Retsudvalget 2020-21
REU Alm.del - Bilag 361
Offentligt
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforsknings-
midler altid er fuldt fokus på, at disse udgør
potentielle beviser i en straffesag, og at de
usikkerheder, der konkret måtte knytte sig til
det
pågældende
efterforskningsmiddel,
fremlægges
åbent
gennem
hele
straffesagskæden.
Justitsministeren
fremsætter et lovforslag herom i indeværende
samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-
systemer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-
håndtering har i flere tilfælde vist sig at være
udfordret. Der er iværksat en ekstern
undersøgelse af datahåndteringen hos politiet
og anklagemyndigheden, som indebærer en
kulegravning af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Forsinket
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af
retsplejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med
Bevismidler (Bevismiddeltilsynet) under samme ledelse som Den Uafhængige
Politiklagemyndighed. Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021.
For så vidt angår etableringen af Bevismiddeltilsynet træder loven i kraft den 1.
januar 2022. Det er forudsat i bemærkningerne til lovforslaget, at Politiklagerådet
og direktøren for Politiklagemyndigheden og Bevismiddeltilsynet efter
lovforslagets vedtagelse vil kunne foretage de forberedelseshandlinger, som
kræves for, at tilsynsmyndigheden er i drift pr. 1. januar 2022.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er
afsluttet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen
blev oversendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del
–
bilag 336).
Undersøgelsen har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data
der ligger i it-systemerne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter
disse data. Herudover er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer,
ligesom der er sket en afdækning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver
undersøgelsesbølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe
bestående af repræsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten,
ligesom Folketingets Retsudvalg også er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21
(Alm. del), bilag 14, 186, 273 og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire
tværgående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har
undersøgelsen givet anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-
systemer.
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og
Rigsadvokaten