Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 292
Offentligt
2600948_0001.png
SAMMEN
STÅR VI
STÆRKERE
SSP SAMRÅDET 2022
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0002.png
HVEM VI ER
SSP-Samrådet er en forening af og for
fagpersoner i SSP arbejdsfeltet.Vi arbejder på
at videreformidle best-practice fra SSP-
Samarbejdet rundt i landets kommuner for at
sikre alle børn og unge retten til det gode liv.
K E R N E O P G AV E N
SSP-Samrådet understøtter
forebyggelse af
risikoadfærd, herunder kriminalitet, blandt børn og
unge på lokalt plan, kredsplan og nationalt plan.
Det sker ved, at SSP-Samrådet opbygger,
anvender og udvikler et landsdækkende
netværk mellem de lokale aktører og de
overordnede instanser på SSP-området, og
samarbejder derfor med myndigheder,
beslutningstagere og andre parter for at skabe
de bedste rammer for det landsdækkende SSP-
samarbejde.
Arbejdet med at forebygge risikoadfærd, herunder kriminalitet, kan illustreres ved
forebyggelsestrekanten. SSP-samarbejdet omfatter alle niveauer i
forebyggelsestrekanten:
Det opbyggende niveau, hvor SSP-samarbejdet understøtter den generelle
trivselsindsats for børn og unge.
Det forebyggende niveau, hvor SSP-samarbejdet koordinerer eller udfører
konkrete indsatser mod risikoadfærd, herunder kriminalitet.
Det kriminalitetsforebyggende niveau, hvor SSP-samarbejdet indgår i relevante
indsatser, som kan forebygge videre kriminalitet blandt børn og unge.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0003.png
S S P - S A M A R B E J D E T S F O R E N I N G O G TA L E R Ø R
SSP-Samrådet arbejder netværksbaseret og
fungerer som et bindeled mellem alle de parter,
som har relation til SSP-samarbejdet. Det drejer
sig om kommunerne, SSP-kredsene, politiet,
forskningsinstitutioner, interesseorganisationer,
styrelser, ministerier og politikere. SSP-Samrådet
bringer viden og dialog om SSP-praksis videre til
organisationer, myndigheder og politikere og
fører viden, holdninger og beslutninger om den
kriminalpræventive indsats tilbage til SSP-
Samarbejdet – og helt ud til borgeren.
SSP-Samrådets særlige fokus er at klæde
medarbejdere i SSP-samarbejdet godt på til det
kriminalitetsforebyggende arbejde med viden og
I praksis afvikler SSP-Samrådet kurser og
konferencer, udsender nyhedsbreve, og skriver
høringssvar til politiske udspil relevante for
området, samt udvikler nye projekter og
metoder til kvalificering af samarbejdet. Den
stærke faglighed styrkes igennem
netværksmøder i kredsene, som er spredt ud
politikredse ift. konkrete, lokale
kriminalpræventive problemstillinger.
Samarbejdet mellem politiet og kommunerne i
SSP-samarbejdet er unikt for Danmark og
inspirerer i udlandet, hvorfor den også er kendt
som Den Danske Model.
SSP-SAMRÅDETS ARBEJDE
SSP-Samrådets fagudvalg for Digital
dannelse har f.eks. udviklet
handleplaner i kommunerne angående
digitale krænkelser og anbefalinger til 0-
6 års området omkring medieforbrug
med fokusområder som
følelsesregulering, kildekritik og hvad
der sker med billeder, når de deles
online.
kompetencer, bidrage til at identificere, beskrive
og udbrede virksomme og lovende, lokale
metoder og indsatser, og rådgive kommuner og
geografisk i landet og i fagudvalgene, som har
ekspertviden på konkrete områder såsom digital
dannelse og genoprettende ret og praksis.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0004.png
SSP-SAMRÅDETS ORGANISERING
SSP-Samrådets medlemmer
er landets kommuner, og
opgaven for SSP-Samrådet er at understøtte medlemmerne
i at udvikle de bedst mulige kriminalpræventive indsatser og
arbejde kriminalitetsforebyggende.
Foreningens højeste myndighed
er
Hver SSP-kreds består
af repræsentanter fra
medlemskommunerne i politikredsen og repræsentanter fra
politikredsen. I SSP-kredsene er SSP-Samrådets opgave bl.a.
at sikre grundlaget for et godt og dygtigt kriminalpræventivt
arbejde i kredsen; afdække tendenser og problemstillinger;
analysere og kortlægge udfordringer; fungere som netværk
SSP-SAMRÅDETS ARBEJDE
På årsmødet afvikles generalforsamlingen,
hvor formandskabet og kasserer vælges på
skift i perioder af to år ad gangen.
generalforsamlingen, hvor medlemmerne har ret til
indflydelse og vælger bestyrelsen, som leder SSP-Samrådet.
Bestyrelsen består af én-to repræsentanter fra hver af de
12 SSP-kredse, som svarer til landets politikredse.
Den daglige drift
af SSP-Samrådet planlægges og
koordineres af Koordinationsudvalget, som består af
formanden, næstformanden, kassereren samt en
repræsentant for bestyrelsen og SSP-Samrådets sekretariat.
Koordineringsudvalget understøtter bestyrelsens drøftelser
og sikrer opfølgning og videre proces for de enkelte
arbejdsopgaver herunder projekter, SSP-uddannelse mm.
mellem faglige medarbejdere på tværs af kommuner og
politi i kredsen; sikre overordnede drøftelser af temaer,
problemstillinger og metoder; og understøtte sparring og
coaching af hinanden i kredsregi.
Fagudvalgene
understøtter SSP-samarbejdet på specifikke
fagområder og med nyeste viden indenfor disse.
Fagudvalgene arbejder på tværs af kredsene og er ikke
geografisk bestemte. SSP-Samrådets fagudvalg styrker og
kvalificerer arbejdet med de fokusområder, som er særligt
vigtige i det kriminalpræventive arbejde.
SSP-Samrådets kredse skiftes til at afvikle
Årsmødet - en konference, hvor SSP-
konsulenter og parter i SSP-samarbejdet
inviteres til at vidensdele og netværke.
Årsmødet består af faglige oplæg fra
ungdomseksperter, sociologer mm. samt
faglige workshops, hvor praksis og metode
diskuteres.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0005.png
SSP-SAMRÅDETS ORGANISERING
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0006.png
SSP-SAMRÅDETS
VISION & VÆRDIER
SSP-Samrådet bygger på følgende værdier
SSP-Samrådets vision er at være
det
landsdækkende netværk, hvor
forskningsbaseret og/eller anerkendt viden og
erfaringer bruges til helhedsorienterede
Ligeværdighed
SSP-Samrådet arbejder for at udvikle og
udbrede ideer og metoder, der bygger på
forskningsbaseret og/eller anerkendt
viden.
SSP-Samrådet arbejder for, at
myndigheder og beslutningstagere
anvender forskningsbaseret og/eller
anerkendt viden.
Respekt
SSP-Samrådet arbejder loyalt for, at børn
og unge får et godt liv og overholder
gældende lovgivning. Dette sker i
samarbejde og dialog med børn, unge og
forældrene ud fra et ressourcebaseret
menneskesyn.
Der i SSP-Samrådet er plads til
forskellighederne i SSP-samarbejdet, der
afspejler de lokale muligheder og behov.
Saglighed
SSP-Samrådet arbejder partipolitisk
uafhængigt.
SSP-Samrådet er en troværdig
samarbejdspartner.
indsatser på det kriminalitetsforebyggende
område. SSP-Samrådet arbejder for at skabe
sammenhæng i lovgivningen mellem relevante
ministerier i forhold til
kriminalitetsforebyggelse. SSP-Samrådet
rummer de forskelligheder i SSP-samarbejdet,
der afspejler de lokale muligheder, behov og
tendenser. Og SSP-Samrådet understøtter
udviklingen af SSP-samarbejdet i Danmark
med udgangspunkt i den fælles ramme for
SSP-samarbejdet fra 2020.
Faglighed
SSP-Samrådet arbejder for at udvikle og
udbrede ideer og metoder, der bygger på
forskningsbaseret og/eller anerkendt
viden.
SSP-Samrådet arbejder for, at
myndigheder og beslutningstagere
anvender forskningsbaseret og/eller
anerkendt viden.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0007.png
FREMTIDEN
SSP-Samrådet vil fremadrettet arbejde for
en stærk prioritering af SSP-Samarbejdet i
kommunerne og arbejde målrettet for
kvalificering af SSP-området på tværs af
aktører og medarbejdere – fra gadeplan
til folketinget.
Derfor arbejder SSP-Samrådet for at
fortsætte udviklingen af SSP-Samrådet, så
det kan blive endnu mere initiativtagende,
koordinerende, samarbejdende og synligt
– og arbejde for at inddrage alle relevante
aktører i tværgående og
SSP-SAMRÅDETS ARBEJDE
SSP-Samrådet har været med til at sikre
at arbejdet på SSP-området bygger på
evidens og vidensdeling både politisk og
lokalt i kommunerne, når der skabes
kriminalpræventive interventioner. Det
vil sige, at der i dag arbejdes mere data-
og vidensbaseret i kommunerne. Det har
f.eks. medført at SSP-medarbejdere i
kommunerne arbejder med begreber
som strukturel forebyggelse,
flertalsmisforståelser, social pejling,
genoprettende processer mm.
kriminalitetsforebyggende indsatser til
gavn for børn og unge.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0008.png
SSP-SAMRÅDET ARBEJDER
FOR
Genoprettende praksis udbredes i den
forebyggende og trivselsfremmende indsats på
skoler og ungdomsuddannelser. Konfliktmægling
bør ske så tidligt i forløbet som muligt, have
fokus på konteksten, være frivillig, inddrage alle
parter – herunder forældre – så alles behov
bringes til veje og tilgodeses og alle parter er
ansvarlige for løsninger, og faciliteres
professionelt og neutralt.
FAGUDVALGET FOR
GENOPRETTENDE
RET OG PRAKSIS
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0009.png
GENOPRETTENDE
RET OG PRAKSIS
SSP-samarbejdet handler grundlæggende om at kunne løse
problemstillinger og konflikter på den måde, at alle parter lærer
noget og kommer godt ud på den anden side. Læringsperspektivet
ligger i SSP-samarbejdets DNA, så når der i SSP arbejdes med en
konflikt, arbejdes der samtidig for, at alle skal blive dygtigere, og
tilliden mellem parterne skal genoprettes.
Genoprettende ret handler om at genoprette den skade, som en
kriminel handling har forvoldt. Det kan ske gennem møder, hvor
alle parter er med og deltager frivilligt, med støtte fra
professionelle, der ved, hvordan genoprettende møder bedst
faciliteres og gennemføres. Det handler om at gøre noget med
barnet/den unge, der har begået en kriminel handling – frem for at
gøre noget mod barnet/den unge – og derigennem motivere og
støtte barnet/den unge til at rette op på skaden og ændre adfærd.
I Danmark arbejdes der bl.a. med genoprettende principper i
forbindelse med konfliktråd og konfliktmægling. De genoprettende
principper kan også komme i spil i forbindelse med
straksreaktioner, som Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe
afgørelser om i sager om børn og unge, der er henvist til nævnet
på baggrund af personfarlig eller anden alvorlig kriminalitet. Brugen
af genoprettende reaktioner fører til højere offertilfredshed end i
det traditionelle retssystem, lavere recidiv (tilbagefald) – og
dermed færre fremtidige ofre – og så er genoprettende ret
billigere end det traditionelle retssystem og traditionelle straffe.
Genoprettende praksis handler også om at forebygge og håndtere
uhensigtsmæssige konflikter, eksempelvis i skolen; oprette,
genoprette eller opretholde positive relationer; fremme trivsel
blandt børn og unge; og styrke inklusion.
SSP-Samrådet rådgiver, sparrer med og giver støtte til kommuner,
der har interesse for genoprettende praksis, og hjælper med
implementering af genoprettende initiativer på skoleområdet.
SSP-Samrådet støtter desuden arbejdet med at bekæmpe mobning
og sikre et godt undervisningsmiljø for alle. Det sker bl.a. gennem
et samarbejde med Den Nationale Klageinstans mod Mobning
under Dansk Center for Undervisningsmiljø, hvor elever og
forældre kan klage, hvis de oplever, at skolen ikke løser problemer
med mobning. SSP-Samrådet bakker op om, at de handlingsplaner,
som skolen skal sætte i værk, hvis der er problemer med det
psykiske undervisningsmiljø, bør have en genoprettende karakter.
SSP-Samrådets fagudvalg for genoprettende ret og praksis har et
særligt fokus på:
Støtte til implementering af genoprettende initiativer på
skoledelen i kommunerne.
Rådgivning og sparring til kommuner, med interesse for det
genoprettende område.
Input i forbindelse med genoprettende indsatser i
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Fagudvalget er sammensat af SSP-konsulenter og faglige
medarbejdere skole- og socialområdet med særlig interesse for
genoprettende indsatser.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0010.png
SSP-SAMRÅDET ARBEJDER
F O R AT
Indføre en 18-års grænse for køb og salg af
alkohol.
Der indføres en ny, fælles national
rusmiddelpolitik på ungdomsuddannelserne.
At ungdomsuddannelserne får mulighed for at
prioritere trivselsfremmende aktiviteter, som
kan bidrage til et socialt miljø, hvor alkohol ikke
spiller en central rolle.
Adgangen til råd og behandling ift. tobak og
FAGUDVALGET FOR
FOREBYGGELSE PÅ
UNGDOMS-
UDDANNELSER
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE
rusmidler er lokal og lettilgængelig
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0011.png
Ungdomsårene er skelsættende for resten af livet og en periode,
hvor de fleste unge vælger en god vej og udvikler sig gennem
uddannelse, venskaber og fritidsinteresser. For en mindre del af
de unge sker der desværre det modsatte – risikoadfærd
accelererer, og mistrivsel stiger. Derfor er positive
ungefællesskaber et centralt fokusområde for SSP-Samrådet – og
ungdomsuddannelserne en vigtig arena for at påvirke
ungdomskulturen.
SSP-Samrådet arbejder for at påvirke de unges rusmiddelkultur
samt at mindske fravær og dropout.
Rusmiddelforebyggelse er en hjørnesten i SSP-Samrådets arbejde
på ungdomsuddannelser. Unge i Danmark drikker for meget og
for tidligt. Det øger risikoen for overforbrug og misbrug senere i
livet, og mange unge kommer i problemer på grund af
alkoholpåvirkning. De unges beruselseskultur er samtidig en
barriere for at forebygge unges forbrug af tobak og stoffer, fordi
rygning og stoffer hænger uløseligt sammen med alkohol.
SSP-Samrådet er en af organisationerne i Drukfri Ungdom, der
arbejder for indførelsen af en ensartet aldersgrænse på 18 år for
køb og salg af alkohol. Anbefalingen bygger på god evidens for, at
højere aldersgrænser for køb af alkohol er et af de mest effektive
greb i forhold til at udskyde unges alkoholdebut og reducere
unges alkoholforbrug.
SSP-Samrådet bakker op om en fælles rusmiddelspolitik for
ungdomsuddannelserne i Danmark, som kan skabe en klar
ramme for, hvornår rusmidler indtages og i hvilket omfang.
Ligesom trivselsfremmende aktiviteter på ungdomsuddannelser,
som kan understøtte alkoholfrie fællesskaber, bør prioriteres
sammen med let og lokal adgang for unge til råd om rusmidler og
evt. misbrugsbehandling.
Rusmiddelforebyggelse drejer sig også om stoffer. SSP-Samrådet
har derfor taget initiativ til at udvikle metoder til
forebyggelsesundervisning om stoffer på ungdomsuddannelserne.
Det drejer sig om PAS-projektet, som udvikles i samarbejde med
Sundhedsstyrelsen.
SSP-Samrådets fagudvalg for forebyggelse på
ungdomsuddannelserne har et særlig fokus på:
Påvirkning af værdier, normer og adfærd
Undervisningsmetoder
Rammer, regler, strategier og politikker
Fagudvalget er sammensat af SSP-konsulenter og faglige
medarbejdere fra Sundhedsfremme og rusmiddelområdet med
særlig interesse og erfaring med forebyggelse på
ungdomsuddannelserne.
FOREBYGGELSE
PÅ UNGDOMS-
UDDANNELSER
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0012.png
SSP-SAMRÅDET ARBEJDER
FOR
At bidrage til fælles, landsdækkende
indsatsområder sammen med vores
samarbejdspartnere, som kan styrke børn og
unges digitale dannelse – herunder forældrenes
vigtige rolle i børn og unges digitale liv.
Bidrage til ny viden og nye redskaber, der kan
understøtte arbejdet med børn og unges
digitale dannelse i praksis.
Formilde viden og materialer fra vores
samarbejdspartnere, som kan understøtte det
lokale arbejde i SSP med digital dannelse, til
SSP-samarbejdet i hele landet.
FAGUDVALGET FOR
DIGITAL DANNELSE
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0013.png
Flere og flere kriminalitetstyper eksisterer i en digital form, og det
kræver noget nyt af os som samfund. Det kan vi bl.a. se i antallet af
regler, der indeholder ordet ”digital”, som er steget fra 371 i år
2000 til 5903 i 2021.
En betydelig del af børn og unges liv er flyttet fra den analoge til
den digitale verden – og risikoadfærd følger med. Det kommer bl.a.
til udtryk, når børn og unge involveres i it-relateret økonomisk
kriminalitet som ‘muldyr’, bliver ‘scammed’ i online spil, deler
ulovlige billeder og videoer på nettet og bliver ofre for digitale
krænkelser. Derfor er det en vigtig opgave for SSP at være med til at
forebygge digital risikoadfærd og kriminalitet.
I de seneste år har SSP landet over sat fokus på den digitale
dannelse blandt børn og unge. Det er sket gennem undervisning i
klasserne, dialog med unge i klubber, skoler og på gader samt via
udbredelse af undervisningsmaterialer for både børn, unge og
forældre. Og lidt utraditionelt for det kriminalitetsforebyggende
samarbejde har SSP-Samrådet også sat fokus på de helt små børn og
deres digitale vaner. Det skyldes, at grundstenen til god online
adfærd og kompetent anvendelse af digitale redskaber lægges, når
børnene er små. SSP-Samrådet understøtter derfor den generelle
indsats for børns digitale dannelse gennem eksempelvis anbefalinger
til medieforbrug og fokus på forældrene og samarbejdet med dem
om børnenes digitale liv.
SSP-Samrådet ønsker at bidrage til forebyggelsen af digital
kriminalitet blandt og mod børn og unge. Det sker gennem vores
samarbejder med andre organisationer, der også arbejder for at
styrke børn og unges digitale dannelse – et eksempel er
samarbejdet med Red Barnet, Det Kriminalpræventive Råd,
Medierådet for Børn og unge og Center for Digital Pædagogik om
informationer til fagpersoner om børn og unges deling af intime
billeder på nettet.
SSP-Samrådet har fingeren på pulsen på opdateret brugbart
undervisningsmateriale og står til rådighed som sparringspartner og
vidensbank, hvis man som SSP’er har et dilemma eller spørgsmål i
egen kommune om forebyggelse af digital risikoadfærd og
kriminalitet.
SSP-Samrådets fagudvalg for digital dannelse har et særlig fokus på
at:
Identificere den viden, som SSP-samarbejdet har brug for.
Pege på hvilke kompetencer og motivation, der er brug for i
forhold til at gøre digital dannelse til en del af fx skolernes SSP
undervisning.
Pege på hvilke regler og retningslinjer man som SSP, kommune
og skole kan læne sig op af.
Fagudvalget er sammensat af SSP-konsulenter og samt specialister
fra relevante samarbejdsorganisationer med et særligt fokus på
digital dannelse.
DIGITAL
DANNELSE
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 13
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0014.png
SSP-SAMRÅDET ARBEJDER
FOR
At virksomme metoder til analyse af
kriminalitetsreduktion blandt 18+ unge
fastlægges og gøres tilgængelige for SSP-
samarbejdet i hele landet.
Best practice i organiseringen af 18+ indsatsen i
relation til det ’almindelige’ SSP identificeres og
gøres tilgængelig for SSP-samarbejdet i hele
FAGUDVALGET FOR SSP+
DET KRIMIN ALITETS - OG
RECIDIVFOREBYGGENDE
ARBEJDE FOR 16 -25 ÅRIGE
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE
landet.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0015.png
SSP-samarbejdet handler både om at forebygge kriminalitet og om
at forebygge recidiv blandt unge, som har begået kriminalitet.
Forebyggelsesarbejdet går her ofte på tværs af det 18. år og har
fokus på hvordan unge, som afsoner, radikaliseres, færdes i
ekstremistiske miljøer eller er del af rocker/bandemiljøet, kan få
støtte til at lægge kriminaliteten bag sig og blive en del af positive
ungefællesskaber.
SSP-Samrådet har et særligt fokus på unges overgang til
voksenlivet. Udsatte unge, som er kendt i SSP-samarbejdet, kan
ved overgangen til det 18. år være særligt sårbare og
kriminalitetstruede. Det kan hænge sammen med, at deres
kommunale tilbud ophører. Unge voksne over 18 år fortsætter
desuden tit med at opholde sig i de samme miljøer, områder og
bekendtskabsgrupper som unge under 18 år. Ofte er nogle af de
meste negativt toneangivende unge i et område mellem 18 og 25
år, og de påvirker og rekrutterer unge under 18 år i forbindelse
med deres kriminalitet.
Når SSP-samarbejdet også ser på de unge voksne over 18 år,
styrkes SSP’enes muligheder for at adressere lokale udfordringer
med risikoadfærd, utryghed og kriminalitet. Det er vigtigt, når vi
ved, at arbejdet med de unge voksne over 18 år kan have afledte
positive effekter på unge under 18 år. SSP-Samrådet har derfor
fokus på udvikling af generelle værktøjer til brug for vurdering af
risiko- og ressourceanalyser og dialog med nationale aktører med
fokus på 18+ unge.
I de senere år har SSP-Samrådet set en bekymrende online og
offline rekruttering og grooming af unge til bander og kriminelle
grupperinger. Metoder, som tidligere er blevet benyttet af
ekstremistiske miljøer, bliver mere og mere virkningsfulde og
avancerede, og andre risikomiljøer er begyndt at benytte samme
metoder. SSP-Samrådet vil derfor gerne være med til at sætte
fokus på, hvordan erfaringer med at modarbejde online og offline
radikalisering kan overføres til forebyggelse af bandetilknytning og
kriminalitet blandt børn og unge både under og over 18 år.
Ligesom SSP-Samrådet har fokus på samspillet mellem metoder til
rekruttering af bander, radikaliseringsmetoder og samarbejder
med forskere og myndigheder om forebyggelse af ekstremisme.
SSP-Samrådets fagudvalg SSP+ har et særlig fokus på at:
Identificere praksis i politikredsene.
Anbefale samarbejdsformer på området.
Vidensdele nyeste indsigter og forskning til SSP-Samrådet.
Undersøge behov for kursusvirksomhed på området.
Fagudvalget er sammensat af SSP-konsulenter med særlig interesse
og erfaring fra SSP+-samarbejdet.
DET KRIMINALITETS- OG
RECIDIVFOREBYGGENDE
ARBEJDE FOR 16-25
ÅRIGE
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 15
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0016.png
SSP-SAMRÅDET ARBEJDER
FOR
At styrke vidensgrundlaget for det opsøgende
arbejde, herunder hvad der udfordrer arbejdet
på gadeplan og gode erfaringer i kommunerne.
At flere kommuner kommer med i netværk,
hvor det opsøgende arbejde kan koordineres –
og man kan finde inspiration til udviklingen af
eget gadeplansarbejde.
At sprede viden og erfaringer i
gadeplansarbejdet gennem SSP-Samrådets årlige
gadeplanskonference.
FAGUDVALGET FOR
OPSØGENDE ARBEJDE/
GADEPLANSARBEJDE
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 16
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0017.png
OPSØGENDE ARBEJDE/
Opsøgende arbejde på gadeplan er i mange år blevet brugt som en
metode til at skabe kontakt til børn og unge i det offentlige rum og
hjælpe udsatte børn og unge med at genskabe kontakten til skole,
fritidstilbud og foreningsliv. Det er også blevet brugt til at bidrage
til udviklingen af kompetencer, der gør, at børn og unge kan mestre
deres eget liv og udvikle sig i en hensigtsmæssig retning.
Mange steder er SSP en central spiller i gadeplansarbejdet. Men der
mangler viden om de udfordringer, som gadeplansmedarbejderne
oplever, og om indsatser der virker i forhold til at løse
udfordringerne. SSP-Samrådet ønsker derfor at bidrage til
vidensopbygning om det opsøgende arbejde med henblik på at
understøtte udbredelsen af metoder og praksisser, der virker, i
gadeplansarbejdet landet over. Det har vi taget fat på gennem en
survey om udfordringer og erfaringer i gadeplansarbejdet rundt
om i landet.
SSP-Samrådet styrker også udbredelsen af viden om det opsøgende
arbejde gennem den årlige gadeplanskonference for opsøgende
medarbejdere.
Her
er
formålet
netop
at
styrke
gadeplansarbejdernes vidensgrundlag, dele erfaringer og skabe
netværk på tværs af landet.
Mange års erfaringer peger på, at børn og unge, der opholder sig
på gaden, ikke altid holder sig indenfor kommunegrænserne,
ligesom tendenser i de unges adfærd på gaden i én kommune
indimellem spredes til nabokommunerne.
Her viser værdien af det tværgående samarbejde sig, når
opsøgende medarbejdere fra forskellige kommuner, projekter og
politiet samarbejder om gadeplansarbejdet i det østsjællandske
område i netværksgruppen VEGA (Vestegnens Gademedarbejdere),
som tæller cirka 60 medarbejdere fra 17 forskellige kommuner og
Københavns Vestegns Politi.
Det er SSP-Samrådets ambition at bidrage til etableringen af
lignende netværk andre steder i landet, så de forskellige
kommunale gadeplansindsatser bliver bedre indbyrdes forbundet,
og potentialet herved kan udnyttes bedre.
SSP-Samrådets fagudvalg for opsøgende arbejde har et særligt
fokus på at:
Indhente viden fra praksis på nationalt plan med henblik på at få
et bedre afsæt for tilrettelæggelse af fagudvalgets indsatser og
blive bedre i stand til at forudse de vanskeligheder, der kan være
forbundet med det opsøgende arbejde.
Bidrage til opstart af netværksgrupper som VEGA (Vestegnens
Gademedarbejdere). Det er fagudvalgets ambition at bidrage til
etableringen af netværk mellem gadeplansmedarbejdere andre
steder i landet, så de forskellige kommunale gadeplansindsatser
bliver bedre indbyrdes forbundet, og potentialet herved i det
mulige omfang bliver udnyttet bedre.
Fagudvalget
er
sammensat
af
SSP-konsulenter
og
gadeplansmedarbejdere med særlig interesse for opsøgende
gadeplansarbejde.
GADEPLANSARBEJDE
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 17
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0018.png
SSP-SAMRÅDET ARBEJDER
FOR
At styrke SSP-relevant forebyggelsesarbejde
målrettet elever, der modtager
specialundervisning.
Imødegå sociale overdrivelser og
flertalsmisforståelser blandt børn og unge i
skolen gennem undervisning og dialog med
FAGUDVALGET FOR
FOREBYGGELSE I SKOLEN
LÆS MERE PÅ NÆSTE SIDE
børnene, de unge og deres forældre og lærere.
Styrke forældresamarbejdet omkring
forebyggelse i skolen – med fokus på bl.a.
opkvalificering af kommunikationen mellem
skole og forældre og mere inddragelse af
forældre som en ressource.
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 19
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0019.png
SSP-samarbejdet i kommunerne har fokus på at forebygge og
imødegå risikoadfærd blandt børn og unge.Vi kan ikke
forudsige, hvilke børn og unge, der ender med at begå
kriminalitet, og derfor må vi sætte ind, når vi ser
risikoadfærd, der kan føre til kriminalitet – og forebygge at
børn og unge udvikler risikoadfærd.
Skolen er et oplagt sted at sætte ind. For her er næsten alle
børn og unge samlet i et vigtigt fællesskab, hvor de bruger
størstedelen af deres tid – og skoletrivsel, social kapital og
risikoadfærd hænger sammen. I skolen er der adgang til
børnene/de unge og deres fællesskab, og skolen er derfor
suverænt den bedste arena for den tidlige og generelle
forebyggelsesindsats.
SSP-Samrådet bidrager til at kvalificere
forebyggelsesarbejdet for børn og unge i skolen gennem det
lokale, tværfaglige samarbejde med lærere, pædagoger,
sundhedsplejersker, sundhedskonsulenter mv. SSP-Samrådet
har bl.a. lavet konkrete anbefalinger til, hvordan man i
kommunerne kan arbejde med trivselsstrategier,
læringsplaner og læseplaner med et forebyggende sigte.
Kommunerne har forskellige tilgange til
forebyggelsesarbejdet i skoleregi, og der kan være forskellige
udfordringer, der fylder lokalt – f.eks. på tværs af
tætbefolkede områder og mindre kommuner med langt
imellem skolerne. For SSP-Samrådet er forskelligheden vigtig
og rigtig – samtidig med at der er elementer i det
forebyggende arbejde i skoleregi, der er fælles og vigtige for
alle i SSP, der arbejder med trivsel og forebyggelse i
skolerne.
Det handler om at arbejde systematisk og så vidt muligt
vidensbaseret med fokus på såvel specifik risikoadfærd –
”forebyggelse for de få” – som den generelle trivsel,
”forebyggelse for de mange”. Det kan f.eks. ske med
udgangspunkt i den genoprettende tilgang.
Forebyggelsesarbejdet i skolerne bør altid have fokus på, at
børnene har det godt som gruppe, og at forældrene
inddrages som en vigtig ressource i forhold til at forstå og
sætte rammer for børnenes fællesskaber. Og
forebyggelsesarbejdet kan alle steder med fordel adressere
sociale overdrivelser og flertalsmisforståelser, så børnene
f.eks. ikke påvirkes til at drikke alkohol og ryge, fordi de
fejlagtigt tror, at flere af deres kammerater drikker eller
ryger mere, end tilfældet er.
SSP-Samrådets fagudvalg for forebyggelse i skolen har et
særligt fokus på at:
Virke som fagligt netværk omkring generel forebyggelse
for og med børn og unge i skolealderen.
Styrke SSP-relevant forebyggelsesarbejde målrettet elever,
der modtager specialundervisning.
Afholde arrangementer om forebyggelse i skolen.
Bringe fagudvalgets overvejelser og diskussioner i spil
blandt SSP-Samrådets medlemmer.
Fagudvalget er sammensat af SSP-konsulenter og faglige
medarbejdere skoleområdet med særlig interesse for
generel forebyggelse i grundskolen.
FOREBYGGELSE I
SKOLEN
PRÆSENTATIONSPAPIR
| 19
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 292: Kopi til orientering af anmodning om finansiering via finansloven til justitsministeren, socialministeren, undervisningsministeren samt sundhedsministeren om SSP-Samrådets opgaver og rolle i kriminalitetsforebyggelsen samt behovet for en finansiel støtte, fra SSP-Samrådet
2600948_0020.png
SSP-SAMRÅDET
P R Æ S E N TAT I O N S P A P I R 2 0 2 2
www.ssp -samraadet.dk
+45 23 83 16 15
[email protected]