Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 191
Offentligt
2541453_0001.png
Brev til Folketingets følgegruppe for Scandinavian Star under-
søgelsen
Dato:
25. januar 2022
Kontor: SSTAF
Sagsbeh.: Kristina Siig
Att.: Formand for følgegruppen Søren Søndergaard
Vedr.: Håndtering af hensynet til offentlighed angående Den uafhængige Task Force vedr.
ejer-, reder-, og forsikringsforholdene vedr. Scandinavian Star
Som drøftet under mødet med følgegruppen onsdag den 19. januar 2022, har der, i forbindelse
med Task Forcens gennemgang af de udestående spørgsmål om Task Forcens virke, præsenteret
sig forskellige problemstillinger i relation til vores opgaveløsning. En af problemstillingerne vedrører
Task Forcens relation til forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen.
Task Forcen er en selvstændig forvaltningsenhed. Deraf følger som udgangspunkt, at Task Forcen
er undergivet forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen og de regler om aktindsigt,
offentlighed og mer-offentlighed, dette indebærer. Dette medfører dog visse udfordringer for Task
Forcen i dens arbejde.
Det fremgår blandt andet af kommissoriet, at Task Forcen inden for lovgivningens rammer vil kunne
indhente oplysninger fra danske myndigheder til brug for arbejdet. Endvidere vil Task Forcen kunne
anmode om at få oplysninger udleveret fra private på frivilligt grundlag samt gennemføre mundtlige
interview med videnspersoner (f.eks. fra støtteforeninger), der ikke derved risikerer at inkriminere
sig selv. Dette sker med henblik på at indsamle baggrundsinformation til brug for arbejdet.
Det er endvidere anført, at Task Forcen under eller i forbindelse med afslutningen af dens arbejde
kan overlade materialet til politi- og anklagemyndighed, såfremt der findes at være grundlag herfor.
Henset til, at Task Forcens opgave er at undersøge og klarlægge spørgsmål vedrørende reder-, ejer-
og forsikringsforhold omkring Scandinavian Star, og det ikke er muligt på forhånd at skaffe overblik
over, hvilket materiale, der kommer til at tilgå Task Forcen, og om dele af materialet senere bør
tilgå politi- og anklagemyndighed, frygter Task Forcen bl.a.,
1) at eventuelle efterforskningsmuligheder vil blive forspildt ved præmatur offentliggørelse af
undersøgelsens indhold og resultater, samt
Side 1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 191: Korrespondance mellem Den uafhængige taskforce vedr. ejer-, reder-, og forsikringsforholdene vedr. Scandinavian Star, den politiske følgegruppe og justitsministeren om hjemmel til at undtage oplysninger fra reglerne om aktindsigt
2541453_0002.png
2) at offentlige myndigheder vil være tilbageholdende med at udlevere materiale til Task For-
cen, hvis der derved kommer mere offentlighed omkring materialet, end tilfældet var, me-
dens materialet var i myndighedens egen varetægt.
Overordnet frygter Task Forcen med andre ord, at det kan skade undersøgelsen, hvis der bliver
offentlighed om det materiale, der løbende stilles til rådighed for Task Forcen, idet det ikke er muligt
at vurdere, hvilket vægt modtaget materiale vil blive tillagt senere i undersøgelsesforløbet. Dette
kan kun afgøres efterhånden som de åbne spørgsmål i undersøgelsen finder besvarelse, både i
forholdt til politi- og anklagemyndighed og i forhold til redegørelsen til Folketinget.
Det henstilles derfor til, at følgegruppen undersøger, om det er muligt at etablere hjemmel til, at de
oplysninger, der tilgår Task Forcen i undersøgelsesperioden, ikke er omfattet af bestemmelserne i
forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen. I stedet foreslås en særordning, hvor an-
modning om aktindsigt enten kan afklares ved henvisning til de indsendende myndigheder efter
myndighedens egne regler, eller, for så vidt angår materiale, der ikke er fremkommet på denne
måde, ved, at anmodninger om aktindsigt vil blive behandlet, når redegørelsen er færdigstillet og
behandlet af Folketingets følgegruppe.
Under udformningen af en sådan særordning, ville man kunne søge inspiration i den ordning, der
er gældende for Rigsrevisionens forhold til offentligheden jf. Folketingets bekendtgørelse nr. 96 af
24. januar 2014. Det følger af lov om revisionen af statens regnskaber m.m. § 18b, stk. 2, at for
notater og beretninger til statsrevisorerne, samt udkast hertil og uddrag heraf, gælder retten til
aktindsigt efter forvaltningsloven og lov om offentlighed i forvaltningen først dagen efter, at notatet
eller beretningen er afgivet til statsrevisorerne. En sådan ordning ville tilfredsstille Task Forcens
behov for beskyttelse af undersøgelsens indhold og resultater samt en mulig efterfølgende politi-
mæssig efterforskning. Samtidig vil ordningen give offentligheden adgang til indholdet af Task For-
cens arbejde og dokumentation, så snart sådan adgang ikke længere vil kunne ødelægge eventu-
elle efterforskningsmæssige skridt.
Task Forcen hører gerne følgegruppens overvejelser herom og står naturligvis til rådighed for yder-
ligere uddybning eller diskussion af problemstillingen.
På vegne af Task Forcen,
Kristina Siig
Formand
Side 2/2