Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 282
Offentligt
2598525_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 20. juni 2022
JOURNAL NR.
RA-2022-3200501-1
SAGSBEHANDLER: TKL/
Supplerende udtalelse om Dan-Bunkering sagen
1.
Rigsadvokaten afgav den 14. august 2019 (berigtiget den 1. februar 2021) en udbygget
redegørelse i sagen om anmeldelsen af Dan-Bunkering for overtrædelse af EU-sanktioner
mod Syrien.
I redegørelsen oplyste Rigsadvokaten bl.a., at der ville blive indhentet en supplerende
udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (i dag
National Enhed for Særlig Kriminalitet) om spørgsmålet om standsning af det eventuelle
strafbare forhold, når efterforskningen havde klarlagt det faktiske forløb. Da sagens
faktiske omstændigheder først vil kunne anses for endelig fastlagt, når sagen er afgjort
ved domstolene, har udtalelse dog i praksis afventet sagens behandling ved Retten i
Odense.
Det kan i den forbindelse oplyses, at Retten i Odense den 14. december 2021 afsagde
dom i sagen, hvor Dan-Bunkering, Bunker Holding og en direktør blev dømt for at sælge
brændstof til Syrien. Dommen er ikke anket og er således endelig. Den 14. januar 2022
anmodede Rigsadvokaten derfor Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet (SSK) om at
indhente den supplerende udtalelse fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
Rigsadvokaten har nu via SSK modtaget en supplerende udtalelse fra NSK. Udtalelsen
vedlægges til orientering.
Den supplerende udtalelse adresserer to spørgsmål. For det første hvad efterforskningen
har afdækket vedrørende leverancer af jetbrændstof, og for det andet om
Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK) ville kunne have
standset leverancerne fra det tidspunkt i november 2016, hvor Udenrigsministeriet
henvendte sig til SØIK.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Supplerende redegørelse i sag om Dan-Bunkering, fra justitsministeren
Det fremgår bl.a. af udtalelsen, at NSK ikke har mulighed for at konkludere, at det kunne
have haft en betydning for politiets muligheder for at standse leverancerne af brændstof
fra den 8. november 2016, hvor SØIK første gang fik overdraget oplysninger om mulige
overtrædelser af forordninger, eller den 6. februar 2017, hvor SØIK modtog en
anmeldelse fra kontrolmyndigheden på området (Erhvervsstyrelsen), hvis SØIK allerede
på et af de to tidspunkter havde iværksat en efterforskning.
Det fremgår endvidere, at det ud fra sagens omstændigheder dog ikke kan udelukkes, at
SØIK ved en intensiv efterforskning kunne have etableret et så fyldestgørende
mistankegrundlag, at det havde været muligt at få rettens tilladelse til at ransage og
sigte de involverede virksomheder, inden de sidste handler blev foretaget. NSK har dog
ikke mulighed for at vurdere, om sådanne tiltag i så fald ville have standset
virksomhedens handel med jetbrændstof via filialkontoret i Kaliningrad.
2.
Som det fremgår af den daværende justitsministers brev af 20. august 2019 til
Folketingets Retsudvalg, har den indledende behandling af Dan-Bunkering sagen ikke
været tilfredsstillende. Dette ændrer den supplerende udtalelse ikke på.
Rigsadvokaten skal i den forbindelse bemærke, at det derfor også allerede i august 2019
blev besluttet – bl.a. på baggrund af forløbet i Dan-Bunkering sagen - at sager vedrørende
overtrædelse af straffelovens § 110 c, stk. 3, der ikke behandles i PET, fremadrettet
skulle forankres og behandles i den daværende Statsadvokat for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet (SØIK), således at SØIK – når sagen som anført ikke behandles
i PET – reelt blev enekompetent til behandling af denne type sager. Dette blev
umiddelbart efter (den 13. september 2019) udmøntet i Rigsadvokatens retningslinjer.
Den 1. januar 2022 blev SØIK nedlagt og erstattet af NSK og SSK. I den forbindelse blev
enekompetencen til behandling af sager vedrørende overtrædelse af straffelovens § 110
c fastlagt i retsplejelovens § 110 a, stk. 1, der har følgende ordlyd:
”110 a.
National Enhed for Særlig Kriminalitet varetager for hele landet
efterforskningen og strafforfølgningen af forbrydelser, hvor der er grund til
at antage, at overtrædelsen har et særlig betydeligt omfang, er et led i
organiseret kriminalitet, indebærer komplekst samarbejde med
udenlandske retshåndhævende myndigheder, er udført ved anvendelse af
særegne metoder eller på anden måde er af særlig kvalificeret
karakter. Sager efter straffelovens § 110 c anses for omfattet af 1. pkt.,
medmindre sagen behandles af Politiets Efterretningstjeneste.”
Behandlingen af sager vedrørende overtrædelse af straffelovens § 110 c er i dag således
efterforskningsmæssigt og anklagerfagligt samlet ved én myndighed for derved at sikre
opsamling og forankring af viden om sagsområdet.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 282: Supplerende redegørelse i sag om Dan-Bunkering, fra justitsministeren
Det er endvidere Rigsadvokatens forventning, at forløbet af Dan-Bunkering sagen vil
bidrage
til
fremadrettet
at
skærpe
opmærksomheden
hos
politiet
og
anklagemyndigheden i forhold til behandlingen af alvorlige sager om brud på FN- og EU-
sanktioner.
Det er således samlet set Rigsadvokatens opfattelse, at der er iværksat de nødvendige
initiativer til at sikre, at der fremadrettet er klare retningslinjer for behandlingen af
denne typer sager i politiet og anklagemyndigheden, og dermed at forebygge, at et
lignende forløb gentager sig.
Med venlig hilsen
Jan Reckendorff
Rigsadvokat
3