Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 200
Offentligt
2544281_0001.png
Toldben2,.sa80VirgTelfon:+45392w.civstyrdk
len@
Dato:
15. februar 2022
Sagsbeh.: Christian Hjortdal
Sagsnr.: 21-0803-00003
Orientering til Folketinget om status i Erstatningsnævnet
Der orienteres om status på sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet.
Civilstyrelsen havde i mål- og resultatplan 2021 et mål om en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid på maksimalt 100 dage for de såkaldte flowsager
1
i Er-
statningsnævnet. I notat af 12. marts 2021 til Folketingets Retsudvalg gav
Civilstyrelsen en vurdering af den fremtidige udvikling i antallet af sager i
flowet samt sagsbehandlingstiden i Erstatningsnævnet,
jf. REU Alm. del
bilag 270, 2020-21.
Af notatet fremgår, at Civilstyrelsen forventede at indfri målsætningen om
en sagsbehandlingstid på maksimalt 100 dage i offererstatningssager, idet
der forventedes at ske et væsentligt fald i antallet af ubehandlede flowsager
fra andet kvartal 2021. Vurderingen blev foretaget på baggrund af antallet
af verserende sager, alderen på sagerne, den aktuelle gennemsnitlige sags-
behandlingstid og sammensætningen af sagsporteføljen på daværende tids-
punkt. Af notatet fremgik ligeledes, at forventningen om målopfyldelse var
med forbehold for, at Erstatningsnævnet ikke skulle til at genoptage et større
antal afsluttede sager som følge af en dom fra Højesteret om renteberegning
i erstatningssager.
Ved udgangen af 2021 måtte det desuagtet konstateres, at den gennemsnit-
lige sagsbehandlingstid for flowsager var på 115 dage, antallet af ubehand-
lede flowsager var steget til 1.336, og alderen på sagerne var steget til 197
dage i gennemsnit. Målet og forventningerne kunne således ikke opfyldes.
1
Flowsager er et udtryk for sager og nye krav i tidligere lukkede sager modtaget efter 16.
marts 2019. Sager modtaget før dette tidspunkt betegnes bunkesager og udgjorde pr. 16.
marts 2019 2.746 sager. Pr. 3. februar 2022 verserede 93 bunkesager, som afventer afkla-
Toldboden 2, 2. sal,
8800 Viborg
ring af skadelidtes helbreds- og/eller erhvervsmæssige tilstand.
Telefon: +45 33 92 33 34
www. civilstyrelsen.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Orientering om status i Erstatningsnævnet, fra justitsministeren
2544281_0002.png
Målopfyldelsen for sagsbehandlingstiden i offererstatningssager har blandt
andet været påvirket af Højesterets dom af 4. december 2020 om forrentning
af erstatning. Rentedommen betød blandt andet, at en del sager i perioden
fra maj til august måtte afvente afklaring af dommens konsekvenser for
offererstatningssager. Erstatningsnævnet har efterfølgende konkluderet, at
Højesterets dom har betydning for forrentningen i offererstatningssager. Det
gjorde det blandt andet nødvendigt at genbehandle mere end 100 sager flere
gange på grund af rentespørgsmålet, og det har endvidere medført, at
Erstatningsnævnet skal genoptage ca. 1.800 tidligere afsluttede sager. Der
er på FL2022 tilført særskilte ressourcer til genoptagelse af tidligere afslut-
tede sager i Erstatningsnævnet.
Omsætningen af den nye retstilstand vedrørende renteberegning har desuden
betydet, at sagsbehandlingen fra august 2021 har været mere omfattende, da
rentedatoerne efter den nye praksis i alle sager skal fastsættes efter en sub-
jektiv og skønsmæssig vurdering for hvert enkelt krav i en sag. Nævnet har
således eksempler på sager med 12 forskellige krav med deraf følgende 12
forskellige renteperioder, som skal identificeres og vurderes.
De ovenfor beskrevne konsekvenser af den ændrede retstilstand for rentebe-
regning har betydet, at der skal bruges flere sagsbehandlerressourcer på den
enkelte sag.
Med Aftale mellem daværende VLAK-regering og Dansk Folkeparti om fi-
nansloven for 2019 af december 2018 blev der afsat en reserve til nedbrin-
gelse af sagsbehandlingstider på udvalgte, højt prioriterede områder, herun-
der offererstatningsområdet. Som følge af udmøntning af reserven blev der
tilført midler til Civilstyrelsens finanslovskonto i perioden 2019-2022 til
nedbringelse af sagsbeholdningen i Erstatningsnævnet.
Endvidere blev der med finansloven for 2021 tilført yderligere 2,6 mio. kr.
årligt i 2021-2022 til Civilstyrelsens finanslovskonto i forbindelse med til-
pasning af sekretariatsbetjeningen af Erstatningsnævnet,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Ekstra bevillinger til opgaver i Erstatningsnævnets sekretariat
Mio. kr. (2022-pl)
Midlertidig forhøjelse ved FL19
Midlertidig forhøjelse ved FL21
2019
10,9
-
2020
11,4
-
2021
1,0
2,6
2022
1,0
2,6
Kilde: Finansloven for 2019 og finansloven for 2021.
Note: Bevillingerne er opregnet til 2022-priser med det generelle pris- og lønindeks.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 200: Orientering om status i Erstatningsnævnet, fra justitsministeren
Det må erkendes, at fratrædelsen af erfarne medarbejdere som følge af be-
villingsfaldet i 2021 fik en større betydning end forventet. De fratrådtes sa-
ger under behandling, blev fordelt til de øvrige medarbejdere. Færdiggørel-
sen af disse sager bevirkede, at der kun var meget begrænset plads i de øv-
rige medarbejderes ressourceplan til at tage nye sager under behandling.
Der har løbende været tæt opfølgning på fremdriften i Erstatningsnævnets
sager, og Civilstyrelsen har igangsat yderligere tiltag med henblik på at be-
grænse sagsbehandlingstiden. Blandt andet er der med henblik på at nå målet
for sagsbehandlingstiden og fastholde kompetencer i sekretariatet, blevet
fastholdt syv årsværk ud over den særskilt afsatte bevilling til opgaver i se-
kretariatet.
Endvidere blev der iværksat en række nye tiltag i form af en 14 dages frist
for behandling af sager hos formandskabet, aftaler om merarbejde og plustid
for medarbejdere, kortere interne referatark og øget fokus på balancen
mellem størst mulig effektivitet samtidig med sikring af det nødvendige
faglige niveau i alle indstillinger til nævnet og i sekretariatets egne
afgørelser.
Slutteligt blev der iværksat tiltag med indsatsdage, hvor rådighedsforplig-
telsen blev udløst for alle jurister i sekretariatet og dage med særligt fokus
på at få igangsat flere af de ubehandlede flowsager.
Antallet af nye sager steg med 2,7 procent fra 2020 til 2021 oven i en stig-
ning fra 2019 til 2020 på 9,6 procent. Produktiviteten blev i 2021 forøget til
197 afgørelser pr. årsværk fra 189 afgørelser pr. årsværk i 2020.
Den ovennævnte fremgang i produktiviteten pr. årsværk har ikke kunnet op-
veje de øvrige nævnte forhold. Civilstyrelsens beslutning om at fastholde
tilførslen af syv årsværk ud over den særskilte afsatte bevilling til opgaver i
sekretariatet har heller ikke været tilstrækkelig.
Civilstyrelsen og Erstatningsnævnet vurderer på baggrund af den aktuelle
alder på og antallet af nævnets ubehandlede flowsager, at et realistisk og
ambitiøst mål for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i 2022 er på 125
dage.
I lyset heraf er der opstillet et mål i Civilstyrelsens mål- og resultatplan for
2022 om, at der i 1. kvartal 2022 skal udarbejdes en handlingsplan med hen-
blik på hurtigst muligt igen at få nedbragt den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i offererstatningssager til højst 100 dage.
3