Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 275
Offentligt
2595659_0001.png
Side1/
Dato: 12. maj 2022
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for straffesags-
behandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023 pr. 1. kvartal 2022.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 er der fastsat am-
bitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens straffesagsbehandling frem til
2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund sagsbeholdning, hvor der er
den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne og sagernes kompleksitet
eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for straf-
fesagsbehandlingen pr. 1. kvartal 2022.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
2.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
4.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
1
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel, sager om it-relateret økonomisk kriminalitet og eftersøgningssager om melde-, op-
holds- og underretningspligt.
2
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0002.png
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i 2019-2020 og er derfor med
forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklage-
myndigheden. Herudover vil kapaciteten til afvikling af straffesager i domstolene kunne få
betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbehand-
ling og tiltalerejsning og det egentlige retsarbejde i retterne.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en am-
bitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager vedrørende
personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 er dermed udtryk for
en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om poli-
tiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 tilføres samlet set ca. 310 årsværk til
straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt indfaset
i 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden er styrket fra 2021. Styrkelsen af politiet
sker gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbehandling tilføres an-
klagemyndigheden yderligere ressourcer i 2022 og 2023 svarende til det ressourcebehov,
som styrkelsen i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i anklagemyndighe-
den.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er udmøntet efter en differentie-
ret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige udgangspunkter i
forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen. Modellen under-
støtter således, at der gøres en særlig indsats i de politikredse, som er mest udfordret af
sagsophobning og lange sagsbehandlingstider. Politidirektørerne har ansvaret for, at der i
den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs af straffe-
sagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på indfrielse af
målsætningerne.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet og
anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse, ligesom der lø-
bende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0003.png
Samlet status på målopfyldelse pr. 1. kvartal 2022
Et overblik over status på målopfyldelse pr. 1. kvartal 2022 fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
51.000
352
Status pr. 1.
kvartal 2022
47.872
344
Difference
mellem mål
og status
7.792
24
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende anmeldelser
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sigtelse
Verserende sigtelser
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
Mål (2023)
40.080
320
81.594
226
57.032
190
79.035
269
22.003
79
Difference
mellem mål
og status
7 pct.-point
Difference
mellem mål
og status
-5 pct.-point
0 pct.-point
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Baseline i
flerårsaftale
-
Mål (2021-
2022)
70 pct.
Status pr. 1.
kvartal 2022
77 pct.
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
Baseline i
flerårsaftale
-
-
Mål (2021-
2023)
50 pct.
70 pct.
Status pr. 1.
kvartal 2022
45 pct.
70 pct.
Anm.: Der henvises til nedenstående tabeller for beskrivelse af opgørelsesmetoder mv.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse
men vurderes fortsat at være realistiske at nå. Der er på tværs af landets politikredse et
markant fokus på indfrielse af målsætningerne om straffesagsbehandlingen. Status pr. 1.
kvartal 2022 giver fortsat anledning til et vedvarende fokus på antallet af verserende sig-
telser uden tiltale, alderen på sagerne og den afledte effekt på sagsbehandlingstiden, når de
ældre sager behandles. Ved behandling af de ældre sager i beholdningen, kan sagsbehand-
lingstiderne stige indledningsvis for derefter at falde, idet sagsbehandlingstiden først opgø-
res, når anklagemyndigheden har taget stilling til tiltalespørgsmålet.
Det bemærkes, at det med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 er besluttet at oprette National enhed for Særlig Efterforskning (NSK) og dermed
foretage en større organisationsændring i dansk politi pr. 1. januar 2022. I enheden er Stats-
advokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Særlig Efterforskning Vest
og Særlig Efterforskning Øst, Grænsecenter Øresund, politiets Landsdækkende Center for
It-relateret økonomisk Kriminalitet samt store dele af Rigspolitiets Nationale Efterforsk-
ningscenter (NEC), Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center (NC3) og Rigspolitiets
Nationale Kriminaltekniske Center (NKC) samlet. Samlingen af enhederne indebærer, at
sager fra enhederne Særlig Efterforskning Vest og Særlig Efterforskning Øst, som tidligere
var placeret under hhv. Østjyllands Politi og Københavns Politi, er overgået til NSK. De
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0004.png
dele af NSK, som hidtil har indgået i opgørelserne for Københavns Politi og Østjyllands
Politi, indgår aktuelt under Københavns Politi af tekniske årsager. Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten vil undersøge, hvordan sager forankret i NSK fremadrettet skal opgøres i forhold
til målsætningerne for straffesagsbehandling, der er fastsat i flerårsaftalen.
Side 4
Status på opfyldelse af de enkelte mål pr. 1. kvartal 2022
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og anklagemyn-
dighed pr. 1. kvartal 2022.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 1 ovenfor.
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-eftersøgning
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 1. kvartal på ca. 48.000 sager,
jf.
tabel 2.
Dette er lavere end antal verserende anmeldelser fra baseline ultimo 2019 på 51.000
sager og højere end målsætningen for 2023 på ca. 40.000 sager.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse
Baseline i fler-
Status pr. 1.
Ultimo 2020
årsaftalen
1
kvartal 2022
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sig-
telse
51.000
2
352
43.053
373
47.872
344
Difference
mellem mål
og status
7.792
24
Mål (2023)
40.080
3
320
Anm.:
1)
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 7. april 2022 og
opgjort til og med 1. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk kri-
minalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
2)
Baseline i flerårsaftalen for antallet af verserende anmeldelser uden sigtelser er justeret fra
54.600 til 51.000 som konsekvens af justeringen af opgørelsesmetoden.
3)
Måltallet er nedjusteret med samme mængde sager, fra 43.680
til 40.080 for at sikre at ambitionsniveauet i flerårsaftalen er uændret.
Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Som nævnt i afrapporteringen for 4. kvartal 2021 skal det bemærkes, at der er blevet gen-
nemført et arbejde i Rigspolitiet for at sikre en hensigtsmæssig visning af sagspresset på
området for overtrædelse af
”melde-,
opholds-
og underretningspligt” (MOU),
da registre-
ringsrammen på området skævvrider de generelle statistikker for bl.a. antal og alder for
verserende sager uden sigtelse. For at modvirke en sådan uhensigtsmæssig skævvridning
af opgørelser over straffesagsbeholdningen og sikre, at opgørelserne viser et retvisende
billede af sagsbehandlingssituationen, indføres en justering af opgørelsesmetoden. Hermed
indgår en del af MOU-sagerne, de såkaldte MOU-eftersøgningssager, ikke i de generelle
opgørelser over verserende anmeldelser uden sigtelse (antal og alder), men opgøres sær-
skilt. Samtidig er målsætningerne tilsvarende justeret, så ambitionsniveauet i aftalen fast-
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0005.png
holdes. En detaljeret opgørelse af MOU-sagerne ses i
bilag 2.
Den justerede opgørelses-
metode lægges i denne og følgende afrapporteringer til grund for opgørelser over sagsbe-
holdningen af verserende anmeldelser uden sigtelse.
Der pågår fortsat ensretning af registreringspraksissen for MOU-eftersøgningssager, hvor-
for det fulde billede af den reelle volumen af MOU-eftersøgningssager forventeligt ikke er
afspejlet af nuværende opgørelser. Når MOU-eftersøgningssagerne fra ultimo 2. kvartal
2022 er registreret ensartet, vil andelen af MOU-eftersøgningssager forventeligt stige. Se
bilag 2
for uddybning.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-eftersøg-
ning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færd-
sel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 1. kvartal
på 344 dage,
jf. tabel 2.
Dette er lavere end baselinen (baseret på alderen for 1. halvår 2020)
på ca. 350 dage og højere end målsætningen for 2023 på ca. 320 dage.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færd-
sel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 1).
Det bemærkes, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet
1
. Som
beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et område i kraftig vækst.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på ca. 42.500 sager ved udgangen af 1. kvartal. Dette er en stigning fra ca. 22.000 sager
ultimo 2019. Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser om it-relateret økono-
misk kriminalitet er på 464 dage. Flerårsaftalen indeholder andre tiltag med fokus på disse
typer sager, herunder initiativet vedr. ”Nye værktøjer til at prioritere sager om økonomisk
kriminalitet”.
Det er forventningen, at området vedr. it-relateret økonomisk kriminalitet vil udfordre po-
litiet og anklagemyndigheden i de kommende år. Området vil derfor blive fulgt tæt i afta-
leperioden.
Side 5
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
1 ovenfor.
1
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Her er efterregistreringer frasorteret,
ligesom for de øvrige opgørelser af verserende anmeldelser uden sigtelse.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0006.png
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ved udgangen af 1. kvartal 2022 på ca. 79.000
sigtelser,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 1. kvartal 2022 er beholdningen af verserende sigtel-
ser uden tiltale således ca. 22.000 sigtelser over målet for 2023 på ca. 57.000 verserende
sigtelser uden tiltale.
Der er med henblik på at opfylde målet for 2023 opstillet en intern målsætning for antallet
af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2022 på ca. 65.200 sigtelser på tværs af landets
politikredse.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved ud-
gangen af 1. kvartal 2022 på 269 dage,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 1. kvartal 2022 er den
gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således 76 dage
over målet for 2023 på 190 dage.
Alderen på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er steget en smule i 1. kvartal
2022 ift. ultimo 2021, hvor alderen på beholdningen var 266 dage.
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal forhold) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden
tiltale
Difference
mellem mål
og status
22.003
79
Side 6
Baseline i fler-
Status pr. 1.
årsaftalen
1
Ultimo 2020 kvartal 2022
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
79.035
269
Mål (2023)
57.032
190
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo marts 2022. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-
, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Det bemærkes, at der med henblik på at opfylde målet for 2023 er opstillet en intern mål-
sætning for den gennemsnitlige alder af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2022 på
204 dage på tværs af landets politikredse. I 2022 skal politikredsene generelt behandle flere
af de ældre verserende sigtelser for at få reduceret alderen på bunken.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende sig-
telser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretnings-
pligt, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager gene-
relt,
jf. boks 1 ovenfor.
I 1. kvartal 2022 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 77 pct.
af alle straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf. tabel
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0007.png
4.
Ved udgangen af 1. kvartal 2022 er målopfyldelsen således 7 procentpoint over målet
for 2021-2022.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Status pr. 1.
kvartal 2022
77 pct.
Mål (2021- Difference mel-
2022) lem mål og status
70 pct.
7 pct.-point
Side 7
2020
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
70 pct.
Anm.: Data er trukket den 2. april 2022 og opgjort til og med 1. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnum-
mer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 260 dage er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 2).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Der er i flerårsaftalen fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet,
jf. boks 1 ovenfor.
I 1. kvartal 2022 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 45 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
I 1. kvartal 2022 er målopfyldelsen således
5 procentpoint under målet for 2021-2023.
I 1. kvartal 2022 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 70 pct.
af sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
I 1. kvartal 2022 er målet for 2021-2023
således opfyldt.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Difference
Mål (2021- mellem mål og
2023)
status
50 pct.
70 pct.
-5 pct.-point
0 pct.-point
2020
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
Status pr. 1.
kvartal 2022
45 pct.
70 pct.
Anm.: Data er trukket den 2. april 2022 og opgjort til og med 1. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0008.png
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 2).
Side 8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0009.png
Bilag 1
Tabel 1
Sagsbeholdning
antal og alder
Kredse
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
1.452
3.221
4.324
1.653
2.388
3.734
1.347
3.057
6.907
2.481
12.449
40
43.053
1. kvartal 2022
1.793
4.550
3.927
2.377
2.594
3.445
2.106
3.025
5.544
2.974
15.464
73
47.872
Alder på verserende anmeldelse
uden sigtelse
Ultimo 2020
198
262
340
249
269
330
233
282
513
169
484
155
373
1. kvartal 2022
163
340
553
190
207
371
190
317
420
164
388
111
344
Antal verserende sigtelser
uden tiltale
Ultimo 2020
3.835
7.596
4.068
8.455
5.277
6.178
4.691
5.861
6.605
3.608
25.025
116
81.315
1. kvartal 2022
4.114
7.211
5.188
6.610
4.878
6.804
5.505
5.565
4.386
2.498
26.157
119
79.035
Alder på verserende sigtelser
uden tiltale
Ultimo 2020
257
225
183
285
210
224
199
186
291
125
332
79
259
1. kvartal 2022
235
215
147
252
208
261
213
234
234
146
370
85
269
Anm.: For anmeldelser er data er trukket den 7. april 2022 og er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl. færdsel,
MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under
sagsområdet økonomisk kriminalitet. Data for sigtelser uden tiltale er opgjort på baggrund af statiske træk ultimo året. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om
melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0010.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Side 10
Kredse
Alle straffesager (70 pct.)
2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
1
Personfarlig kriminalitet (50 pct.)
2
2020
61 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
38 pct.
58 pct.
43 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
1. kvartal 2022
59 pct.
37 pct.
58 pct.
56 pct.
46 pct.
34 pct.
46 pct.
47 pct.
46 pct.
57 pct.
32 pct.
78 pct.
45 pct.
Personfarlig kriminalitet (70 pct.)
3
2020
82 pct.
69 pct.
79 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
65 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
1. kvartal 2022
80 pct.
73 pct.
80 pct.
80 pct.
70 pct.
67 pct.
72 pct.
68 pct.
64 pct.
74 pct.
56 pct.
98 pct.
70 pct.
1. kvartal 2022
91 pct.
79 pct.
85 pct.
78 pct.
78 pct.
79 pct.
76 pct.
74 pct.
68 pct.
81 pct.
67 pct.
97 pct.
77 pct.
Anm.: Data er trukket den 2. april 2022 og opgjort til og med 1. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet
samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene 01LC (dvs.
anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.1) Målsætning: I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022. 2) Målsætning: I mindst halvdelen af sagerne vedr. personfarlig
kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 85 dage i 2021-2023. 3) Målsætning: I mindst 70. pct. af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra
anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 170 dage i 2021-2023.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 275: Orientering om status for opfyldelsen af målsætningerne for straffesagsbehandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, fra justitsministeren
2595659_0011.png
Bilag 2. Detaljeret opgørelse af beholdningen af sager vedr. melde-, opholds-
og underretningspligten (MOU-sager)
Overblik over antal og alder af MOU-eftersøgningssager
Om MOU-sager og MOU-eftersøgningssager
MOU-sager oprettes, når udlændinge der er udvist ved endelig dom, udlændinge på tålt
ophold samt afviste asylansøgere overtræder den melde-, opholds- og underretningspligt,
der i henhold til hjemrejseloven (tidligere udlændingeloven) er pålagt dem.
MOU-eftersøgningssager er MOU-sager, hvor udlændingen er eftersøgt med henblik på
sigtelse eller anholdelse. Opgørelserne omfatter også sager, hvor næste relevante efter-
forskningsskridt forventes at være en eftersøgning, men hvor der ikke aktuelt er en aktiv
eftersøgning, som følge af at Rigsadvokaten den 1. december 2020 midlertidigt suspende-
rede brugen af data fra Saltosystemet som teknisk bevis i straffesager,
jf. Udlændinge- og
Integrationsministeriets orientering af Udlændinge- og Integrationsudvalget af 2. decem-
ber 2020.
Detaljeret opgørelse af MOU-sager
I
tabel 1
ses en detaljeret opgørelse af antallet og alderen for verserende anmeldelser uden
sigtelse vedrørende MOU-sager. MOU-sagerne er opdelt i MOU-eftersøgningssager og øv-
rige MOU-sager.
Tabel 1
Sagsbeholdning, verserende anmeldelser uden sigtelse
antal og alder (foreløbigt)
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020 1. kvartal 2022
MOU-eftersøgningssager
Øvrige MOU-sager
MOU-sager samlet
[876]
[2.517]
[3.393]
[2.614]
[3.090]
[5.704]
Alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse (dage)
Ultimo 2020 1. kvartal 2022
[652]
[632]
[637]
[872]
[847]
[859]
Anm.: Data er trukket den 7. april 2022 og er dynamiske tal, så præcis samme opgørelse vil ikke kunne genskabes senere. Efterregistreringer
frasorteret. MOU-sager er sager om melde-, opholds- eller underretningspligt, og MOU-eftersøgningssager er sådanne sager som er regi-
streret med sagsstatuskode EFTS
Eftersøgning.
Kilde: Rigspolitiet.
Det bemærkes, at tabellen viser et øjebliksbillede baseret på nuværende registreringer. Der
pågår fortsat ensretning, hvorfor
tabel 1
på nuværende tidspunkt ikke giver det fulde billede
af den reelle volumen af MOU-eftersøgningssager. Det skyldes, at MOU-eftersøgningssa-
gerne hidtil ikke har været registreret ensartet, og alle MOU-eftersøgningssager har derfor
ikke været omfattet af opgørelser. Når MOU-eftersøgningssagerne fra ultimo 2. kvartal
2022 er registreret ensartet, vil andelen af MOU-eftersøgningssager stige.