Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 22
Offentligt
2463914_0001.png
Kriminalforsorgsforeningen
www.KFF.dk
Talepapir til Møde med Folketingets Retsudvalg om Kriminalforsorgen, torsdag den 14. oktober 2021.
4 Hovedudfordringer:
1. Flere ansatte i de relevante faggrupper. Hvis man alene satser på betjente, svigter man kerneopgaven.
Arbejdsopgaverne i Kriminalforsorgen bør analyseres, så de rette faggrupper løser de rigtige opgaver.
2.
Reorganiseringen i 2015 løste nogle problemer, men skabte andre. Man valgte at skyde fire områdekontorer
ind mellem direktorat og institutioner i troen på at det øgede kvaliteten og sikrede fælles standarder. Det
lykkedes slet ikke, og dele af den faglige opgaveløsning og understøttelse er blevet markant ringere.
Det er nu nødvendigt, at slå områdekontorer sammen: I dag har vi fire kriminalforsorgsområder. Vi bør slå
dem sammen, så vi landet på to – ét i Østdanmark og ét i Vestdanmark. De kolde konsulenthænder skal ud i
institutionerne og understøtte kerneopgaven. Vi skal styrke den undervisnings- og socialfaglige ledelse, som
har været sparet væk.
3.
I løbet af den kommende flerårsaftaleperiode skal vi med de kendte strafskærpelser og med en almindelig
fremskrivning af udviklingen, tilvejebringe mere end 1000 nye afsoningspladser.
Fra årtusindeskiftet og frem til i dag er recidivet
ikke
faldet. Mere end 6 ud af 10 kommer i fængsel igen
inden for en to-årig periode. Alt for mange løslades til passiv forsørgelse.
4.
VI HAR TRE SLAGS LØSNINGSFORSLAG:
o
1. Løsningsforslag i fængslerne.
(Bemærk, at de 1000 nye pladser inden for en overskuelig årrække ikke kan skabes i
fængselsinstitutionerne).
2. Løsningsforslag i overgang til frihed.
3. Løsningsforslag i frihed.
o
o
1.
Løsningsforslag i fængslerne.
Undervisning og uddannelse bekæmper ny kriminalitet effektivt. Det reducerer recidivet og får løsladte i arbejde.
Derfor er der brug for 100 – 200 nye fængsels- og faglærere, så de unge indsatte kan indhente det fortabte. Vi
skal satse på de formelle skolefærdigheder og yderligere på faglærere, så værkstedsarbejde ikke bliver
sysselsætning og et spørgsmål om at slå tiden ihjel, men bliver målrettet forberedelse til erhvervsuddannelser og
andre uddannelsesinstitutioner.
Løsningsforslag i overgang til frihed.
Etablér 5-8 nye udslusningsfængsler/half-way
houses:
De er små og kan etableres relativt hurtigt. Vi står på solid
viden fra ind- og udland. Recidivet er ca. 20% (og dermed markant lavere end i åbne og lukkede fængsler).
Udslusningsfængslerne kan ligge i områder, hvor der i dag ikke er fængsler. På den måde skaber vi bedre
overgange til frihed; tæt på hvor det enkelte liv skal leves, og vi øger derfor den dømtes mulighed for at holde
fast i arbejde og uddannelse.
Det giver mellem 180- 250 nye pladser.
2.
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 22: Præsentationer fra temamødet den 14. oktober 2021 med de faglige organisationer i Kriminalforsorgen
2463914_0002.png
Kriminalforsorgsforeningen
www.KFF.dk
3.
Løsningsforslag i frihed.
Udvid fodlænkeordningen til at omfatte domme op til 12 måneder. I dag siger vi nej til egnede kandidater, som
ikke opfylder de tidsmæssige betingelser. Det er uklogt, og alene derfor bør ordningen udvides til at omfatte
domme på op til 12 måneder. I dag afsoner der ca. 300 i fodlænke. Fordobler vi rammen for afsoning i fodlænke
og tilvejebringer vi de rette betingelser for ordningen, vil vi af den vej kunne øge afsoningskapaciteten med 250-
300 pladser.
Øges den personlige støtte til afsonere i fodlænke med lange forløb – styrker vi mulighederne for at bekæmpe ny
kriminalitet (=reduktion af recidiv). Øget anvendelse af back-door vil ligeledes styrke, at den løsladte ikke begår
ny kriminalitet.
En udvidelse som foreslået øger afsoningskapaciteten med 250-300 pladser.
Prøveløslad flere. Den frigørende effekt består i, at vi løslader fra selve fængslet, men vi slipper ikke den indsatte
– slet ikke. Han/hun overgår til at efterleve sine løsladelsesvilkår i Kriminalforsorgen i Frihed (KIF) og til at passe
et intensivt tilsyn, som afhængigt af dommens længde, kan strække sig over en årrække. Passes tilsynet ikke,
udløses reststraffen, og den prøveløsladte bliver genindsat.
Potentialet ved at prøveløslade 10 procent flere
frigør 230 afsoningspladser.
Prøveløslad dømte med korte domme. Afsoner du i dag en dom på over 60 dage, har du som udgangspunkt krav
på at blive prøveløsladt, efter der er gået 2/3 af den idømte fængselsstraf. Der frigøres kapacitet, hvis dette tal
nedsættes til 14 dage. Straffen lempes ikke, men opgaven flyttes over i KIF, som bedre understøtter, at den
dømte passer arbejde, uddannelse, misbrugsbehandling, deltagelse i konfliktråd og andet, som vi finder
nødvendigt.
Det initiativ frigør 50-100 pladser.
Ubetingede fængselsdomme på op til tre måneder
kan
gøres betingede for førstegangsdømte. Egnede
førstegangsdømte får gjort ubetingede fængselsdomme på op til tre måneder gjort betingede – under
forudsætning af, at de passer de fastsatte vilkår. Dette initiativ bekæmper ny kriminalitet effektivt.
Forslaget
frigør ml. 50-100 afsoningspladser.
Udvid bruges af samfundstjeneste.
En udvidelse kan tilvejebringe 100 yderligere pladser.
Noget-for-Noget. Fokusér og stil krav, så åbnes der mulighed for tidlig prøveløsladelse. Herefter følger et
intensivt tilsyn. Den frigørende effekt er ca. 100 fængselspladser.
Går vi denne vej, reducerer vi kriminaliteten i samfundet. Vi øger trygheden. Vi løser den akutte opgave med at
tilvejebringe afsoning til de 1000 nye afsonere. Med andre ord – vi får folk ud af kriminalitet og ind i samfundet.
Tak for ordet.
Mvh. John Hatting,
fmd.
KRIMINALFORSORGSFORENINGEN
www.KFF.dk
Kriminalforsorgsforeningen er grundlagt i 1917.
2