Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 283
Offentligt
2598610_0001.png
Folketinget, Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Sundhedsmyndighedernes
sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt
23. juni 2022
1. Indledning
Som det er Folketinget bekendt, har jeg siden maj 2020 haft særligt fokus på
sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider i sager om aktindsigt.
Sundhedsministeriet har i perioden flere gange oplyst, at både ministeriets
departement, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed har
haft udfordringer med at overholde de frister for behandlingen af
aktindsigtssager, der følger af offentlighedsloven og miljøoplysningsloven.
Sundhedsministeriet har endvidere redegjort for de tiltag, der er iværksat for
at nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Ved breve af 18. marts og 2. juli 2021 har jeg orienteret Folketingets
Retsudvalg om sagen.
Dok.nr. 21/03433-31/PBJ
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
2. Status for sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i
2. halvår 2021
Sundhedsministeriet har i breve til mig af 2. marts, 25. april og 14. juni 2022
samt i flere henvendelser pr. mail og telefon redegjort for
sundhedsmyndighedernes behandling af aktindsigtssager efter
offentlighedsloven og miljøoplysningsloven i 2. halvår 2021.
Efter min gennemgang af de oplysninger, jeg har modtaget, har jeg
konstateret, at sundhedsmyndighederne – og særligt Sundhedsministeriet og
Statens Serum Institut – fortsat har haft betydelige udfordringer med
sagsbehandlingstiden i sager om aktindsigt i 2. halvår 2021.
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2598610_0002.png
Jeg har endvidere konstateret, at udfordringerne med meget lange
sagsbehandlingstider har stået på over en lang periode, og at de tiltag, der er
iværksat for at nedbringe sagsbehandlingstiderne, ikke ved årsskiftet
2021/2022 havde haft den ønskede effekt.
Ligeledes har myndighederne flere gange måttet justere deres forventninger
til, hvornår sagsbehandlingstiderne ville være i overensstemmelse med
fristerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, og ministeriet forventer
ikke længere, at dette vil være tilfældet i 3. kvartal 2022.
Sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider i aktindsigtssager betyder i
praksis, at nogle sager behandles så sent, at bl.a. mediernes mulighed for at
overvåge aktuelle problemstillinger er reelt udfordret. Det finder jeg meget
bekymrende.
På den baggrund har jeg i dag henstillet til Sundhedsministeriet at overveje,
om de allerede iværksatte og nu planlagte tiltag for at nedbringe
sagsbehandlingstiderne i departementet er tilstrækkelige til at sikre, at
fristerne for behandling af aktindsigtssager vil kunne overholdes inden for en
kort tidshorisont.
Jeg har bedt om inden udgangen af september 2022 at modtage en udtalelse
fra Sundhedsministeriet, hvori ministeriet redegør nærmere for ministeriets
overvejelser i den forbindelse.
For så vidt angår Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed
fremgår det af de seneste oplysninger, jeg har modtaget, at instituttet
forventede at kunne overholde fristerne for behandling af aktindsigtssager
inden udgangen af 2. kvartal 2022, og at styrelsen forventede at kunne
overholde fristerne omkring den 1. juni 2022.
Jeg har bedt Sundhedsministeriet om at orientere mig om, hvorvidt disse
myndigheder har nedbragt sagsbehandlingstiderne til et niveau, der er i
overensstemmelse med fristerne i offentlighedsloven og
miljøoplysningsloven, inden for den nævnte tidshorisont.
Jeg vedlægger en kopi af min udtalelse i sagen til orientering.
Med venlig hilsen
Side 2 | 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2598610_0003.png
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Behandling af sager om aktindsigt på
Sundhedsministeriets område i 2. halvår
2021 – sagsnr. 2007402
23. juni 2022
1. Indledning
Jeg har som bekendt fulgt udviklingen i sundhedsmyndighedernes
sagsbehandlingstider i aktindsigtssager siden maj 2020.
Senest har Sundhedsministeriet ved sine breve af 2. marts, 25. april og 14.
juni 2022 sendt mig en status for sundhedsmyndighedernes behandling af
aktindsigtssager efter offentlighedsloven og miljøoplysningsloven i 2. halvår
2021.
Sundhedsministeriet har herudover ved en mail af 16. marts, telefonsamtale
den 19. maj og en mail af 3. juni 2022 besvaret en række spørgsmål, som jeg
har stillet til det talmateriale, jeg har modtaget, samt sendt korrigerede
oversigter over sagsbehandlingstiderne i både ministeriet, Statens Serum
Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed.
I det omfang myndighederne har sendt flere versioner af talmaterialet, lægger
jeg de senest fremsendte tal til grund ved min undersøgelse.
Dok.nr. 21/03433-19/PBJ
Bedes oplyst ved
henvendelse
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
2. Sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider
Sundhedsministeriet har oplyst, at både ministeriet, Statens Serum Institut og
Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat har udfordringer med at overholde
offentlighedslovens og miljøoplysningslovens frister for behandlingen af
aktindsigtssager.
Af materialet vedrørende sagsbehandlingstiden i 2. halvår 2021 fremgår det,
at ministeriet og Statens Serum Institut i 4. kvartal 2021 havde en
Side 1 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2598610_0004.png
gennemsnitlig sagsbehandlingstid i førsteinstanssager efter
offentlighedsloven på henholdsvis 76 og 83 arbejdsdage. I Styrelsen for
Patientsikkerhed var den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i samme
periode ca. 17 arbejdsdage.
Det fremgår endvidere, at ministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed i 4.
kvartal 2021 havde en gennemsnitlig sagsbehandlingstid i førsteinstanssager
efter miljøoplysningsloven på henholdsvis 80 og 70 kalenderdage. Der var
tale om en enkelt sag i ministeriet og fire sager i Styrelsen for
Patientsikkerhed. Statens Serum Institut behandlede i perioden ingen
aktindsigtssager efter miljøoplysningsloven.
Om situationen ved årsskiftet 2021/2022 fremgår det, at Sundhedsministeriet
pr. 31. december 2021 havde 125 verserende førsteinstanssager med en
gennemsnitlig foreløbig sagsbehandlingstid på ca. 108 arbejdsdage. Den
ældste af disse sager havde en foreløbig sagsbehandlingstid på 552
arbejdsdage.
Sundhedsministeriet havde desuden 39 verserende klagesager med en
gennemsnitlig foreløbig sagsbehandlingstid på ca. 141 arbejdsdage. Den
ældste af klagesagerne havde en foreløbig sagsbehandlingstid på 396
arbejdsdage.
Statens Serum Institut havde ved årsskiftet 85 verserende sager med en
foreløbig gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ca. 44 arbejdsdage. Den
ældste af disse sager havde en foreløbig sagsbehandlingstid på 213
arbejdsdage.
Styrelsen for Patientsikkerhed havde på samme tidspunkt 66 verserende
sager med en foreløbig gennemsnitlig sagsbehandlingstid på ca. 21
arbejdsdage. Den ældste af disse sager havde en foreløbig
sagsbehandlingstid på 78 arbejdsdage.
3. Sundhedsmyndighedernes bemærkninger
3.1. Udfordringer i forhold til sagsbehandlingstiden
Sundhedsministeriet har siden sommeren 2020 flere gange oplyst, at
ministeriet, Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed har haft
udfordringer med at overholde offentlighedslovens og miljøoplysningslovens
frister for behandling af aktindsigtssager. Udfordringerne har ifølge ministeriet
navnlig været begrundet i den særlige situation med håndteringen af COVID-
19 samt en meget stor mængde af aktindsigtsanmodninger. Jeg henviser til
FOB 2021-7
(på ombudsmandens hjemmeside).
Side 2 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
Om baggrunden for de (fortsatte) udfordringer med at overholde fristerne i
departementet har ministeriet oplyst, at der stadig er et betydeligt antal ældre
aktindsigtsanmodninger og en fortsat stor tilgang af nye
aktindsigtsanmodninger. Ministeriet har også anført, at en stor del af
anmodningerne vedrører COVID-19 og ofte er komplicerede og tidskrævende
at behandle, bl.a. fordi de ikke sjældent vedrører en omfattende mængde
materiale. Herudover har ministeriets aktindsigtsteam været ramt af
opsigelser fra centrale medarbejdere, ligesom ministeriet har haft
udfordringer med at rekruttere kvalificerede medarbejdere. Jeg henviser til
ministeriets udtalelser til mig af 2. marts og 14. juni 2022.
Statens Serum Institut har senest oplyst, at den lange sagsbehandlingstid i
instituttets aktindsigtssager skyldes den store arbejdsbelastning hos
sagsbehandlerne som følge af coronapandemien, sagernes kompleksitet
samt efterslæb på ældre sager.
Styrelsen for Patientsikkerhed har oplyst, at styrelsen i 3. og 4. kvartal 2021
har afgjort en del ældre sager, som har været med til at trække
sagsbehandlingstiden op.
3.2. Tiltag til forbedring af sagsbehandlingstiderne
Sundhedsministeriet har orienteret mig om de tiltag, som ministeriet, Statens
Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed siden sommeren 2020 har
iværksat og planlagt med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne i
aktindsigtssager.
De tiltag, der er gennemført i Sundhedsministeriet, omfatter bl.a. oprettelsen
af et centralt aktindsigtsteam (sekretariat), løbende tilførsel af nye ressourcer,
større ledelsesmæssigt fokus, intern undervisning og afholdelse af temada-
ge, ændrede processer i forbindelse med behandlingen af sagerne, arbejde
med etablering af IT-understøttelse samt tilkøb af konsulentbistand.
Herudover har ministeriet i sit brev af 25. april 2022 oplyst, at ministeriet var
ved at indføre yderligere tiltag.
Statens Serum Institut har tidligere oplyst, at der i instituttet er tilført
personaleressourcer i form af indlån af medarbejdere fra andre styrelser,
ansættelse af en studentermedhjælper og køb af konsulentydelser fra
Kammeradvokaten. Endvidere er det oplyst, at instituttet prioriterer ældre
sager, træffer flere delafgørelser i større sagskomplekser og fortsat
periodevis opnormerer personalet til behandling af aktindsigtssager. Jeg
henviser til Sundhedsministeriets brev af 20. april 2021 til mig og Statens
Serum Instituts brev af 17. december 2021 til Sundhedsministeriet.
Side 3 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
Styrelsen for Patientsikkerhed har tidligere oplyst, at der i begyndelsen af
2021 er ansat to nye jurister til behandling af aktindsigtssager, og at der
desuden er tilført personaleressourcer i form af indlån af medarbejdere fra
andre myndigheder og køb af konsulentbistand fra Kammeradvokaten.
Herudover er der i efteråret 2021 og i 2022 arbejdet med at effektivisere
arbejdsgangene og forbedre sagsstyringssystemet. Jeg henviser til
Sundhedsministeriets brev af 20. april 2021 til mig og Styrelsen for
Patientsikkerheds brev af 7. april 2022 til Sundhedsministeriet.
3.3. Tidshorisont for nedbringelse af sagsbehandlingstiden
Sundhedsministeriet har flere gange orienteret mig om
sundhedsmyndighedernes forventninger til, hvornår sagsbehandlingstiderne
ville være i overensstemmelse med fristerne i offentlighedsloven og
miljøoplysningsloven.
I april 2021 forventede Sundhedsministeriet en mærkbar forbedring af
sagsbehandlingstiderne i ministeriet i løbet af 3-6 måneder. Samtidig
forventede Statens Serum Institut en klar forbedring af
sagsbehandlingstiderne inden for 2-3 måneder, og Styrelsen for
Patientsikkerhed forventede at blive i stand til at overholde fristerne for
sagsbehandlingstiden i 2021/2022.
I juni 2021 forventede Sundhedsministeriet, at både ministeriet, Statens
Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed ville blive i stand til at
overholde fristerne ved udgangen af 2021.
I december 2021 var det Sundhedsministeriets formodning, at ministeriet i
løbet af foråret 2022 ville kunne overholde fristerne.
I april 2022 vurderede Sundhedsministeriet, at det ville være muligt at være i
mål med sagsbehandlingstiderne i 3. kvartal 2022.
Ligeledes i april 2022 forventede Statens Serum Institut at kunne overholde
fristerne for behandling af aktindsigtssager inden udgangen af 2. kvartal
2022, og Styrelsen for Patientsikkerhed forventede at kunne overholde
fristerne omkring den 1. juni 2022.
Senest har Sundhedsministeriet i juni 2022 oplyst, at ministeriet ikke længere
forventer at kunne overholde sagsbehandlingsfristerne i 3. kvartal 2022, og at
ministeriet i 3. kvartal 2022 vil vende tilbage med en opdateret tidsplan for
nedbringelse af sagsbehandlingstiderne.
Side 4 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
4. Min vurdering
Efter min gennemgang af det modtagne materiale kan jeg konstatere, at
sundhedsmyndighederne – og særligt Sundhedsministeriet og Statens
Serum Institut – fortsat har haft betydelige udfordringer med
sagsbehandlingstiden i sager om aktindsigt i 2. halvår 2021.
Sundhedsministeriet og Statens Serum Institut havde som nævnt ovenfor i 4.
kvartal 2021 bl.a. en gennemsnitlig sagsbehandlingstid i førsteinstanssager
efter offentlighedsloven på henholdsvis 76 og 83 arbejdsdage.
Jeg har ikke foretaget en gennemgang af sagsbehandlingstiderne i de
enkelte sager, men selv hvis det lægges til grund, at Sundhedsministeriets og
Statens Serum Instituts sager om aktindsigt ofte er ressourcekrævende at
behandle, må de oplyste sagsbehandlingstider efter min opfattelse anses for
uforenelige med de frister, der er forudsat i offentlighedsloven.
Herudover havde Sundhedsministeriet og Styrelsen for Patientsikkerhed i 4.
kvartal 2021 en gennemsnitlig sagsbehandlingstid i førsteinstanssager efter
miljøoplysningsloven på henholdsvis 80 og 70 kalenderdage.
Jeg er opmærksom på, at det drejer sig om et meget begrænset antal sager,
men minder om, at der efter miljøoplysningslovens § 4, stk. 3, gælder en
ubetinget frist på to måneder for behandlingen af førsteinstanssager om
aktindsigt efter denne lov, jf. EU-Domstolens dom i sag C-186/04, Housieaux,
ECLI:EU:C2005:248.
Hertil kommer, at Sundhedsministeriet og Statens Serum Institut ved
årsskiftet 2021/2022 havde et betydeligt antal verserende aktindsigtssager
med en gennemsnitlig foreløbig sagsbehandlingstid på henholdsvis 108 og
44 arbejdsdage. I hvert fald en del af disse sager vil således også få en
sagsbehandlingstid, der er længere end forudsat i offentlighedsloven (og
eventuelt miljøoplysningsloven).
Jeg er naturligvis opmærksom på, at sundhedsmyndighederne gennem de
seneste år har været ekstraordinært belastet som følge af indsatsen mod
COVID-19 og en meget stor stigning i antallet af aktindsigtsanmodninger.
Jeg har også forståelse for, at personalemæssige forhold som opsigelser fra
centrale medarbejdere og rekrutteringsvanskeligheder kan give anledning til
midlertidige udfordringer.
I det konkrete tilfælde har udfordringerne med meget lange
sagsbehandlingstider imidlertid stået på over en lang periode, og
Side 5 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2598610_0008.png
myndighederne har således haft mulighed for at træffe foranstaltninger for at
imødegå udfordringerne.
Der er blevet iværksat en række tiltag med henblik på at nedbringe
sagsbehandlingstiderne, men jeg må konstatere, at de iværksatte tiltag ikke
ved årsskiftet 2021/2022 havde haft den ønskede effekt.
Ligeledes har myndighederne flere gange måttet justere deres forventninger
til, hvornår sagsbehandlingstiderne ville være i overensstemmelse med
fristerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, og ministeriet forventer
som ovenfor nævnt ikke længere, at dette vil være tilfældet i 3. kvartal 2022.
Sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstider i aktindsigtssager betyder i
praksis, at nogle sager behandles så sent, at bl.a. mediernes mulighed for at
overvåge aktuelle problemstillinger er reelt udfordret. Det finder jeg meget
bekymrende.
Jeg henstiller på den baggrund til Sundhedsministeriet at overveje, om de
allerede iværksatte og nu planlagte tiltag for at nedbringe
sagsbehandlingstiderne i departementet er tilstrækkelige til at sikre, at
fristerne for behandling af aktindsigtssager vil kunne overholdes inden for en
kort tidshorisont.
Jeg beder Sundhedsministeriet om i en udtalelse til mig at redegøre nærmere
for ministeriets overvejelser i den forbindelse, herunder med en nærmere
vurdering af, hvordan og inden for hvilken tidshorisont de iværksatte og
eventuelle yderligere initiativer kan forventes at nedbringe
sagsbehandlingstiderne.
For så vidt angår Statens Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed
fremgår det af de seneste oplysninger, jeg har modtaget, at instituttet
forventede at kunne overholde fristerne for behandling af aktindsigtssager
inden udgangen af 2. kvartal 2022, og at styrelsen forventede at kunne
overholde fristerne omkring den 1. juni 2022.
Jeg beder Sundhedsministeriet om i udtalelsen at redegøre for, om Statens
Serum Institut og Styrelsen for Patientsikkerhed har nedbragt
sagsbehandlingstiderne til et niveau, der er i overensstemmelse med
fristerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, inden for den nævnte
tidshorisont.
Jeg beder om at modtage Sundhedsministeriets udtalelse
inden udgangen
af september 2022.
Hvis der er spørgsmål til min anmodning, er ministeriet velkommen til at
kontakte min medarbejder, Pernille Bjørnholk (tlf. 3343 5470).
Side 6 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
2598610_0009.png
Som anført i mine breve til Sundhedsministeriet af 18. marts og 2. juli 2021
orienterede jeg på daværende tidspunkt Folketingets Retsudvalg og
Folketingets Sundhedsudvalg om mine udtalelser i sagen. I forlængelse heraf
finder jeg det rigtigst også at orientere de nævnte udvalg om denne udtalelse.
Udvalgene modtager derfor en kopi af denne udtalelse.
Jeg har desuden sendt en kopi af udtalelsen til Statens Serum Institut og
Styrelsen for Patientsikkerhed til orientering. Udtalelsen vil også blive
offentliggjort på min hjemmeside i forbindelse med en nyhed.
Med venlig hilsen
Side 7 | 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 283: Orientering om sundhedsmyndighedernes sagsbehandlingstid i sager om aktindsigt, fra Folketingets Ombudsmand
Kopi til:
Folketingets Retsudvalg
Folketingets Sundhedsudvalg
Statens Serum Institut
Styrelsen for Patientsikkerhed
Side 8 | 8