Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 198
Offentligt
2543362_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
15. marts 2022
Forvaltningsretskontoret
Anna Seneberg Winkel
2022-7610-0013
2366714
UDKAST
Forslag
til
Lov om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og
forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i lov om
offentlighed i forvaltningen m.v.
§ 1.
Den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene
vedrørende Scandinavian Stars virksomhed er undtaget fra lov om offent-
lighed i forvaltningen for så vidt angår materiale, der indgår i task forcens
undersøgelse.
Stk. 2.
Artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse
med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne op-
lysninger gælder ikke for personoplysninger, der indgår i den uafhængige
task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandina-
vian Stars undersøgelse.
Stk. 3.
Interne dokumenter, som er afgivet af en forvaltningsmyndighed
m.v. til den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene
vedrørende Scandinavian Star til brug for dennes undersøgelse, mister ikke
derved deres interne karakter.
§ 2.
Loven træder i kraft den 15. juni 2022.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Delvis undtagelse fra reglerne i offentlighedsloven
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Begrænsning af indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningen
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
Side 2/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at undtage den uafhængige task force om re-
der-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star (herefter
benævnt ”task forcen”) fra reglerne i lov om offentlighed i forvaltningen
(offentlighedsloven) for så vidt angår materiale, der indgår i task forcens
undersøgelse.
Formålet med lovforslaget er desuden at begrænse retten til indsigt i person-
oplysninger, jf. artikel 15 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbin-
delse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger (databeskyttelsesforordningen), i relation til task forcens virk-
somhed.
Lovforslaget følger op på en opfordring fra et flertal i Folketingets følge-
gruppe for Scandinavian Star-undersøgelsen
(herefter benævnt ”følgegrup-
pen”) bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk
Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige,
Liberal Alliance og Kristendemokraterne til at fremsætte et lovforslag, der
giver hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task forcen i undersøgelses-
perioden, ikke er omfattet af bl.a. offentlighedslovens regler om aktindsigt.
2. Baggrund
Den 12. maj 2021 blev regeringen (Socialdemokratiet) sammen med Ven-
stre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedsli-
sten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance, Alter-
nativet og Kristendemokraterne enige om at iværksætte en uvildig undersø-
gelse af reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian
Star.
De nævnte partier blev i den forbindelse enige om at nedsætte task forcen
til at forestå undersøgelsen.
Det følger af task forcens kommissorium af 12. maj 2021, at task forcen har
til opgave at undersøge og klarlægge spørgsmål vedrørende reder-, ejer- og
forsikringsforholdene omkring Scandinavian Star. Herunder kan task forcen
i forbindelse med sin undersøgelse komme ind på ejerskabet af skibet på
tidspunktet for branden og de nærmere vilkår for overdragelsen af skibet
forud for branden, herunder finansieringen og registreringen, skibets reder-
og forsikringsforhold på tidspunktet for branden samt fastsættelse, udbeta-
ling og fordeling af forsikringssummen i forlængelse af branden, samt
Side 3/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
omstændigheder, der kan danne grundlag for mistanke om en sammenhæng
mellem reder-, ejer- og forsikringsfoldene omkring Scandinavian Star og
selve brandstiftelsen på skibet.
Det fremgår af kommissoriet, at task forcen bistås af et sekretariat med de
nødvendige kvalifikationer i form af kendskab til efterforskning, forsik-
ringsforhold, køb og salg af skibe m.v. Task forcen antager selv sekretaria-
tet, men kan anmode Justitsministeriet om praktisk bistand i forbindelse her-
med.
Det fremgår også af kommissoriet, at task forcen inden for lovgivningens
rammer vil kunne indhente oplysninger fra danske myndigheder til brug for
arbejdet. Det er ifølge kommissoriet en klar forventning, at danske myndig-
heder vil samarbejde fuldt ud med task forcen og i den forbindelse udlevere
alle relevante oplysninger til task forcen, medmindre der foreligger konkrete
og begrundede omstændigheder, der taler væsentligt imod. Task forcen vil
også kunne anmode om at få oplysninger udleveret fra private på frivilligt
grundlag. Det drejer sig f.eks. om materiale, som pårørende eller støttefor-
eninger måtte have indsamlet. Ingen personer, herunder personer der risike-
rer at inkriminere sig selv, vil således være forpligtet til at udlevere materi-
ale til brug for task forcens arbejde.
Ifølge kommissoriet vil der desuden kunne gennemføres mundtlige inter-
views med videnspersoner (f.eks. fra støtteforeninger), der ikke risikerer at
inkriminere sig selv, med henblik på at indsamle baggrundsinformation til
brug for arbejdet. Task forcen vil dog ikke kunne foretage afhøringer. Det
forudsættes i den forbindelse i kommissoriet, at task forcen vil være opsø-
gende i forhold til at sikre, at relevant materiale, som videnspersoner (f.eks.
støtteforeninger m.v.) måtte være i besiddelse af, i videst muligt omfang
stilles til rådighed for task forcen. Task forcen vil f.eks. kunne opfordre re-
levante personer og støtteforeninger m.v. til at stille relevant materiale til
rådighed for task forcen.
Endvidere fremgår det af kommissoriet, at task forcen ved afslutningen af
sit arbejde afgiver en redegørelse for undersøgelsen og dens resultater, der
skal være udfærdiget på en sådan måde, at den er egnet til offentliggørelse.
Redegørelsen skal indeholde en begrundet vurdering af, om der er grundlag
for at iværksætte yderligere politimæssig efterforskning af forhold, der ikke
er strafferetligt forældet.
Side 4/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Task forcen er med kommissoriet anmodet om at færdiggøre sit arbejde in-
den for ca. halvandet år fra nedsættelsen. Det er endvidere forudsat, at task
forcen afgiver halvårlige statusredegørelser til følgegruppen.
Task forcen påbegyndte formelt sit arbejde pr. 15. oktober 2021.
Task forcen var i januar og februar 2022 i dialog med følgegruppen omkring
mulighederne for at undtage task forcens virksomhed fra reglerne om akt-
indsigt. Fra dialogen kan fremhæves, at task forcen ved brev af 24. februar
2022 skrev bl.a. således til følgegruppen:
”Som
anført er det Task Forcens vurdering, at det kan skade undersøgelsen,
hvis der bliver adgang til offentlighed om det materiale, der løbende stilles
til rådighed for Task Forcen.
Dette af flere årsager:
Task Forcen indsamler en meget stor mængde materiale. Det er ikke
muligt på et givet tidspunkt, hvor en anmodning om aktindsigt måtte
indgives, med sikkerhed at vurdere, hvorvidt de oplysninger, der anmo-
des om, er relevante for en evt. senere politimæssig efterforskning, og
derfor, om deres udlevering ville kunne hindre senere efterforsknings-
mæssige skridt.
Task Forcen indsamler løbende information via interviews. Det er alle-
rede nu tydeligt, at flere interviewede er bekymrede for mulige konse-
kvenser af at give sådanne interviews, idet de frygter, at den information,
de sidder inde med, og gerne vil meddele Task Forcen, skulle komme
udenforstående til kendskab.
Task Forcen forsøger, med Justitsministeriets assistance, at indhente
materiale, der er i fremmede myndigheders besiddelse. Det må antages,
at muligheden for, at Task Forcens anmodning bliver imødekommet
kraftigt reduceres, hvis ikke Task Forcen kan garantere, at materialet vil
blive underlagt mindst den samme fortrolighed, som det har hos den ud-
leverende, fremmede myndighed.
[…]
På den baggrund skal Task Forcen anmode om, at der etableres en lovhjem-
mel til, at de oplysninger, der tilgår Task Forcen, ikke er omfattet af blandt
andet offentlighedslovens regler om aktindsigt.”
Side 5/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Et flertal i følgegruppen bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne opfordrede
herefter ved brev af 6. marts 2022 justitsministeren til at fremsætte et lov-
forslag, der giver hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task forcen i un-
dersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bl.a. offentlighedslovens regler om
aktindsigt.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Delvis undtagelse fra reglerne i offentlighedsloven
3.1.1. Gældende ret
Task forcen er oprettet som en selvstændig forvaltningsmyndighed og er
som følge heraf undergivet bl.a. reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven.
Det indebærer, at task forcen er forpligtet til at behandle anmodninger om
aktindsigt i oplysninger m.v., der indgår i task forcens undersøgelse, herun-
der oplysninger modtaget fra myndigheder og private. Det indebærer også,
at task forcen er forpligtet til at behandle anmodninger om aktindsigt i task
forcens sager om administrative forhold, eksempelvis sager om task forcens
budgetter og regnskaber.
Det følger af offentlighedslovens § 7, stk. 1, at enhver som udgangspunkt
kan forlange at blive gjort bekendt med dokumenter, der er indgået til eller
oprettet af en myndighed m.v. som led i administrativ sagsbehandling i for-
bindelse med dens virksomhed. Retten til aktindsigt omfatter med de i §§
19-35 nævnte undtagelser alle dokumenter, der vedrører den pågældende
sag, og indførelser i journaler, registre og andre fortegnelser vedrørende den
pågældende sags dokumenter, jf. stk. 2.
Det følger endvidere af offentlighedslovens § 8, at den, hvis personlige for-
hold er omtalt i et dokument, med de undtagelser, der er nævnt i §§ 19-29
og § 35, kan forlange at blive gjort bekendt med oplysningerne herom (så-
kaldt egenacces). Det gælder dog ikke, i det omfang de hensyn, der er nævnt
i §§ 31-33, eller hensynet til den pågældende selv eller andre med afgørende
vægt taler imod.
Efter offentlighedslovens § 11, stk. 1, kan enhver forlange, at en forvalt-
ningsmyndighed foretager og udleverer en sammenstilling af foreliggende
oplysninger i myndighedens databaser, hvis sammenstillingen kan foretages
ved få og enkle kommandoer (såkaldt dataudtræk). Hvis oplysningerne er
omfattet af §§ 19-35, gælder sammenstillingsretten kun, hvis de hensyn, der
Side 6/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
er nævnt i disse bestemmelser, kan tilgodeses gennem anonymisering
el.lign., der kan foretages ved få og enkle kommandoer. Retten til at få fo-
retaget en sammenstilling gælder desuden ikke, hvis oplysningerne allerede
er offentliggjort i egnet form eller format.
Det følger af offentlighedslovens § 23, stk. 1, at retten til aktindsigt ikke
omfatter interne dokumenter. Som interne dokumenter anses bl.a. dokumen-
ter, der ikke er afgivet til udenforstående. Interne dokumenter, der afgives
til udenforstående, mister deres interne karakter, medmindre afgivelsen sker
af retlige grunde, til forskningsmæssig brug eller af andre lignende grunde,
jf. stk. 2. Det antages i den forbindelse, at interne dokumenter, der afgives
til en advokatundersøgelse el.lign., ikke derved mister deres interne karak-
ter, jf. herved Mohammad Ahsan, Offentlighedsloven med kommentarer, 2.
udgave (2020), s. 504f.
Offentlighedslovens § 28, stk. 1, fastsætter en pligt til at meddele aktindsigt
i oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er
relevante for sagen, selv om dokumentet, som de pågældende oplysninger
fremgår af, er undtaget fra aktindsigt i medfør af bl.a. lovens § 23. Det
samme gælder oplysninger om eksterne faglige vurderinger.
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 1, omfatter retten til aktindsigt ikke op-
lysninger om enkeltpersoners rent private, herunder økonomiske, forhold.
Efter offentlighedslovens § 30, nr. 2, omfatter retten til aktindsigt ikke op-
lysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts-
eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk
betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at anmod-
ningen ikke imødekommes.
Efter offentlighedslovens § 32, stk. 1, kan retten til aktindsigt af hensyn til
rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder forholdet til andre lande
eller internationale organisationer, begrænses, i det omfang fortrolighed føl-
ger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser el.lign. Retten til aktindsigt
kan herudover begrænses, idet omfang det er nødvendigt til beskyttelse af
væsentlige hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder for-
holdet til andre lande eller internationale organisationer, jf. stk. 2.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 1, kan retten til aktindsigt begrænses, i
det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til fore-
byggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser,
Side 7/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
straffuldbyrdelse og lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager
om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.
Det fremgår af offentlighedslovens § 33, nr. 5, at retten til aktindsigt kan
begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hen-
syn til private og offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter forhol-
dets særlige karakter er påkrævet.
Offentlighedslovens §§ 13, stk. 1, og 15, stk. 1, indeholder regler om hen-
holdsvis notat- og journaliseringspligt. Notatpligten i lovens § 13 indebærer,
at der i sager, hvor der vil blive truffet afgørelse af en myndighed m.v., skal
den pågældende myndighed m.v., når den mundtligt eller på anden måde
bliver bekendt med oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne
faglige vurderinger, der er af betydning for sagens afgørelse, snarest muligt
gøre notat om indholdet af oplysningerne eller vurderingerne. Det gælder
dog ikke, hvis oplysningerne eller vurderingerne i øvrigt fremgår af sagens
dokumenter. Journaliseringspligten i lovens § 15 indebærer, at dokumenter,
der er modtaget eller afsendt af en forvaltningsmyndighed som led i admi-
nistrativ sagsbehandling i forbindelse med dens virksomhed, skal journali-
seres, i det omfang dokumentet har betydning for en sag eller sagsbehand-
lingen i øvrigt. Det samme gælder interne dokumenter i endelig form.
3.1.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Et flertal i følgegruppen (bestående af Socialdemokratiet, Venstre, Sociali-
stisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folke-
parti, Nye Borgerlige, Liberal Alliance og Kristendemokraterne) har den 6.
marts 2022 opfordret justitsministeren til at fremsætte et lovforslag, der gi-
ver hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task forcen i undersøgelsespe-
rioden, ikke er omfattet af bl.a. offentlighedslovens regler om aktindsigt.
Følgegruppens opfordring skal ses i lyset af, at task forcen vurderer, at det
vil kunne skade undersøgelsen vedrørende Scandinavian Star, hvis der bli-
ver offentlighed om det materiale, der løbende stilles til rådighed for task
forcen. Task forcen har i den forbindelse peget på risikoen for bl.a., at udle-
vering af oplysninger fra undersøgelsen vil kunne hindre gennemførelsen af
efterforskningsmæssige skridt i en eventuel efterfølgende politimæssig ef-
terforskning, og at flere interviewede har givet udtryk for bekymring for
mulige konsekvenser af at give sådanne interviews, idet de frygter, at den
information, de ønsker at dele med task forcen, vil kunne komme udenfor-
stående til kendskab. Task forcen har også peget på risikoen for, at andre
Side 8/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
landes myndigheder ikke vil bidrage med oplysninger, hvis oplysningerne
ikke behandles med den nødvendige fortrolighed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det materiale, der indgår i task for-
cens undersøgelse, i vidt omfang vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør
af offentlighedslovens bestemmelser, herunder § 23, § 30, nr. 1 og 2, § 32
samt § 33, nr. 1 og 5. Justitsministeriet kan imidlertid ikke udelukke, at der
vil kunne opstå situationer, hvor offentlighedslovens regler om aktindsigt
m.v. kan føre til en videre grad af offentlighed i oplysninger, der indgår i
task forcens undersøgelse, end hvad der måtte skønnes hensigtsmæssigt af
hensyn til f.eks. en mulig efterfølgende efterforskning.
Justitsministeriet vurderer i den forbindelse, at behovet for at undtage mate-
riale, der indgår i task forcens undersøgelse, i første omgang knytter sig til
materiale, som task forcen har modtaget fra andre. Det svarer til det behov,
som task forcen har peget på.
Justitsministeriet vurderer imidlertid, at varetagelsen af de nævnte hensyn
til bl.a. effektiviteten af fremtidige efterforskningsskridt og til privates og
andre landes myndigheders mulighed for i fortrolighed at kunne bidrage
med oplysninger til undersøgelsen tilsiger, at også andet materiale, der ind-
går i task forcens undersøgelse, bør være undtaget fra retten til aktindsigt.
Der kan i den forbindelse henvises til, at eksempelvis materiale, som task
forcen selv opretter, i vidt omfang må antages at indeholde oplysninger, som
task forcen har modtaget fra andre.
Det foreslås på denne baggrund med lovforslaget, at task forcens virksom-
hed undtages fra offentlighedsloven for så vidt angår materiale, der indgår i
task forcens undersøgelse. Herved sigtes til materiale, som vedrører den ind-
holdsmæssige del af task forcens undersøgelse, således som den er defineret
i task forcens kommissorium.
Derimod vil materiale, som ikke knytter sig til den indholdsmæssige del af
task forcens undersøgelse, fortsat være omfattet af offentlighedslovens reg-
ler. Det gælder f.eks. oplysninger om administrative forhold i task forcen.
Lovforslaget indebærer således, at der ikke vil være ret til aktindsigt i mate-
riale, der indgår i task forcens igangværende undersøgelse vedrørende Scan-
dinavian Star. Sådanne anmodninger vil med lovforslaget uden videre kunne
afslås. Tilsvarende vil task forcen ikke være forpligtet til at iagttage notat-
og journaliseringspligten i relation til sådant materiale, idet det dog
Side 9/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
forudsættes, at task forcen i praksis indretter sit arbejde på en sådan måde,
at der eksempelvis gøres notat vedrørende faktiske oplysninger og eksterne
faglige vurderinger, som task forcen bliver bekendt med, f.eks. gennem in-
terviews.
Lovforslaget ændrer ikke på det forhold, at der fortsat vil kunne søges akt-
indsigt hos danske myndigheder i materiale, som myndighederne har udle-
veret til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Justitsministeriet har dog i den forbindelse fundet det rigtigst at præcisere i
lovforslaget, at interne dokumenter, som er afgivet af en forvaltningsmyn-
dighed m.v. til task forcen til brug for dennes undersøgelse, ikke derved mi-
ster deres interne karakter.
Dette svarer til den praksis, der er som nævnt antages at gælde i medfør af
offentlighedslovens § 23, stk. 2, i relation til internt materiale, der udleveres
til brug for en advokatundersøgelse el.lign.
Formålet med præciseringen er at understrege, at danske myndigheder vil
kunne videregive internt materiale til task forcen til brug for dennes under-
søgelse uden derved at prisgive beskyttelsen af det pågældende materiale.
Det er i den forbindelse en betingelse, at de interne dokumenter afgives til
task forcen »til brug for dennes undersøgelse«. Hvis dokumenterne afgives
til task forcen i en anden sammenhæng, vil materialet i udgangspunktet mi-
ste sin interne karakter.
Task forcen skal ved afslutningen af sit arbejde afgive en redegørelse for
undersøgelsen og dens resultater, der skal være udfærdiget på en sådan
måde, at den er egnet til offentliggørelse. Det forudsættes, at task forcen
herefter vil blive nedlagt, og at task forcen i den forbindelse vil tilbagelevere
materiale, som task forcen har fået udleveret, til de respektive myndigheder
og private. Dette vil svare til den fremgangsmåde, som i almindelighed føl-
ges for undersøgelseskommissioner. Det forudsættes endvidere, at task for-
cen vil overlevere det materiale, som task forcen selv har udarbejdet, og som
måtte være bevaringsværdigt, til Rigsarkivet i medfør af arkivlovens regler.
Task forcen har ikke til opgave som led i sin undersøgelse at træffe afgørel-
ser i forvaltningslovens forstand, og der lægges derfor ikke med lovforslaget
op til at undtage task forcens virksomhed fra forvaltningslovens regler om
partsaktindsigt.
Side 10/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, stk. 1 og 3, og bemærkningerne
hertil.
3.2. Begrænsning af indsigtsretten efter databeskyttelsesforordningen
3.2.1. Gældende ret
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 15, stk. 1, at den regi-
strerede har ret til at få den dataansvarliges bekræftelse på, om personoplys-
ninger vedrørende den pågældende behandles, og i givet fald adgang til per-
sonoplysningerne. Endvidere har den registrerede ret til at modtage en
række informationer, som er oplistet i bestemmelsen. Det drejer sig bl.a. om
oplysninger om formålet med behandlingen af oplysningerne, de berørte ka-
tegorier af personoplysninger, der er omfattet af behandlingen, og om muligt
det påtænkte tidsrum, hvor personoplysningerne vil blive opbevaret.
Det følger endvidere af forordningens artikel 15, stk. 3, at den dataansvar-
lige i forbindelse med indsigtsanmodninger skal udlevere en kopi af de per-
sonoplysninger, der behandles.
Efter § 22, stk. 1, i databeskyttelsesloven (lov nr. 502 af 23. maj 2018) kan
der bl.a. gøres undtagelse til forordningens artikel 15, hvis den registreredes
interesse i oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til pri-
vate interesser, herunder hensynet til den pågældende selv.
Efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 2, kan der endvidere gøres undtagelse
fra bl.a. forordningens artikel 15, hvis den registreredes interesse i at få
kendskab til oplysningerne findes at burde vige for afgørende hensyn til en
række oplistede offentlige interesser. Det drejer sig bl.a. om hensynet til sta-
tens sikkerhed, forebyggelse, efterforskning, afsløring eller retsforfølgning
af strafbare handlinger eller fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner, Den
Europæiske Unions eller en medlemsstats generelle samfundsinteresser el-
ler håndhævelsen af civilretlige krav.
Endvidere kan oplysninger, der behandles for den offentlige forvaltning som
led i administrativ sagsbehandling, efter databeskyttelseslovens § 22, stk. 3,
undtages fra retten til indsigt efter databeskyttelsesforordningens artikel 15,
stk. 1, i samme omfang som efter reglerne i §§ 19-29 og 35 i offentligheds-
loven.
Databeskyttelseslovens § 22, stk. 3, med sin henvisning til offentlighedslo-
vens §§ 19-29 og 35, er indført for at sikre, at forvaltningsmyndigheders
behandling af oplysninger kan undtages fra retten til indsigt i samme
Side 11/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
udstrækning som efter offentlighedslovens regler om egenacces, jf. offent-
lighedslovens § 8.
Databeskyttelseslovens § 22 er indført inden for rammerne af databeskyttel-
sesforordningens artikel 23, jf. nærmere herom nedenfor.
Efter databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 1, er der mulighed for
ved lovgivningsmæssige foranstaltninger i EU-retten eller medlemsstater-
nes nationale ret at begrænse rækkevidden af de forpligtelser og rettigheder,
der er omhandlet i bl.a. artikel 15 om den registreredes indsigtsret, når en
sådan begrænsning respekterer det væsentligste indhold af de grundlæg-
gende rettigheder og frihedsrettigheder og er en nødvendig og forholdsmæs-
sig foranstaltning i et demokratisk samfund af hensyn til en række nærmere
oplistede hensyn.
En sådan begrænsning kan bl.a. ske af hensyn til statens sikkerhed, forebyg-
gelse, efterforskning, afsløring eller retsforfølgning af strafbare, handlinger
eller fuldbyrdelse af strafferetlige sanktioner, herunder beskyttelse mod og
forebyggelse af trusler mod den offentlige sikkerhed, andre vigtige målsæt-
ninger i forbindelse med beskyttelse af Unionens eller en medlemsstats ge-
nerelle samfundsinteresser, og håndhævelse af civilretlige krav.
Af databeskyttelsesforordningens artikel 23, stk. 2, fremgår det, at navnlig
skal enhver lovgivningsmæssig foranstaltning, der er omhandlet i stk. 1,
som minimum, hvor det er relevant, indeholde specifikke bestemmelser
vedrørende formålene med behandlingen eller kategorierne af behandling,
kategorierne af personoplysninger, rækkevidden af de indførte begrænsnin-
ger, garantierne for at undgå misbrug eller ulovlig adgang eller overførsel,
specifikation af den dataansvarlige eller kategorierne af dataansvarlige, op-
bevaringsperioder og de gældende garantier under hensyntagen til behand-
lingens karakter, omfang og formål eller kategorier af behandling, risiciene
for de registreredes rettigheder og frihedsrettigheder, og de registreredes ret
til at blive underrettet om begrænsningen, medmindre dette kan skade for-
målet med begrænsningen
3.2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Justitsministeriets vurdering, at de hensyn, som taler for at undtage
task forcens virksomhed fra offentlighedsloven for så vidt angår materiale,
der indgår i task forcens undersøgelse, jf. pkt. 3.1.2 ovenfor, også taler for
at begrænse den registreredes ret til indsigt, jf. databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 15, i personoplysninger i task forcens virksomhed.
Side 12/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Med lovforslaget lægges der derfor op til, at databeskyttelsesforordningens
artikel 15 ikke skal gælde for personoplysninger, der indgår i task forcens
undersøgelse. Dette vil indebære, at task forcen uden videre vil kunne afslå
eventuelle anmodninger om indsigt, der vedrører sådanne personoplysnin-
ger.
Lovforslaget indebærer bl.a., at indsigtsretten ikke vil gælde i relation til
personoplysninger, som indgår i det materiale, der vedrører den indholds-
mæssige del af task forcens undersøgelse. Derimod vil indsigtsretten i det
hele omfatte task forcens administrative forhold.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den foreslåede ordning, der som
nævnt varetager hensynet til en effektiv gennemførelse af task forcens un-
dersøgelse, kan fastsættes indenfor rammerne af databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 23.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, stk. 2, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vil indebære, at task forcen uden videre vil kunne afslå aktind-
sigtsanmodninger efter offentlighedsloven og anmodninger om indsigt efter
databeskyttelsesforordningens artikel 15 for så vidt angår oplysninger m.v.,
der indgår i task forcens undersøgelse.
Principperne for digitaliseringsklar lovgivning vurderes ikke relevante for
lovforslaget.
Det vurderes, at lovforslaget i øvrigt hverken har økonomiske konsekvenser
eller implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at lovforslaget hverken har økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil indebære, at der ikke vil være ret til aktindsigt efter offent-
lighedslovens regler i materiale, der indgår i task forcens undersøgelse, og
at der ikke vil være ret til indsigt i egne personoplysninger, der indgår i task
forcens undersøgelse.
Side 13/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
7. Klimamæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget ikke har miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indebærer en begrænsning af retten til indsigt efter databeskyt-
telsesforordningens artikel 15 for så vidt angår personoplysninger, der ind-
går i task forcens undersøgelse. Det er Justitsministeriets vurdering, at den
foreslåede ordning kan fastsættes indenfor rammerne af databeskyttelses-
forordningens artikel 23. Der henvises til pkt. 3.2 om lovforslagets forhold
til databeskyttelsesforordningen.
Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. marts 2022 til den 12. april
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media, Dagbladet Infor-
mation, Danmarks Radio, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Journalistforbund, Danske Advokater,
Danske Medier, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den uaf-
hængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende
Scandinavian Star, Institut for Menneskerettigheder, Domstolsstyrelsen, Ju-
ridisk Institut
Syddansk Universitet, Juridisk Institut
Aalborg Universi-
tet, Juridisk Institut
Aarhus Universitet, Justitia, Jyllands-Posten, Kriste-
ligt Dagblad, Københavns Universitet
Det Juridiske Fakultet, Politiken,
Retspolitisk Forening, samtlige byretter, Scandinavian Stars Danske Støtte-
forening, TV2/DANMARK A/S, Vestre Landsret og Østre Landsret.
Side 14/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
2543362_0015.png
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Side 15/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
2543362_0016.png
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Forholdet til EU- Lovforslaget indebærer en begrænsning af retten til indsigt efter databeskyt-
retten
telsesforordningens artikel 15 for så vidt angår personoplysninger, der ind-
går i task forcens undersøgelse. Det er Justitsministeriets vurdering, at den
foreslåede ordning kan fastsættes indenfor rammerne af databeskyttelses-
forordningens artikel 23. Der henvises til pkt. 3.2 om lovforslagets forhold
til databeskyttelsesforordningen. Lovforslaget indeholder i øvrigt ingen EU-
retlige aspekter.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Side 16/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Task forcen er oprettet som en selvstændig forvaltningsmyndighed og er
som følge heraf undergivet bl.a. reglerne om aktindsigt i offentlighedsloven.
Herudover er task forcen underlagt reglerne om indsigt i artikel 15 i databe-
skyttelsesforordningen.
Dette indebærer, at task forcen er forpligtet at behandle anmodninger om
aktindsigt m.v. efter offentlighedsloven og anmodninger om indsigt i per-
sonoplysninger efter databeskyttelsesforordningens artikel 15.
For en nærmere beskrivelse af reglerne i offentlighedsloven og databeskyt-
telsesordningen henvises til pkt. 3.1.1 og 3.2.1 i de almindelige bemærknin-
ger til lovforslaget.
Det foreslås i
stk. 1,
at den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsik-
ringsforholdene vedrørende Scandinavian Stars virksomhed er undtaget fra
offentlighedsloven for så vidt angår materiale, der indgår i task forcens un-
dersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer navnlig, at der ikke vil være ret til
aktindsigt efter offentlighedslovens regler i materiale, der indgår i task for-
cens undersøgelse, og at task forcen således uden videre vil kunne afslå an-
modninger om aktindsigt heri.
Med udtrykket »indgår i task forcens undersøgelse« sigtes til materiale, som
vedrører den indholdsmæssige del af task forcens undersøgelse, således som
den er defineret i task forcens kommissorium. Det samme gælder, hvis kom-
missoriet måtte blive udvidet. For en beskrivelse af kommissoriet henvises
til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Omfattet af bestemmelsen er herefter bl.a. materiale (dokumenter, oplysnin-
ger, lydfiler, videoklip m.v.), som task forcen har modtaget fra danske eller
udenlandske myndigheder til brug undersøgelsen. Det samme gælder mate-
riale, som danske eller udenlandske private personer, virksomheder, for-
eninger m.v. har udleveret til task forcen til brug dennes undersøgelse.
Desuden omfatter begrebet materiale, som task forcen selv har oprettet som
led i undersøgelsen, herunder referater, notater, udkast til redegørelse m.v.
Side 17/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Det kan efter omstændighederne også omfatte e-mails, breve m.v., som task
forcen har sendt til udenforstående, hvis det er sket som led i undersøgelsen.
Uden for begrebet falder derimod materiale, som ikke knytter sig til den
indholdsmæssige del af task forcens undersøgelse. Det gælder f.eks. oplys-
ninger om administrative forhold i task forcen. Anmodninger om aktindsigt
i sådanne forhold vil skulle behandles i medfør af offentlighedslovens al-
mindelige regler. Det drejer sig eksempelvis om anmodninger om aktindsigt
i sager om task forcens budgetter og regnskaber.
Bestemmelsen i stk. 1 indebærer også, at task forcen ikke vil være forpligtet
til at iagttage offentlighedslovens regler om notat- og journaliseringspligten
i relation til materiale, der indgår i task forcens undersøgelse, idet det dog
forudsættes, at task forcen i praksis indretter sit arbejde på en sådan måde,
at der eksempelvis gøres notat vedrørende faktiske oplysninger og eksterne
faglige vurderinger, som task forcen bliver bekendt med, f.eks. gennem in-
terviews.
Lovforslaget ændrer ikke på det forhold, at der fortsat vil kunne søges akt-
indsigt hos danske myndigheder i materiale, som myndighederne har udle-
veret til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Det foreslås i
stk. 2,
at artikel 15 i databeskyttelsesforordningen ikke gælder
for personoplysninger, der indgår i den uafhængige task force om reder-,
ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Stars undersøgelse.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at retten til indsigt efter databeskyt-
telsesforordningens artikel 15 ikke gælder i relation til personoplysninger,
der indgår i det materiale, der vedrører den indholdsmæssige del af task for-
cens undersøgelse.
Udtrykket »indgår i task forcens undersøgelse« skal forstås på samme måde
som det tilsvarende begreb i den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1.
Bestemmelsen vil medføre, at task forcen ikke skal behandle anmodninger
om indsigt i personoplysninger, der indgår i task forcens undersøgelse. Så-
danne anmodninger vil således kunne afvises med henvisning til, at indsigts-
retten efter databeskyttelsesforordningens artikel 15 ikke gælder for så vidt
angår disse oplysninger. Indsigtsretten vil dog i det hele omfatte taskforcens
administrative forhold.
Side 18/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Det foreslås i
stk. 3,
at interne dokumenter, som er afgivet af en forvaltnings-
myndighed m.v. til den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsik-
ringsforholdene vedrørende Scandinavian Star til brug for dennes undersø-
gelse, ikke derved mister deres interne karakter.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at præcisere, at danske myn-
digheder m.v. vil kunne videregive internt materiale til task forcen til brug
for dennes undersøgelse uden derved at prisgive beskyttelsen af det pågæl-
dende materiale.
Det er en betingelse, at de interne dokumenter afgives til task forcen »til
brug for dennes undersøgelse«. Hvis dokumenterne afgives til task forcen i
en anden sammenhæng, vil de i udgangspunktet miste deres interne karak-
ter.
Det forudsættes i den forbindelse, at danske myndigheder m.v. også vil
kunne udlevere andet materiale, der hos myndighederne m.v. vil kunne und-
tages fra aktindsigt i medfør af offentlighedslovens øvrige bestemmelser,
uden at myndigheden m.v. derved prisgiver det pågældende beskyttelses-
hensyn. Det gælder eksempelvis i relation til politiets og anklagemyndighe-
dens videregivelse af dokumenter og oplysninger, der hos politiet og ankla-
gemyndigheden vil kunne undtages fra aktindsigt i medfør af offentligheds-
lovens § 19 og § 33, nr. 1. Sådant materiale vil således fortsat kunne undta-
ges fra aktindsigt hos den afgivende myndighed, uanset at materialet er ud-
leveret til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.2 og 3.2.2 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 15. juni 2022.
Bestemmelsen vil indebære, at anmodninger om aktindsigt m.v. efter offent-
lighedsloven eller anmodninger om indsigt efter artikel 15 i databeskyttel-
sesforordningen, som ikke er afgjort på tidspunktet for lovens ikrafttræden,
skal behandles efter de nye regler. Det vil sige, at task forcen kan afvise at
(færdig)behandle sådanne anmodninger.
Side 19/20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 198: Lovudkast til forslag om delvis undtagelse af den uafhængige task force om reder-, ejer- og forsikringsforholdene vedrørende Scandinavian Star fra reglerne i offentlighedsloven m.v., fra justitsministeren
Den foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 3, vil også finde anvendelse for så
vidt angår interne dokumenter, der før lovens ikrafttræden er afgivet af en
forvaltningsmyndighed m.v. til task forcen til brug for dennes undersøgelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
Side 20/20