Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 292
Offentligt
2600949_0001.png
Til
Justitsminister Mattias Tesfaye
Socialminister Astrid Krag
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil
Sundhedsminister Magnus Heunicke
SSP-Samrådet anmoder om drøftelser af fremtidig finan-
siering via Finansloven
SSP-samarbejdet – som er det tværfaglige/tværsektorielle samarbejde mellem skoler, so-
ciale myndigheder og politiet er en helt unik samarbejdsform, en dansk model, som har
vist sit værd i forhold til kriminalprævention over for børn og unge gennem årtier. Næ-
sten lige så længe har SSP-Samrådet fungeret som organ for sparring, udvikling og under-
støttelse af fagligheden i SSP-samarbejdet.
SSP-Samrådet arbejder for at kvalificere og udvikle det kriminalpræventive samarbejde
på tværs af landets politikredse og kommuner. SSP-Samrådet har derfor et behov for at
oprette et fast sekretariat for at kunne løfte den opgaveportefølje, der forventes fra
medlemskommunerne (alle landets kommuner er medlem), samt fra de ministerier, sty-
relser, interesseorganisationer mv., som der er samarbejde med. For at kunne etablere
dette sekretariat vil der være behov for en national medfinansiering – derfor denne hen-
vendelse.
SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Tlf.: 2325 8547
[email protected]
Pernille Ødegaard Skovsted
Næstformand
Tlf.: 4053 3006
[email protected]
www.ssp-samraadet.dk
Skanderborg. d.07.06.2022
SSP-samarbejdet er omdrejningspunktet for kriminalitetsforebyggelse
I de senere år har der i forbindelse med indsatsen mod ungdomskriminalitet, med bl.a.
reformen ”Alle handlinger har konsekvenser”, været et stærkt fokus på at styrke SSP-
samarbejdet i Danmark. Det udmøntede sig bl.a. i en ”Fælles ramme for SSP-samarbej-
det”, der skulle medvirke til en mere klar og mere ensrettet retning for SSP-samarbejde
på nationalt plan og en SSP-uddannelse, der skulle styrke kompetencerne i det lokale
SSP-samarbejde.
SSP-Samarbejdet er et ligeværdigt samarbejde mellem kommunale og statslige parter, og
den kommunale opgave, som udgør mindst 2/3 af SSP-samarbejdet, er ikke reguleret i an-
den form end anbefalingerne i den fælles ramme for SSP-samarbejdet. Der er således ikke
noget, der forpligter kommunerne til at have et konkret SSP-samarbejde. SSP-Samrådet er
netop opstået på baggrund af et behov for at sikre dialog, tværkommunal og tværsekto-
riel udveksling af ”best practice” og udvikling af de bedste rammer for SSP-samarbejdet.
SSP-samarbejdet er kun lovreguleret i et begrænset omfang, idet der jf. retsplejelovens
§114 pålægges politidirektøren at arbejde for at etablere et kriminalitetsforebyggende
samarbejde med kommunerne i politikredsen, og jf. retsplejelovens § 115 beskrives
grundlaget for udvekslingen af oplysninger. Desuden er der mindre henvisninger i forbin-
delse med Servicelov m.fl.
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600949_0002.png
I forbindelse med ”Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023” er
det aftalt, at det skal undersøges, om der er behov for en egentlig SSP-lov. Denne drøf-
telse er der, SSP-Samrådet bekendt, ikke taget hul på endnu.
SSP-samarbejdet og SSP-Samrådets opgave
Opgaverne i SSP-samarbejdet rækker jf. den ”Fælles ramme for SSP-samarbejdet”
(Reform
af indsatsen mod ungdomskriminalitet, 2018)
fra den opbyggende indsats, der er rettet mod
at sikre trivsel, opbygge modstandskraft og sikre gode og trygge opvækstvilkår til direkte
kriminalitetsforebyggende indsatser over for bander og udslusning fra fængsler og institu-
tioner. Dette gøres med et aldersspænd fra før-skolestart til omkring 25 år – rettet mod
flere målgrupper i form af indsatser over for børn, unge, forældre, civilsamfund, fagperso-
ner osv. SSP-samarbejdet er bredt i sin form, så det kan medvirke til at løse komplekse op-
gaver, som kræver et tværfagligt og tværsektorielt samarbejde.
SSP-Samrådets opgave er, at understøtte alle områderne med faglig udvikling, fagudvalg,
metodeudvikling, gensidig sparring, projektsamarbejde med andre organisationer, videns-
formidling mv. og at indgå i det nationale arbejde med at kvalificere tiltagene og sammen
med styrelserne, politiet, mv. at sikre en udmøntning af de forebyggende indsatser i prak-
sis. SSP-Samrådet ser sin rolle som forbindelsesled mellem praksis i SSP-samarbejdet og
forskningsinstitutioner, styrelser, råd og ministerier, som afgørende for området.
SSP-Samrådets væsentligste opgave er fortsat, at bidrage til implementeringen af indsat-
ser der retter sig mod forebyggelse af børn og unges risikoadfærd og i at styrke den
unikke tværfaglige/tværsektorielle samarbejdsmodel i landets 12 politikredse.
SSP-Samrådet fik d. 13. dec. 2012 et svar fra Justitsministeriet på en henvendelse om at
oprette et tværministerielt udvalg på SSP-området. I svaret skrives
”Justitsministeriet, Mi-
nisteriet for Børn og Undervisning og Social- og integrationsministeriet kan ikke støtte de-
res forslag om at etablere et tværministerielt udvalg på SSP-området. Ministerierne har
herved navnlig lagt vægt på, at det koordinerende, landsdækkende SSP-samarbejde kan
varetages gennem SSP-Samrådet, hvorfor et tværministerielt udvalg ikke ses at kunne bi-
drage væsentligt til samarbejdet”.
Med dette svar in mente er det væsentligt at SSP-Sam-
rådet har ressourcerne til at løfte opgaven.
SSP-Samrådet løfter opgaver fordelt i flere ministerielle områder
Justitsministeriet:
Der løftes indsatser på det justitsministerielle område i forbindelse med fx generel krimi-
nalitetsforebyggelse blandt børn og unge, regeringsudspillet ”Et tryggere Danmark”, fore-
byggelse af digital kriminalitet og krænkelser, indsatser i forhold til bandekriminalitet, fo-
rebyggelse af radikalisering og ekstremismeforebyggelse gennem tovholderfunktioner i
Infohusene.
Undervisningsministeriet:
Der arbejdes inden for Undervisningsministeriets område i forbindelse med indsatser om-
kring mobning, at sikre at børn og unge kan færdes kompetent på nettet, trivselsudvikling
i skolen, gode fællesskaber, social pejling, undervisning omkring kriminalitet og ikke
mindst forældremøder omkring risikoadfærd m.fl.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600949_0003.png
Socialministeriet:
Med individindsatser m.m. arbejdes der på det socialministerielle område, fx rådgivning,
mentorforløb, kriminalpræventive samtaler, genoprettende indsatser, koordinerende so-
ciale indsatser i sammenhæng mellem skole og fritid, boligsociale indsatser mv.
Sundhedsministeriet:
Der arbejdes fx inden for det sundhedsministerielle området, når der arbejdes med unges
rusmiddelkultur og med indsatser omkring tobak, snus, alkoholkultur og narkotikafore-
byggelse.
Og flere ministerier kunne være nævnt i forbindelse med forebyggende indsatser i det bo-
ligsociale arbejde, forebyggelse af radikalisering og ekstremisme, indsats mod ulovlig knal-
lertkørsel, fyrværkeri, fritidspas, mv.
SSP-Samrådets behov for løbende statsfinansiering:
SSP-Samrådet har udviklet sig over tid og har indtil nu primært udført sin opgave ud fra at
medlemmerne har leveret frivillige indsatser og har deltaget på goodwill fra deres pri-
mære ansættelsessteder i kommunerne. Det er et arbejde, som i dag løftes ved siden af
fuldtidsarbejde i kommunernes SSP-samarbejde. Men udfordringen er, at de ovennævnte
opgaver har været i vækst gennem de senere år, og dette har medført et behov for at
styrke SSP-Samrådets koordinering nationalt og sammen i SSP-Samrådet i de 12 politi-
kredse. SSP-Samrådets drift er i dag finansieret af et medlemskontingent, som betales af
SSP-samarbejdet i landets kommuner, samt indtægter ved afholdelse af årsmøde og øvrig
kursusvirksomhed for landets SSP-medarbejdere i kommuner og politiet. Dette rækker
ikke til den samfundsmæssige opgave, som SSP-Samrådet med tiden har fået tildelt.
Pt. har SSP-Samrådets generalforsamling bevilget, at SSP-Samrådet tager opsparede mid-
ler i brug i 2022/23 til et mindre forsøg med et sekretariat. Forsøget har vist, at et sekreta-
riat styrker SSP-Samrådets mål og opgaveløsning.
SSP-Samrådet anmoder om en årlig støtte på ca. 2 mill. kr., da det vil kunne sikre en varig
etablering og drift af en understøttende sekretariatsfunktion.
På den baggrund ønsker SSP-Samrådet en dialog med alle de ministerier, som SSP-Samrå-
det i det daglige samarbejder med, for at finde en løsning i fællesskab på en fremtidig
økonomisk understøttelse af SSP-Samrådet, således at vi kan lykkes med de opgaver som
ministerier, styrelser, kommuner, samarbejdsorganisationer og ikke mindst SSP-medarbej-
dere forventer af os.
På vegne af SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Pernille Ødegaard Skovsted
Næstformand
Bilag:
Præsentation af SSP-Samrådet
3