensager fuldt ud, hvilket dog i vidt omfang
kan kompenseres via ”workarounds”. Den it-mæssige færdiggørelse af re-
gisteret fortsætter således også efter 2. kvartal 2022. Der arbejdes på en plan
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 315: Orientering om Justitsministeriets og Rigspolitiets udtalelse, sendt til Folketingets Ombudsmand den 6/7-22, om udfordringerne med politiets våbenregister og den aktuelle status på udviklingen af registeret, fra justitsministeren
for færdiggørelsen af registeret mellem Rigspolitiet og leverandøren med
sigte på afslutning den 1. november 2022.
3.
Justitsministeriet finder det utilfredsstillende, at systemet ved udgangen
af 2. kvartal 2022 fortsat ikke fungerer på den måde, som det var forvent-
ningen.
Justitsministeriet har noteret sig, at Rigspolitiet har oplyst, at det samlet set
er Politiets Administrative Centers vurdering, at sagsbehandlingen i de en-
kelte sager gennem de seneste måneder er blevet en anelse lettere, og at den
administrative byrde forbundet med sagsbehandlingen støt, men langsomt
vil blive mindsket over de kommende måneder. Justitsministeriet noterer sig
desuden, at Politiets Administrative Center vurderer, at der gennem de se-
neste uger er afviklet flere sager, end der gennemsnitligt er tilgået centeret.
Datagrundlaget er dog fortsat for mangelfuldt til med sikkerhed at kunne
underbygge vurderingen.
4.
Justitsministeriet har endvidere noteret sig, at Rigspolitiet nu har en for-
ventning om, at politiets våbenregister er klar den 1. november 2022, og at
Rigspolitiet vil sende en status på registeret til Justitsministeriet ved udgan-
gen af august 2022. Rigspolitiet har oplyst, at Politiets Administrative Cen-
ter løbende har allokeret medarbejderressourcer til våbenområdet, og der er
over de seneste måneder tilført i alt 35 vikarer/medarbejdere. Der følges
desuden hele tiden op på, om det vil være hensigtsmæssigt at tilføre yderli-
gere personaleressourcer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingsti-
den.
Justitsministeriet vil fortsat følge sagen tæt, og som nævnt finder Justitsmi-
nisteriet det utilfredsstillende, at systemet ved udgangen af 2. kvartal 2022
fortsat ikke fungerer som forventet.
I forbindelse med Rigspolitiets status ved udgangen af august 2022 vil
Justitsministeriet anmode Rigspolitiet om at oplyse, om der fortsat ses et
fald i antallet af verserende sager, samt om det fortsat er forventningen, at
registeret er klar 1. november 2022.
Hvis ikke der er et fald i antallet af verserende sager, eller det ikke længere
er forventningen, at systemet er klar 1. november 2022, vil jeg drøfte situa-
tionen og mulige løsningsmodeller med den berørte branche.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 315: Orientering om Justitsministeriets og Rigspolitiets udtalelse, sendt til Folketingets Ombudsmand den 6/7-22, om udfordringerne med politiets våbenregister og den aktuelle status på udviklingen af registeret, fra justitsministeren
Justitsministeriet og Rigspolitiet fremsender en supplerende udtalelse til
Folketingets Ombudsmand inden udgangen af september 2022.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
4