Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2541454_0001.png
Folketinget
Følgegruppe for Scandinavian Star-undersøgelsen
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. februar 2022
Forvaltningsretskontoret
Fie Clement Beisheim
2022-0092-4756
2315502
1.
Ved e-mail af 28. januar 2022 har Folketingets følgegruppe for Scandi-
navian Star-undersøgelsen anmodet om bemærkninger til et brev af 25. ja-
nuar 2022 fra den uafhængige task force vedrørende ejer-, reder- og forsik-
ringsforholdene vedrørende Scandinavian Star.
2.
Task forcen har i brevet af 25. januar 2022 anført bl.a., at task forcen som
selvstændig forvaltningsenhed er undergivet reglerne om aktindsigt i for-
valtningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven).
Task forcen finder imidlertid, at det kan skade undersøgelsen, hvis der bliver
offentlighed om det materiale, der løbende stilles til rådighed for task for-
cen.
Task forcen har i den forbindelse peget på risikoen for dels, at eventuelle
efterforskningsmuligheder vil blive forspildt ved præmatur offentliggørelse
af undersøgelsens indhold og resultater, dels at offentlige myndigheder vil
være tilbageholdende med at udlevere materiale til task forcen, hvis der der-
ved kommer mere offentlighed omkring materialet, end tilfældet var, mens
materialet var i myndighedens egen varetægt.
Task forcen henstiller derfor til, at Folketingets følgegruppe undersøger, om
det er muligt at etablere hjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task forcen
i undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bestemmelserne i forvaltnings-
loven og offentlighedsloven. Task forcen foreslår i stedet, at der indføres en
særordning, hvor anmodninger om aktindsigt enten kan afklares ved henvis-
ning til de indsendende myndigheder efter myndighedens egne regler, eller,
for så vidt angår materiale, der ikke er fremkommet på denne måde, ved, at
anmodninger om aktindsigt vil blive behandlet, når redegørelsen er færdig-
stillet og behandlet af Folketingets følgegruppe.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Korrespondance mellem Den uafhængige taskforce vedr. ejer-, reder-, og forsikringsforholdene vedr. Scandinavian Star, den politiske følgegruppe og justitsministeren om hjemmel til at undtage oplysninger fra reglerne om aktindsigt
3.
Justitsministeriet kan i den anledning oplyse, at task forcen er etableret
som en selvstændig forvaltningsmyndighed, der er omfattet af bl.a. forvalt-
ningsloven og offentlighedsloven. Det indebærer bl.a., at task forcen er om-
fattet af reglerne om aktindsigt i disse love.
Da task forcen ikke har til opgave at træffe afgørelser i forvaltningslovens
forstand, er reglerne om partsaktindsigt i forvaltningsloven dog ikke umid-
delbart relevante i relation til task forcen.
Hvad angår aktindsigt efter offentlighedsloven bemærkes det, at dokumen-
ter, der oprettes af og udveksles mellem medlemmer af task forcen eller
mellem task forcens sekretariat og task forcens medlemmer, betragtes som
interne dokumenter i offentlighedslovens forstand. Sådanne dokumenter vil
som udgangspunkt være undtaget fra aktindsigt i medfør af offentlighedslo-
vens § 23, stk. 1, nr. 1.
Dokumenter, der udveksles mellem task forcen og andre personer eller myn-
digheder, anses derimod som udgangspunkt for at være eksterne i offentlig-
hedslovens forstand. Det omfatter bl.a. oplysninger, der tilgår task forcen i
undersøgelsesperioden. Eksterne dokumenter er i udgangspunktet undergi-
vet aktindsigt.
For eksterne dokumenter vil der dog skulle foretages en vurdering af, om
dokumenterne indeholder oplysninger, der kan undtages fra aktindsigt i
medfør af offentlighedslovens §§ 30-33 og 35.
Det følger af offentlighedslovens § 30, nr. 1, at retten til aktindsigt ikke om-
fatter oplysninger om enkeltpersoners private, herunder økonomiske, for-
hold.
Ifølge offentlighedslovens § 30, nr. 2, omfatter retten til aktindsigt heller
ikke oplysninger om tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om
drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økono-
misk betydning for den person eller virksomhed, oplysningerne angår, at
anmodningen ikke imødekommes.
Efter offentlighedslovens § 33, nr. 1, kan retten til aktindsigt begrænses, i
det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hensyn til fore-
byggelse, efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Korrespondance mellem Den uafhængige taskforce vedr. ejer-, reder-, og forsikringsforholdene vedr. Scandinavian Star, den politiske følgegruppe og justitsministeren om hjemmel til at undtage oplysninger fra reglerne om aktindsigt
straffuldbyrdelse og lign. og beskyttelse af sigtede, vidner eller andre i sager
om strafferetlig eller disciplinær forfølgning.
Det fremgår af offentlighedslovens § 33, nr. 5, at retten til aktindsigt kan
begrænses, i det omfang det er nødvendigt til beskyttelse af væsentlige hen-
syn til private eller offentlige interesser, hvor hemmeligholdelse efter for-
holdets særlige karakter er påkrævet.
Task forcen vil således gennem offentlighedslovens regler kunne undtage
oplysninger, der tilgår task forcen, fra aktindsigt af hensyn til bl.a. enkelt-
personers rent private forhold, virksomheders drifts- og forretningsforhold
og efterforskning og forfølgning af lovovertrædelser. Det vil efter omstæn-
dighederne også kunne gælde for samtlige oplysninger i et dokument.
Det fremgår af task forcens kommissorium af 12. maj 2021, at task forcen
inden for lovgivningens rammer vil kunne indhente oplysninger fra danske
myndigheder til brug for arbejdet, og at der er en klar forventning om, at
myndighederne vil samarbejde fuldt ud med task forcen og i den forbindelse
udlevere alle relevante oplysninger til task forcen, medmindre der foreligger
konkrete og begrundede omstændigheder, der taler væsentligt imod.
Justitsministeriet kan ikke udelukke, at der vil kunne opstå situationer, hvor
reglerne om aktindsigt kan føre til en videre grad af offentlighed i oplysnin-
ger, der tilgår task forcen i undersøgelsesperioden, end hvad der måtte skøn-
nes hensigtsmæssigt af hensyn til f.eks. en mulig efterfølgende efterforsk-
ning. Ministeriet har ikke herved taget stilling til, om de nævnte hensyn i
højere grad taler for at begrænse retten til aktindsigt i task forcens arbejde i
forhold til eksempelvis myndigheder, som gennemfører tilsyn, der efter om-
stændighederne vil kunne danne grundlag for en efterfølgende efterforsk-
ning.
Der vil ikke være noget retligt til hinder for at imødekomme task forcens
forslag om at etablere lovhjemmel til, at de oplysninger, der tilgår task for-
cen i undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bl.a. offentlighedslovens
regler om aktindsigt.
Nick Hækkerup
/
Rasmus Krogh Pedersen
Side 3/3