Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 231
Offentligt
2560467_0001.png
ETNISK
PROFILERING
HOVEDRESULTATER FRA TRE
UNDERSØGELSER
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0002.png
ETNISK PROFILERING
HOVEDRESULTATER FRA TRE UNDERSØGELSER
Forfattere: Jeppe Kirkelund Søndergaard og Tarek Hussein
Redaktion: Rasmus Brygger
Ansvarlig: Ligebehandlingschef Nikolaj Nielsen
e-ISBN: 978-87-7570-068-4
ISBN: 978-87-7570-069-1
Layout: Hedda Bank
Forsidefoto: Shutterstock
© 2022 Institut for Menneskerettigheder
Danmarks Nationale Menneskerettighedsinstitution
Wilders Plads 8K
1403 København K
Telefon 32 69 88 88
www.menneskeret.dk
Denne publikation eller dele af den må reproduceres til ikkekommercielle formål med
tydelig angivelse af kilde.
Vi tilstræber, at vores udgivelser bliver så tilgængelige som muligt. Vi bruger fx store
typer, korte linjer, få orddelinger, løs bagkant og stærke kontraster.
Læs mere om tilgængelighed på www.menneskeret.dk/tilgaengelighed
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0003.png
RESUMÉ
Denne rapport undersøger etnisk profilering i politiet i en dansk kontekst. Vi
fokuserer i den forbindelse på omfanget og karakteren af etnisk profilering såvel
som de oplevede konsekvenser af etnisk profilering hos minoritetsetniske mænd
i Danmark. Vores analyse viser, at minoritetsetniske borgere i langt højere grad
bliver sigtet og anholdt for forhold, de ikke findes skyldige i, sammenlignet med
personer med dansk oprindelse. I perioden 2009-2019 var sandsynligheden for, at
en sigtet med dansk oprindelse ikke fik fældende afgørelse 11 pct., mens det for en
indvandrer eller efterkommer var henholdsvis 14 og 16 pct. I beregningen er der
taget højde for en lang række faktorer såsom gerningstypen og sigtedes alder, køn,
familieforhold, beskæftigelse, indkomst- og uddannelsesbaggrund m.m.
SANDSYNLIGHED FOR SIGTELSE UDEN FÆLDENDE AFGØRELSE
20
15
10
5
0
11%
Dansk oprindelse
14%
Indvandrer
16%
Efterkommer
Forskellene svarer til, at sandsynligheden for at blive sigtet uden fældende
afgørelse er 27 pct. højere for sigtede indvandrere end for sigtede personer med
dansk oprindelse. For sigtede efterkommere er sandsynligheden for at blive sigtet
uden fældende afgørelse hele 45 pct. højere end for sigtede personer med dansk
oprindelse. For nogle grupper er forskellen endnu mere udtalt.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0004.png
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
FORSKELLE I SANDSYNLIGHED FOR SIGTELSE UDEN FÆLDENDE
AFGØRELSE SAMMENLIGNET MED PERSONER MED OPRINDELSE
I DANMARK
50
40
30
20
10
0
+27%
Indvandrer
+45%
Efterkommer
Vi har i forbindelse med rapporten interviewet 15 minoritetsetniske mænd, der
giver udtryk for, at oplevelsen af at blive etnisk profileret skaber mistillid og antipati
over for politiet samt en følelse af ikke at være ligeværdige medborgere. Selvom
både international og dansk ret indeholder et klart forbud mod diskrimination på
baggrund af bl.a. hudfarve, etnicitet og religion, er der på nuværende tidspunkt dog
ikke noget klart og utvetydigt forbud i reguleringen af politiets virksomhed.
På den baggrund anbefaler Institut for Menneskerettigheder følgende:
• Justitsministeriet tager initiativ til at indføre et specifikt forbud mod diskrimination,
herunder etnisk profilering, i politiloven. Forbuddet kan indsættes som et bærende
princip i en ny § 3, stk. 2, om almindelige bestemmelser for politiets indgreb.
• Rigspolitiet styrker undervisningen i etnisk profilering på politiskolen, og
træning i forebyggelse af etnisk profilering fortsættes efter endt uddannelse på
politiskolen.
• Rigspolitiet udarbejder nationale retningslinjer, som har til formål at forebygge
etnisk profilering og fremme en inkluderende kultur internt i politiet. Retnings-
linjerne bør indeholde en vejledning om, hvilke kriterier der er saglige at inddrage
som grundlag for et politiindgreb, og hvordan politiet kan forebygge etnisk
profilering.
• Rigspolitiet pålægger politikredsene at foretage systematiske registreringer af
personer, som er i kontakt med politiet, med henblik på at tilvejebringe statistisk
materiale om politiets indsats over for borgerne set i forhold til de enkelte
borgeres etniske oprindelse. Dette materiale kan afdække disproportionale
mønstre og måle effektiviteten af politiets indgreb. Registreringen bør udvikles i
samarbejde med Datatilsynet for at sikre overholdelse af persondataloven.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0005.png
INDLEDNING
Institut for Menneskerettigheder er Danmarks nationale ligebehandlingsorgan.
Gennem undersøgelser og anbefalinger arbejder vi for at beskytte og fremme
ligebehandling i Danmark. Denne rapport samler hovedresultaterne fra en
bredere undersøgelse af etnisk profilering i politiet foretaget af Institut for
Menneskerettigheder i 2021.
Etnisk profilering defineres her i overensstemmelse med definitionen fra Den
Europæiske Kommission mod Racisme og Intolerance (ECRI), som lyder: “[p]
olitiets brug af grunde så som race, hudfarve, sprog, religion, nationalitet eller
national eller etnisk oprindelse ved udøvelsen af kontrol-, overvågnings- eller
efterforskningsaktiviteter, uden nogen objektiv eller rimelig begrundelse” (ECRI
2007).
Som det fremgår af definitionen, kan det være lovligt at lægge vægt på etnicitet
og hudfarve mv. i forbindelse med politiets arbejde. Ikke enhver brug af disse
kriterier er ulovlig. Det afgørende for, hvornår der foreligger etnisk profilering, er,
hvorvidt profileringen af mistænkte mv. sker på et usagligt grundlag, der kan føre til
diskrimination på grund af etnicitet og race.
Både FN’s racediskriminationskomité (CERD) og ECRI har fremhævet, at etnisk
profilering kan udgøre en krænkelse af menneskerettens grundlæggende
princip om ligebehandling og antidiskrimination. Etnisk profilering bryder med
grundlæggende menneskeretlige normer om, at et menneske skal behandles som
et individ fremfor som et medlem af en gruppe.
ET STYRKET VIDENSGRUNDLAG FOR DISKUSSIONEN OM ETNISK
PROFILERING I DANMARK
I dag er etnisk profilering en veldokumenteret international problematik, som i en
række vestlige lande har foranlediget politiet til at iværksætte interne indsatser
med det formål at modvirke etnisk profilering. Enkelte undersøgelser har belyst
problematikken i en dansk kontekst, eksempelvis DR-dokumentaren ”Mørk og
Mistænkt” fra 2018 (Danmarks Radio 2018). Dertil har nyere danske og nordiske
interviewstudier belyst, hvordan minoritetsetniske mænd i udsatte boligområder
oplever at blive udsat for politikontrol på baggrund af deres etnicitet. Indtil videre
har politiet dog afvist, at der forekommer problemer med usaglig etnisk profilering i
politiets arbejde (Danmarks Radio 2018, Politiken 2021).
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
Vi har stadig begrænset viden om karakteren, omfanget og konsekvenserne af
etnisk profilering i Danmark. Formålet med vores undersøgelser er at skabe
et styrket vidensgrundlag om etnisk profilering i politiet i Danmark og på dette
grundlag komme med anbefalinger til, hvordan etnisk profilering i politiet kan
modvirkes i en dansk kontekst.
Hovedrapporten bygger på resultater fra tre undersøgelser:
• Etniske forskelle i mødet med politiet – en registeranalyse af sigtelser og
anholdelser uden fældende afgørelse.
Analysen baserer sig på oplysninger fra
Danmarks Statistik om 2,5 millioner sigtelser og 270.000 anholdelser og disses
afgørelser i perioden 2009-2019. Med afsæt heri undersøger analysen, om
etniske minoriteter i Danmark oftere udsættes for sigtelser og anholdelser, der
ender uden fældende afgørelse.
• Etnisk profilering – oplevelser og konsekvenser af minoritetsetniske mænds
møder med politiet.
På baggrund af 15 kvalitative interviews undersøger
analysen, hvilke erfaringer og konsekvenser der knytter sig til oplevelser af
at blive profileret af politiet blandt mænd med etnisk minoritetsbaggrund i
Danmark.
• Etnisk profilering i et menneskeretligt perspektiv.
Heri redegøres der for
begrebet etnisk profilering i en juridisk ramme, herunder hvilke rettigheder
borgerne har i mødet med politiet, samt politiets beføjelser til at foretage indgreb
og kontrol af borgerne.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0007.png
KAPITEL 1
SIGTELSER AF ETNISKE MINORITETER ENDER
LANGT OFTERE UDEN FÆLDENDE AFGØRELSE
En måde at undersøge, om der er tegn på etnisk profilering i politiet, er at se
på, hvem politiet sigter, og hvad udfaldet af sigtelserne er. Som borger kan man
forvente, at politiet kun sigter personer for forhold, som de kan blive dømt for.
En sigtet persons etniske baggrund burde således ikke have betydning for, om
en sigtelse ender med en fældende dom eller ej. Hvis politiet i systematisk
højere grad sigter minoritetsetniske borgere for forhold, de ikke findes skyldige
i, kan det indikere, at politiet anvender en lavere standard for, hvornår de sigter
minoritetsetniske borgere sammenlignet med borgere med dansk oprindelse. I den
hidtil mest omfattende analyse i en dansk kontekst har vi undersøgt, om der er en
sammenhæng mellem sigtede personers etniske baggrund, og hvorvidt sigtelsen
ender uden fældende afgørelse.
Analysen viser, at etniske minoriteter i Danmark langt oftere end personer med
dansk oprindelse bliver sigtet for forhold i sager, som ikke leder til fældende
afgørelse. Det gælder i hele analyseperioden 2009-2019 og på tværs af stort set
alle kategorier af gerningstyper. Samlet set ender 11 procent af sigtelser af personer
med dansk oprindelse uden en fældende afgørelse, mens det er 16 procent for
indvandrere og 18 procent for efterkommere. Sandsynligheden for at blive sigtet
uden en fældende afgørelse er således 45 procent højere for indvandrere og 64
procent højere for efterkommere.
Forskellene bliver mindre, men er stadig signifikante og væsentlige, når der i
en statistisk model tages højde for andre relevante forhold omkring sagen og
den sigtede, herunder gerningstypen og sigtedes alder, køn, familieforhold,
beskæftigelse, indkomst- og uddannelsesbaggrund m.m. – forhold, som kunne
have betydning for de forskelle, vi ser i tallene. Når der tages højde for disse
forhold, ses det, at sandsynligheden for, at personer med dansk oprindelse bliver
sigtet uden en fældende afgørelse, er 11 procent, mens det er hhv. 14 og 16 procent
for indvandrere og efterkommere. Dette svarer til, at sandsynligheden for at blive
sigtet uden fældende afgørelse er 27 procent højere for indvandrere og 45 procent
højere for efterkommere end for en person med dansk oprindelse.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0008.png
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
FIGUR 1: SANDSYNLIGHED FOR SIGTELSE UDEN FÆLDENDE
AFGØRELSE EFTER HERKOMST, 2009-2019
20%
16%
15%
11%
10%
11%
14%
18%
16%
5%
0%
Dansk oprindelse
Indvandrer
Efterkommer
Justeret sandsynlighed
Andel sigtelser uden fældende afgørelse
FIGUR 2: FORSKELLE I SANDSYNLIGHED FOR SIGTELSE UDEN
FÆLDENDE AFGØRELSE SAMMENLIGNET MED PERSONER MED
OPRINDELSE I DANMARK, 2009-2019
80%
+64%
60%
+45%
40%
+27%
20%
+45%
0%
Indvandrer
Forskel i % fra sigtede med dansk oprindelse
Efterkommer
Justeret forskel i %
*De justerede sandsynligheder er beregnet på basis af en statistisk regressionsmodel, hvor der er justeret for
gerningstype, antal sigtede i sagen, politikreds, sigtelsesåret og sigtedes alder, køn, uddannelse, beskæftigelse,
indkomst og familietype.
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0009.png
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
1.1 SÆRLIGT ETNISKE MINORITETER MED OPRINDELSE I MELLEMØSTEN
OG ØSTAFRIKA UDSÆTTES FOR SIGTELSER UDEN FÆLDENDE
AFGØRELSE
Analysen viser endvidere, at det i særlig grad er indvandrere og efterkommere
med oprindelse i mellemøstlige og østafrikanske lande, som bliver sigtet for
forhold i sager, der ikke leder til en fældende afgørelse. For sigtede personer med
oprindelse i eksempelvis Syrien, Libanon, Kuwait og Somalia gælder det, at mere
end hver femte sigtelse ender uden fældende afgørelse.
Når der tages højde for relevante forhold (såsom gerningstypen og sigtedes alder,
køn, familieforhold, beskæftigelse, indkomst- og uddannelsesbaggrund m.m.), ses
det, at en sigtet person med libanesisk oprindelse har 19 procent sandsynlighed
for, at sigtelsen ender uden fældende afgørelse’ at en person med libanesisk
oprindelse har 19 procent sandsynlighed for at blive sigtet uden fældende
afgørelse, mens sandsynligheden for en sigtet person med somalisk oprindelse er
16 procent. Dette svarer til, at sandsynligheden for at blive sigtet uden fældende
afgørelse er 73 procent større for personer med libanesisk oprindelse og 45
procent større for personer med somalisk oprindelse sammenlignet med personer
med dansk oprindelse.
FIGUR 3: SANDSYNLIGHED FOR SIGTELSE UDEN FÆLDENDE
AFGØRELSE FOR SIGTEDE PERSONER MED OPRINDELSE I HHV.
DANMARK, LIBANON OG SOMALIA, 2009-2019
25%
21%
20%
15%
11%
10%
5%
0%
Dansk oprindelse
Libanon
Somalia
Justeret sandsynlighed
11%
19%
16%
21%
Andel sigtelser uden fældende afgørelse
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0010.png
E T NI S K P R O FI L E RI N G
FI G U R 4: F O R S K E L L E I S A N D S Y N LI G H E D F O R SI G T E L S E U D E N
F Æ L D E N D E A F G Ø R E L S E F O R SI G T E D E P E R S O N E R M E D
O P RI N D E L S E I LI B A N O N O G S O M A LI A S A M M E N LI G N E T M E D
SI G T E D E P E R S O N E R M E D O P RI N D E L S E I D A N M A R K, 2 0 0 9- 2 01 9
100 %
80 %
60 %
+45 %
40 %
20 %
0 %
Li b a n o n
F or s k el i % fr a si gt e d e m e d d a n s k o pri n d el s e
S o m ali a
J u st er et f or s k el i %
+ 91 %
+73 %
+ 91 %
* D e j u st er e d e s a n d s y nli g h e d er er b er e g n et p å b a si s af e n st ati sti s k r e gr e s si o n s m o d el, h v or d er er j u st er et f or
g er ni n g st y p e, a nt al si gt e d e i s a g e n, p oliti kr e d s, si gt el s e s år et o g si gt e d e s al d er, k ø n, u d d a n n el s e, b e s k æfti g el s e,
i n d k o m st o g f a mili et y p e.
D ertil vi s er r a p p ort e n s a n al y s er m ar k a nt e et ni s k e f or s k ell e i u df al d et af s a g er
o m v ol d sf or br y d el s er, ej e n d o m sf or br y d el s er, l o v o m e uf ori s er e n d e st off er o g
v å b e nl o v e n, m e n s f or s k ell e n e er s m å ell er fr a v ær e n d e i n d e n f or f x u d v al gt e
o v ertr æ d el s er af f ær d s el sl o v e n o g s k att e- o g af gift sl o v e n.
1. 2 E T NI S K E MI N O RI T E T E R B LI V E R LI G E L E D E S O F T E R E A N H O L D T U D E N
F ÆL DE N DE AF G Ø RELSE
P å s a m m e m å d e h ar vi u n d er s ø gt, o m d er er et ni s k e f or s k ell e i a n h ol d el s er,
s o m e n d er u d e n f æl d e n d e af g ør el s e. H er t e g n er t all e n e et til s v ar e n d e bill e d e.
Bl a n dt a n h ol dt e m e d d a n s k o pri n d el s e o pl e v er 1 2 pr o c e nt, at s a g e n e n d er u d e n
f æl d e n d e af g ør el s e, m e n s d et til s a m m e nli g ni n g g æl d er f or 21 pr o c e nt af a n h ol dt e
i n d v a n dr er e o g 2 7 pr o c e nt af a n h ol dt e eft er k o m m er e. S a n d s y nli g h e d e n f or, at
e n a n h ol d el s e i k k e l e d er til f æl d e n d e af g ør el s e, er d er m e d 7 5 pr o c e nt h øj er e
f or i n d v a n dr er e o g 1 2 5 pr o c e nt h øj er e f or eft er k o m m er e e n d f or p er s o n er m e d
d a n s k o pri n d el s e. F or s k ell e n e bli v er mi n dr e, m e n er st a di g m ar k a nt e o g st ati sti s k
si g ni fi k a nt e, n år d er t a g e s h øj d e f or a n dr e f a kt or er e n d d e n a n h ol dt e s et ni s k e
b a g gr u n d.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0011.png
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
FIGUR 5: SANDSYNLIGHED FOR ANHOLDELSE UDEN FÆLDENDE
AFGØRELSE EFTER HERKOMST, 2009-2019
30%
25%
21%
20%
15%
10%
5%
0%
Dansk oprindelse
Indvandrer
Efterkommer
Justeret sandsynlighed
Andel anholdelser uden fældende afgørelse
12%
14%
19%
20%
27%
FIGUR 6: FORSKELLE I SANDSYNLIGHED FOR ANHOLDELSE UDEN
FÆLDENDE AFGØRELSE SAMMENLIGNET MED PERSONER MED
OPRINDELSE I DANMARK, 2009-2019
140%
120%
100%
80%
60%
40%
20%
0%
Indvandrer
Forskel i % fra sigtede med dansk oprindelse
Efterkommer
Justeret forskel i %
+38%
+75%
+46%
+125%
* De justerede sandsynligheder er beregnet på basis af en statistisk regressionsmodel, hvor der er justeret for
gerningstype, antal sigtede i sagen, sigtelsesåret og sigtedes alder, køn, uddannelse, beskæftigelse, indkomst og
familietype.
Og igen gør det sig særligt gældende for anholdte med oprindelse i mellemøstlige
og afrikanske lande, at anholdelsen ikke leder til fældende afgørelse. Det gælder
eksempelvis for 30 procent af de anholdte med oprindelse i Syrien og Libanon.
Etniske minoriteter bliver således ikke alene oftere sigtet, men også oftere friheds-
berøvet i sager, der ikke fører til fældende afgørelse, end personer med dansk
oprindelse.
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0012.png
KAPITEL 2
MULIGE FORKLARINGER OG BEGRÆNSNINGER VED
BRUG AF REGISTERDATA
Der er en række forbehold og usikkerheder forbundet med den statistiske analyse,
da det ikke er muligt statistisk at tage højde for alle øvrige faktorer, der kan tænkes
at påvirke sandsynligheden for, at sigtelser mv. fører til dom.
Der kan for det første være systematiske forhold, der er relateret til potentiel
forskelsbehandling, som er uden for politiets kontrol. Det kunne være forhold,
såsom at etniske minoriteter i højere grad bliver anmeldt af borgere til
politiet og på grund af dette i højere grad er udsat for politiets kontrol. Også
anklagemyndigheden og domstolene har betydning for, om der falder dom, hvorfor
disse myndigheder også potentielt kan have en påvirkning.
Der kan også være andre årsager til, at der ikke falder dom ved sigtelse og
anholdelse. Når etniske minoriteter har lavere tillid til politiet, kan det påvirke
villigheden til at vidne. Ligeledes kan politiet have andre efterforskningsmæssige
årsager til at anholde mv., velvidende at der er lav sandsynlighed for, at dette fører
til dom. Fordelen ved at benytte sigtelser og anholdelser uden fældende afgørelse
som indikator for etnisk profilering er dog, at denne indikator i princippet ikke burde
være systematisk afhængig af den sigtedes eller anholdtes etniske baggrund.
Systematiske, etniske forskelle, som ikke lader sig forklare af andre væsentlige
faktorer, indikerer, at politiet benytter forskellige standarder baseret på etnicitet i sit
kontrol- og efterforskningsarbejde. Det kan imidlertid ikke endeligt konkluderes på
baggrund af registerdata, om det er tilfældet. Dette vil kræve yderligere studier af
mere kvalitativ karakter, og der vil efter alt at dømme være tale om, at flere faktorer
spiller sammen. De registerbaserede analyser, vi har foretaget som grundlag for
denne rapport, peger altså først og fremmest på, at der eksisterer et problem, men
siger mindre om årsagerne til de forskellige udfald.
Hertil kommer, at der er andre begrænsninger ved at tage udgangspunkt i
registerdata for politiets sigtelser. I Danmark er politiet forpligtet til at registrere
alle sigtelser af borgere. Hvis politiet fx ønsker at stoppe, visitere eller på anden
måde kontrollere en borger, er politiet som hovedregel forpligtet til at rejse
sigtelse for en lovovertrædelse. Disse hændelser skal således registreres i politiets
sagssystem. Rejser politiet ikke sigtelse, bliver mødet mellem borger og politi
imidlertid ikke nødvendigvis registreret. Politiet kan eksempelvis altid standse en
person i sin bil eller på gaden og bede vedkommende oplyse navn, bopælsadresse
og fødselsdato, uden at politiet skal registrere denne hændelse i sit sagssystem.
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
Derfor er der også en ubekendt gråzone af møder mellem borger og politi, som
potentielt kan variere systematisk med borgernes etniske baggrund, men som ikke
indgår i denne analyse, fordi de ikke er blevet registreret.
Analyserne giver derfor alene et billede af, om der er etniske forskelle i udfaldet
af registrerede sigtelser af borgere i Danmark. I det omfang, at etniske minoriteter
i Danmark i højere grad måtte blive stoppet af politiet, uden at det leder til
registrerede sigtelser, vil analyserne i denne rapport underestimere de faktiske
etniske forskelle i møder med politiet, som ikke leder til fældende afgørelser.
13
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0014.png
KAPITEL 3
ERFARINGER MED ETNISK PROFILERING BLANDT
MINORITETSETNISKE MÆND
Vi har interviewet 15 minoritetsetniske mænd om deres oplevelser af at blive
etnisk profileret i mødet med politiet, og hvilke konsekvenser det har medført.
Mændene, der har medvirket, er enten under uddannelse eller har færdiggjort
deres uddannelse og er i job. De har alle haft negative oplevelser fra møder med
politiet – ofte fra adskillige møder.
Informanterne er rekrutteret ved en kombination af åbent opslag på sociale medier,
via professionelle netværk, og ved hjælp af ’snowballing’ metoden Informanternes
fortællinger afspejler nødvendigvis deres subjektive oplevelser af mødet med
politiet og skal derfor ikke læses som objektive sandheder, ligesom informanterne
ikke nødvendigvis er repræsentative for samtlige minoritetsetniske mænd.
Analysernes ærinde er dermed ikke at vurdere, hvordan de faktiske møder med
politiet er forløbet, men derimod at vise, hvilken betydning og hvilke konsekvenser
mændene tilskriver deres møder med politiet. Vi har efterspurgt interviews med
politiet, for at få deres perspektiv med i undersøgelsen, men dette har ikke været
muligt.
3.1 HVERDAGSFORSKELLENE OG DEN FYSISKE OG SYMBOLSKE VOLD
Flere beretter om oplevelser med fysisk vold i mødet med politiet, hvor de fx er
blevet hevet ud af biler, tvunget i jorden med hænderne på ryggen i strips eller
håndjern eller skubbet med ansigtet op mod en mur. Andre beretter om møder,
hvor volden har en mere symbolsk karakter, idet politiets adfærd her opleves som
mere eller mindre nedværdigende eller ydmygende. Der kan være tale om racistisk
eller anden nedværdigende sprogbrug fra politiets side, men det kan også være
i form af at blive beordret til at afklæde sig i kuldegrader, fremvise sine kønsdele
eller blive stoppet og visiteret i fuld offentlighed.
De verbale omgange, de er rigtig lede. Jeg synes som sagt, at de næsten
er mere lede, end hvis man bliver skubbet op ad en væg eller lagt ned på
jorden i håndjern … De [politiet, red.] taler virkelig til en, som om, at man
ingenting er. … Når de snakker til en, så snakker de som om, at man er et nul.
Det er mobning, og det er vold.” (Wahid, interview 4)
14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0015.png
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
Langt fra alle møder med politiet har voldelig karakter. Mændene fortæller også
om hyppige, men mere diskrete møder med politiet i hverdagen, som virker
chikanerende og giver mændene oplevelsen af at blive behandlet anderledes end
deres venner eller kollegaer med etnisk dansk baggrund. Eksempelvis beskriver
mændene, hvordan de utallige gange bliver stoppet i deres bil. For andre knyttes
erfaringer af hverdagsforskelle sammen med deres opvækst, hvor det at være en
af dem, som politiet ’taler med’, skaber en følelse af at blive behandlet anderledes
end deres etnisk danske venner. For mange opleves disse møder med politiet som
en fast bestanddel af hverdagslivet, der ikke kan undgås.
3.2 PROFILERET SOM ’MISTÆNKELIG INDVANDRER’
Mændene forklarer, hvordan deres udseende gør dem til genstand for
politiets opmærksomhed. De oplever, at politiet arbejder ud fra en stereotyp
’indvandrerprofil’, som definerer, hvem der er mistænkelig, og hvem der ikke
er. Ifølge mændene har deres brune hudfarve en central rolle i, om de bliver
stoppet eller ej. Hudfarven spiller dog ofte sammen med andre sociale og
stedlige markører, som tilsammen gør dem mistænkelige i politiets øjne, forklarer
mændene. Således handler det også om det tøj, de bærer, deres frisure og skæg,
hvor mange og hvem de færdes med, hvilken type bil de kører, og ikke mindst
hvor de befinder sig geografisk. Den ’mistænkelige indvandrer’ beskrives ofte
som en mand, der går i joggingtøj og sneakers, bærer skæg, har korttrimmet hår
og en såkaldt ’fade’ i siderne. Han kører enten i for dyre biler eller i billige, slidte
biler. Han bor ofte i et udsat boligområde, hænger ud i grupper og passer ikke ind i
villakvarterer. Denne ’etniske profil’ giver mændene en oplevelse af, at de allerede i
udgangspunktet bærer et stigma, der stempler dem som mistænkelige.
De [politiet, red.] siger, at der er rimelig mistænkelig grund til de her
visitationer. Det er der jo ikke. Det er decideret på baggrund af, at de tænker:
Han er mørk. Han er sikkert kriminel. Og sådan er sandsynlighedsregning
... Altså, der er utallige gange, hvor jeg er kommet for sent på mit arbejde,
utallige gange, hvor jeg skal tage min sokker af på åben gade, utallige
gange, hvor jeg kommer i håndjern ude på vejen, og de skal tilkalde
assistance, utallige gange, hvor jeg skal tage en alkoholtest, utallige gange
… Og det er bare noget, jeg skal acceptere.” (Fahrid, interview 14)
De negative erfaringer med politiet skaber for mange af mændene en følelse
af utryghed, uretfærdighed og antipati over for politiet. Flere beskriver det som
en følelse af at blive overkontrolleret og samtidig underbeskyttet af politiet. Og
mange oplever, at møderne med politiet hurtigt eskalerer til konflikt – særligt hvis
de stiller spørgsmål til politiets handlinger. Den hurtige konfliktoptrapning giver
mændene et indtryk af, at politiet ikke anser dem som borgere, over for hvem man
skal begrunde eller retfærdiggøre sine handlinger. Mændene udtrykker derfor alle,
i varierende grad, både antipati og mistillid til politiets arbejde.
15
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0016.png
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
Man er da blevet lidt autoritetsfjendsk. Man har sin mistanke om, at der er
nogle, som er villige til at bruge deres magt på en måde, der ikke er i orden.
Det er jo sket flere gange, synes jeg, når jeg ser på alle de ting, jeg har
oplevet på egen krop.” (Ahmad, interview 15)
3.3 MÅDER AT HÅNDTERE ETNISK PROFILERING
På forskellige måder forsøger mændene at håndtere den profilering og
forskelsbehandling, de oplever, politiet udsætter dem for. Mange har opgivet at
klage, fordi de ikke føler, at det nytter noget. I stedet forsøger de at acceptere, at
’sådan er det bare’, glemme de ubehagelige episoder og komme videre med deres
liv.
Andre beskriver, hvordan de forsøger at opretholde deres integritet ved at ’sige fra’
over for politiet – enten ved at filme politiet, stille spørgsmål til deres beføjelser
eller indsende klager over politiets adfærd. Endelig forsøger andre at justere deres
adfærd, så de adskiller sig så vidt muligt fra den ’mistænkelige indvandrer’. Det gør
de fx ved at undlade at gå i bestemte tøjmærker og tøjstile, fjerne deres skæg, lade
håret vokse langt, undgå at færdes i specifikke områder eller køre i bestemte typer
biler.
På den ene side gør de forskellige tilgange det muligt for mændene at leve med
den forskelsbehandling, de oplever. På den anden side viser det en mere generel
udfordring for ligebehandlingen af etniske minoriteter. I det omfang, at etniske
minoriteter ikke klager over politiets adfærd, er der også et ukendt mørketal af
personer, der oplever, at de bliver udsat for etnisk profilering, men som ikke bliver
registreret og (aner)kendt af politiet eller Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Ja, jeg er helt klart blevet vant til det, og det er ikke noget, man burde blive
vant til, men jeg føler måske, at jeg er blevet nødt til at blive vant til det for
at kunne bare sådan leve-agtig, det er lidt vildt at sige … Jeg kan godt føle,
at de ting, som jeg fortæller, de faktisk er ret voldsomme, men de er bare
blevet gjort sådan […] mindre voldsomme, når man siger det, fordi jeg er
bare blevet vant til, at det ér sådan.” (Bajram, interview 1)
16
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0017.png
KAPITEL 4
ETNISK PROFILERING I ET MENNESKERETLIGT
PERSPEKTIV
Den juridiske analyse viser, at på trods af, at politiets adgang til at foretage indgreb
er nøje beskrevet i bl.a. retsplejeloven og politiloven, så er det uklart, om – og i så
fald hvor – dansk lov indeholder et klart og utvetydigt forbud mod anvendelsen af
etnisk profilering i forbindelse med politiets virksomhed. Det er på trods af, at dansk
ret flere forskellige steder indeholder et forbud mod diskrimination på baggrund
af bl.a. etnicitet, hudfarve og national oprindelse. Som det fremgår af analysen, er
brugen af profilering i sig selv ikke ulovlig, og inddragelsen af etnicitet kan ligeledes
være legitim. Det afgørende i den sammenhæng er, at etnicitet, hudfarve eller
national oprindelse ikke får usaglig betydning for politiets indgreb, uden at det er
begrundet i en viden om en eftersøgt gerningsmands hudfarve.
Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheders (FRA)
vejledning om forebyggelse af diskriminerende etnisk profilering giver et konkret
eksempel på henholdsvis korrekt og forkert anvendelse af signalementer:
Efter en række brutale røverier i Østrigs hovedstad, Wien, som angiveligt
blev begået af to mørklødede mandlige gerningsmænd, blev politiet
beordret til at tilbageholde alle sorte mænd i grupper med henblik på
identitetskontroller. Efter offentlige protester blev ordren præciseret til
’sorte afrikanere, omkring 25 år og 170 cm, slanke, iført […] lysebrune jakker’.
På én dag tilbageholdt og visiterede politiet 136 sorte mænd, men ingen af
dem havde forbindelse til røverierne.”
Tilbageholdelsen af mørklødede personer på baggrund af det første signalement
vil med stor sandsynlighed opfylde betingelserne for diskriminerende etnisk
profilering, mens en tilbageholdelse på baggrund af det præciserede signalement
med stor sandsynlighed vil være legitim. I forhold til denne rapports informanter
er der ofte tale om tilfælde, hvor de bliver stoppet af politiet på gaden eller i
bilen med henblik på fx identitetskontrol mv. Det er i den forbindelse ikke tilladt
for politiet at lægge en persons etniske oprindelse til grund for sit kontrol- eller
efterforskningsarbejde uden en konkret begrundelse. Altså skal hensyntagen til
personens etnicitet være begrundet i en konkret mistanke, for at undgå at etniske
minoriteter bliver usagligt og dermed ulovligt forskelsbehandlet ved brug af etnisk
profilering.
17
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
ETNISKE FORSKELLE I MØDET MED POLITIET
4.1 BEHOV FOR BEDRE LOVGIVNING OG RETNINGSLINJER
Den manglende klarhed i forhold til lovgivningen bidrager dermed til, at det i
praksis kan være svært for politiet i det daglige arbejde at adskille,
hvad
der er
mistænkelig adfærd på basis af politiets eget erfaringsgrundlag og forudgående
antagelser om,
hvem
der er mistænkelige. Som den juridiske analyse peger
på, indeholder hverken politiloven eller retsplejeloven, som begge regulerer
politiets virksomhed, et eksplicit forbud mod diskrimination – herunder forbud
mod etnisk profilering. Samtidig er det uafklaret, om lov om etnisk ligebehandling
omfatter politiets daglige virksomhed. I det lys er der behov for, at et forbud mod
diskrimination skrives ind i politiloven, så det bliver tydeliggjort, at diskrimination –
og dermed etnisk profilering – er ulovligt.
For at skabe klarhed omkring, hvornår og i hvilke situationer etnisk oprindelse
og hudfarve kan være et sagligt parameter i politiets arbejde, er der behov for
nationale retningslinjer med konkret vejledning til politiet om, hvilke kriterier
der er saglige at inddrage som grundlag for et indgreb. Sådanne retningslinjer
bør understøttes af uddannelse i, hvad etnisk profilering er, og hvordan det kan
forebygges – både under og efter endt politiuddannelse.
4.2 ET KOMPLEKST KLAGESYSTEM
Analysen viser desuden, at klagesystemet er komplekst for den enkelte borger,
som oplever at blive profileret på grund af sin etniske baggrund. I dag kan en
borger rette to typer af klager over politiet: dispositionsklager og adfærdsklager.
Dispositionsklager omfatter klager over politiansattes dispositioner. Det kan fx
være beslutninger om at foretage en anholdelse, bringe en bil til standsning eller
anvendelse af magt. Politidirektøren er første instans for dispositionsklager, mens
anden klageinstans afhænger af, om klagen angår dispositioner inden for eller
uden for strafferetsplejen. Adfærdsklager omfatter klager over den enkelte betjents
adfærd i forbindelse med politiets virksomhed. Det kan eksempelvis være, hvis
borgeren er af den opfattelse, at betjenten har brugt et upassende sprogbrug eller
været unødigt voldsom i forbindelse med en anholdelse eller kropsvisitering. Den
type klager rettes til Den Uafhængige Politiklagemyndighed, som er den eneste
klageinstans.
Politiklagesystemets komplekse struktur af forskellige klageinstanser skaber i
praksis tvivl om, hvem, hvor og hvordan man klager som borger. Kompleksiteten
kan i sig selv være en barriere for borgere, der oplever at blive udsat for etnisk
profilering, hvilket kan forstærke indtrykket af, at det ikke nytter at klage. Dette kan
muligvis også medvirke til at forklare det relativt lave antal klager.
18
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0019.png
KAPITEL 5
ANBEFALINGER
Samlet set viser analyserne, at der er betydelige etniske forskelle i mødet med
politiet. Minoritetsetniske borgere bliver langt oftere sigtet og anholdt for forhold,
de ikke findes skyldige i, sammenlignet med personer med dansk oprindelse.
Oplevelser af at blive etnisk profileret kan have store negative konsekvenser,
både i form af øget mistillid og antipati over for politiet blandt minoritetsetniske
mænd. Det har samtidig negative konsekvenser for mændenes følelse af at være
ligeværdige medborgere, der nyder samme rettigheder som alle andre i Danmark.
På baggrund af resultaterne og med henblik på at modvirke etnisk profilering
anbefaler Institut for Menneskerettigheder følgende:
• Justitsministeriet tager initiativ til at indføre et specifikt forbud mod
diskrimination, herunder etnisk profilering, i politiloven. Forbuddet kan indsættes
som et bærende princip i en ny § 3, stk. 2, om almindelige bestemmelser for
politiets indgreb.
• Rigspolitiet styrker undervisningen i etnisk profilering på politiskolen, og
træning i forebyggelse af etnisk profilering fortsættes efter endt uddannelse på
politiskolen.
• Rigspolitiet udarbejder nationale retningslinjer, som har til formål at forebygge
etnisk profilering og fremme en inkluderende kultur internt i politiet.
Retningslinjerne bør indeholde en vejledning om, hvilke kriterier der er saglige
at inddrage som grundlag for et politiindgreb, og hvordan politiet kan forebygge
etnisk profilering.
• Rigspolitiet pålægger politikredsene at foretage systematiske registreringer af
personer, som er i kontakt med politiet, med henblik på at tilvejebringe statistisk
materiale om politiets indsats over for borgerne set i forhold til de enkelte
borgeres etniske oprindelse. Dette materiale kan afdække disproportionale
mønstre og måle effektiviteten af politiets indgreb. Registreringen bør udvikles i
samarbejde med Datatilsynet for at sikre overholdelse af persondataloven.
19
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 231: Rapport fra Institut for Menneskerettigheder om Etnisk profilering
2560467_0020.png