Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 199
Offentligt
2543372_0001.png
Side1/
Dato: 4. februar 2022
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for straffesags-
behandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023 ultimo 2021.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 er der fastsat am-
bitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens straffesagsbehandling frem til
2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund sagsbeholdning, hvor der er
den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne og sagernes kompleksitet
eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for straf-
fesagsbehandlingen ved udgangen af 2021.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
2.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
4.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
1
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om it-relateret økonomisk kriminalitet.
2
Målsætningerne omfatter ikke sager
om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0002.png
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i 2019-2020 og er derfor med
forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklage-
myndigheden. Herudover vil kapaciteten til afvikling af straffesager i domstolene kunne få
betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbehand-
ling og tiltalerejsning og det egentlige retsarbejde i retterne.
Politiet og anklagemyndigheden har i 2021 anvendt betydelige ressourcer til håndtering af
COVID-19-situationen, som afhængig af pandemiens udvikling også muligvis vil kunne
påvirke myndighedernes målopfyldelse fremover.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en am-
bitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager vedrørende
personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 er dermed udtryk for
en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om poli-
tiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 tilføres samlet set ca. 310 årsværk til
straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt indfaset
i 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden er styrket fra 2021. Styrkelsen af anklage-
myndigheden er i løbet af 2021 indfaset i politikredsene i form af ansættelser. Styrkelsen
af politiet sker gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbehandling
tilføres anklagemyndigheden yderligere ressourcer i 2022 og 2023 svarende til det ressour-
cebehov, som styrkelsen i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i anklage-
myndigheden.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er udmøntet efter en differentie-
ret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige udgangspunkter i
forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen. Modellen under-
støtter således, at der gøres en særlig indsats i de politikredse, som er mest udfordret af
sagsophobning og lange sagsbehandlingstider. Politidirektørerne har ansvaret for, at der i
den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs af straffe-
sagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på indfrielse af
målsætningerne.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet og
anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse, ligesom der lø-
bende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0003.png
Samlet status på målopfyldelse ultimo 2021
Et overblik over status på målopfyldelse ultimo 2021 fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
54.600
352
Difference
mellem mål
og status
5.571
64
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende anmeldelser
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sigtelse
Verserende sigtelser
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
Mål (2023)
Status for 2021
43.680
320
49.251
384
81.594
226
57.032
190
64.923
266
7.891
76
Difference
mellem mål
og status
-3 pct.-point
Difference
mellem mål
og status
0 pct.-point
3 pct.-point
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Baseline i
flerårsaftale
-
Mål (2021-
2022)
70 pct.
Status for 2021
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
67 pct.
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
Baseline i
flerårsaftale
-
-
Mål (2021-
2023)
50 pct.
70 pct.
Status for 2021
50 pct.
73 pct.
Anm.: Der henvises til nedenstående tabeller for beskrivelse af opgørelsesmetoder mv.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse
men vurderes fortsat at være realistiske at nå. Der er på tværs af landets politikredse et
markant fokus på indfrielse af målsætningerne om straffesagsbehandlingen. Status ultimo
2021 giver fortsat anledning til et vedvarende fokus på alderen på sagerne og den afledte
effekt på sagsbehandlingstiden, når de ældre sager behandles. Ved behandling af de ældre
sager i beholdningen, kan sagsbehandlingstiderne stige indledningsvis for derefter at falde.
Status på opfyldelse af de enkelte mål ultimo 2021
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og anklagemyn-
dighed ultimo 2021.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 1 ovenfor.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0004.png
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel og it-relateret økono-
misk kriminalitet, er ved udgangen af 2021 på ca. 49.000 sager,
jf. tabel 2.
Dette er lavere
end antal verserende anmeldelser fra baseline ultimo 2019 på ca. 55.000 sager og højere
end målsætningen for 2023 på ca. 44.000 sager.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse
Baseline i fler-
Ultimo 2020
årsaftalen
1
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sig-
telse
54.600
352
44.641
384
Status for
2021
49.251
384
Difference
mellem mål
og status
5.571
64
Side 4
Mål (2023)
43.680
320
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 7. januar 2022 og
opgjort til og med 4. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret
som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet
økonomisk kriminalitet. Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Som nævnt i afrapporteringen for 3. kvartal 2021 skal det bemærkes, at der er iværksat et
arbejde i Rigspolitiet for at sikre en hensigtsmæssig visning af sagspresset på området for
overtrædelse af ”opholds, underretnings og meldepligt”, da registreringsrammen på områ-
det uden yderligere ændringer skævvrider de generelle statistikker for bl.a. antal og alder
for verserende sager uden sigtelse.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel og it-relateret
økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i bilag 1 (tabel 1).
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 2021 på 384 dage,
jf. tabel 2.
Dette er højere end baselinen (baseret på alderen for 1. halvår 2020) på ca. 350 dage og
højere end målsætningen for 2023 på ca. 320 dage.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Det bemærkes, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet
1
. Som
beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et område i kraftig vækst.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på ca. 45.000 sager ved udgangen af 2021. Dette er en stigning fra ca. 22.000 sager ultimo
2019. Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser om it-relateret økonomisk kri-
minalitet er på 452 dage. Flerårsaftalen indeholder andre tiltag med fokus på disse typer
1
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Her er efterregistreringer frasorteret,
ligesom for de øvrige opgørelser af verserende anmeldelser uden sigtelse.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0005.png
sager, herunder initiativet vedr. ”Nye værktøjer til at
prioritere sager om økonomisk krimi-
nalitet”.
Det er forventningen, at området vedr. it-relateret økonomisk kriminalitet vil udfordre po-
litiet og anklagemyndigheden i de kommende år. Området vil derfor blive fulgt tæt i afta-
leperioden.
Side 5
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
1 ovenfor.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ved udgangen af 2021 på ca. 65.000 sigtelser,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 2021 er beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale såle-
des ca. 8.000 sigtelser over målet for 2023 på ca. 57.000 verserende sigtelser uden tiltale.
Reduktionen i 2021 svarer til omkring 2/3 af den samlede reduktion, der er nødvendig for
at nå målet i 2023.
Der er med henblik på at opfylde målet for 2023 opstillet en intern målsætning for antallet
af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2021 på ca. 73.300 sigtelser på tværs af landets
politikredse. Den interne målsætning for 2021 er således indfriet.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved ud-
gangen af 2021 på 266 dage,
jf. tabel 3.
Ved udgangen af 2021 er den gennemsnitlige alder
på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således 76 dage over målet for 2023 på
190 dage.
Alderen på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale har ligget på et relativt stabilt
niveau i 1. halvår 2021, hvorefter den er steget i 3. og 4. kvartal af 2021.
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal forhold) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden
tiltale
Difference
mellem mål
og status
7.891
76
Baseline i fler-
årsaftalen
1
Ultimo 2020
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
Status for
2021
64.923
266
Mål (2023)
57.032
190
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo året. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-, op-
holds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Det bemærkes, at der med henblik på at opfylde målet for 2023 er opstillet en intern mål-
sætning for den gennemsnitlige alder af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2021 på
222 dage på tværs af landets politikredse. Den interne målsætning er således ikke indfriet.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0006.png
I 2022 skal politikredsene generelt behandle flere af de ældre verserende sigtelser for at få
reduceret alderen på bunken.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende sig-
telser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretnings-
pligt, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Side 6
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager gene-
relt,
jf. boks 1 ovenfor.
I 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 67 pct. af alle
straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf. tabel 4.
Ved
udgangen af 2021 er målopfyldelsen således 3 procentpoint under målet for 2021-2022.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Mål (2021- Difference mel-
2022) lem mål og status
70 pct.
-3 pct.-point
2020 Status for 2021
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
70 pct.
67 pct.
Anm.: Data er trukket den 8. januar 2022 og opgjort til og med 4. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnum-
mer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
Der har i 2021 været fluktuationer i andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet inden
for 260 dage. Andelen af straffesager, hvor der er truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet
inden for 260 dage, er faldet i takt med den markante reduktion i beholdningen af verse-
rende sigtelser uden tiltale i november og december, hvor andelen har ligget under måltal-
let.
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 260 dage er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 2).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Der er i flerårsaftalen fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet,
jf. boks 1 ovenfor.
I 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 50 pct. af sagerne
om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
I 2021 er målsætningen om, at sagsbehandlingsti-
den i mindst halvdelen af sagerne fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet højst må
ligge på 85 dage i 2021-2023 således opfyldt.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0007.png
I 2021 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 73 pct. af sagerne
om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
I 2021 er målsætningen om, at sagsbehandlingsti-
den i mindst 70 pct. af sagerne fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet højst må
ligge på 170 dage i 2021-2023 således opfyldt.
Dette er udtryk for, at politikredsene har fortsat de senere års massive fokus på sager om
personfarlige kriminalitet.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Difference
Mål (2021- mellem mål og
2023)
status
50 pct.
70 pct.
0 pct.-point
3 pct.-point
Side 7
2020 Status for 2021
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
50 pct.
73 pct.
Anm.: Data er trukket den 8. januar 2022 og opgjort til og med 4. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 2).
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0008.png
Bilag 1
Tabel 1
Sagsbeholdning
antal og alder
Kredse
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
1.454
3.233
5.119
1.664
2.384
3.773
1.340
3.064
7.527
2.495
12.549
39
44.641
Status for 2021
1.800
4.050
7.354
2.256
2.146
3.574
2.050
3.188
6.069
2.672
14.010
82
49.251
Alder på verserende anmeldelse
uden sigtelse
Ultimo 2020
198
262
396
248
272
334
233
282
522
172
486
146
384
Status for 2021
215
367
570
188
253
369
198
303
407
170
446
83
384
Antal verserende sigtelser
uden tiltale
Ultimo 2020
3.835
7.596
4.068
8.455
5.277
6.178
4.691
5.861
6.605
3.608
25.025
116
81.315
Status for 2021
3.389
5.996
3.862
5.880
4.449
5.260
4.101
4.905
4.253
2.544
20.136
148
64.923
Alder på verserende sigtelser
uden tiltale
Ultimo 2020 Status for 2021
257
225
183
285
210
224
199
186
291
125
332
79
259
258
224
165
249
250
290
261
270
255
173
318
58
266
Anm.: For anmeldelser er data er trukket den 7. januar 2022 og er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl. færdsel
og it-relateret økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk
kriminalitet. Data for sigtelser uden tiltale er opgjort på baggrund af statiske træk ultimo året. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-, opholds- eller
underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 199: Afrapportering på målsætningerne i flerårsaftalen for politi og anklagemyndigheden, fra justitsministeren
2543372_0009.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Side 9
Kredse
Alle straffesager (70 pct.)
2020
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
1
Personfarlig kriminalitet (50 pct.)
2
2020
61 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
38 pct.
58 pct.
43 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
Status for 2021
63 pct.
50 pct.
65 pct.
59 pct.
53 pct.
42 pct.
59 pct.
42 pct.
31 pct.
55 pct.
42 pct.
90 pct.
50 pct.
Personfarlig kriminalitet (70 pct.)
3
2020
82 pct.
69 pct.
79 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
65 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
Status for 2021
87 pct.
75 pct.
82 pct.
79 pct.
74 pct.
64 pct.
82 pct.
71 pct.
49 pct.
78 pct.
67 pct.
93 pct.
73 pct.
Status for 2021
77 pct.
71 pct.
76 pct.
62 pct.
73 pct.
65 pct.
71 pct.
60 pct.
57 pct.
80 pct.
58 pct.
96 pct.
67 pct.
Anm.: Data er trukket den 8. januar 2022 og opgjort til og med 4. kvartal 2021. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk
kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene
01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.1) Målsætning: I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022. 2) Målsætning: I mindst halvdelen af sagerne vedr. personfarlig
kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 85 dage i 2021-2023. 3) Målsætning: I mindst 70. pct. af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra
anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 170 dage i 2021-2023.