Uddannelse under afsoning lader til at have positive effekter på beskæftigelse og på tilbagefald til
kriminalitet
Det viser systematiske gennemgange af forskningen. Fokus på studier der befinder sig relativt højt på
”evide sstige ” og altså i e eller a de for forsøger at have e ko trolgruppe og tage højde for, at der ka
være forskelle på dem, der tager uddannelse i fængsel, og dem, der ikke gør.
Der er dog stor variation på tværs af studierne. Afspejler forskelle i kontekst, forskelle i indhold af
uddannelserne / programmerne og forskelle i hvad man måler i forhold til.
Der findes således både positive, nul og negative fund i litteraturen. Men den overordnede konklusion på
den samlede forskning på området (via såkaldte metastudier) peger altså på positive effekter.
Der er centrale barrierer for at opnå fuld valuta af uddannelse i fængslerne
Barrierer er institutionelle og situationelle samt individuelle.
Institutionelle:
Rammerne for at tage uddannelsen, fx sikkerhedsaspekter og kort længde af indespærring
(som måske endda afbryder igangværende uddannelsesforløb)
Situationelle:
Individets specifikke situation, fx at venner ikke værdsætter uddannelse eller at man har travlt
med at fokusere på familien. Nogle tager uddannelse for at få tiden til at gå samt i håbet om tidlig
løsladelse.
Individuelle:
Kognitive begrænsninger og lavt niveau af vedholdenhed og tro på egne færdigheder.
Self-efficacy / vedholdenhed er generelt lav.
Norsk studie (2012): lavere mht. skrift end læsning. Netop skrift vigtig for gennemførelse af
uddannelse.
Andet norsk studie (2016): uddannelse i fængsel kan øge self-efficicacy
US studie
: u dervis i gsforløb hvor i dsatte og ”al i delige” studere de bla des
kan have gode effekter på indsattes efficacy
–
også uden at dette går ud over de andre
studerende. N=90