Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 211
Offentligt
2550700_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Danmark
Dato:
Kontor:
Orientering om politiets opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk
Det er regeringens og min klare ambition, at politiet skal have bedst mulige
redskaber til at efterforske og opklare kriminalitet. Jeg ser derfor gerne, at
fingeraftryk og dna-profiler opbevares så længe som overhovedet muligt in-
den for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, hvorfor jeg i in-
deværende folketingssamling forventer at fremsætte et lovforslag, som vil
indføre en længere opbevaringsperiode af visse dna-profiler og fingeraftryk
fra sigtede, men ikke dømte, end i dag. Det er samtidigt nødvendigt at til-
passe den nuværende regulering af dømtes dna-profiler og fingeraftryk i ly-
set af Danmarks internationale forpligtelser, herunder som følge af nyere
praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.
Model for differentierede slettefrister for sigtede og dømte
Jeg oplyste i min besvarelse af 17. september 2020 af spørgsmål nr. 1702
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, at der i Justitsministeriet pågik et
arbejde med at undersøge muligheden for udvidelse og differentiering af
slettefristerne for fingeraftryk optaget fra sigtede, og at det ville være natur-
ligt parallelt med dette arbejde også at undersøge muligheden for udvidelse
og differentiering af slettefristerne for dna-profiler.
Arbejdet er nu afsluttet, og jeg forventer på den baggrund i indeværende
folketingssamling at fremsætte et lovforslag, der lægger op til at indføre dif-
ferentierede slettefrister på henholdsvis 10, 15 og 20 år for dna-profiler og
fingeraftryk optaget fra sigtede, men ikke dømte personer. Opbevaringspe-
rioden vil blive fastsat ud fra strafferammen for den lovovertrædelse, som
den pågældende er eller har været sigtet for. Ordningen vil give mulighed
for, at visse dna-profiler og fingeraftryk fra sigtede, men ikke dømte, kan
opbevares i længere tid end i dag, hvor oplysningerne som udgangspunkt
29. marts 2022
Politikontoret og Kon-
cerndigitaliseringsenhe-
den
Sagsbeh: Line Herbæk Larsen &
Christina Birkedal Chris-
tensen
Sagsnr.: 2021-0091-0633
Dok.:
2379998
Side 1/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 211: Orientering om politiets opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk, fra justitsministeren
slettes efter 10 år. Den foreslåede model har til formål at styrke politiets
redskaber til at efterforske og opklare kriminalitet.
I tilknytning til udarbejdelse af lovforslaget er Justitsministeriet blevet op-
mærksom på, at nyere praksis fra Den Europæiske Menneskerettighedsdom-
stol medfører, at den gældende 80-års aldersgrænse i § 3, stk. 1, nr. 3, i lov
om Det Centrale Dna-profilregister, hvorefter dømtes oplysninger slettes,
når den registrerede person fylder 80 år, ikke længere kan fastholdes.
Det skyldes navnlig, at der med de gældende regler kan blive tale om opbe-
varing af oplysninger i en efter omstændighederne meget lang periode af-
hængigt af gerningsmandens alder på tidspunktet for optagelsen i registrene
samtidigt med, at der med de gældende regler ikke tages højde for bl.a. for-
holdets karakter og længden af den idømte straf.
Jeg vil på den baggrund med lovforslaget også lægge op til at indføre diffe-
rentierede slettefrister afhængig af forbrydelsens karakter for opbevaring af
dømtes dna-profiler og fingeraftryk.
Den foreslåede model skal sikre, at reglerne for politiets opbevaring af dna-
profiler og fingeraftryk bringes i overensstemmelse med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 som fortolket af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol. Justitsministeriet har endvidere meddelt Rigs-
politiet, at politiet
i perioden frem til, at et nyt lovforslag kan træde i kraft
vil skulle behandle eventuelle anmodninger fra registrerede personer om
sletning af oplysninger i overensstemmelse med Den Europæiske Menne-
skerettighedsdomstols praksis. Justitsministeriet vil desuden gå i dialog med
Rigspolitiet om identifikation af oplysninger, som politiet ikke fortsat kan
opbevare, og som derfor skal slettes.
Rigspolitiets administration af slettefristerne efter dna-profilregisterloven
Det fremgår af besvarelsen af 25. februar 2015 af spørgsmål nr. 233 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg, at der ikke blev foretaget sletning fra dna-
profilregisteret i tilstrækkeligt omfang i forhold til de slettekrav, som blev
indført ved ændringen af lov om Det Centrale Dna-profilregister, jf. lov nr.
405 af 21. april 2010.
Den utilstrækkelige sletteprocedure var nærmere beskrevet i en vedlagt no-
tits fra Rigspolitiet af 18. februar 2015. Det fremgik bl.a. heraf, at det ikke
havde været muligt at indføre en automatisk slettefunktion i it-systemerne.
Det fremgik endvidere, at Rigspolitiet ville fortsætte arbejdet med at søge at
Side 2/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 211: Orientering om politiets opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk, fra justitsministeren
få etableret en automatiseret løsning for sletning af dna-profiler, og at Rigs-
politiet fremadrettet løbende ville sikre, at der sker sletning i fornødent om-
fang, herunder om nødvendigt ved at fortsætte med manuelt at gennemgå
oplysninger, indtil en automatisk slettefunktion blev etableret. Det fremgik
således bl.a. af notitsen, at Rigspolitiet havde taget skridt til at sikre, at der
fuldt ud sker sletning fra dna-profilregisteret i overensstemmelse med dna-
profilregisterloven.
Rigspolitiet rettede i juni 2021 henvendelse til Justitsministeriet vedrørende
udviklingen af en it-understøttelse af dna-profilregisteret og fingeraftryks-
registeret. I forbindelse med den efterfølgende dialog oplyste Rigspolitiet i
efteråret 2021, at Rigspolitiets manuelle administration af slettefristerne ef-
ter dna-profilregisterloven foretages på baggrund af én årlig datakørsel. Det
bemærkes, at Rigspolitiet også oplyste, at sletning af oplysninger i fingeraf-
tryksregisteret blev foretaget årligt. Da det følger af dna-profilregisterloven
§ 3, stk. 1, nr. 1-6, at sletning af oplysninger i en række tilfælde skal ske
straks,
er det vurderingen, at Rigspolitiets på daværende tidspunkt årlige
datakørsel ikke levede op til lovens krav. Den utilstrækkelige sletning ved-
rørte registreringer, hvor der skal ske sletning straks som følge af, at sigtel-
sen mod den pågældende er opgivet som grundløs, eller fordi der er forløbet
10 år fra frifindelse, afgørelse om påtaleopgivelse eller tiltalefrafald uden
vilkår, jf. dna-profilregisterlovens § 3, stk. 1, nr. 1-2.
Politiet har på den baggrund iværksat en delvis manuel sletteprocedure, som
har sikret, at der siden primo januar 2022 er sket sletning i overensstem-
melse med slettefristerne i dna-profilregisterloven. Rigspolitiet vil desuden
iværksætte et arbejde med udviklingen af en ny teknisk understøttelse af
slettefristerne, som forudsat i Justitsministeriets brev af 25. februar 2015 til
Retsudvalget, der skal afløse den nuværende delvist manuelle sletteproce-
dure, når den er færdigudviklet.
Det er utilfredsstillende og beklageligt, at politiets sletteprocedure for visse
oplysninger, der skal slettes efter dna-profilregisterloven, har været util-
strækkelig. Jeg hæfter mig dog også ved, at Rigspolitiet har udbedret fejlen.
Orientering om politiets oprydningsarbejde i fingeraftryksregisteret og dna-
profilregisteret
Som det bl.a. fremgår af Justitsministeriets besvarelse af 27. november 2019
af spørgsmål nr. 196 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, har der over en
længere årrække pågået et oprydningsarbejde i fingeraftryksregisteret og
Side 3/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 211: Orientering om politiets opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk, fra justitsministeren
dna-profilregisteret. Formålet med arbejdet har været at identificere oplys-
ninger om grundlaget for registreringerne, der kan anvendes til at kvalificere
registreringerne til opbevaring eller sletning. Arbejdet blev foranlediget af
ovennævnte ændring af lov om Det Centrale Dna-profilregister, jf. lov nr.
405 af 21. april 2010. Fingeraftryksregisteret indeholder i alt ca. 337.000
personers fingeraftryk (opgjort den 1. marts 2022), mens dna-profilregiste-
ret indeholder dna-profiler vedrørende i alt 151.142 personer (opgjort den
28. februar 2022).
Mens dna-profilregisteret er af nyere dato, indeholder fingeraftryksregiste-
ret registreringer fra begyndelsen af 1950’erne
og frem. Bl.a. fordi politiets
it-systemer, herunder POLSAS og Kriminalregisteret, ikke går så langt til-
bage, og fordi der gælder bestemte slettefrister for oplysninger i visse af
systemerne, er det ikke ved opslag i disse muligt at identificere grundlaget
for optagelse og opbevaring af samtlige af de tidligere optagne fingeraftryk.
Oprydningsarbejdet i fingeraftryksregisteret har som følge heraf vist sig at
være særdeles vanskeligt og tidskrævende.
Resultater af politiets oprydningsarbejde
Det har været muligt for politiet at kvalificere samtlige registreringer om-
fattet af gennemgangen af
dna-profilregisteret
til enten bevaring eller slet-
ning. En mindre andel af registreringerne blev på denne baggrund slettet,
mens størstedelen af dna-profilerne blev kvalificeret til fortsat opbevaring
efter reglerne i dna-profilregisterloven.
Gennemgangen af
fingeraftryksregisteret
viste, at grundlaget for registre-
ringen af ca. 136.500 personers fingeraftryk (opgjort i 2018) ikke kunne
fastlægges på baggrund af massesøgninger i politiets it-systemer. Det blev
dog konstateret, at ca. 13.000 personer ud af de ca. 136.500 personer var
registeret med afgørelser, der muligvis kunne danne tilstrækkeligt grundlag
for opbevaring. Der blev på denne baggrund foretaget en yderligere gen-
nemgang af de ca. 13.000 personers fingeraftryk, hvor disse afgørelser blev
gennemgået.
På baggrund af en gennemgang var det muligt for politiet at kvalificere stør-
stedelen af de ca. 13.000 personers fingeraftryk til enten bevaring eller slet-
ning. De resterende ca. 123.500 personers fingeraftryk er i den mellemlig-
gende periode reduceret til ca. 121.000 (opgjort i 2021) som følge af døds-
fald eller nye strafferetlige afgørelser, der kunne danne grundlag for beva-
ring. Langt størstedelen af de ca. 121.000 personers fingeraftryk er optaget
Side 4/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 211: Orientering om politiets opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk, fra justitsministeren
for mere end 20 år siden, og politiet har oplyst, at det vil kræve omfattende
ressourcer at kvalificere disse, herunder ved gennemgang af særakter eller
indhentning af materiale fra Rigsarkivet.
Det er politiets vurdering, at der baseret på fraværet af oplysninger i POL-
SAS og Kriminalregisteret næppe er aktive kriminelle blandt de ca. 121.000
personer. Politiet vurderer på denne baggrund, at den efterforskningsmæs-
sige værdi af de ca. 121.000 personers fingeraftryk er meget begrænset, og
at den ikke står mål med de omfattende ressourcer, som en gennemgang af
disse vil kræve.
Beslutning om gennemgang og sletning af fingeraftryk
Jeg har besluttet, at nyere fingeraftryk optaget fra og med den 1. januar 1999
skal gennemgås med henblik på kvalificering til enten bevaring eller slet-
ning. Det drejer sig om ca. 12.000 personers fingeraftryk (opgjort i 2018).
Rigspolitiet vurderer, at det potentielt er lettere at finde frem til relevante
manuelt registrerede oplysninger om disse ca. 12.000 personers fingeraf-
tryk, idet den specifikke dato for optagelse af disse personers fingeraftryk
kan fremsøges elektronisk. Rigspolitiet er blevet anmodet om at sikre, at
gennemgangen er afsluttet inden udgangen af 2022. Folketingets Retsud-
valg vil blive orienteret om resultatet af Rigspolitiets gennemgang, når den
er afsluttet.
De resterende ca. 111.500 personers fingeraftryk (opgjort i 2018) vil på bag-
grund af Rigspolitiets oplysninger og vurderinger, herunder navnlig vurde-
ringen af den meget begrænsede efterforskningsmæssige værdi, blive slettet.
Sletningen vil blive gennemført inden udgangen af første halvår 2022.
Som tidligere anført mener jeg, at politiet skal have de bedst mulige redska-
ber til at opklare kriminalitet, og jeg ser gerne, at flest mulige fingeraftryk
og dna-profiler bliver opbevaret så længe som overhovedet muligt. Det er
imidlertid ikke inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser
muligt at opbevare fingeraftryk, uden at politiet kan dokumentere, at betin-
gelserne for at opbevare dem er opfyldt.
Jeg henholder mig i den forbindelse til politiets vurdering af, at den meget
begrænsede efterforskningsmæssige værdi af fingeraftrykkene ikke står mål
med de ressourcer, som det ville kræve at gennemgå dem. Selv hvis politiet
Side 5/6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 211: Orientering om politiets opbevaring af dna-profiler og fingeraftryk, fra justitsministeren
måtte kunne identificere relevante oplysninger om et fingeraftryk, vil Dan-
marks internationale forpligtelser sætte grænser for, hvor længe fingeraf-
trykket kan opbevares.
Nick Hækkerup
/
Emil Sølver Rehling
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 6/6