Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2463836_0001.png
Erstatningsfri
regulering og
ekspropriation
Adv. Specialkonsulent Christina Kirk Mizzi
Landbrug & Fødevarer
Seges
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463836_0002.png
Grænsen mellem erstatningsfri regulering og
ekspropriation
• Praktisk gennemgang af de udfordringer landbruget bliver mødt med.
• Eksempler på reguleringer der ikke nødvendigvis udløser erstatning;
• Begrænsninger i placeringer/ eller udvidelse af husdyrbrug begrundet i ammoniak
reguleringerne.
• Forbud mod gødning på § 3 områder.
• BNBO – Boringsnære beskyttelsesområder
• Byggelinjer langs veje, byggelinjer fastlagt i Naturbeskyttelsesloven
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463836_0003.png
Uldum kær, hvor kunne der være husdyrbrug/
problematikkerne
• Ammoniakreguleringen skal
beskytte naturtyper/arter
følsomme for deposition af
kvælstof.
1. Udelukket at lave ændringer,
selvom der miljømæssigt sker
en forbedring,
2. Udelukket at udvide, selvom
der forholdsmæssigt set
reduceres,
4. Ikke muligt at overgå til nyt
husdyrgodkendelsessystem
uden overholdelse af samme
krav.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463836_0004.png
Gødningsforbud § 3 arealer
• Fra den 1/7 2022 ikke længere tilladt at gøde, sprøjte eller omlægge arealer, som er
beskyttet efter Naturbeskyttelseslovens § 3.
• Loven åbner for muligheden for erstatning,
”i
tilfælde hvor forbuddet rammer så hårdt, at
der er tale om ekspropriation.”
- i disse tilfælde er det også muligt at søge om
dispensation.
Problematikken:
• Ingen afklaring på hvornår man er ”så
hårdt ramt”,
at man er berettiget til erstatning eller
dispensation. Ingen retningslinjer fastlagt for, hvad der skal til for, at der er tale om
ekspropriation.
• SEGES har anslået, at forbuddet, der gennemføres som erstatningsfri regulering vil
betyde et driftstab for de berørte landmænd på ca. 66 mio. kr. årligt mens værdien af de
berørte arealer vurderes at ville falde med 1,7 mia. kr.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463836_0005.png
BNBO – bestemmelserne – boringsnære
beskyttelsesområder
• Boring /beskyttelseszoner – beregnes forskelligt – endda inde for den samme kommune.
• Det opleves, at der ikke kun beskyttes boringerne, men væsentligt mere, hvorfor
beskyttelseszonerne bliver væsentligt større end skønnes nødvendigt.
• Erstatningen fastsættelse passer ikke på alle landbrug. Landbrug og Fødevarer har ført
nogle principsager, hvor erstatningsniveauet er blevet hævet væsentligt.
• Der mangler en fast afklaring om erstatning tilkendt efter MBL § 24 skattefri, der skal
søges bindende svar ved SKAT om dette.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 21: Præsentationer fra ekspertmødet den 13. oktober 2021 om offentlige myndigheders indgreb i eller omkring borgeres ejendom og virksomhed
2463836_0006.png
Opsummering
• Adskillige lovområder med risiko for erstatningsfri regulering,
• Dette endog på trods af, at der kan være tale om væsentlige indgreb, som burde
betragtes som ekspropriation,
• Der er for mange uafklarede gråzone områder, uden klare retningslinjer.