Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2463837_0001.png
Råstofloven og råstofplaner i
regionen
Påvirkning og konsekvenser for
lokalområdet af råstofindvinding
Rolf Johnsen, Kontorchef Region Midtjylland
1 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0002.png
Råstofloven
§ 1.
Lovens formål er at sikre:
1) at udnyttelsen af råstofforekomsterne på land og hav
sker som led i en bæredygtig udvikling efter en samlet
interesseafvejning og efter en samlet vurdering af de
samfundsmæssige hensyn, der er nævnt i § 3,
2 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0003.png
Råstofloven
§ 3
På den ene side
Råstofomfang og kvalitet
Erhvervsmæssige hensyn
På den anden side
Miljøbeskyttelse
Vandforsyning
Arkæologiske interesser
Geologiske og landskabelige værdier
Naturbeskyttelse
Videnskabelige interesser
Rekreative interesser
Byudvikling
Jord- og skovbrug
Sandflugt
Oversvømmelse og erosion
Fiskeri
Skibs- og luftfart
Strøm og bundforhold
3 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0004.png
Borgernes gener og bekymring
HEDENSTED
HORSENS FOLKEBLAD 12. JUNI 2020
Ny råstofplan ryster borgere: Frygter for
huspriser, støj og lastbiler på skolevejene
Støj
Støv
Trafik
Huspriser
4 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0005.png
Støj
Fastsættes i tilladelsen
Vejledende grænseværdier
Fastsættes i forhold til
nærliggende arealanvendelse
5 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0006.png
Støv
Fastsættes i tilladelsen
Findes ikke grænseværdier for
nedfaldsstøv
Fastsætter krav til vanding,
vaskning af biler, støvvolde,
beplantning eller lignende til
støvbekæmpelse
6 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0007.png
Trafik
Kommunen og vejdirektoratet
er myndighed på trafikale
forhold
Fastsætter krav i tilladelsen
udkørselsforhold reguleres af
myndighed
Vejforhold vurderes ud fra
trafikale belastninger
7 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0008.png
Påvirkning af borgere og lokalområde
Før
Planlægning
Under
Indvinding
Efter
Efterbehandling
8 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0009.png
Før
Planlægning
9 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0010.png
Under
Indvinding
NN
NN
10 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0011.png
Efter
Efterbehandling
Regionen kan stille vilkår for
efterbehandling af hensyn til følgende:
Grundvand og overfladevand – fx vilkår om
ingen anvendelse af gødning og
sprøjtemidler fremover, men kun i
drikkevandsområder.
Forebyggelse af skred – fx vilkår om
skråningshældninger samt afstand til
bygning, vej, skel mm.
Landskab – fx vilkår om tilpasning af
skråninger mm.
Eksempel på krav ved efterbehandling af gravesø.
Økologi i gravesøer – fx ingen udlægning
af muld, flad bredzone og ingen etablering
af tilløb eller afløb.
Sikkerhed ved gravesøer – sikkerhedszone
med lav hældning.
Geologiske profiler – kun hvis det er af
væsentlig videnskabelig interesse.
Eksempel på krav til efterbehandling nær vej.
OBS:
Regionen kan ikke stille krav til
rekreativ værdi, biodiversitet,
adgang for lokale eller forhold der
kan skabe værdi for lokalsamfundet.
Det er frivilligt for lodsejeren
11 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0012.png
Konklusion
En råstofgrav er som regel ikke populær at få udlagt for
lokalbefolkningen og der ydes ikke kompensation eller erstatning til
naboer eller lokalsamfund
Indvinding af råstoffer rykker tættere og tættere på konfliktområder
Der bliver stillet vilkår for nabohensyn via råstofgravetilladelsen. Som
nabo vil man kunne opleve landskabelig forandring og øgede gener i
forhold til støj, støv, trafik, samt usikkerhed på
ejendomsværdihuspriser
Krav til efterbehandling er primært af teknisk karakter, samt
vandkvalitets og drikkevandshensyn. Der er ikke tænkt nabohensyn ind
i lovgivningen i forhold til efterbehandlingen
12 ▪
www.regionmidtjylland.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463837_0013.png
SPØRGSMÅL?
13 ▪
www.regionmidtjylland.dk