NOTAT
20. juni 2022
2021-3677
Tidsmæssig begrænsning af adgangen til ek-
spropriation mv. på det statslige område
Retsudvalget har afgivet beretning af 3. marts 2022 over beslut-
ningsforslag B 31 om styrket retssikkerhed ved ekspropriation m.v.
Det følger bl.a. af beretningen, at der skal foretages en analyse af,
hvilke effekter – herunder samfundsøkonomiske effekter – det vil
have, hvis der laves en lovændring, så statens adgang til at foretage
såvel ekspropriationer som arealreservationer underlægges de
samme begrænsninger som kommunernes, hvor adgangen til at fo-
retage ekspropriation bortfalder, hvis kommunalbestyrelsens be-
slutning om ekspropriation ikke er truffet inden fem år efter, at
planen er offentliggjort.
Regler om ekspropriation på det kommunale område
De tidsmæssige begrænsninger for ekspropriation på det kommu-
nale område, som er omtalt i beretningen, følger af planloven. Be-
grænsningen på fem år gælder således alene for kommunernes ad-
gang til at ekspropriere arealer og rettigheder til virkeliggørelse af
en lokalplan eller en byplanvedtægt. Planloven – og ekspropriati-
onshjemlen heri – hører under Indenrigs- og Boligministeriets res-
sort.
Øvrige kommunale ekspropriationshjemler findes i flere love på
tværs af flere ministerområder
1
og er uden tidsbegrænsning.
Ekspropriationshjemlen i planloven adskiller sig fra andre kommu-
nale ekspropriationshjemler, da den som udgangspunkt er bredere.
Efter planloven kan der således eksproprieres til det, der kan regu-
leres i en lokalplan, jf. lokalplankataloget i planlovens § 15, stk. 2,
og formålsbestemmelsen i planlovens § 1, mens andre ekspropriati-
onshjemler almindeligvis er begrænset til de særlige projekter, som
Se bl.a. transportministerens svar til TRU alm. del spørgsmål 192 i
Folketingssamlingen 2019-20 herom:
https://www.ft.dk/sam-
ling/20191/almdel/tru/spm/192/svar/1641772/2161915.pdf
1