
Årsberetning 2021

Offentligt
REU Alm.del - Bilag 239

Retsudvalget 2021-22



Årsberetning 2021Side 2 af 59

INDHOLDSFORTEGNELSE
I henhold til medieansvarslovens § 51 afgiver Pressenævnet herved 
­årsberetning til justitsministeren. Årsberetningen offentliggøres.

1.1 Klar sondring mellem annoncer og redaktionelt stof s. 21

1.2 Egen drift s. 22

Artikel om reglerne om at bære mundbind blev ikke     
behandlet af egen drift

s. 23

1.3 Saglig linje ved omtale af sager og navne ved                 
retsreportage

s. 24

1.4 Robotjournalistik s. 24
NORDJYSKE Medier får ikke kritik for artikel om køb af 
ejendom s. 24

1.5 Sletning på digitale platforme – generelt om B.8 s. 24

1.6 B.8 afgørelser s. 26

Kritik af Jyllands-Posten for at afvise afindeksering af 
artikel fra 2010 om flugt fra varetægtsfængsling

s. 26

Person idømt 8 års fængsel for drabsforsøg og brandstif-
telse fik afindekseret artikler fra 2005

s. 26

1.7 Søgemaskiner – ret til afindeksering s. 27

1.8 Retlig interesse s. 27

Livslinien fik behandlet klage over Ude og Hjemme for 
omtale af selvmord

s. 28

Kvindes klage på vegne af kvindekønnet blev afvist på 
grund af manglende retlig interesse

s. 29

Landbrug & Fødevarer fik behandlet klage over Samvirke 
for overskrift og kritisk artikel om drikkevand

s. 29

Foreningen Circuminfo.dk fik afvist klage på grund af 
manglende retlig interesse

s. 29

Hjørring Kommune kunne klage over billeder af nu 
afdød kvinde

s. 30

A Nævnets virke mv.  s. 5

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid mv.  s. 5

2 Retssag anlagt mod Pressenævnet s. 8

3 Mødet mellem de nordiske pressenævn s. 8

4 Fælleseuropæisk møde s. 8

5 Besøg og internationale forhold mv. s. 9

B Nævnets medlemmer og sekretariat s. 10

C Statistik 2021 s. 12

1 10-årsoversigt s. 12

2 Realitetskendelser afsagt i 2021 s. 14

Realitetskendelser fordelt på type s. 17

Sagsfordeling efter afgørelsesområde s. 18

Resultat af realitetskendelser s. 19

Sagsbehandlingstider, realitetskendelser s. 20

Sagsbehandlingstider, formalitetskendelser s. 20

D Nævnets praksis s. 21

1 Principielle spørgsmål s. 21



Side 3 af 59 Årsberetning 2021

2 Resumé af væsentlige konkrete sager s. 30

2.1 Sager om god presseskik s. 30
Jyllands-Posten fik kritik for misvisende overskrift og 
brug af citat

s. 30

Vanløse LIV fik alvorlig kritik for at bringe grov og 
udokumenteret beskyldning

s. 31

Kritik af Weekendavisen for manglende forelæggelse af 
krænkende og private udsagn

s. 31

Fagbladet 3F skulle have forelagt udtalelse fra          
folketingspolitiker

s. 32

Netavisen Pios efterprøvelse af oplysninger var util-
strækkelig ved at offentliggøre artikel med ukorrekt 
oplysning uden at have fået svar på forelæggelse uden 
angivelse af tidsfrist

s. 32

Ude og Hjemme skulle have forelagt krænkende omtale 
af afdød

s. 33

Indblik.net fik kritik for utilstrækkelig forelæggelse i 
artikelserie

s. 33

Forelæggelse af én ud af to beskyldninger var ikke til-
strækkeligt

s. 33

Radio4 fik kritik for at gengive ikke-retvisende kritik af 
bosted

s. 34

Netavisen Gribskovs forsøg på forelæggelse kun 26 
minutter før offentliggørelse fik kritik

s. 34

B.T. skulle have forelagt citathistorie s. 34

Berlingske burde have kontrolleret oplysninger før       
offentliggørelse af debatindlæg

s. 35

Læserbrev med groft sprogbrug var ikke i strid med god 
presseskik

s. 35

NORDJYSKE skulle have indhentet samtykke inden 
offentliggørelse af artikel om mobning

s. 35

Kritik af Politikens gengivelse af Facebook-opslag med 
krænkende oplysninger om politiker

s. 35

Ikke kritik af Jyllands-Posten for omtale af anklager om 
krænkelser

s. 36

Ekstra Bladet og Berlingske måtte gerne omtale ”like” af 
opslag på privat Facebook-profil

s. 36

DR fik kritik for et afsnit af podcastserien ”Mors afskeds-
brev”

s. 37

TV 2 kunne anvende skjulte optagelser i kritisk             
dokumentar om plejehjem

s. 37

Privatliv i mindeord i JydskeVestkysten krænkede den 
afdøde

s. 38

Radio Loud får ikke kritik for udtalelser i direkte debat-
program

s. 38

Medvirkende i udsendelse kunne ikke trække sit        
samtykke tilbage

s. 38

Redox fik kritik for retsreportage med ukorrekt 
oplysning om tidligere straffedom

s. 39

Ekstra Bladet havde foretaget tilstrækkelig                     
anonymisering af en tiltalt i omtalen af en straffesag

s. 39

Berlingske skulle have bragt omtale af en påtaleopgivelse s. 40
Folketidende fik kritik for retsreportage s. 40

Sjællandskes omtale af ukorrekte strafbare forhold var  
af særlig skadelig karakter

s. 40

2.2 Genmæle s. 41

Genmæle - generelt s. 41



Årsberetning 2021Side 4 af 59

Imam fik ret til genmæle i Berlingske for oplys-
ninger, der ikke var dokumenteret med henvisning til                
kildebeskyttelse

s. 41

DR fik ikke kritik for at afslå genmæle for omtale af    
produkter mod corona

s. 41

Berlingske fik ikke kritik for at afslå genmæle s. 42

3 Offentlige informationsdatabaser s. 42

Tidligere spillere fra e-sporten Counter Strike fik ikke 
slettet profilbilleder på HLTV.org

s. 42

E Register for emner omtalt i årsberetningerne 
1992-2021

s. 43

Bilag Vejledende regler for god presseskik s. 57



Side 5 af 59 Årsberetning 2021

A. NÆVNETS VIRKE M.V. 

1Antallet af modtagne klager er ikke identisk med antallet af afsagte kendelser i et kalenderår. Ved 
afslutningen af et kalenderår overføres ubehandlede sager til afgørelse i det følgende år.

1 Sagsantal og sagsbehandlingstid mv.
I 2021 modtog Pressenævnet 163 klagesager mod 158 i 2020. Nævnet traf 
realitetsafgørelse i 136 sager, hvilket er en mærkbar stigning i forhold til 
2020, hvor der blev truffet 114 realitetsafgørelser1 . 

I 2021 blev 24 sager afvist af nævnets formand på grund af formalia. Antallet 
af formandsafvisninger er nogenlunde på samme niveau som 2020, hvor 22 
sager blev afvist. 

Af de 24 sager, der blev afvist af nævnets formand, blev 14 sager afvist 
på grund af manglende retlig interesse. Der er tale om manglende retlig 
interesse, når klageren ikke direkte eller indirekte er omtalt i en artikel, en 
tv- eller radioudsendelse eller er afbildet på et fotografi, som er bragt i et 
medie.

To ud af de 24 sager faldt uden for nævnets område og blev derfor afvist 
af nævnets formand på grund af manglende kompetence, hvilket skyldtes i 
det ene tilfælde, at en hjemmeside ikke var anmeldt til Pressenævnet efter 
medieansvarslovens § 8, stk. 1, jf. lovens § 1, nr. 3, og i et andet tilfælde, 
at mediet ikke havde sendetilladelse i Danmark. To sager blev afvist, fordi 
klagefristen på 12 uger var overskredet.

Det praktiske forløb i forbindelse med håndtering af klagebehand- 
lingen i nævnets sekretariat er reguleret nærmere i Pressenævnets 
forretningsorden (bekendtgørelse nr. 86 af 9. februar 1998 om 
forretningsorden for Pressenævnet), der kan læses på nævnets hjemmeside  
www.pressenævnet.dk eller linket her.

http://www.pressenaevnet.dk
https://www.pressenaevnet.dk/forretningsorden/


Årsberetning 2021Side 6 af 59

Genoptagelse
Efter § 14, stk. 1, i Pressenævnets forretningsorden træffer de nævnsmed-
lemmer, der har afgjort en sag, også afgørelse vedrørende spørgsmål om 
eventuel genoptagelse af sagen. Efter bestemmelsens stk. 2 kan formanden 
afvise en anmodning om genoptagelse i tilfælde, hvor det er åbenbart, at 
anmodningen ikke bør imødekommes. 

En part har krav på genoptagelse af en sag, såfremt der fremkommer 
nye oplysninger af betydning for sagens afgørelse. Nævnet kan også have 
pligt til at genoptage en sag, hvis der er begået ikke uvæsentlige fejl i 
sagsbehandlingen.

Nævnet behandlede i 2021 to sager, hvor klager havde indgivet anmodning 
om genoptagelse. En af sagerne vedrørte en realitetsbehandlet klage, og 
en sag vedrørte en formalitetsafgørelse. Anmodningen om genoptagelse 

Figur 1. Antal indkomne klager og antal afgjorte sager Figur 2. Klager afsluttet ved en formalitetsafgørelse

2  Anmodning om genoptagelse.

blev i begge tilfælde afvist, da der ikke var fremkommet nye oplysninger af 
betydning for sagens afgørelse.

Egen drift
I medfør af medieansvarslovens § 44, stk. 2, og § 7, stk. 2 og stk. 3, i 
forretningsorden for Pressenævnet kan nævnet af egen drift tage en sag op 
til behandling, hvis sagen er af væsentlig eller principiel betydning. Sagen 
optages til behandling, hvis et flertal af samtlige nævnsmedlemmer stemmer 
for.

Pressenævnet behandlede i 2021 en sag med spørgsmål om egen drift. Nævnet 
besluttede, at der ikke var grundlag for at tage sagen op til behandling. Sagen 
er omtalt nærmere under afsnit D punkt 1.2 på side 23 (2020-80-0596).

163

24

136

0

20

40

60

80

100

120

140

160

180

Indkomne klager Sager afgjort ved
formandens kendelse

Afgjorte sager

2

1

0

4

2

14

1

Klagefrist overskredet

Intet nyt

Genoptaget

Åbenbart grundløs

Ej kompetence

Ej retlig interesse

Egen drift

2 



Side 7 af 59 Årsberetning 2021

Hævede sager
Pressenævnet oplevede i 2021, at klagesager blev hævet i 16 tilfælde. Det vil 
sige sager, hvor klageren tilbagekaldte sin klage. Antallet af hævede sager er 
steget i forhold til antallet i 2020, hvor 11 sager blev hævet af klageren. 

Sagerne har typisk haft det forløb, at mediet, når Pressenævnet beder om 
en udtalelse til nævnet som led i klagebehandlingen, har imødekommet 
klagerens ønske i en sådan grad, navnlig ved at korrigere eller slette den 
påklagede artikel, at klageren efterfølgende har besluttet at hæve sagen. Et 
par af sagerne blev efter klagers ønske hævet af andre årsager.

Som eksempel kan nævnes sag nr. 2021-80-0642, hvor en person henvendte 
sig til Pressenævnet, fordi et medie havde bragt en video, personen ønskede 
slettet. Da mediet efterfølgende indvilligede i at fjerne den påklagede video, 
blev klagesagen hævet efter klagerens ønske. Tilsvarende kan nævnes sag 
nr. 2021-80-0635, hvor klageren hævede sagen, efter at mediet havde 
imødekommet klagerens ønske om rettelse.

Udfaldet af sagerne
I 2021 har nævnet taget klagen helt eller delvist til følge i 41 af de 136 sager, 
hvor nævnet traf realitetsafgørelse. Det vil sige, at ca. 30 pct. af klagerne fik 
helt eller delvis medhold. Det er tale om en procentuel stigning i forhold 
til 2020, hvor klagerne fik medhold i ca. 24 pct. af sagerne. Hvis man 
sammenligner med de seneste ti år, var andelen af realitetsafgørelser, hvor 
klager fik medhold, som de foregående to år forholdsvis lav, selv om andelen 
er steget. Således havde andelen før 2019 ikke været under 30 pct. 

Der er samtidig sket en mærkbar stigning i antallet af sager, hvor nævnet 
traf realitetsafgørelse med 136 sager i 2021 i forhold til 114 sager i 2020.

I otte3  af afgørelserne blev der afgivet dissens, dvs. at ét eller to medlemmer 
var uenige med flertallet (sag nr. 2021-80-0615, 2021-80-0667, 2021-80-
0668, 2021-80-0669, 2021-80-0670, 2021-80-0671, 2021-80-0672 og 
2021-80-0701). 

Nævnet udtalte alvorlig kritik i et tilfælde (VanløseLIV). Sagen er omtalt 
nærmere under afsnit D punkt 2.1 på side 31 (2021-80-0647).

Som de foregående år fordelte klagerne sig over mange forskellige medier. I 
2021 var der 11 forskellige medier, der blev indklaget i mere end tre tilfælde, 
og ét medie (Ekstra Bladet) var indklaget hele 12 gange, som var det højeste 
antal klager mod et medie i 2021. Herudover fordeler klagerne, hvor nævnet 
har udtalt kritik, sig jævnt over mange forskellige mediehuse. Fire medier 
oplevede dog, at klagerne fik medhold i flere end to sager. Dette skal ses i 
forhold til, at der i 2020 kun var et medie, hvor klagerne havde fået medhold 
i flere end to sager.

Der henvises til oversigten på side 12 under punkt C. Statistik.

3 Heraf vedrørte seks sager samme sagskompleks.

59
62

53

35
33

38

32

27 27

41

0

10

20

30

40

50

60

70

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021

Figur 3. Sager, hvor klager fik helt eller delvist medhold



Side 8 af 59 Årsberetning 2021

Sagsbehandlingstid
Nævnets gennemsnitlige sagsbehandlingstid4 for realitetsafgørelser for 
2021 er faldet til 146 dage, efter at have ligget på 166 dage i 2020 og 183 
tilbage i 2019. Tilsvarende blev den månedlige sagsbehandlingstid i 2021 
for realitetsafgørelser nedbragt væsentligt i løbet af året – fra 189 dage i 
gennemsnit for sager behandlet af nævnet i januar 2021 til at være reduceret 
til 92 dage for de sager, der blev behandlet i december 2021.  

Det har således været en positiv udvikling med en faldende sagsbehand- 
lingstid i både 2020 og 2021. 

Nævnet lægger vægt på, at sagerne behandles så hurtigt som muligt, så 
klagere snarest muligt kan få offentlig oprejsning i mediet i de tilfælde, hvor 
der er grundlag for at udtale kritik.

I den forbindelse kan det oplyses, at Pressenævnet i august 2021 fremsendte 
bidrag til Justitsministeriet til brug for besvarelse af folketingsspørgsmål 
(nr. 353 – Alm del) fra Folketingets Kulturudvalg om Pressenævnets sags-
behandlingstid. Se justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 353 på 
linket her.

Nævnet arbejder på at nedbringe sagsbehandlingstiden yderligere.

For sager, der er afvist af formanden på grund af formalia, er sagsbe- 
handlingstiden faldet fra 22 dage i 2020 til 12 dage i 2021. 

2 Retssag anlagt mod Pressenævnet 

I to sager (sag nr. 2020-80-0440 og 2020-80-0449), der blev behandlet 
på Pressenævnets møde i oktober 2020 havde medierne Nordjyske og TV 2 
Nord bragt artikler med omtale af blandt andet retssager mod en person efter 
dennes konflikter med en kommune og en tidligere borgmester. Personen 
klagede til Pressenævnet over navnlig, at artiklerne indeholdt ukorrekte og 

skadelige oplysninger om hende, artiklernes vinkling samt over manglende 
forelæggelse. 

Pressenævnet fandt, at de indklagede medier ikke havde handlet i strid med 
god presseskik, hvorfor der ikke var anledning til at udtale kritik.

Klageren var uenig i nævnets afgørelser, hvorefter klageren i januar 2021 
udtog stævning mod Pressenævnet, Justitsministeriet, TV 2 Nord og 
Nordjyske Medier A/S. 

Søgsmålet er anlagt ved Københavns Byret, og i forhold til Pressenævnet 
er det grundlæggende nævnets kendelser, som klageren vil have prøvet ved 
retssagen.

Pressenævnet, der er repræsenteret ved Kammeradvokaten, har heroverfor 
principalt nedlagt påstand om afvisning, jf. Højesterets dom af 15. oktober 
2002 (gengivet i Ugeskrift for Retsvæsen 2003, side 71). Subsidiært har 
Pressenævnet påstået frifindelse.

3 Mødet mellem de nordiske pressenævn

Mødet mellem de nordiske pressenævn, som oprindelig var planlagt til at 
finde sted i Helsinki i juni 2020, blev grundet corona-situationen udsat til 
foråret 2021.

Som konsekvens af anden bølge med corona blev imidlertid også dette 
møde udsat, således at mødet nu skal finde sted i maj 2022.

4 Fælleseuropæisk møde

I 2021 var Østrig vært for det årlige møde for europæiske pressenævn i 
forummet Alliance of Independent Press Councils of Europe (AIPCE). Årets 
konference blev afholdt den 23. og 24. september 2021, og blev grundet 
de fortsatte corona-restriktioner gennemført online. Til mødet drøftedes 
aktuelle emner blandt pressenævn fra hele verden. Årets temaer omfattede 4 Pressenævnet medregner alle nævnets kendelser i sagsbehandlingstiden for henholdsvis formalitets- 

og realitetsafgørelser. 

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/kuu/spm/353/svar/1804458/2437375/index.htm


Side 9 af 59 Årsberetning 2021

blandt andet udviklingen af de elektroniske mediers karakter, og som 
udløber heraf, hvordan de nye alternative elektroniske medier, der ikke 
udøver sædvanlig journalistisk adfærd, håndteres alt efter kompetence i de 
enkelte medlemslandes pressenævn.

Næste møde er planlagt til at finde sted i efteråret 2022 i Cypern.

5 Besøg og internationale forhold mv.

Pressenævnets internationale aktiviteter i 2021 har som det foregående år 
generelt været begrænset som følge af corona-restriktioner i såvel Danmark 
som rundt i verden.

Pressenævnet deltog igen i 2021 i en videokonference med Europa-
Kommissionens repræsentation i København med henblik på forberedelse 
af Europa-Kommissionens årlige retsstatsrapport (Annual Rule of Law 
Report), som blev offentliggjort den 20. juli 2021 og kan læses på dette 
link. Formålet med rapporten er at se nærmere på de vigtigste – positive og 
negative – udviklingstendenser i hele EU såvel som den specifikke situation 
i de enkelte medlemsstater. Rapporten sigter mod at indkredse eventuelle 
retsstatsproblemer og kortlægge bedste praksis. De områder, rapporten 
dækker, omfatter blandt andet retssystemer, rammerne for bekæmpelse 
af korruption, mediepluralisme og mediefrihed samt andre institutionelle 
spørgsmål i tilknytning til kontrolmekanismerne.

I 2021 var Pressenævnet to gange på besøg hos International Media 
Support (IMS), hvor grupper af journalister mv. fra henholdsvis Armenien, 
Moldova og Ukraine var i København for blandt andet at få information om 
Pressenævnets arbejde som inspiration til deres videre arbejde.

Sidst på året deltog nævnet (online) i en spørgeundersøgelse via Center for 
Media Pluralism and Freedom som led i deres arbejde med at indsamle 
oplysninger til deres årlige rapport om medielandskaber i Europa. Der er 
tale om et projekt finansieret af Europa-Kommissionen, og som hører under 
det Europæiske Universitets Institut og bidrager til EU-politik vedrørende 

medier og pressefrihed.

Som i de øvrige år har Pressenævnet i 2021 besøgt den danske journalistud-
dannelse for at fortælle de studerende om nævnets arbejde og de vejledende 
regler for god presseskik.

Som også omtalt i årsberetningen for 2020 har nævnet gennem et 
samarbejde mellem AIPCE (Alliance of Independent Press Councils of 
Europe) og pressenævnet i Belgien gennem de sidste år bidraget med 
oplysninger til det EU-finansierede forskningsprojekt ”Media Councils in 
the Digital Age”, som Dr. Raymond A. Harder, Universiteit Antwerpen, har 
forestået. Der er gennemført et komparativt studie vedrørende 49 landes 
pressenævn. Den endelige udgave af databasen er nu tilgængelig via dette 
link og ved at trykke “Mapping the core principles”. 

https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/upholding-rule-law/rule-law/rule-law-mechanism/2021-rule-law-report_en
https://presscouncils.eu/ethicalprinciples/index.php#treemap


Side 10 af 59 Årsberetning 2021

B. NÆVNETS MEDLEMMER OG SEKRETARIAT
Efter medieansvarslovens § 41 består Pressenævnet af en formand, en 
næstformand og seks andre medlemmer. Alle otte medlemmer har en 
stedfortræder.

Medlemmerne beskikkes af justitsministeren. Formanden og næstfor-
manden, der skal være jurister, beskikkes efter udtalelse fra Højesterets 
præsident. To medlemmer beskikkes efter udtalelse fra Dansk Journalist-
forbund, og to medlemmer beskikkes til at repræsentere de redaktionelle 
ledelser i den trykte presse og radio og fjernsyn efter udtalelse fra disse. 
Endelig beskikkes to medlemmer som offentlighedens repræsentanter  
efter udtalelse fra Dansk Folkeoplysnings Samråd. Stedfortræderne beskik-
kes efter de samme regler.

Pressenævnet har i 2021 haft følgende sammensætning

Formandskab
Formand:		  Højesteretsdommer Jens Kruse Mikkelsen  

Stedfortræder:		 Højesteretsdommer Anne Louise Bormann  

Næstformand:		 Advokat Jesper Rothe

Stedfortræder:		 Advokat Martin Lavesen

Journalister	
Medlem:		  Journalist Lene Sarup, Fyens Stiftstidende 

Stedfortræder:		 Freelance pressefotograf Lars Lindskov

Medlem:		  Journalist Ulrik Holmstrup, tvDOKfilm

Stedfortræder:		 Journalist Maria Becher Trier, Folkeskolen   

Redaktører
Medlem:		  Forhenværende chefredaktør Jørn Mikkelsen, 
			   Jyllands-Posten

Stedfortræder: 	 Chefredaktør Mads Sandemann, JydskeVestkysten

Medlem:		  Etikchef Anja Lundberg Andersen, DR

Stedfortræder:		 Chefredaktør Hans Peter Blicher, TV 2|DANMARK 

Repræsentanter for offentligheden
Medlem:		  Projektleder Marlene Borst Hansen, Frirummet 

Stedfortræder:		 Forhenværende direktør Otto Juhl Nielsen, FOF’s 		
			   Landsorganisation

Medlem:		  Direktør John Meinert Jacobsen, AOF Danmark

Stedfortræder:		 Chefkonsulent Michael Voss, Dansk Folke-

			   oplysnings Samråd

Pressenævnets medlemmer og deres stedfortrædere beskikkes for en 4-årig 
periode. Denne periode udløber 31. december 2023. 

Ved nævnets behandling af en konkret sag medvirker i henhold til 
medieansvarslovens § 42 en formand eller næstformand samt en redaktør, 
en journalist og en repræsentant for offentligheden. Er der ved afgørelsen af 
en sag stemmelighed (to stemmer for og to stemmer imod), er formandens 
stemme afgørende. 

 



Side 11 af 59 Årsberetning 2021

Der har i 2021 været afholdt 11 møder til behandling af konkrete sager. Her 
deltager fire medlemmer – en fra formandskabet, en journalist, en redaktør 
og en repræsentant for offentligheden. Endvidere har der været afholdt et 
plenarmøde, hvor alle medlemmer og stedfortrædere deltager.

Sekretariat
Sekretariatsleder: 		  Lisbeth Feldvoss

Fuldmægtige:			   Nicoline Elverdam-Mattsson (30 timer), 		
				    fra 14. januar 2021 

		           		    Mette Hansen (25 timer), indtil 31. maj 2021

			           	 Latifa Mahdaoui (30 timer, p.t. midlertidigt 		
				    37 timer)

		             		  Lise Wittrup (25 timer), fra 16. august 2021

		       		

Specialkonsulent:		  Christina Molin (30 timer), fra 4. januar 		
				    indtil 31. januar 2021

Kontorfuldmægtig:		  Merete Skovgaard Olsen

Studentermedhjælper:	 Anna Sonneby Utzon			      		   
			 

DPO:				    Fuldmægtig Mette Hansen, indtil 31. maj 		
				    2021

				    Fuldmægtig Nicoline Elverdam-Mattsson, 		
				    fra 1. juni 2021

Pressenævnets adresse
Pressenævnet har siden 1. februar 2019 haft lokaler beliggende: 

Landgreven 4, 4.
1301 København K

Tlf. 33 15 55 64

www.pressenaevnet.dk

sekr@pressenaevnet.dk

Telefontid: mandag-fredag kl. 10-14

http://www.pressenaevnet.dk
mailto:sekr%40pressenaevnet.dk?subject=


Side 12 af 59 Årsberetning 2021

C. STATISTIK 2021
1   10-årsoversigt
Pressenævnet har i lighed med de tidligere år opgjort antallet af konkrete sager fordelt efter sager afgjort ved kendelse i nævnet (realitetskendelser), samt sager 
afvist af formanden (formalitetskendelser) og sager, der enten er hævet af klageren eller henlagt af sekretariatet. På de følgende sider gennemgås herudover 
kendelser fordelt over medier, sagsbehandlingstiderne og klagernes baggrund.

5 Tallene i punkterne "Heraf sager om preseetik" samt "Heraf sager om genmæle" er tilrettet.

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Registrerede konkrete sager/indkomne 211 191 155 158 156 186 160 201 158 163
Sager afgjort ved kendelse i nævnet 110 131 131 111 108 101 89 128 114 136
Heraf sager om presseetik 82 75 91 79 79 78 705 1145 98 126
Heraf sager om genmæle 3 5 1 0 4 0 45 25 1 2
Heraf sager om både presseetik og genmæle 20 43 31 22 20 19 10 9 10 4
Heraf begæringer om genoptagelse 5 8 8 7 4 4 5 3 5 1
Heraf sager om off. informationsdatabaser - - - - - - - - - 3
Heraf sager behandlet af egen drift - - - 0 0 0 0 0 0 0
Begæringer om egen drift afvist af nævnet - - - 2 1 1 0 2 3 1
Sager afvist ved formandens kendelse 66 66 28 29 50 52 30 52 22 23
På grund af manglende retlig interesse 31 12 12 14 28 16 11 18 13 14
På grund af nævnets manglende kompetence 15 14 5 6 11 19 8 4 3 2
På grund af fristoverskridelse 15 23 8 3 4 4 4 15 1 2
Klagen åbenbart grundløs 4 14 2 2 5 8 4 7 1 4



Side 13 af 59 Årsberetning 2021

6
 En klage betragtes som taget "helt til følge" hvis klageren har fået medhold i alle sine klagepunkter.								      

7 
En klage betragtes som taget "delvist til følge", hvis klageren har fået medhold i et eller flere af sine klagepunkter.								      

8 
Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle.

9 Tallet dækker alene perioden 1. september 2017 til 31. december 2017 grundet skifte af sagsstyringssystem.

Begæringer om genoptagelse 1 3 1 4 2 4 3 6 1 1
Sager hævet af klageren 4 4 6 9 13 10 9 14 11 16
Sager henlagt af sekretariatet 1 2 3 3 2 2 0 7 5 9
Klagerens undladelse af at besvare sekretariatet 1 2 0 2 2 1 0 4 3 8
Henvist til rette klagemyndighed 0 0 1 1 0 0 0 1 1 0
Henlagt af andre grunde 0 0 2 0 0 1 0 2 1 1
Sager, hvor klagen blev taget helt6 eller delvist7 til 
følge8 59 62 53 35 33 38 32 27 27 41

I sager om presseetik 57 51 44 35 28 36 28 27 27 40
I sager om genmæle 13 21 9 5 6 8 4 1 1 2
Pålæg om offentliggørelse 51 57 35 31 23 79 26 25 26 31



Side 14 af 58 Årsberetning 2021

2   Realitetskendelser afsagt i 202110 11

Massemedier
Klager fik medhold Klager fik ikke 

medhold I alt
Helt Delvist I alt

B.T. 1 1 0 1
Berlingske 2 1 3 5 8
Dagbladet Børsen 0 1 1
Dagbladet Holstebro 0 2 2
Dagbladet Køge 0 1 1
Dagbladet Ringkøbing-Skjern 1 1 0 1
Ekstra Bladet 1 1 11 12
Fyens Stiftstidene/ Fyns Amts Avis/ 
Fyens.dk 1 1 8 9

JP Randers 0 1 1
JydskeVestkysten 1 1 2 1 3
Jyllands-Posten 2 1 3 3 6
Jysk Fynske Medier12 0 0 0
Kristeligt Dagblad 1 1 0 1
Lokalavisen Aarhus 0 1 1
Mariager Avis 1 1 0 1
Midtjyllands Avis 0 1 1
Netavisen Gribskov 1 1 0 1
NORDJYSKE 2 1 3 3 6
Politiken 1 1 2 5 7
Randers Amtsavis 1 1 1 2

10 Der kan forekomme klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med en sum af tallet fra presseetik og tallet fra genmæle.
11 Genoptagelsessager er ikke omfattet.
12Jysk Fynske Medier er angivet, når en artikel er bragt i avisernes fællessektion, og således har været bragt i alle mediets aviser (Danmarks Sektion).



Side 15 af 59 Årsberetning 2021

Sjællandske 1 1 2 1 3
Vanløse LIV 1 1 0 1
Vejle Amts Folkeblad 0 1 1
Viborg Stifts Folkeblad 0 1 1
Villabyerne 0 1 1
Århus Stiftstidende 1 1 2 3
Weekendavisen 1 1 2 3 5
Aviser/netaviser i alt: 13 14 27 53 80
DR 1 1 2 7 9
Radio4 1 1 1
Radio Loud 0 1 1
TV 2 Danmark A/S 2 2 6 8
TV 2 Fyn 0 1 1
TV 2 Nord 1 1 1 2
TV 2 Østjylland 0 2 2
TV Midtvest 0 1 1
Radio- og tv-medier i alt 3 3 6 19 25
AdvokatWatch 0 1 1
Den uafhængige 0 1 1
Fagbladet 3F 1 1 2 3
Fagbladet Journalisten 0 1 1

Folketidende 1 1 0 1
Frihedens Stemme 0 4 4
HLTV 0 3 3
Indblik.net 1 1 0 1
Ingeniøren 0 1 1



Side 16 af 59 Årsberetning 2021

Licitationen 0 1 1
Newsbreak.dk 0 1 1
Netavisen Pio 1 1 2 3
POV International 0 2 2
Researchkollektivet Redox 3 3 2 5
Samvirke 0 0 1 1
Ude og Hjemme 1 1 1 2
Øvrige i alt 0 8 8 23 31



Side 17 af 59 Årsberetning 2021

Figur 4. Realitetskendelser fordelt på type

136

3

126

2

4

1

0

0 20 40 60 80 100 120 140 160

Sager afgjort ved kendelse i nævnet

Heraf sager om off. informationsdatabaser

Heraf sager om presseetik

Heraf sager om genmæle

Heraf sager om både presseetik og genmæle

Heraf begæringer om genoptagelse

Heraf begæringer om egen drift



Side 18 af 59 Årsberetning 2021

Figur 5. Sagsfordeling efter afgørelsesområde

136

24

16

9

0 20 40 60 80 100 120 140 160

Sager afgjort ved kendelse i nævnet

Sager afvist ved formandens kendelse

Sager hævet af klageren

Sager henlagt af  sekretariatet



Side 19 af 59 Årsberetning 2021

Figur 6. Resultat af realitetskendelser13

13Der kan forekommer klagesager, hvor sagen vedrører både presseetik og genmæle, hvorfor dette tal ikke nødvendigvis er identisk med sum af tallet fra presseetik og 
tallet fra genmæle.

41

31

95

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

Klager fik helt eller delvist medhold

Pålæg om offentliggørelse

Klager fik ikke medhold



Side 20 af 59 Årsberetning 2021

Figur 7. Sagsbehandlingstider, realitetskendelser

Figur 8. Sagsbehandlingstider, formalitetskendelser

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021

30 dage eller mindre 8 17 14 6 17 13 0 0 2 1

31-40 8 4 8 10 4 11 2 0 1 1

41-50 13 18 16 10 13 20 2 1 2 2

51-60 8 8 8 19 3 11 1 2 2 3

61-70 16 10 10 14 9 10 3 1 2 5

71-80 8 18 18 13 16 4 4 0 1 3

81-90 10 4 4 18 6 9 3 2 4 9

91-100 3 8 8 6 14 7 1 0 2 4

Mere end 100 dage 34 45 45 15 26 16 73 122 98 108

I alt 110 131 131 111 108 101 89 128 114 136

Gennemsnit i dage 76 85 85 71 79 66 150 183 166 146

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021

Gennemsnit i dage 15 11 9 26 13 11 25 18 22 12



Side 21 af 59 Årsberetning 2021

D. NÆVNETS PRAKSIS
1 Principielle spørgsmål

1.1 Klar sondring mellem annoncer og redak-
tionelt stof 

I 2021 har Pressenævnet den 11. maj (sag nr. 2020-80-0583) kritiseret 
Politiken for at have bragt annoncer uden at efterprøve de beskyldninger, 
annoncerne indeholdt. Efter nævnets opfattelse var det et brud på god 
presseskik.

Der står i medieansvarsloven § 34, stk. 1, at mediernes indhold og 
handlemåde skal være i overensstemmelse med god presseskik.  En 
afgørelse på dette grundlag tager udgangspunkt i "Vejledende regler for 
god presseskik", der i sin tid var bilag til lovforslaget.

I de grundlæggende synspunkter i indledningen til de presseetiske regler 
står der: 

”Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget 
offentliggørelse af informationer af væsentlig betydning for offentligheden, 
samt eftergivenhed over for udenforståendes krav om indflydelse på 
mediernes indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om mediernes 
frie og uafhængige stilling.”

Det fremgår endvidere af de grundlæggende synspunkter, at reglerne tillige 
omfatter ”annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i de øvrige 
medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom.”

Medieansvarslovens § 34 giver altså også nævnet mulighed for at tage 
stilling til, om de presseetiske regler er tilsidesat i relation til annonce- og 
reklamestof. Der henvises i den forbindelse til nævnets årsberetning for 
1997 side 9.

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/05/0583-Anonym-kendelse.pdf


Side 22 af 59 Årsberetning 2021

Politiken bragte i november 2020 flere annoncer indrykket af en 
privatperson. I to af annoncerne blev der rettet konkrete beskyldninger om 
lovovertrædelser mod en navngiven advokat. Kun den ene af annoncerne 
var mærket som annonce.

Advokaten klagede til Pressenævnet over, at Politiken havde bragt 
annoncerne med udokumenterede krænkende og skadelige beskyldninger 
mod ham, uden at dagbladet havde efterprøvet disse ved forelæggelse for 
ham.

Pressenævnet udtalte, at nævnet efter medieansvarslovens § 34 har 
kompetence til at tage stilling til, om de presseetiske regler er tilsidesat i 
relation til annonce- og reklamestof. Det er også nævnets opfattelse, at en 
annonce i videre omfang end nyhedsartikler og reportager kan indeholde 
vurderende og subjektive betragtninger, og at der derfor må accepteres 
en højere grad af frisprog. Men det skal også tages i betragtning, at 
annoncer bringes mod betaling til mediet, og at de også kan have en mere 
fremtrædende plads end eksempelvis et læserbrev.

Nævnet fandt beskyldningerne om lovovertrædelser mod advokaten både 
krænkende, skadelige og agtelsesforringende for ham i en grad, at Politiken 
skulle have forelagt dem for ham inden offentliggørelsen. Derfor udtalte 
nævnet kritik af Politiken.

Mærkning af annoncer

Det er vigtigt, at mediebrugerne kan se forskel på redaktionelt stof og 
annoncer, indrykket for at varetage en tredjeparts kommercielle interesser.

Det fremgår af de presseetiske regler punkt B.4: "Der bør opretholdes en 
klar skillelinje mellem annoncering og redaktionelt indhold. Tekst, lyd og 
billeder foranlediget af direkte eller indirekte kommercielle interesser bør 
kun bringes, hvis et klart journalistisk kriterium taler for offentliggørelse."

Det betyder, at en annonce, der med sit indhold og opsætning fremstår som 

en redaktionel offentliggørelse, f.eks. ved tekst, billeder, lyd eller video, 
skal mærkes tydeligt som en annonce. Det gælder også forsideomtale 
til annoncørbetalt indhold. Indholdet skal altså være klart og tydeligt 
markeret med f.eks. betegnelser som annonce, reklame, annoncørbetalt 
eller sponseret indhold.

Efter Pressenævnets praksis (2003-0041 og 13-70-00584/2) er det 
afgørende for, om en annonce uden deklaration er i overensstemmelse med 
de presseetiske regler, at den adskiller sig tydeligt fra mediets øvrige layout 
på indhold og opsætning, så mediebrugerne ikke er i tvivl om forskellen.

Pressenævnet har over en periode set en tendens til, at annoncer placeret 
som videoindslag eller forside ikke er (tilstrækkeligt) markeret som 
annoncer. Det gælder ikke mindst politiske annoncer, som ikke entydigt 
fremstår som annoncer for læserne.

Pressenævnet vil fremover have fokus på området. Nævnet har således 
løbende drøftelser i forhold til, hvor grænserne for tilstrækkelig mærkning 
går, ligesom nævnet har overvejelser om at tage sager om dette emne op til 
behandling af egen drift.

1.2 Egen drift

I medfør af medieansvarslovens § 44, stk. 2, og § 7, stk. 2 og stk. 3, i 
Pressenævnets forretningsorden (bekendtgørelse nr. 86 af 9. februar 1998 
om forretningsorden for Pressenævnet) kan nævnet af egen drift tage en 
sag op til behandling, hvis sagen er af væsentlig eller principiel betydning. 
Sagen optages til behandling, hvis et flertal af samtlige nævnsmedlemmer 
stemmer for.

Nævnets praksis var fra nævnets oprettelse meget restriktiv. 

I 2015 besluttede nævnet imidlertid fremover at udvise større åbenhed 
i forhold til muligheden for at behandle sager af egen drift, og nævnet 
udsendte et notat om, hvilke typer sager der er egnet hertil. Hele notatet 

https://www.pressenaevnet.dk/kendelser/alvorlig-kritik-af-nb-brancheblad-for-naerbutikkernes-landsforening-kritisk-artikel-var-en-annonce-betalt-af-et-konkurrerende-dagblad/
https://www.pressenaevnet.dk/kendelser/upraecis-oplysning-i-politisk-valgannonce/


Årsberetning 2021Side 23 af 59

kan læses på nævnets hjemmeside under ”egen drift”.

Sammenfattende har nævnet oplistet følgende tilfælde, hvor det navnlig 
kan komme på tale at tage en sag op til behandling af egen drift:

• Sager om krænkelse af børn, hvor der kan være modsætning mellem 
forældrenes og barnets interesser.

• Sager om krænkelse af personer, der midlertidigt eller mere varigt ikke 
er i stand til at varetage deres interesser, f.eks. på grund af sorg, sygdom, 
mentalt handicap, svækkelse eller lignende, eller hvor de pågældende ikke 
er i stand til at overskue rækkevidden af udtalelser til pressen.

• Sager om krænkelse af afdøde personer.

• Sager om krænkelse af ofre i straffesager eller personer, der er mistænkte, 
sigtede, tiltalte eller dømte i straffesager, og hvor den pågældende kan 
være i en sådan belastet situation, at han eller hun ikke har overskud til at 
klage til Pressenævnet. I sådanne tilfælde kan der dog være grundlag for at 
indhente en udtalelse fra de pågældende eller eventuelt disses værge eller 
pårørende, inden nævnet tager endelig stilling til, om sagen skal behandles.

• Sager, hvor der er sket krænkelse af minoriteter eller en anden ubestemt 
kreds af personer, og hvor der ikke er omtale af konkrete personer, der kan 
klage til nævnet.

• Sager om skjult reklame.

Pressenævnet har som også anført i afsnittet ovenfor om deklarering af 
annoncer løbende opmærksomheden rettet mod områder eller konkrete 
sager for at vurdere, om der kan være grundlag for at rejse sag af egen drift 
mod en offentliggørelse i et medie. 

I efteråret 2021 holdt Pressenævnet møde med henblik på at drøfte og 
træffe afgørelse om, hvorvidt der var grundlag for at tage en sag op til 
behandling af egen drift. Der var tale om en situation, hvor et medie havde 
bragt billeder af et voldsoffer, og hvor det efter offentligt foreliggende 
oplysninger (fra straffesagen) fremgik, at den forurettede, der var afbildet, 

ikke selv havde udleveret de pågældende billeder til mediet.

Der var blandt de otte nævnsmedlemmer overvejende tilslutning til at 
behandle sagen af egen drift, hvorfor nævnet i medfør af medieansvarslovens 
§ 44, stk. 2, og forretningsordenens § 7, stk. 2, indhentede en udtalelse fra 
den forurettede.

Da den forurettede udtrykkeligt frabad sig, at nævnet behandlede sagen, 
besluttede nævnet at undlade at optage sagen til behandling af egen drift af 
hensyn til beskyttelsen af den forurettede. 

I 2021 modtog nævnet en anmodning fra en borger om at tage en sag op 
til behandling af egen drift i medfør af medieansvarslovens § 44, stk. 2, 
under henvisning til, at god presseskik var tilsidesat. Pressenævnet afviste 
anmodningen, og sagen blev derfor ikke vurderet i forhold til god presseskik:

Artikel om reglerne om at bære mundbind blev ikke 
behandlet af egen drift
DR bragte i december 2020 en artikel med omtale af reglerne om at bære 
mundbind. Omtalen beskrev blandt andet udfordringerne for de personer, 
der er fritaget for kravet om at bære mundbind. Klager anførte blandt 
andet, at omtalen indeholdt en ukorrekt beskrivelse af betingelser for 
at være fritaget for kravet om brug af mundbind. Pressenævnet fandt, at 
spørgsmålet om, hvorvidt DR havde tilsidesat god presseskik ved at bringe 
den pågældende omtale, ikke kunne anses for at være et spørgsmål af 
væsentlig eller principiel betydning. Der var derfor ikke grundlag for at tage 
sagen op af egen drift.

Kendelse af 6. januar 2021 i sag nr. 2020-80-0596

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/01/Anonym-kendelse-0596.pdf


Side 24 af 59 Årsberetning 2021

1.3 Saglig linje ved omtale af sager og navne 
ved retsreportage

Det er som udgangspunkt i offentlighedens interesse, at medierne omtaler 
og belyser sager i retssystemet. På den anden side vil denne omtale ofte 
være følsom og belastende for den enkelte. Det gælder særligt, hvis den 
omtalte senere måtte vise sig at være uskyldig. Punkt C om retsreportagen, 
der gælder som supplement til de almindelige regler i punkt A og B, 
varetager dette område.

Af de vejledende presseetiske regler fremgår af punkt C.6: 

”Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen 
af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede 
nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identificering bør udelades, 
når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet.”

Pressenævnet gør medierne opmærksom på, at dette indebærer, at mediers 
interne etiske retningslinjer skal tage højde for kravene i punkt C.6 om at 
følge en saglig linje med hensyn til, hvilke sager der omtales, og hvem der 
kan nævnes ved navn og hvornår.

Nævnet opfordrer i den forbindelse til, at mediers interne etiske 
retningslinjer er tilgængelige for læserne, f.eks. på mediets hjemmeside.

1.4 Robotjournalistik 

Medierne anvender i større og større udstrækning forskellige former 
for automatisering som bidrag til den redaktionelle proces. Hvis de 
automatiserede processer, for eksempel ved brug af algoritmer, overtager 
redaktionelle opgaver, som tidligere blev varetaget af medarbejderne på 
redaktionerne, karakteriseres det som robotjournalistik.

Det er det enkelte medie, der til enhver tid har ansvaret for det, de bringer, 
uanset hvor oplysningerne stammer fra. 

Nævnet har i 2021 afsagt kendelse i sag nr. 2020-80-0545, hvor der var 
indgivet klage over en artikel, som NORDJYSKE Medier havde bragt, og 
som var deklareret som robotjournalistik: 

NORDJYSKE Medier får ikke kritik for artikel om køb 
af ejendom
Et ægtepar klagede til Pressenævnet over en artikel i NORDJYSKE Medier, 
der omtalte deres køb af hus. Af omtalen fremgik blandt andet deres fulde 
navne, hvor meget de havde betalt for ejendommen samt flere detaljer om 
ejendommen. Ægteparret klagede over, at en del af oplysningerne ikke 
var korrekte, og at de ikke var blevet kontaktet forud for offentliggørelsen. 
Artiklen var deklareret med ”robotbolig – Ritzau”. Pressenævnet bemærkede 
i den forbindelse, at det forhold, at der var tale om robotjournalistik 
offentliggjort af Ritzau, ikke ændrede ved NORDJYSKE Mediers ansvar for 
at overholde god presseskik. Nævnet fandt imidlertid ikke anledning til at 
udtale kritik af NORDJYSKE Medier og lagde i den forbindelse vægt på, 
at der var tale om offentligt tilgængelige oplysninger, som stammede fra 
BBR-registeret, og at disse var gengivet i overensstemmelse med, hvad der 
fremgik af registeret.

1.5 Sletning på digitale platforme – generelt 
om B.8 
Behovet for at hindre tilgængelighed af digitale oplysninger førte til justering 
af de presseetiske regler i 2013, hvor der blev indsat punkt B.8. Det følger 
herefter af de vejledende regler for god presseskik, at meddelelser, som er 
offentliggjort i digitale medier, ofte vil være tilgængelige længe efter, at de 
er publiceret. Efter anmodning til mediet kan tilgængeligheden af sådanne 
tidligere offentliggjorte, følsomme eller private oplysninger hindres, i det 
omfang det er muligt og skønnes rimeligt.

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/01/Anonym-kendelse-0545.pdf?x34048


Årsberetning 2021Side 25 af 59

I forlængelse af ændringen af de vejledende presseetiske regler fremsendte 
Dansk Journalistforbund og Danske Medier i 2013 ”Notat om justering 
af de vejledende regler for god presseskik” til Pressenævnet som 
mediebranchens bidrag til fortolkning af punkt B.8. Dette blev i 2016 fulgt 
op af et præciserende notat fra Danske Medier, Dansk Journalistforbund, 
DR og TV 2 vedrørende anvendelsesområdet for punkt B.8 i de vejledende 
presseetiske regler.

Disse notater beskriver, at mediet har tre muligheder, hvis de ønsker at 
hindre tilgængeligheden af oplysninger i en artikel:

1. Afindeksere, dvs. ændre instruksen til søgemaskiner, så søgemaskiner 
ophører med at henvise til artiklen.

2. Anonymisere, dvs. ændre i artikelteksten, så eksempelvis et personnavn 
anonymiseres.

3. Afpublicere, dvs. fjerne artiklen fra hjemmesiden.

Det er nævnets opfattelse, at punkt B.8 i de vejledende regler om muligheden 
for at meddele et medie kritik for ikke at imødekomme en anmodning om 
afindeksering, anonymisering eller afpublicering som udgangspunkt kun 
bør anvendes, når der er tale om oplysninger, som er private eller følsomme, 
og som er særligt belastende for den person, der er omtalt. 

Pressenævnet behandlede i 2017 31 sager, i 2018 1414 sager, i 2019 38 sager 
og i 2020 31 sager om punkt B.8. Det hører dog med til opgørelsen af 
sagsantallet for 2017, at 11 sager var en del af et sagskompleks med samme 
problemstilling. 

Også i 2021 har Pressenævnet behandlet en række klager efter punkt B.8 i 
de presseetiske regler.

Antallet er steget en smule i forhold til 2020, da nævnet i 2021 behandlede 
35 klager efter punkt B.8. I 17 ud af de 35 klager var der udelukkende klaget 
over en afvisning efter punkt B.8, hvorimod der i 18 tilfælde var tale om en 
klage primært over tilsidesættelse af god presseskik og med en ”afledet” 
klage efter punkt B.8.

Pressenævnet bemærker i den forbindelse, at der af punkt B.8 i de vejledende 
presseetiske regler ikke fremgår en frist for, hvornår en anmodning om 
sletning, anonymisering eller afindeksering tidligst må fremsættes. 

Det følger i tråd hermed af Pressenævnets praksis, at nævnet finder, at 
det er i overensstemmelse med de presseetiske regler at tage stilling til 
anmodninger efter punkt B.8, også i de tilfælde, hvor der primært er klaget 
over tilsidesættelse af god presseskik og med en ”afledet” klage efter punkt 
B.8. 

Nævnet udtalte i 2021 kritik i syv af sagerne, hvoraf de seks sager dog 
vedrører samme omtale i forskellige medier.

14 I Pressenævnets årsberetning for 2018 er antallet ved en fejl angivet til 12 sager. 



Side 26 af 59 Årsberetning 2021

1.6 B.8 afgørelser

Kritik af Jyllands-Posten for at afvise afindeksering 
af artikel fra 2010 om flugt fra varetægtsfængsling
En person klagede til Pressenævnet over Jyllands-Postens afvisning af at 
afindeksere en artikel fra 2010. Artiklen var en efterlysning udsendt af 
politiet via Ritzaus. Politiet efterlyste personen, som var flygtet fra arresten, 
hvor han sad varetægtsfængslet i forbindelse med en røverisag. Personen, 
som var navngivet i artiklen, henviste i klagen navnlig til, at artiklen 
påvirkede hans mulighed for at få et arbejde, og at han i dag var i gang 
med at uddanne sig og havde stiftet familie. En række andre medier havde 
i modsætning til Jyllands-Posten imødekommet personens anmodning om 
afindeksering.

Pressenævnet fandt efter en samlet vurdering, at det ville have været rimeligt 
at hindre tilgængeligheden af omtalen af efterlysningen af personen ved at 
foretage afindeksering af artiklen. Nævnet lagde i den forbindelse vægt på 
personens unge alder, da han i 2010 flygtede fra sin varetægtsfængsling, 
sammenholdt med der var gået 11 år, siden der faldt dom i sagen, at 
personen efter de foreliggende oplysninger ikke havde begået kriminalitet 
siden den omtalte sag i 2010, samt at personen ikke indtog en betroet eller 
fremtrædende stilling i samfundet. Nævnet udtalte på den baggrund kritik 
af Jyllands-Posten.

Kendelse af 13. april 2021 i sag nr. 2021-80-0616

Person idømt 8 års fængsel for drabsforsøg og 
brandstiftelse fik afindekseret artikler fra 2005 
En person klagede til Pressenævnet over, at medierne NORDJYSKE, TV 
2, Jyllands-Posten, DR, Kristeligt Dagblad og Fyens Stiftstidende havde 
afvist at slette, anonymisere eller afindeksere en række artikler fra 2005. 
Artiklerne omtalte alle en straffesag tilbage i 2005, hvor personen var ble-
vet idømt otte års fængsel for i forbindelse med sit arbejde som sygeplejer-
ske at have franarret en 88-årig patient 500.000 kr. og for at have forsøgt 
at dræbe patienten ved at sætte ild til patientens hjem. Personen fik endvi-
dere forbud mod at udøve hverv som sygeplejerske. 

Personen henviste i klagen til, at artiklen hindrer såvel personens som per-
sonens børns privatliv, at hun ikke er en offentlig person, og at artiklen 
ikke længere burde være personens livstidsstraffeattest uden udløbsdato. 
Personen henviste endvidere til, at hun tilsvarende havde anmodet Ekstra 
Bladet, B.T., Politiken og Berlingske om at hindre tilgængeligheden til ar-
tiklen, hvilket havde resulteret i, at Ekstra Bladet anonymiserede artiklen 
ved at udtage personens (tidligere) navn, og B.T., Politiken og Berlingske 
havde afindekseret deres artikler. 

Pressenævnet (flertallet) fandt ikke anledning til at udtale kritik af me-
dierne for ikke at slette eller anonymisere artiklerne, men fandt imidler-
tid efter en samlet vurdering, at det ville have været rimeligt at hindre 
tilgængeligheden ved at foretage afindeksering af artiklerne. Nævnet lagde 
vægt på, at der var gået 16 år, siden der faldt dom i sagen, at personen ikke 
indtog en fremtrædende stilling i samfundet, og at personen ikke var en of-
fentlig person. Et mindretal fandt på baggrund af sagens karakter og alvor 
ikke anledning til at kritisere medierne.

Kendelser af 12. oktober 2021 i sagerne nr. 2021-80-0667, 2021-80-0668, 
2021-80-0669, 2021-80-0670, 2021-80-0671 og 2021-80-0672

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/04/0616-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0667-anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0668-anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0669-anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0670-anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0671-anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0672-anonym-kendelse.pdf


Side 27 af 59 Årsberetning 2021

Danske Medier har på vegne af medierne NORDJYSKE, TV 2, Jyllands-Pos-
ten, DR, Kristeligt Dagblad og Fyens Stiftstidende den 20. januar 2022  
indgivet anmodning om genoptagelse af alle seks sager. Danske Medier har 
navnlig henvist til, at det ikke er teknisk muligt for medier at afindeksere, 
så en søgemaske kan ophøre med at henvise til en artikel, når der bliver 
søgt på et bestemt navn, således at artiklen stadig findes på mediets hjem-
meside og kan søges frem gennem andre søgeord.

Pressenævnet har ved kendelser af 7. marts 2022 besluttet, at sagerne 
genoptages og realitetsbehandles på ny. 

Kendelser af 7. marts 2022 i sagerne nr. 2022-80-0787, 2022-80-0788, 
2022-80-0789, 2022-80-0790, 2022-80-0791 og 2022-80-0792. 

1.7 Søgemaskiner – ret til afindeksering 

Pressenævnet henleder opmærksomheden på, at eventuelle klagere i visse 
tilfælde som privatperson har ret til, at søgemaskiner som f.eks. Google, 
Bing mv. afindekserer et søgeresultat, som fremkommer ved søgning på ens 
navn. Hvis virksomheden bag søgemaskinen afviser anmodningen om at 
afindeksere (slette) et bestemt søgeresultat, kan man klage til Datatilsynet. 
Se eventuelt mere i Datatilsynets vejledning om retten til sletning af 
søgeresultater hos søgemaskiner.

1.8 Retlig interesse  

Pressenævnet modtager hvert år en del klager, som afvises, fordi nævnet 
ikke har kompetence til at behandle klagen. En stor del af disse afvises, 
fordi klageren ikke har retlig interesse i den sag, der klages over.

Efter medieansvarslovens § 43, stk. 2, kan Pressenævnets formand afvise 
klager, som åbenbart ikke hører under nævnets kompetence, jf. stk. 1, eller 
som er åbenbart grundløse, og klager fra personer, virksomheder mv., der 
er uden retlig interesse i det påklagede forhold. 

Det er således som udgangspunkt en betingelse for at få behandlet en klage 
af Pressenævnet, at klageren har retlig interesse i det forhold, der klages 
over.

Det indebærer, at man som person, virksomhed, organisation eller 
lignende skal være omtalt, afbildet eller på anden måde identificeret i 
mediet. Klageren skal være direkte eller indirekte omtalt i en artikel eller 
en tv- eller radioudsendelse eller være afbildet på et fotografi, som er bragt 
i et medie. Det er ikke tilstrækkeligt blot at have generel faglig eller politisk 
interesse i det emne, der er behandlet af mediet.

Formandens mulighed for at afvise klager fra personer, virksomheder mv., 
der er uden retlig interesse i det påklagede, er fakultativ, og det er nævnets 
opfattelse, at en sag kan tages op, hvis den har væsentlig samfundsmæssig 
interesse, uanset klageren ikke selv er nævnt i forhold til de påklagede 
forhold (udvidet retlig interesse).

Pressenævnet afgør, om klager har retlig interesse efter en konkret 
vurdering i den enkelte sag ud fra de foreliggende oplysninger:

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/03/0787-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/03/0788-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/03/0789-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/03/0790-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/03/0791-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2022/03/0792-Anonym-kendelse.pdf
https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/internet-medier-og-apps-/soegemaskiner
https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/internet-medier-og-apps-/soegemaskiner


Side 28 af 59 Årsberetning 2021

Livslinien fik behandlet klage over Ude og Hjemme 
for omtale af selvmord  
I en artikel bragt i november 2020 omtalte Ude og Hjemme en 13-årig 
drengs svære skolegang præget af mobning, som ledte til, at han begik 
selvmord, herunder hans forældres forsøg på at hjælpe ham. Det fremgik 
af artiklen, at drengen ”hængte sig på sit værelse”. Organisationen 
Livslinien klagede til Pressenævnet over, at artiklen indeholdt beskrivelse 
af den valgte selvmordsmetode. Organisationen er ikke selv omtalt eller 
afbildet i den påklagede artikel. Organisationen er efter det oplyste en 
landsdækkende humanitær organisation, der forebygger selvmord og 
selvmordsforsøg. På denne baggrund og henset til den samfundsmæssige 
interesse i den konkrete omtale fandt Pressenævnet grundlag for at 
behandle klagen i forhold til Livslinien. 

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet lagde vægt på, 
at artiklen ikke indeholdt detaljerede eller tekniske beskrivelser af den 
anvendte selvmordsmetode, og at forældrene til den afdøde efter det oplyste 
selv har ytret et ønske om at stå frem med historien og dermed har indvilliget 
i omtalen. Nævnet fandt dog, at det havde været hensigtsmæssigt, såfremt 
Ude og Hjemme i forbindelse med omtalen havde angivet oplysninger om, 
hvor man som selvmordstruet kan søge hjælp, men fandt efter en samlet 
vurdering ikke grundlag for at fastslå, at omtalen ikke har været så skånsom 
som mulig.

Kendelse af 9. marts 2021 i sag nr. 2020-80-0577

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/03/Anonym-kendelse-0577.pdf


Årsberetning 2021Side 29 af 59

Kvindes klage på vegne af kvindekønnet blev afvist på 
grund af manglende retlig interesse
Brandebladet.dk bragte i august 2021 et læserbrev med omtale af 
skribentens synspunkt om, at det er et problem, at kvindelige ansatte er 
overrepræsenteret i den offentlige administration. En kvinde klagede til 
Pressenævnet og henviste til, at det ikke er god presseskik at bringe åbenlyst 
sexistiske indlæg, og at hun klagede på vegne af kvindekønnet. Kvinden var 
ikke selv omtalt eller afbildet i læserbrevet. Pressenævnets formand afviste 
at behandle klagen, da kvinden ikke har en sådan direkte og individuel 
retlig interesse, at der er grundlag for at behandle klagen.

Kendelse af 6. september 2021 i sag nr. 2021-80-0696

Landbrug & Fødevarer fik behandlet klage over 
Samvirke for overskrift og kritisk artikel om 
drikkevand
Samvirke bragte i august 2020 en artikel om drikkevandets tilstand samt 
en forsidehenvisning med formuleringen ”Snart kan det være slut med at 
drikke vand fra hanen”. Landbrug & Fødevarer klagede til Pressenævnet 
over, at omtalen indeholder ukorrekte oplysninger, og at der ikke er 
dækning for forsidehenvisningens formulering. Landbrug & Fødevarer 
klagede desuden over Samvirkes manglende kildekritik. Landbrug & 
Fødevarer er ikke selv omtalt eller afbilledet hverken på forsiden eller i den 
påklagede artikel, der indeholder generel omtale af drikkevandet tilstand. 
Landbrug & Fødevarer repræsenterer som erhvervsorganisation for 
landbruget, fødevare- og agroindustrien en stor del af fødevareklyngen. På 
den baggrund og henset til den samfundsmæssige interesse i den konkrete 
omtale fandt Pressenævnet grundlag for at behandle klagen i forhold til 
organisationen. 

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik af Samvirke. Nævnet 
lagde blandt andet vægt på, at det klart fremgår, hvem artiklens kilder 
er, samt at forsidehenvisningens formulering fremstår som udtryk 
for Samvirkes vurdering af en mulig konsekvens af det pres, der er på 
drikkevandsressourcerne, hvorfor der er tilstrækkelig dækning i artiklens 
brødtekst.

Kendelse af 9. marts 2021 i sag nr. 2020-80-0556

Foreningen Circuminfo.dk fik afvist klage på grund af 
manglende retlig interesse 
DR P1 bragte i september 2020 en radioudsendelse som en del af en serie om 
menneskets anatomiske evolution. Den påklagede udsendelse omhandler 
omskæring, herunder blandt andet forhudens funktion og anatomi ud fra et 
videnskabeligt perspektiv samt forskning om konsekvenserne af omskæring. 
Foreningen Circuminfo.dk, der deltager i debatten om omskæring, klagede 
til Pressenævnet og henviste til, at udsendelsen indeholder en lang række 
udokumenterede og urigtige påstande, som præsenteres for lytterne som 
videnskab. Foreningen var ikke omtalt i udsendelsen og havde derfor ikke 
retlig interesse. Selv om foreningen har til formål at fremme evidensbaseret 
viden om drengeomskæring, fandtes klagen – henset til programmets 
indhold og karakter – ikke at have en sådan væsentlig samfundsmæssig 
interesse, at der var grundlag for at behandle klagen, uanset den manglende 
retlige interesse. Pressenævnets formand afviste derfor klagen.

Kendelse af 8. februar 2021 i sag nr. 2020-80-0597

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0696-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/03/Anonym-kendelse-0556.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/02/Anonym-kendelse-0597.pdf


Årsberetning 2021Side 30 af 59

Hjørring Kommune kunne klage over billeder af nu 
afdød kvinde 
NORDJYSKE omtalte i sensommeren og efteråret 2020 i en række artikler 
en sag vedrørende en ældre kvindes flytning på plejehjem. I artiklerne blev 
kvindens bopælskommune beskyldt for, at flytningen og det efterfølgende 
ophold på plejehjem var sket mod kvindens vilje. Kommunen klagede til 
Pressenævnet over, at det i visse af artiklerne fremstod som et faktum, at 
der var blevet anvendt tvang i forbindelse med kvindens flytning, fordi 
beskyldningen herom var uimodsagt i disse artikler. Dette til trods for, at 
både kommunen og politiet havde afvist beskyldningen, hvilket også havde 
fremgået af andre artikler i artikelserien. Kommunen klagede endvidere 
over tre fotos af den ældre kvinde, som NORDJYSKE havde bragt som led i 
sin artikelserie om hende. 

Pressenævnet bemærkede, at kommunen som udgangspunkt ikke var 
klageberettiget i forhold til artiklernes omtale eller afbildning af den ældre 
kvinde. Henset til den samfundsmæssige interesse i den konkrete afbildning, 
og da kommunen efter omstændighederne i forhold til klagepunktet måtte 
anses for nærmest til at klage på vegne af kvinden, fandt Pressenævnet 
grundlag for at behandle klagen over de bragte fotos.

Pressenævnet fandt, at der var tale om grove beskyldninger, hvorfor 
kommunens afvisning heraf burde have fremgået af de påklagede artikler. 
Det kunne ikke føre til et andet resultat, at kommunens udtalelser havde 
fremgået af andre artikler i artikelserien, da artiklerne var blevet bragt med 
flere ugers mellemrum. Nævnet udtalte i den forbindelse endvidere kritik af 
NORDJYSKE for at have bragt fotos af kvinden, som viste hende i en privat 
og krænkende situation.

Kendelse af 17. august 2021 i sag nr. 2021-80-0608

2 Resumé af væsentlige konkrete sager

Til belysning af nævnets praksis i sager om god presseskik og genmæle 
gengives resuméer af en række konkrete sager nedenfor. Disse samt de 
øvrige klagesager, som nævnet har truffet afgørelse i, kan også ses på 
nævnets hjemmeside (pressenaevnet.dk) under fanebladet ”Kendelser” og i 
Retsinformations afgørelsesdatabase. Retsinformations afgørelsesdatabase 
findes på retsinformation.dk. Afgørelsesdatabasen findes ved at klikke på 
ikonerne ”Ministerier”, ”Justitsministeriet” og ”Afgørelser” - eller klik her.

 

2.1 Sager om god presseskik

Jyllands-Posten fik kritik for misvisende overskrift og 
brug af citat
Jyllands-Posten bragte i august 2020 omtale af en families beslutning i 
forhold til overvejelser om flytning af en ældre dement plejehjemsbeboer. 
Familien var utilfreds med plejehjemmet og havde forud for flytningen 
aftalt med en tv-station, at der skulle gennemføres skjulte optagelser på 
plejehjemmet for at kunne dokumentere forholdene på plejehjemmet. Det 
familiemedlem, der var udvalgt som værge for den ældre plejehjemsbeboer, 
blev interviewet af Jyllands-Posten forud for omtalen, og værgens citater 
indgik et vidt omfang i omtalen. Omtalen indeholdt blandt andet overskriften 
”Familie afviste mulighed for flytning af plejehjemsbeboer forud for tv-
optagelser”. 

Værgen og sønnen til plejehjemsbeboeren klagede til Pressenævnet over 
blandt andet tendentiøs og misvisende omtale, herunder at overskriften 
og indholdet af artiklerne på ukorrekt vis gav indtryk af, at familien, før 
aftalen med tv-stationen om brug af skjult kamera blev indgået, havde afvist 

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/08/0608-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk
https://www.retsinformation.dk/
https://www.retsinformation.dk/documents?dt=230&dt=240&dt=250&dt=260&dt=980&o=40&r=1


Årsberetning 2021Side 31 af 59

et konkret tilbud fra kommunen om flytning af det demente familiemedlem 
til et andet plejehjem. Eftersom der var udpeget en værge, der kunne klage 
på vegne af plejehjemsbeboeren, fandt Pressenævnet, at sønnen ikke kunne 
anses for at være klageberettiget på sin mors vegne. 

Nævnet udtalte kritik af Jyllands-Posten for at bringe en misvisende 
overskrift og for at anvende et af værgens citater på en måde, så det ukorrekt 
gav indtryk af, at familien havde afvist et konkret tilbud fra kommunen om 
at flytte plejehjemsbeboeren forud for de skjulte tv-optagelser.

Kendelse af 9. februar 2021 i sag nr. 2020-80-0539

Vanløse LIV fik alvorlig kritik for at bringe grov og 
udokumenteret beskyldning
I artikler bragt i maj 2021 bragte Vanløse LIV et interview med en hjemløs 
kvinde om hendes opvækst og liv som hjemløs. Det fremgik blandt andet af 
artiklerne, at kvindens far havde solgt hende som 8-årig til en pædofil mand 
i Spanien. Til artiklerne var indsat et billede af kvinden. Da Vanløse LIV blev 
opmærksom på, at artiklerne var bragt, uden at faren var blevet hørt, bragte 
avisen en beklagelse og fjernede omtalen fra netavisen.

Kvindens far klagede til Pressenævnet over, at Vanløse LIV ikke havde givet 
ham mulighed for at forholde sig til de ukorrekte og skadelige beskyldninger 
om ham, som fremgik af artiklerne, og som var ødelæggende for hans liv, 
forretning og familie. 

Pressenævnet fandt, at Vanløse LIV ikke havde tilstrækkeligt grundlag for 
at offentliggøre den alvorlige og udokumenterede beskyldning, der kunne 
være skadelig krænkende eller virke agtelsesforringende for faren. Uanset 
Vanløse LIV havde bragt en beklagelse og fjernet artiklen bragt på netavisen, 
udtalte nævnet derfor – og navnlig under hensyn til beskyldningens grove 
karakter – alvorlig kritik af Vanløse LIV for at offentliggøre den nævnte 
beskyldning, som ikke havde været forelagt for faren.

Kendelse af 17. august 2021 i sag nr. 2021-80-0647

Kritik af Weekendavisen for manglende forelæggelse 
af krænkende og private udsagn
Weekendavisen bragte i september 2021 en artikel, hvori dele af en 
advokatundersøgelse af anklager mod en politiker om seksuelle overgreb 
og krænkelser blev offentliggjort. Tre kvinder, som havde medvirket i 
advokatundersøgelsen, klagede til Pressenævnet over, at Weekendavisen 
havde offentliggjort dele af deres forklaringer afgivet i forbindelse med 
undersøgelsen. Kvinderne klagede også over Weekendavisens vinkling 

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/02/Anonym-kendelse-0539.pdf-ny.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/08/0647-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 32 af 59

af artiklen, og over at de ikke inden offentliggørelsen havde fået forelagt 
artiklens indhold, herunder politikerens bemærkninger til deres forklaringer. 

Pressenævnet fandt, at Weekendavisen i sin udvælgelse og gengivelse af 
uddragene fra advokatundersøgelsen havde fremstillet klagerne på en måde, 
som kunne være skadende og krænkende for dem. Pressenævnet kritiserede 
derfor Weekendavisen for at have bragt politikerens kommentarer om 
kvinderne, som vedrører meget private forhold, uden at have givet klagerne 
mulighed for at forholde sig hertil inden offentliggørelsen.

Kendelse af 14. december 2021 i sag nr. 2021-80-0719

Fagbladet 3F skulle have forelagt udtalelse fra 
folketingspolitiker
Fagbladet 3F bragte i maj 2021 en artikel om skattebetaling blandt 
en virksomheds bude. Artiklen tog udgangspunkt i oplysninger fra 
Skattestyrelsen, som virksomheden var blevet forelagt før offentliggørelsen 
af artiklen. I omtalen indgik en udtalelse fra en folketingspolitiker, der var 
skatteordfører for sit parti. 

Virksomheden klagede til Pressenævnet og henviste blandt andet til, at 
virksomheden ikke havde fået forelagt udtalelsen fra folketingspolitikeren 
inden offentliggørelsen af artiklen. 

Pressenævnet fandt, at udtalelsen fra folketingspolitikeren kunne være 
skadelig, krænkende og virke agtelsesforringende for virksomheden, idet 
udtalelsen indeholdt grove beskyldninger. Oplysningerne havde endvidere 
en sådan karakter, at virksomheden burde have fået mulighed for at 
besvare folketingspolitikerens beskyldninger i den sammenhæng, de blev 
bragt. Pressenævnet udtalte derfor kritik af Fagbladet 3F for manglende 
forelæggelse.

Kendelse af 16. september 2021 i sag nr. 2021-80-0648

Netavisen Pios efterprøvelse af oplysninger var 
utilstrækkelig ved at offentliggøre artikel med ukorrekt 
oplysning uden at have fået svar på forelæggelse uden 
angivelse af tidsfrist
Netavisen Pio bragte i februar 2021 flere artikler om en faglig konflikt 
mellem en restaurantkæde og et fagforbund. En af artiklerne blev bragt to 
timer efter, at Netavisen Pio – uden angivelse af svarfrist – havde fremsendt 
en forelæggelsesmail vedrørende oplysning om en appel fra en gruppe af 
uorganiserede medarbejdere hos restaurantkæden. Mailen blev fremsendt 
til talspersonen for de uorganiserede medarbejdere.

Talspersonen klagede til Pressenævnet over en række forhold omkring 
artiklernes omtale af sagen og af hende, herunder over der var bragt ukorrekt 
oplysning om fagforbundets kendskab til medarbejdergruppens appel.  

Pressenævnet udtalte kritik af Netavisen Pio for ikke at have gjort tilstræk-
keligt for at indhente talspersonens kommentarer inden offentliggørelsen 
af den første artikel. Nævnet lagde vægt på, at Netavisen Pio to timer inden 
offentliggørelsen havde sendt en mail med spørgsmål til talspersonen, uden 
at mailen indeholdt svarfrist, og at artiklen blev offentliggjort, og uden at 
Netavisen Pio havde hørt fra talspersonen. Den utilstrækkelige forelæggelse 
medførte, at Netavisen Pio bragte den forkerte oplysning i den påklagede 
artikel. Nævnet fandt ikke i øvrigt anledning til at udtale kritik af Netavisen 
Pio.

Kendelse af 16. september 2021 i sag nr. 2021-80-0631

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/12/0719-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0648-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0631-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 33 af 59

Ude og Hjemme skulle have forelagt krænkende omtale 
af afdød
I februar 2021 omtalte Ude og Hjemme i en artikel en kvindes oplevelse af 
at have levet i et voldeligt parforhold med sin nu afdøde ekskæreste. Det 
fremgik blandt andet af artiklen, at kvinden blev udsat for fysisk og psykisk 
vold, og at hun dagen efter, hun gjorde forholdet forbi, fandt ekskæresten 
død i kælderen, hvor han havde begået selvmord. Den afdøde var ikke nævnt 
ved navn.

Faren til den omtalte afdøde klagede til Pressenævnet og henviste blandt 
andet til, at omtalen af hans søns selvmord ikke havde nogen almen 
interesse, at artiklen indeholdt ukorrekte og skadelige oplysninger, som 
ikke blev efterprøvet tilstrækkeligt inden offentliggørelsen, samt at Ude og 
Hjemme ikke havde udvist størst muligt hensyn til ham og hans afdøde søn. 
Faren var ikke selv nævnt i artiklen.

I forhold til spørgsmålet om retlig interesse fandt Pressenævnet, at faren – 
uanset at den afdøde ikke var nævnt ved navn – var omfattet af den kreds 
af nære pårørende, der efter nævnets praksis kan klage over omtale af en 
afdød person. 

I forhold til spørgsmålet om tilsidesættelse af god presseskik bemærkede 
Pressenævnet generelt, at de udfordringer, som efterladte efter selvmord 
har med skyldfølelse, har klar almen interesse. Nævnet (flertallet) fandt 
endvidere, at artiklen indeholdt oplysninger, der var krænkende for den 
afdøde, og udtalte kritik af Ude Hjemme for den manglende forelæggelse. 
Et mindretal fandt, at afdøde var anonymiseret i tilstrækkelig grad for en 
videre kreds, hvorfor der ikke var grundlag for at kritisere Ude og Hjemme. 
Nævnet udtalte ikke kritik af de øvrige klagepunkter.

Kendelse af 17. august 2021 i sag nr. 2021-80-0615

Indblik.net fik kritik for utilstrækkelig forelæggelse i 
artikelserie
Indblik.net bragte i efteråret 2020 tre artikler, som omtalte en journalists 
researcharbejde vedrørende spørgsmålet om en potentiel retssag mod 
Radio- og tv-nævnet for at have udråbt Radio Loud som vinder af udbuddet 
af en DAB-kanal. Der blev i artiklerne rejst tvivl om, hvorvidt journalisten, 
som arbejdede for et andet medie, havde handlet ud fra personlige interesser 
frem for professionelle interesser i forbindelse med sin research.

Journalisten klagede til Pressenævnet og henviste blandt andet til, at han 
ved en telefonisk forelæggelse havde afslået at udtale sig med henvisning 
til, at der var indgivet klage over ham som journalist til det medie, han 
arbejdede for.

Pressenævnet udtalte kritik af Indblik.net for at have bragt flere krænkende 
og skadelige udsagn om journalisten, som han ikke havde fået mulighed 
for at forholde sig til inden offentliggørelsen. Nævnet bemærkede i den 
forbindelse, at et medie ikke er fritaget fra sin forelæggelsespligt, selv om 
en omtalt person tidligere har afvist at kommentere andre forhold i sagen.

Kendelse af 11. maj 2021 i sag nr. 2020-80-0566

Forelæggelse af én ud af to beskyldninger var ikke 
tilstrækkeligt
Sjællandske omtalte i tre artikler i oktober 2020, at to mødre beskyldte en 
kendt kvinde for at tillade mindreårige at tage narkotika til fester på hendes 
ejendom og for at forsøge at hverve mindreårige til at lave pornofilm. Det 
fremgik af artiklerne, at Sjællandske over telefonen havde forelagt kvinden 
beskyldningen om indtagelse af narkotika. Det havde kvinden tilbagevist, 
hvorefter hun havde afbrudt forbindelsen. Sjællandske havde herefter ikke 
kontaktet den kendte kvinde yderligere.

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/08/0615-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/05/0566-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 34 af 59

Kvinden klagede til Pressenævnet over, at Sjællandske ikke i tilstrækkelig 
grad havde efterprøvet de ukorrekte og krænkende beskyldninger om 
lovovertrædelser inden offentliggørelsen. 

Pressenævnet fandt, at kvinden også burde have fået mulighed for at 
forholde sig til beskyldningen om, at hun forsøger at hverve mindreårige til 
pornofilm. Nævnet udtalte derfor kritik af Sjællandske for ikke at have gjort 
tilstrækkeligt for at forelægge denne beskyldning.

Kendelse af 13. april 2021 i sag nr. 2020-80-0585

Radio4 fik kritik for at gengive ikke-retvisende kritik 
af bosted
I et radioindslag og i en artikel omtalte Radio4 i marts 2021 kritik rettet 
mod et bosted for behandlingskrævende unge. I omtalen rettede tidligere 
medarbejdere og pårørende til en nuværende og en tidligere beboer kritik 
af bostedet for dets håndtering af de unge. 

Bostedet klagede til Pressenævnet over, at Radio4 ikke havde foretaget en 
tilstrækkelig efterprøvelse af den fremsatte kritik, til trods for at bostedet 
flere gange havde opfordret Radio4 til at indhente yderligere dokumenta-
tion. Bostedet fremhævede i klagen, at Radio4 havde handlet i strid med 
god presseskik, idet kritikken var udokumenteret og fremsat af en gruppe 
personer, som ønskede at skade bostedet. 

Pressenævnet udtalte kritik af Radio4 for i omtalen at have gengivet konk-
ret kritik vedrørende bostedets håndtering af én af sine beboere, selv om 
den omtalte beboers mor havde bestridt kritikken over for Radio4 inden 
offentliggørelsen.

Kendelse af 12. oktober 2021 i sag nr. 2021-80-0655

Netavisen Gribskovs forsøg på forelæggelse kun 26 
minutter før offentliggørelse fik kritik
Netavisen Gribskov bragte i marts 2021 en artikel med omtale af kritik 
mod et bosted for behandlingskrævende unge. Artiklen var en citathistorie 
fra Radio4 (se sagen 2021-80-0655 omtalt ovenfor). 26 minutter inden 
offentliggørelsen havde Netavisen Gribskov forgæves forsøgt telefonisk at 
indhente en kommentar fra bostedet til den rejste kritik. 

Bostedet klagede til Pressenævnet over, at artiklen indeholdt skadelige 
og krænkende beskyldninger mod bostedet, som ikke var tilstrækkeligt 
efterprøvet, og som Netavisen Gribskov ikke gjorde nok for at forelægge for 
klager inden offentliggørelsen.

Pressenævnet fandt, at Netavisen Gribskov ikke havde gjort nok for at 
forelægge oplysningerne for bostedet i rimelig tid inden offentliggørelsen, 
og nævnet udtalte derfor kritik af Netavisen Gribskov. 

Kendelse af 12. oktober 2021 i sag nr. 2021-80-0654

B.T. skulle have forelagt citathistorie
I marts 2021 bragte B.T. en artikel, som indeholdt kritik af et bosted for 
behandlingskrævende unge. Artiklen var en citathistorie fra Radio4 (se 
sagen 2021-80-0655 omtalt ovenfor). 

Bostedet klagede til Pressenævnet over, at B.T. inden offentliggørelsen ikke 
selvstændigt havde indhentet bostedets kommentarer til artiklens oplys-
ninger. Bostedet klagede også over, at B.T. heller ikke efter offentliggørel- 
sen havde givet bostedet mulighed for at komme til orde i artiklen, selv om 
bostedet havde klaget til B.T. over omtalen. 

Pressenævnet kritiserede B.T. for hverken før eller efter offentliggørelsen at 
have givet bostedet mulighed for at komme med yderligere kommentarer til 
historien.

Kendelse af 12. oktober 2021 i sag nr. 2021-80-0653

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/04/0585-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/10/0655-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/10/0654-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/10/0655-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/10/0653-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 35 af 59

Berlingske burde have kontrolleret oplysninger før 
offentliggørelse af debatindlæg
Berlingske bragte i september 2021 et debatindlæg, som blandt andet 
indeholdt et udsagn med faktiske oplysninger om, hvad en forsker havde 
udtalt i en tv-udsendelse. Oplysningerne var ikke gengivet korrekt. Efter 
at forskeren havde klaget til Pressenævnet, tilføjede Berlingske en rettelse 
med de korrekte oplysninger til debatindlægget med en beklagelse. 

Selv om udsagnet var bragt i et debatindlæg, hvor der må tillades videre 
rammer for frisprog, og Berlingske havde bragt en rettelse, fandt 
Pressenævnet, at det offentliggjorte udsagn fremstod som en faktuel 
oplysning om, hvad forskeren havde udtalt i en tv-udsendelse. Berlingske 
burde derfor have kontrolleret oplysningerne før offentliggørelsen, hvorfor 
nævnet udtalte kritik. 

Kendelse af 14. december 2021 i sag nr. 2021-80-0706

Læserbrev med groft sprogbrug var ikke i strid med 
god presseskik
Dagbladet Holstebro bragte i maj 2021 et læserbrev, hvor skribenten 
sammenlignede en forenings initiativ med metoder anvendt af Gestapo, 
KGB og Stasi. Foreningen og dennes formand klagede til Pressenævnet 
over, at Dagbladet Holstebro havde valgt at bringe læserbrevet med de 
voldsomme beskyldninger. 

Pressenævnet fandt, at beskyldningerne i læserbrevet klart fremstod som 
skribentens subjektive holdning til foreningens initiativ. Uanset det grove 
sprogbrug udtalte nævnet derfor ikke kritik af Dagbladet Holstebro for at 
have bragt læserbrevet, hvor der er videre rammer for frisprog.

Kendelser af 16. september 2021 i sag nr. 2021-80-0651 og 2021-80-0652 

NORDJYSKE skulle have indhentet samtykke inden 
offentliggørelse af artikel om mobning
I en artikel fra september 2020 bragte NORDJYSKE en artikel med omtalte 
af en sag om mobning fra en skole. I artiklen blev en 14-årig pige omtalt 
som en del af en gruppe, der mobbede sine klassekammerater, og der var 
til omtalen bragt et billede af en snapchat-besked, hvor man kunne se et 
billede af pigen.

Den 14-årige og hendes forældre klagede til Pressenævnet over, at 
NORDJYSKE ikke havde rettet henvendelse til hende eller hendes forældre 
inden offentliggørelsen, og at der i artiklen var indsat et krænkende billede 
af klageren, hvor hun var let genkendelig. 

Pressenævnet udtalte kritik af NORDJYSKE for ikke at have givet pigen 
eller hendes forældre mulighed for at forholde sig til beskyldningerne i 
artiklen inden offentliggørelsen. Nævnet kritiserede også, at NORDJYSKE 
havde bragt det krænkende billede af pigen uden at have indhentet hendes 
forældres samtykke hertil.

Kendelse af 9. februar 2021 i sag nr. 2020-80-0557

Kritik af Politikens gengivelse af Facebook-opslag med 
krænkende oplysninger om politiker
Politiken bragte i oktober 2020 en artikel med omtale af, at en person fra 
medieverdenen i et opslag på Facebook havde anklaget en højtstående poli-
tiker for i 1990’erne at have udsat hende for nærgående adfærd. Politik-
en havde inden offentliggørelsen sendt en mail til politikerens daværende 
pressechef for at få en kommentar til anklagen fra politikeren. Det fremgik 
af artiklen, at det ikke havde været muligt for Politiken at indhente yder-
ligere kommentarer fra de involverede, blandt andet fordi den højtstående 
politiker sad i et vigtigt møde på tidspunktet for artiklens offentliggørelse.

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/12/0706-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0651-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0652-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/02/Anonym-kendelse-0557.pdf


Årsberetning 2021Side 36 af 59

Politikeren klagede til Pressenævnet og henviste navnlig til, at artiklen inde-
holdt krænkende beskyldninger, som han burde have haft mulighed for at 
forholde sig til inden offentliggørelsen.

Pressenævnet fandt på den ene side, at journalistens spørgsmål til politiker-
en via pressechefen var af en karakter, som det burde være muligt for poli-
tikeren at besvare uden længere forberedelsestid. På den anden side fandt 
nævnet, at Politikens forsøg på forelæggelse var illusorisk, da mailen blev 
sendt, selv om journalisten vidste, at politikeren sad i møde, og artiklen blev 
offentliggjort allerede halvanden time efter afsendelsestidspunktet. Nævnet 
udtalte derfor kritik af Politiken for ikke reelt at have givet politikeren 
mulighed for at kommentere de alvorlige anklager. Samtidig kritiserede 
Pressenævnet Politiken for at have bragt en fejlagtig underrubrik, samt for 
ikke tilstrækkelig hurtigt og tydeligt at foretage rettelse af den efterfølgende 
erkendte fejl.

Kendelse af 13. april 2021 i sag nr. 2020-80-0572

Ikke kritik af Jyllands-Posten for omtale af anklager 
om krænkelser
Jyllands-Posten omtalte i artikler i oktober 2020, at flere kvinder anklagede 
en højtstående politiker for seksuelle krænkelser. De kvindelige kilder 
var ikke angivet ved navn i artiklerne. Jyllands-Posten havde inden 
offentliggørelsen korrespondance med politikeren, hvor han blandt andet 
fik tilsendt mail med beskrivelse af kvindernes anklager, hvor kvindernes 
identitet var angivet.

Politikeren klagede til Pressenævnet over, at Jyllands-Posten på flere 
punkter havde handlet i strid med god presseskik i forbindelse med 
offentliggørelsen af artiklerne. Klagen angik Jyllands-Postens handlemåde 
forud for artiklernes offentliggørelse, avisens brug af anonyme kilder, samt 
at forelæggelsen efter klagerens opfattelse havde været utilstrækkelig. 

Pressenævnet fandt, at Jyllands-Postens artikler var i overensstemmelse 
med god presseskik, og nævnet udtalte ikke kritik.

Kendelse af 13. april 2021 i sag nr. 2020-80-0571

Ekstra Bladet og Berlingske måtte gerne omtale ”like” 
af opslag på privat Facebook-profil
I august 2021 omtalte både Ekstra Bladet og Berlingske, at en byretsdommer 
havde ”liket” et opslag på en persons Facebook-profil. I opslaget 
kommenterede personen blandt andet konsekvenserne af en dom, som 
dommeren havde været retsformand i, og som var blevet afsagt dagen inden, 
at opslaget var blevet lagt på Facebook. Personen klagede til Pressenævnet 
over, at Ekstra Bladet og Berlingske havde omtalt hans Facebook-opslag og 
henviste til, at opslaget var blevet delt på hans lukkede, private Facebook-
profil. 

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/04/0572-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/04/0571-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 37 af 59

Pressenævnet henviste indledningsvist til, at det er Pressenævnets opfattelse, 
at oplysninger på lukkede Facebook-profiler er forbeholdt de personer 
(Facebook-venner), der har fået tilladelse til at have adgang til profilen. 
Derfor har medierne som udgangspunkt ikke adgang til at bruge materialet 
fra den lukkede profil, medmindre dette har en sådan samfundsmæssig 
interesse, at offentliggørelsen overstiger hensyn til indehaveren af profilen 
og de personer, der har fået tilladelse til at have adgang til profilen.

Nævnet fandt herefter, at omtalen havde offentlig interesse, da dommeren 
havde ”liket” Facebook-opslaget mindre end 24 timer efter, at den omtalte 
dom var blevet afsagt. Nævnet fandt samtidig, at opslaget ikke indeholdt 
oplysninger, som i presseetisk forstand kunne betragtes som værende 
private, følsomme eller krænkende for personen, og udtalte på denne 
baggrund ikke kritik af Ekstra Bladet og Berlingske for at have omtalt det 
ellers private Facebook-opslag i sammenhæng med omtalen af dommerens 
”like” af opslaget.

Kendelser af 14. december 2021 i sagerne 2021-80-0686 og 2021-80-0687

DR fik kritik for et afsnit af podcastserien ”Mors 
afskedsbrev”
DR bragte i sommeren 2021 podcastserien ”Mors afskedsbrev”, som 
omhandlede en journalists søgen i sin egen familiehistorie, efter at 
journalistens mor havde efterladt ham og hans brødre et bittert afskedsbrev 
ved sin død. 

De pårørende til en anden afdød kvinde, som omtales i podcastseriens 
tredje afsnit, klagede til Pressenævnet over, at afsnittet indeholdt 
krænkende oplysninger om kvindens død ved en ulykke i 1962 samt grove 
og udokumenterede beskyldninger mod kvinden. De pårørende henviste til, 
at DR med omtalen ikke havde taget størst muligt hensyn til de efterladte, 
der var henholdsvis datter og barnebarn til afdøde. 

Pressenævnet fandt ikke, at DR havde handlet i strid med god presseskik 
ved i udsendelsen at have valgt at gengive journalistens mors erindringer 
om den afdøde kvinde. På trods af den tid, der var gået, fandt Pressenævnet 
imidlertid, at udsendelsens oplysninger om den afdøde kvinde var af en 
sådan skadelig og krænkende karakter, at hendes efterladte skulle have 
haft mulighed for at forholde sig hertil inden offentliggørelsen, hvorfor 
DR ikke havde taget det fornødne hensyn til klagerne som efterladte. 
Nævnet udtalte derfor kritik af DR for ikke at have givet klagerne 
mulighed for at forholde sig til udsendelsens beskyldninger mod deres 
mor og mormor, inden udsendelsen blev bragt. Nævnet kritiserede også 
DR for beskrivelsen af kvindens dødsulykke i den påklagede udsendelse.

Kendelse af 18. november 2021 i sag nr. 2021-80-0666

TV 2 kunne anvende skjulte optagelser i kritisk  
dokumentar om plejehjem
I juli 2020 bragte TV 2 dokumentarudsendelsen ”Plejehjemmene bag 
facaden”, hvor der blev rejst kritik af den kommunale ældrepleje på 
baggrund af blandt andet skjulte optagelser. 

En medarbejder, som optrådte på skjulte optagelser i udsendelsen, 
klagede til Pressenævnet. Medarbejderen henviste til, at hun ikke var 
blevet tilstrækkeligt sløret på de viste optagelser i udsendelsen, idet hun 
var blevet genkendt af venner, kollegaer, naboer og familie, og at hun 
efterfølgende havde modtaget chikanerende beskeder. 

Pressenævnet fandt, at TV 2 havde foretaget en tilstrækkelig sløring af 
medarbejderen på de viste optagelser. Nævnet lagde blandt andet vægt 
på, at medarbejderens stemme og ansigt var sløret, og at hun derfor ikke 
fremstod identificerbar for en bredere kreds, medmindre man i forvejen 
havde kendskab til medarbejderne på det omtalte plejecenter.

Kendelse af 16. september 2021 i sag nr. 2021-80-0611

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/12/0686-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/12/0687-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0666-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0611-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 38 af 59

Privatliv i mindeord i JydskeVestkysten krænkede den 
afdøde 
JydskeVestkysten bragte i januar 2021 et mindeord i tre dele over en person, 
som havde været offentligt kendt i sit lokalområde. Mindeordet indeholdt 
blandt andet private og krænkende oplysninger om den afdødes familie, 
herunder om hans afdøde far, og om afdødes helbredsmæssige forhold. 

Den afdødes bror, der alene var omtalt ved sit navn som bror til den 
afdøde, klagede til Pressenævnet over mindeordets omfang og indhold. 
Pressenævnet bemærkede, at broren kunne klage på vegne af sin afdøde 
bror og far, og at klagen skulle vurderes i forhold til, hvorvidt god presseskik 
er tilsidesat i relation til broren, faren og deres efterladte.

Pressenævnet udtalte kritik af JydskeVestkysten for at have bragt oplysninger 
om den afdøde og hans far, som kunne anses for at udgøre en krænkelse af 
privatlivets fred. I forhold til den afdødes bror fandt Pressenævnet, at det 
i presseetisk forstand ikke kunne betragtes som krænkende at blive nævnt 
som bror til afdøde ved navn i den påklagede artikel. JydskeVestkysten 
havde, efter at være blevet gjort bekendt med, at afdødes bror ikke ønskede 
at blive nævnt ved navn i den påklagede artikel, anonymiseret artiklen på 
jv.dk.

Kendelse af 22. juni 2021 i sag nr. 2021-80-0606

Radio Loud får ikke kritik for udtalelser i direkte 
debatprogram
Radio Loud bragte i marts 2021 en udsendelse i radioprogrammet ”Touché 
Trender” om en folketingspolitikers opslag på Twitter. Den omtalte politiker 
klagede til Pressenævnet blandt andet over, at radioudsendelsen indeholdt 
krænkende oplysninger med henvisning til, at han eksempelvis blev kaldt 
”perfid og smålig”. 

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet lagde blandt andet 
vægt på, at de påklagede udsagn måtte anses for at være paneldeltagernes 
subjektive vurderinger af politikerens ageren i forbindelse med den omtalte 
Twitter-sag, som blev fremsat i et direkte program, og at radioværten ikke 
kunne bebrejdes ikke at have grebet ind under den direkte udsendelse.

Kendelse af 17. august 2021 i sag nr. 2021-80-0626

Medvirkende i udsendelse kunne ikke trække sit 
samtykke tilbage
TV 2 bragte i juni 2020 en udsendelse om debatten og de deraf følgende 
konsekvenser efter byrettens afgørelse i en retssag, hvor den tiltalte var 
blevet frifundet for tiltale om voldtægt. Udsendelsen indeholdt blandt andet 
interviewoptagelser af både den tiltalte og den forurettede i straffesagen, 
herunder også et konfrontationsinterview med deltagelse af dem begge. 
Forud for offentliggørelsen af udsendelsen meddelte den forurettede i sagen 
over for TV 2, at hun ønskede at trække sit samtykke til medvirken tilbage. 
Dette imødekom TV 2 ikke. 

Den forurettede klagede til Pressenævnet blandt andet over, at TV 2 undlod 
at efterkomme hendes ønske om at tilbagekalde sit samtykke. Nævnt fandt 
ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet lagde blandt andet vægt på, at 
TV 2 i tilstrækkeligt omfang havde gjort den forurettede opmærksom 
på, hvad udsendelsen ville omhandle, herunder udsendelsens vinkel, at 
udsendelsens indhold stemte overens med, hvad der var stillet hende i 
udsigt, og at præmissen for udsendelsen således efter nævnets opfattelse 
ikke havde ændret sig undervejs.

Kendelse af 22. juni 2021 i sag nr. 2020-80-0565

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/06/0606-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/08/0626-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/06/0565-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 39 af 59

Redox fik kritik for retsreportage med ukorrekt 
oplysning om tidligere straffedom
Redox bragte i juni 2021 en artikel med omtale af en dom i en straffesag, hvor 
en person i byretten var blevet dømt for hærværk mod en jødisk gravplads. 

Personen klagede til Pressenævnet og henviste til, at artiklen indeholdt en 
række ukorrekte oplysninger, herunder at han i en tidligere straffesag var 
blevet dømt for ærekrænkelser, og at han havde stået bag chikane og trolling 
af politiske modstandere og andre. Personen klagede endvidere over, at det 
var krænkende, at han var nævnt ved navn og vist på et billede i artiklen. 

Pressenævnet fandt, at omtalen af straffesagen havde klar almen interesse. 
Nævnet udtalte derfor ikke kritik af Redox for at omtale dommen – og 
heller ikke for at nævne personens navn og for at bringe et billede af ham i 
forbindelse med omtalen. 

Nævnet udtalte dog kritik af Redox for at have bragt den ukorrekte 
oplysning om, at personen tidligere var dømt for ærekrænkelse. Nævnet 
udtalte også kritik af beskyldningen om chikane og trolling, da Redox af 
hensyn til kildebeskyttelsen ikke havde kunne fremlægge dokumentation 
for oplysningen. Nævnet fandt ikke anledning til at udtale kritik af de øvrige 
klagepunkter.

Kendelse af 18. november 2021 i sag nr. 2021-80-0680

Ekstra Bladet havde foretaget tilstrækkelig anony- 
misering af en tiltalt i omtalen af en straffesag
I en artikel bragt i juli 2021 omtalte Ekstra Bladet tiltalen mod en person 
i en omfattende straffesag for blandt andet grov skattesvig. Den tiltalte 
person klagede til Pressenævnet blandt andet over, at det var en krænkelse 
af privatlivets fred, at Ekstra Bladet havde bragt et billede af hende og 
oplysninger om hendes alder, etnicitet, køn, hjemegn samt frivillige og 

erhvervsmæssige virke og aktiviteter, der gør det muligt at identificere 
hende. 

Nævnet fandt ikke grundlag for at udtale kritik. Nævnet lagde blandt andet 
vægt på, at den tiltaltes ansigt var sløret, og at de angivne oplysninger 
om tiltalte ikke kunne tjene til identificering af hende, medmindre man i 
forvejen havde et særligt kendskab til hende.

Kendelse af 12. oktober 2021 i sag nr. 2021-80-0677

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0680-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/10/0677-Anonym-Kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 40 af 59

Berlingske  skulle have bragt omtale af en påtaleop-
givelse
I oktober 2018 bragte Berlingske en artikelserie om en unavngiven 
medarbejder i Økonomi- og Indenrigsministeriet og et læk af oplysninger 
til offentligheden, der førte til afskedigelse og politianmeldelse af den 
pågældende. Medarbejderen blev sigtet for tyveri samt for brud på 
tavshedspligten. Politiet opgav sigtelsen om brud på tavshedspligten i 
november 2019. 

Den omtalte medarbejder klagede til Pressenævnet over, at Berlingske 
havde afvist hans anmodning om at bringe omtale af påtaleopgivelsen. 
Medarbejderen henviste til punkt C.3 i de vejledende presseetiske regler 
om, at en omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens 
afslutning, hvad enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, frifindelse 
eller domfældelse.

Pressenævnet udtalte kritik af Berlingske for at afvise anmodningen om at 
bringe omtale af påtaleopgivelsen. Nævnet lagde vægt på, at Berlingske havde 
bragt en omfattende dækning af de episoder, der førte til politianmeldelsen 
af den omtalte medarbejder for brud på tavshedspligten, og at omtalen 
særligt vedrørte dette forhold.

Kendelse af 11. maj 2021 i sag nr. 2020-80-0573

 Folketidende fik kritik for retsreportage
I artikler og i et Facebook-opslag bragt i maj 2020 omtalte Folketidende, at 
en person var blevet tiltalt for groft misbrug af en kvindens afhængighed af 
ham i professionel sammenhæng. Ifølge den omtalte tiltale havde personen 
skaffet sig og en tredjemand seksuelle ydelser hos kvinden. Det fremgik 
blandt andet af artiklerne, at den tiltalte havde involveret to andre mænd i 
den omtalte sag. 

Den tiltalte klagede til Pressenævnet blandt andet over, at det er ukorrekt, 
at han skulle have involveret mere end én mand i det seksuelle forhold, 
samt at Folketidende ikke havde oplyst, at han nægtede sig skyldig i tiltalen. 

Pressenævnet udtalte kritik af Folketidende for at have bragt den 
ukorrekte oplysning og for ikke at oplyse om den tiltaltes stillingtagen til 
skyldsspørgsmålet. Nævnet udtalte ikke kritik af de øvrige klagepunkter.

Kendelse af 9. marts 2021 i sag nr. 2020-80-0509

Sjællandskes omtale af ukorrekte strafbare forhold 
var af særlig skadelig karakter
I artikler bragt i august 2020 omtalte Sjællandske tiltalen mod to personer 
i en dobbeltdrabssag. Det fremgik af artiklerne, at den ene af de to tiltalte 
i sagen tidligere var dømt for vold med døden til følge og for drabsforsøg. 

Den ene af de to tiltalte klagede til Pressenævnet over omtalen, da han ikke 
havde begået de i artiklerne anførte tidligere strafbare forhold. Sjællandske 
bragte efter offentliggørelsen en rettelse som en selvstændig artikel i den 
løbende nyhedsstrøm og fjernede samme dag onlineartiklen fra netavisen 
sn.dk. Sjællandske bragte herefter samme rettelse som en selvstændig 
artikel i den trykte udgave. 

Nævnet fandt, at de ukorrekte oplysninger om de tidligere begåede 
strafbare forhold var af særligt agtelsesforringende og skadelig karakter og 
udtalte på den baggrund kritik af Sjællandske for at have bragt de ukorrekte 
oplysninger.

Kendelse af 9. februar 2021 i sag nr. 2020-80-0550

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/05/0573-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/03/Anonym-kendelse-0509.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/02/Anonym-kendelse-0550.pdf


Årsberetning 2021Side 41 af 59

2.2 Genmæle

Genmæle - generelt
Et “genmæle” betyder, at man som klager selv får lejlighed til at korrigere 
oplysninger i en sag, der har været omtalt i et medie. Reglerne fremgår af 
medieansvarslovens §§ 36-40. 

En anmodning om genmæle skal altid først rettes skriftligt til mediets 
redaktør. Dette skal ske senest 12 uger efter offentliggørelse af de faktiske 
oplysninger, der ønskes imødegået. Hvis redaktøren afviser anmodningen 
eller bringer et ufyldestgørende genmæle, skal redaktøren gøre opmærksom 
på, at spørgsmålet kan indbringes for Pressenævnet, som kan pålægge 
mediet at bringe genmælet. 

For at have krav på genmæle skal alle disse betingelser være opfyldt:

• Oplysningerne skal vedrøre én selv som person, virksomhed, forening, 
organisation, eller lignende. Man har ikke krav på genmæle, hvis de 
oplysninger, der er bragt, vedrører andre eller vedrører en ubestemt gruppe.

• De bragte oplysninger skal være forkerte. Anmodning om genmæle skal 
tages til følge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom.

• Oplysningerne skal være af faktisk karakter. Man har altså ikke krav 
på genmæle over for artiklens eller udsendelsens vurderinger eller 
meningstilkendegivelser.

• Oplysningerne skal indebære en risiko for, at den omtalte person, 
organisation eller virksomhed kan lide en økonomisk eller anden skade af 
betydning (skaden behøver dog ikke være dokumenteret). Er der tale om 
mere bagatelagtige skader eller risici, har man ikke krav på genmæle.

• Indholdet af det genmæle, der ønskes bragt, skal være begrænset til 
faktiske oplysninger. Genmælet må altså ikke indeholde vurderinger eller 
kommentarer, og man kan ikke kræve, at mediet beklager eller undskylder 
de oplysninger, der er offentliggjort.

Imam fik ret til genmæle i Berlingske for oplysninger, 
der ikke var dokumenteret med henvisning til 
kildebeskyttelse
I artikler bragt i september 2020 omtalte Berlingske en imams rolle 
i faciliteringen af en skilsmisse mellem to parter og udarbejdelsen af 
parternes skilsmissekontrakt. Den omtalte imam klagede til Pressenævnet 
blandt andet over, at artiklerne indeholdt ukorrekte oplysninger, som ikke 
blev efterprøvet tilstrækkeligt inden offentliggørelsen, samt at Berlingske 
havde afvist at bringe et genmæle over for en række oplysninger, som han 
mener er faktuelt forkerte. 

Pressenævnet fandt grundlag for at give imamen delvist genmæle over 
for oplysninger, der ikke var dokumenterede som utvivlsomt rigtige, 
da Berlingske havde ønsket at opretholde kildebeskyttelsen ved ikke at 
fremlægge skilsmissekontrakten. 

Kendelse af 16. september 2021 i sag nr.  2021-80-0622

DR fik ikke kritik for at afslå genmæle for omtale af 
produkter mod corona
DR bragte i december 2020 en kritisk udsendelse om blandt andet 
markedsføringen af tre produkter til at bekæmpe coronavirus. Selskabet 
bag et af de omtalte produkter klagede til Pressenævnet og henviste til, at 
DR havde afvist at bringe selskabets genmæle over for en række faktuelt 
forkerte oplysninger om produktets virkning, som fremgik af udsendelsen. 
Nævnet fandt ikke anledning til at udtale kritik af DR for at have afvist 
at bringe selskabets genmæle. Nævnet lagde blandt andet vægt på, at de 
påklagede udsagn fremstod som vurderinger, og at oplysningerne af faktisk 
karakter, som ikke var dokumenterede som utvivlsomt rigtige, ikke var 
egnede til at påføre selskabet skade af betydning.

Kendelse af 17. august 2021 i sag nr. 2021-80-0600

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/09/0622-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/08/0600-Anonym-kendelse.pdf


Årsberetning 2021Side 42 af 59

Berlingske fik ikke kritik for at afslå genmæle
En ungdomsbevægelse klagede til Pressenævnet over, at Berlingske havde 
afvist at bringe ungdomsbevægelsens genmæle. Ungdomsbevægelsen 
anførte, at Berlingskes artikel indeholdt ukorrekte oplysninger om 
bevægelsens politik. Pressenævnet udtalte ikke kritik af Berlingske for at 
have afvist at bringe genmælet, idet ungdomsbevægelsen havde anmodet 
om genmæle for oplysninger, der ikke fremgår af Berlingskes artikel. 
Nævnet fandt videre, at oplysningerne i artiklen fremstår som Berlingskes 
fortolkning og vurdering af ungdomsbevægelsens politik og ikke som 
faktiske oplysninger.

Kendelse af 12. januar 2021 i sag nr. 2020-80-0510

3 Offentlige informationsdatabaser
Pressenævnet har i medfør af lov om massemediers informationsdatabaser 
(lov nr. 430 af 01/06/1994) kompetence til at træffe afgørelse i sager, 
hvor der er klaget over informationer i mediers offentligt tilgængelige 
informationsdatabaser.

For så vidt angår redaktionelle informationsdatabaser henvises til 
Datatilsynet.

Ligesom et elektronisk medie kan tilmelde sig Pressenævnet efter 
medieansvarsloven, kan en offentlig informationsdatabase vælge at tilmelde 
sig til Pressenævnet efter lov om massemediers informationsdatabaser. 
Nævnet henleder i den forbindelse opmærksomheden på, at en gyldig 
tilmelding tillige kræver tilmelding til Datatilsynet. 

Der er en liste over tilmeldte informationsdatabaser på Pressenævnets 
hjemmeside, se linket her. 

I 2021 har Pressenævnet truffet afgørelse i tre klagesager om manglende 
sletning efter lov om massemediers informationsdatabaser:

Tidligere spillere fra e-sporten Counter Strike fik ikke 
slettet profilbilleder på HLTV.org
Tre personer, som alle oplyste ikke længere at være aktive CS:GO-spillere, 
klagede til Pressenævnet over, at hjemmesiden HLTV.org, der bringer 
nyheder og statistik om e-sporten Counter Strike: Global Offence (CS:GO), 
havde afvist deres anmodninger om at få billeder af dem slettet fra deres 
spillerprofiler på hjemmesiden. Klagerne anmodede Pressenævnet om 
at pålægge HLTV.org i medfør af § 12, jf. § 8, i lov om massemediers 
informationsdatabaser at slette billederne af dem, som var tilgængelige på 
HLTV.org.

Pressenævnet fandt, at de påklagede billeder hverken kunne betegnes som 
følsomme eller private, ligesom billederne ikke kunne siges at vedrøre 
personernes rent private forhold. Nævnet fandt derfor ikke grundlag for at 
pålægge HLTV.org at slette billederne.

Kendelser af 18. november 2021 i sagerne nr.: 2021-80-0688, 2021-80-
0692 og 2021-80-0702

https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/01/Anonym-kendelse-0510.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/massemediers-info-databaser/
https://www.datatilsynet.dk/hvad-siger-reglerne/vejledning/internet-medier-og-apps-/medier-og-udgivelser
https://www.pressenaevnet.dk/hvem-kan-man-klage-over/
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0688-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0692-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0692-Anonym-kendelse.pdf
https://www.pressenaevnet.dk/wp-content/uploads/2021/11/0702-Anonym-kendelse.pdf


Side 43 af 59 Årsberetning 2021

E. REGISTER
Registret indeholder emner omtalt i årsberetningerne 1992-2021. 

Emne År Side

112-udsendelser 2001 12
Adresseændring, klagefrist 2005 19
Advarsler 2007 20
Afdød, partsevne 2002 5
Afindexering 2013 20

2014 20
Afindeksering, internet 2015 20
Agent provocateur 1998 8
Anmeldelse, ansvarshavende redaktør 1995 9

1996 7
1997 14

Anmeldelse, hjemmeside 1997 14
2020 20

Anmeldelse, virkningstidspunkt 2006 22
Anmeldelser, af film, bøger etc. 2001 15
Annoncer, forelæggelse 1997 9
Annoncer, mærkning 2021 21
Anonymisering, billedmateriale 2006 21
Anonymisering, internet 2013 20

2015 20
Arkivmateriale 2004 20
Artikelserie 2000 11



Side 44 af 59 Årsberetning 2021

Artikelserie, klagefrist 2005 19
Berigtigelse 2000 10

2004 22
Berigtigelse, definition 1998 10
Berigtigelse, fast rubrik 1998 5
Berigtigelse, indhold 2001 13
Bevis, modstridende forklaringer 2003 21
Billedbrug, identifikation 1996 6
Billedmanipulation 2002 8
Billedmateriale 2000 11
Billedmateriale, anonymisering 1996 7

2006 21
Billedmateriale, samtykke 1994 5
Blogs 2004 19
Bøde, dom 1998 14
Båndede samtaler 1997 10

1997 10
2004 21

Båndede samtaler, telefoninterview 2006 19
Båndede samtaler, telefonsamtale 2005 21
Citat 2002 11

2003 21
Citathistorier, forelæggelse 2007 20
Citathistorier, Ritzaus Citattjeneste 2006 20
Database, Lov om massemediers informationsdatabaser 1993 65

1994 83



Side 45 af 59 Årsberetning 2021

Datatilsynet, sletning 2009 20
Debatindlæg 2000 12

2004 20
Debatindlæg, forelæggelse 1997 9
Debatindlæg, Internettet 2006 21
Debatindlæg, redigering 1993 7

1996 6
Debatindlæg, sprogbrug 2001 17
Dokumentarprogrammer 2001 12
E-mail, klage 1999 8

2000 8
2002 4

Egen drift 1995 9
1999 7
2017 23

Egen drift, forretningsorden 1994 7
Egen drift, inhabilitet 1997 6
Egen drift, konkrete sager 1997 5
Egen drift, ny praksis 2015 28
Elektroniske debatfora 2004 19
Elektroniske medier, anmeldelse  1998 13

Elektroniske medier, mærkningsordning 2019 7
Ensidighed 2003 23
Erhvervsjournalistik 1995 7
Erstatning 2010 22
Etniske minoriteter, sigøjnere 1993 6



Side 46 af 59 Årsberetning 2021

Etniske tilhørsforhold 2002 7
Facebook 2009 18
Facebook, Folketingets Ombudsmand 2011 20
Fiktion, fiktiv sammenhæng 2001 16
Fogedforbud 2009 20
Forelæggelse 2002 10
Forelæggelse, citathistorier 2007 20
Forelæggelse, flere medier 1998 9
Forelæggelse, forsøg 1997 9
Forening, partsevne 2002 5
Formkrav, e-mail 1999 8

2000 8
2002 4

Foto 2000 11
Fremmedsprog 2004 19
Genmæle, definition 1998 10
Genmæle, faktiske oplysninger 2000 12
Genmæle, klagevejledning 1996 7
Genmæle, offentliggørelse 1997 6

1998 6
Genmæle, redaktionelle bemærkninger 1997 7
Genmæle, straffesag 1997 13
Genmæle, udformning 1993 7

1994 7
1996 5

Genmæle, vejledning 1999 11



Side 47 af 59 Årsberetning 2021

Genoptagelse 2008 18
Gentagelse, krænkelse 1998 13
Genudsendelse 2008 18
God presseskik, massemediernes handlemåde 1993 6
Grundloven § 63 1998 7
Helligdage, klagefrist 2005 19
Hjemmeside, anmeldelse 1997 14

1998 13
Høring, krænkende oplysninger  1995 5
Identitet, efterprøvelse 2003 22
Informationsdatabaser, Lov om massemediers 1993 65

1994 83
Injurier, kompetence 2006 21
Internetmedier, anmeldelse 1997 14

1998 13
Internettet, debatindlæg og ledere 2006 21
Internettet, klagefrist 2007 19
Internettet, offentliggørelse 2005 23
Internettet, sletning 2009 20
Interview 1998 9

2003 21
Interview, mindreårige 2004 21
Interview, radio og tv 1996 5
Journalisters adfærd 1997 13
Journalistisk arbejdsmetode, massemediernes handlemåde 1993 6
Journalnumre, nye 2010 6
Kanal 4, kompetence 2008 20



Side 48 af 59 Årsberetning 2021

Kendelsesresumé, offentliggørelse 1995 5
1997 6
1998 6

Kendelsesresumé, ordlyd 2006 19
Kendelsesresumé, placering 1995 5
Kendelsesresumé, udformning 1996 5
Kilde, betalt 2016 9
Kildekreditering 2001 11
Klage, medie under konkurs 2002 7
Klage, videregivelse 2006 20
Klagefrist, adresseændring 2005 19
Klagefrist, artikelserie 2005 19
Klagefrist, beregning 2017 22

2018 19

Klagefrist, helligdage 2005 19
Klagefrist, Internettet 2007 19
Klagefrist, manglende klagevejledning 2003 20
Klagefrist, mediernes behandling 2003 20
Klagefrist, mediernes interne klageorganer 2011 22
Klagefrist, noninformation 2005 20
Klagevejledning 1999 9

2003 20
Klagevejledning, genmæle 1996 7
Kompetence, erhvervsjournalistik 1995 7
Kompetence, fogedforbud 2009 20
Kompetence, god presseskik og genmæle 1992 5



Side 49 af 59 Årsberetning 2021

Kompetence, injurier 2006 21
Kompetence, Kanal 4 2008 20
Kompetence, mediestøtte 2019 22
Kompetence, navneforbud 1997 12
Kompetence, ophavsret 2001 11
Kompetence, retsplejeloven 1993 6
Kompetence, sletning 2009 20
Kompetence, straffeloven 1993 5
Kompetence, TV 3 1995 7
Konkurs, mediet under konkurs 2002 7
Krænkelse, gentagelse 1998 13
Krænkende oplysning 2002 10
Krænkende oplysning, høring 1995 5
Lokalradio- og tv-virksomhed, ansvarshavende redaktør 1996 7
Læserbreve 2000 12

2003 21
2004 20

Læserbreve, forelæggelse 1997 9
Læserbreve, redigering 1993 7

1996 6
Læserbreve, sprogbrug 2001 17
Manglende offentliggørelse, straffesag 1995 6

1996 6
1997 13
1998 14

Medieansvarsloven § 1, nr. 2 2008 20



Side 50 af 59 Årsberetning 2021

Medieansvarsloven § 5 1995 9
1996 7

Medieansvarsloven § 5, redaktørskifte 1997 14
Medieansvarsloven § 8 1998 13

2006 22
2019 22

Medieansvarsloven § 38 1993 7
1994 7
1996 5

Medieansvarsloven § 39 1997 6
Medieansvarsloven § 39, placering 1997 7
Medieansvarsloven § 39, redaktionelle bemærkninger 1997 7
Medieansvarsloven § 39, straffesag 1997 13
Medieansvarsloven § 40 1996 7
Medieansvarsloven § 43 1998 8

1999 5
2017 24

Medieansvarsloven § 44 1995 9
1997 5
1999 7
2002 4

Medieansvarsloven § 44, inhabilitet 1997 6
Medieansvarsloven § 44, stk. 2, ny praksis 2015 28
Medieansvarsloven § 46 1995 7



Side 51 af 59 Årsberetning 2021

Medieansvarsloven § 49 1995 5
1997 6
1998 6
1998 14
1999 10
2000 8
2002 5
2006 19

Medieansvarsloven § 49, bøde 1997 6
Medieansvarsloven § 49, kommenterende tilføjelse 1997 7
Medieansvarsloven § 49, placering 1997 7

2010 20
Medieansvarsloven § 49, placering i magasiner 2011 21
Medieansvarsloven § 49, retningslinjer 2015 23
Medieansvarsloven § 49, udformning 1996 5
Medieansvarsloven § 53 1998 7
Medieansvarsloven eller retsplejeloven 1993 6
Mediekoncern, samtykke 2008 19
Mindreårige, interview 2004 21
Mindreårige, samtykke 2000 9
Modstridende forklaringer 2003 21
Nationalitet, etniske tilhørsforhold 2002 7
Navneforbud 1997 12
Noninformation 1995 6
Noninformation, klagefrist 2005 20
Nyhedsbureau 1998 13
Nyhedsbureau, offentliggørelse 2006 20



Side 52 af 59 Årsberetning 2021

Offentlige personer, forhåndstilkendegivelser 2001 15
Offentlige personer, privatlivets fred 2002 8
Offentliggørelse 1999 10

2002 5
Offentliggørelse, bøde 1997 6
Offentliggørelse, båndede samtaler 2004 21
Offentliggørelse, elektronisk medie 1998 8
Offentliggørelse, genmæle og kendelsesresumé 1997 6
Offentliggørelse, Internettet 2005 23
Offentliggørelse, kommenterende tilføjelse 1997 7
Offentliggørelse, nyhedsbureau 2006 20
Offentliggørelse, ordlyd 2006 19
Offentliggørelse, placering 1997 7

1998 6
2010 20

Offentliggørelse, placering i magasiner 2011 21
Offentliggørelse, retningslinjer 2015 23

2020 22
Offentliggørelse, straffesag 1996 6
Offentliggørelse, tidspunkt 1999 9

2000 8
Ofre, vejledning til ofre for forbrydelser og ulykker 2012 20

2018 6
Ophavsret, kompetence 2001 11
Oversættelse 2004 19
Partsevne, afdød 2002 5



Side 53 af 59 Årsberetning 2021

Partsevne, arbejdsgivere 2007 19
Partsevne, fagforening 1999 5
Partsevne, Forbrugerombudsmanden 1998 8
Partsevne, grupperinger 1994 6
Partsevne, ophørt forening 2002 5
Partsindlæg 2003 23
Pressekort 2010 7
Pressenævnet, artikler 2001 5
Privatlivets fred 1994 6

1999 5
Privatlivets fred, Facebook 2009 18
Privatlivets fred, offentlige personer 2001 15

2002 8
Privatlivets fred, private oplysninger 2003 22

2005 22
Privatlivets fred, reality-tv 2002 8
Radio- og tv-virksomhed, anmeldelse 1997 14
Reality-tv, privatlivets fred 2002 8
Redaktørskifte, anmeldelse 1995 9
Redigering, debatindlæg 1993 7
Redigeringsret 2000 10
Redigeringsret, læserbreve 2000 12
Redigeringsret, navn 1999 8
Reklamer, forelæggelse 1997 9
Religiøse tilhørsforhold 1993 6
Retlig interesse 2012 22

2017 25



Side 54 af 59 Årsberetning 2021

Retlig interesse, afdød 2002 5
Retlig interesse, arbejdsgivere 2007 19
Retlig interesse, enkeltpersoner i grupper 2012 24
Retlig interesse, fagforening 1999 5
Retlig interesse, familiemedlemmer  2012 23
Retlig interesse, Forbrugerombudsmanden 1998 8
Retlig interesse, grupperinger 1994 6
Retlig interesse, interesseorganisationer 2012 25
Retlig interesse, ophørt forening 2002 5
Retlig interesse, udviklingen i nævnets praksis 2012 25

2020 26
2021 27

Retsplejeloven eller medieansvarsloven 1993 6

Retsplejeloven, kompetence 1993 6
Retsreportage 1999 7
Retsreportage, saglig linje 2021 24
Retssag anlagt mod Pressenævnet 1999 14

2000 13

2021 8

Retssag mod Pressenævnet (U.2003.71H) 2002 4

Retssag mod Pressenævnet (Østre Landsrets dom) 2001 17

Rettelse, fast rubrik 1998 5
Rettelse, fast rubrik, Danske Dagblades Forening 2010 20
Rettelse, fast rubrik, Dansk Magasinpresses Udgiverforening 2011 21
Robotjournalistik 2020 21
Råbånd 2010 11



Side 55 af 59 Årsberetning 2021

Sagsbehandling 1995 7
Samtykke, gyldigt 2009 19
Samtykke, mediekoncern 2008 19
Samtykke, skjult kamera 2008 19
Samtykke, umyndige 2000 9

2012 21
Satire 2001 14
Scandinavian Star-sagen, sprogbrug 2000 5
SE OG HØR-sagen 2016 9
Singler 2013 21
Skjult kamera 1997 11

1999 12
2000 9

Skjult kamera, anonymisering 1998 8
Skjult kamera, forelæggelse 2005 21
Skjult kamera, samtykke 2008 19
Skjult kamera og mikrofon 1999 12

2000 9
Skjult kamera og mikrofon, anonymisering 1997 12
Skjult mikrofon 1997 10

2004 21
Skjult mikrofon, retningslinjer 1997 11
Skjult mikrofon, telefoninterview 2006 19
Skjult mikrofon, telefonsamtale 2005 21



Side 56 af 59 Årsberetning 2021

Sletning, internet 2013 20
2015 20
2017 18
2018 19
2019 23

”Somalier-sagen”, etniske tilhørsforhold 2002 7
Sprogbrug, debatindlæg 2001 17
Sprogbrug, Scandinavian Star-sagen 2000 5
Straffedom, oplysning om tidligere 2003 21
Straffeloven 2010 22
Straffeloven, kompetence 1993 5
Straffesag, genmæle 1997 13
Straffesag, manglende offentliggørelse 1995 6

1996 6

1998 14

Straffesager, god presseskik 1999 7

Søgemaskiner 2009 20

Søgemaskiner, afindeksering 2015 20

Telefonsamtaler, offentliggørelse 2005 21

TV 3 1996 7

TV 3, kompetence 1995 7

Udenlandsk sendetilladelse 2011 6

Umyndige, eksponering af børn, 2012 21

Umyndige, interview 2004 21

Umyndige, samtykke 2000 9



Side 57 af 59 Årsberetning 2021

BILAG: GOD PRESSESKIK
Massemediernes indhold og handlemåde skal være i overensstemmelse 
med god presseskik (medieansvarslovens § 34, stk. 1). 

Pressenævnet afgør, om medierne har handlet i strid med god presseskik. 
Afgørelsen tager udgangspunkt i ”Vejledende regler for god presseskik”, 
som indgik i forslaget til medieansvarsloven fra 1991, men standarden ”god 
presseskik” følger udviklingen i opfattelsen af, hvad der er uetisk, og tager 
stilling til nye situationer, der opstår.

De vejledende regler for god presseskik er blevet justeret den 22. maj 2013.

”Vejledende regler for god presseskik” 

Som vedtaget på Dansk Journalistforbunds delegeretmøde 23.-24. april 
2013 samt på Danske Mediers generalforsamling 22. maj 2013.

Grundlæggende synspunkter
Sikringen af ytringsfriheden i Danmark står i nøje forbindelse med 
mediernes frie adgang til at indsamle informationer og nyheder og til at 
offentliggøre dem så korrekt som muligt. Den frie kommentar er en del 
af ytringsfrihedens udøvelse. Under varetagelse af disse opgaver bør 
medierne anerkende hensynet til den enkelte borgers krav på respekt for 
den personlige integritet og privatlivets fred og til behovet for beskyttelse 
mod ­ubeføjet krænkelse. Medierne bør stille synlig og klar vejledning 
om, hvorledes der kan klages over mediernes indhold og handlemåde, til 
rådighed.

Under brud på god presseskik henhører også hindring af berettiget offentlig
gørelse af informationer af væsentlig betydning for offentlig­heden, samt 
eftergivenhed over for udenforståendes krav om indflydelse på ­mediernes 
indhold, hvis eftergivenheden kan medføre tvivl om tvivl om mediernes frie 

og uafhængige stilling. Brud på god presseskik foreligger endvidere, hvis 
en journalist pålægges opgaver, som er i strid med nærværende presse
etiske regler.

En journalist bør ikke pålægges opgaver, der strider mod vedkommendes 
samvittighed og overbevisning.

Reglerne omfatter det redaktionelle stof, som offentliggøres i medierne. 
Reglerne omfatter også redigerede debatindlæg. I det omfang der bringes 
uredigeret debat, bør der offentliggøres synlige og klare retnings­linjer 
­herfor samt gives effektiv adgang til at klage til mediet over indlæg. ­Reglerne 
omfatter tillige annoncer og reklamer i den trykte periodiske presse og i 
de øvrige medier i det omfang, der ikke er fastsat særlige regler herom. 
­Reglerne omfatter omtalte og afbildede personer, herunder også afdøde 
personer, juridiske personer og lignende.



Side 58 af 59 Årsberetning 2021

Reglernes indhold
A. Korrekte meddelelser

1.	 Det er mediernes opgave at bringe korrekt og hurtig information. Så 
langt det er muligt, bør det kontrolleres, om de oplysninger, der gives 
eller gengives, er korrekte. 

2.	 Kritik bør udvises over for nyhedskilderne, i særdeleshed når ­disses 
udsagn kan være farvet af personlig interesse eller skadevoldende 
hensigt. 

3.	 Oplysninger, som kan være skadelige, krænkende eller virke agtelses-
forringende for nogen, skal efterprøves i særlig grad, inden de bringes, 
først og fremmest ved forelæggelse for den pågældende. Forelæggelse 
bør ske således, at der gives den adspurgte rimelig tid til at svare. 

4.	 Angreb og svar bør, hvor det er rimeligt, bringes i sammenhæng og 
på samme måde. Dette gælder i særlig grad krænkende eller skadelige 
udsagn. 

5.	 Det skal gøres klart, hvad der er faktiske oplysninger, og hvad der er 
kommentarer. 

6.	 Overskrifter og mellemrubrikker skal i form og indhold have dækning i 
den pågældende artikel eller udsendelse. Det samme gælder de såkaldte 
spisesedler. 

7.	 Berigtigelse af urigtige meddelelser skal finde sted på redaktionens 
eget initiativ, hvis og så snart kendskab til fejl af betydning i de bragte 
meddelelser indgår. Berigtigelsen skal foretages i en sådan form, at 
læserne, lytterne eller seerne får klar mulighed for at blive opmærksom 
på berigtigelsen. 

B. Adfærd i strid med god presseskik

1.	 Meddelelser, der kan krænke privatlivets fred, skal undgås, medmindre 
klar almen interesse kræver offentlig omtale. Det enkelte menneske har 
krav på beskyttelse af sin personlige anseelse. 

2.	 Selvmord eller selvmordsforsøg bør ikke omtales, medmindre klar 
­almen interesse kræver eller begrunder offentlig omtale, og i så fald 
bør omtalen være så skånsom som mulig. 

3.	 Ofre for forbrydelser eller ulykker skal vises det størst mulige ­hensyn. 
Det samme gælder vidner og pårørende til de implicerede. Ved 
­ind­samling og formidling af billedmateriale, herunder amatørbilleder, 
skal der vises hensynsfuldhed og takt. 

4.	 Der bør opretholdes en klar skillelinje mellem annoncering og 
redaktionelt indhold. Tekst, lyd og billeder foranlediget af direkte 
eller indirekte kommercielle interesser bør kun bringes, hvis et klart 
­journalistisk kriterium taler for offentliggørelse. 

5.	 Der bør udvises særligt hensyn over for børn og andre personer, som 
ikke kan ventes at være klar over virkningerne af deres udtalelser eller 
anden medvirken. Ved offentliggørelse af interview eller lignende bør 
forældresamtykke indhentes, når emnets karakter og den mindreåriges 
alder taler herfor. 

6.	 Ved indsamling eller offentliggørelse af information bør andres tillid, 
følelser, uvidenhed, manglende erfaring eller svigtende herredømme 
ikke udnyttes. 

7.	 Offentliggørelse af skjulte optagelser bør kun ske, hvis de ­med­virkende 
har givet samtykke, eller hvis den samfundsmæssige interesse 
klart ­overstiger den enkeltes krav på beskyttelse, og den fornødne 
journalistiske dokumentation ikke eller kun meget vanskeligt kan 
­skaffes på anden måde. 



Side 59 af 59 Årsberetning 2021

8.	 Meddelelser offentliggjort i digitale medier vil ofte være tilgængelige 
længe efter, at de er publiceret. Efter anmodning til mediet kan 
tilgængeligheden af sådanne tidligere offentliggjorte, følsomme eller 
private oplysninger hindres, i det omfang det er muligt og skønnes 
rimeligt. 

C. Retsreportage

1.	 De under A og B anførte almindelige presseetiske regler gælder også for 
retsreportagen. 

2.	 Reglerne for retsreportagen gælder også sagernes forberedelse, 
herunder straffesagers behandling hos politi og anklagemyndighed. 

3.	 Retsreportagen bør være objektiv. På ethvert stadium af ­sagernes 
forberedelse og ved behandlingen i retten bør ­journalisten 
­tilstræbe en kvalitativ ligelig gengivelse af parternes – i straffe
sager anklagemyndighedens og forsvarets – synspunkter.   
En omtale af en straffesag bør følges op med et referat af sagens 
­afslutning, hvad enten denne finder sted i form af tiltalefrafald, 
­fri­findelse eller domfældelse. 

4.	 Familiemæssige forhold, race, etnicitet, nationalitet, trosbekendelse, 
seksuel orientering eller organisationsforhold bør alene nævnes, når 
det er relevant for sagen.  

5.	 Så længe en straffesag ikke er endeligt afgjort eller bortfaldet, må der 
ikke offentliggøres meddelelser, der kan lægge hindringer i vejen for 
sagens opklaring, eller tilkendegivelser om, at en sigtet eller tiltalt er 
skyldig. Ved omtale af en straffesag skal det klart fremgå, om sigtede/
tiltalte har erklæret sig skyldig eller ikke-skyldig. 

6.	 Der skal i videst muligt omfang følges en klar saglig linje ved afgørelsen 
af, hvilke sager der omtales, og i hvilke tilfælde navne på de implicerede 
nævnes. En sigtets eller tiltalts navn eller anden identi­ficering bør 
­udelades, når ingen almen interesse taler for at offentliggøre navnet. 

7.	 Der skal iagttages varsomhed med meddelelser om, at politianmeldelse 
er indgivet mod en navngiven person. Meddelelser ­herom bør som ­regel 
ikke bringes, før anmeldelse har medført ind­griben fra politiets eller 
anklagemyndighedens side. Dette gælder dog ikke meddelelser, som 
den anmeldte selv fremdrager, eller hvis det anmeldte forhold i forvejen 
er kendt i videre kredse eller har væsentlig almen interesse, eller det 
efter de foreliggende omstændigheder må antages, at anmeldelsen er 
solidt underbygget. 

8.	 En sigtet, tiltalt eller domfældt person bør forskånes for at få ­frem­draget 
pågældendes tidligere straffedom, hvis den er uden betydning for 
de forhold, vedkommende nu er sigtet, tiltalt eller dømt for. I anden 
­nyhedssammenhæng bør de mod en person tidligere rejste straffesager 
som regel ikke omtales. 

Billeder og illustrationer krediteres fotograf Rie Neuchs og Pressenævnets egne fotografer. 
Rettigheder tilhører Pressenævnet. 


