Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 182
Offentligt
UDKAST
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - Bilag 182
Offentligt
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydel-
ser
(Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager)
§1
I lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser jf. lovbekendtgørelse
nr. 1209 af 18. november 2014, som ændret ved § 14 i lov nr. 285 af 29.
marts 2017, § 4 i lov nr. 140 af 28. februar 2018 og § 1 i lov nr. 486 af 30.
april 2019, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 6 a
indsættes efter »tilsvarende anvendelse«: », jf. dog §§ 6 b og 6 c«.
2.
Efter § 6 a indsættes:
Ȥ
6 b.
Erstatnings- og godtgørelsesbeløb efter § 3, § 4, stk. 1, § 6, stk.
2, § 8, § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 14 a i lov om erstatningsansvar, der tilkendes
efter reglerne i denne lovs kapitel 1-3 fastsættes på grundlag af de beløb, der
er gældende på afgørelsestidspunktet.
Stk. 2. Årslønnen efter § 7 i lov om erstatningsansvar og erstatningen
efter § 14 i lov om erstatningsansvar, der tilkendes efter reglerne i denne
lovs kapitel 1-3, reguleres efter reglerne i § 15, stk. 1, i lov om erstatnings-
ansvar i perioden mellem skadens indtræden og afgørelsestidspunktet.
Stk. 3. Erstatnings- og godtgørelsesbeløb efter § 1, stk. 2, og § 3 i denne
lov samt §§ 1, 2 og 12 i lov om erstatningsansvar, der tilkendes efter reglerne
i denne lovs kapitel 1-3, reguleres efter reglerne i § 15, stk. 1, 1. pkt., i lov
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
om erstatningsansvar og fastsættes på grundlag af de regulerede beløb, der
er gældende på afgørelsestidspunktet.
Stk. 4. Reglerne i stk. 1-3 omfatter ikke krav mod skadevolder på erstat-
ning og godtgørelse, som er afgjort ved dom, jf. § 11 a.
§ 6 c.
Udbetales erstatning og godtgørelse senere end 14 dage efter afgø-
relsestidspunktet, forrentes beløbet fra udløbet af 14-dages fristen med en
årlig rente svarende til den i rentelovens § 5.
Stk. 2. Krav på tort- og krænkelsesgodtgørelse og godtgørelse til efter-
ladte, der tilkendes af Erstatningsnævnet, forrentes dog efter reglerne i er-
statningsansvarslovens § 16.
Stk. 3. Reglerne i stk. 1 omfatter ikke krav mod skadevolder på erstatning
og godtgørelse, som er afgjort ved dom, jf. § 11 a«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning sættes helt eller delvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering og forrentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Staten yder erstatning og godtgørelse til personer, der har været udsat for en
straffelovsovertrædelse her i landet, uanset om gerningsmanden kan straffes
for overtrædelsen. Sager om erstatning og godtgørelse fra staten behandles
af Erstatningsnævnet. I det omfang der ydes erstatning og/eller godtgørelse,
indtræder staten i skadelidtes krav mod skadevolderen. Ordningen sikrer, at
skadelidte kan få udbetalt erstatning og/eller godtgørelse uden at indbringe
sagen for domstolene med deraf følgende behov for professionel rådgivning
og bistand.
Højesteret afsagde den 4. december 2020 dom i en sag om fastsættelse af
tidspunktet for forrentning af tilkendte erstatnings- og godtgørelsesbeløb,
som har betydning for Erstatningsnævnets praksis. Dommen betyder, at ren-
tedatoerne fremover skal fastsættes subjektivt og skønsmæssigt for hver en-
kelt krav, idet nævnet fremover skal inddrage nævnets sagsbehandlingstid
udover den tid, ansøger er om at indsende nødvendige oplysninger - når ren-
tedatoerne fastsættes. Det kan føre til mindre forudsigelighed og gennem-
sigtighed for borgerne samt et øget behov for anvendelse af professionel
bistand. Dommen medfører endvidere ressourcemæssige konsekvenser for
Erstatningsnævnet, hvilket kan føre til forlængede sagsbehandlingstider.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Med lovforslaget foreslås ændringer af offererstatningsloven, som skal
sikre, at beregningsmodellen for Erstatningsnævnets tilkendelse af renter er
gennemskuelig og enkel og ikke nødvendiggør professionel bistand for bor-
gerne. Herudover forenkles lovens administration, hvilket understøtter en
hurtigere sagsbehandling i Erstatningsnævnet til gavn for de borgere, der
afventer svar på deres ansøgning om erstatning. Lovforslaget sikrer samti-
dig, at der opnås en værdisikring af ofrenes erstatning, imens sagsbehand-
lingen pågår. Ændringen vil imidlertid også indebære, at skadelidte modta-
ger færre renter af erstatningen, men til gengæld typisk vil få en højere er-
statning. Den højere erstatning vil dog i de fleste tilfælde ikke helt opveje
de færre renter.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Regulering og forrentning af erstatnings- og godtgørelsesbeløb
2.1.1. Gældende ret
Staten yder erstatning og/eller godtgørelse for person- og tingsskade til ofre
for forbrydelser efter reglerne i offererstatningslovens kapitel 1-3. Det føl-
ger af lovens § 6 a, at ved afgørelser om erstatning efter offererstatningslo-
ven finder dansk rets almindelige regler om skadevolders erstatningsansvar,
herunder reglerne i erstatningsansvarsloven, tilsvarende anvendelse
At erstatning og godtgørelse fastsættes efter reglerne i erstatningsansvarslo-
ven betyder for det første, at selve udmålingen af erstatninger og godtgørel-
ser sker efter reglerne i erstatningsansvarsloven. Der ydes således erstatning
for helbredelsesudgifter og andet tab, tabt arbejdsfortjeneste, godtgørelse for
svie og smerte og varigt mén, erstatning for erhvervsevnetab samt godtgø-
relse for tort. Hvis skadelidte afgår ved døden som følge af skaden, kan der
tilkendes erstatning for tab af forsørger, godtgørelse til efterladte samt be-
gravelsesudgifter eller et overgangsbeløb.
Henvisningen til reglerne i erstatningsansvarsloven betyder også, at reglerne
heri om bl.a. regulering af erstatnings- og godtgørelsesbeløb og regler om
betaling og forrentning finder anvendelse for erstatninger og godtgørelser
efter offererstatningsloven.
Efter § 15, stk. 1, 1. pkt., i erstatningsansvarsloven reguleres de beløb, der
er nævnt i lovens § 3, § 4, stk. 1, § 6, stk. 2, § 8, § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 14
a årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågæl-
dende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det gælder godtgørelse
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
for svie og smerte, godtgørelse for varigt mén, maksimumsgrænsen for års-
løn ved beregning af erhvervsevnetab, erstatning for erhvervsevnetab for
personer, som ved skadens indtræden ikke er fyldt 15 år, minimumserstat-
ning for tab af forsøger til ægtefælle eller samlever og overgangsbeløbet til
efterlevende ægtefælle eller samlever. Beløbene afrundes efter bestemmel-
sens stk. 1, 2. pkt., til nærmeste med 500 delelige kronebeløb, for det i § 3,
1. pkt., nævnte beløb dog til nærmeste med 5 delelige kronebeløb. Regule-
ringen sker på grundlag af de på reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding, jf. § 15, stk. 1, 3. pkt.
Efter erstatningsansvarslovens § 15, stk. 3, 1. pkt., fastsættes erstatning og
godtgørelse på grundlag af de beløb, der efter bestemmelens stk. 1 var gæl-
dende på det tidspunkt, hvor erstatningen og godtgørelsen kunne kræves be-
talt efter lovens § 16, stk. 1. Efter erstatningsansvarslovens § 15, stk. 3, 2.
pkt., reguleres årslønnen efter § 7 og erstatningen efter § 14 efter reglerne i
erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, i perioden mellem skadens indtræden
og det tidspunkt, hvor erstatningen og godtgørelsen kunne kræves betalt ef-
ter lovens § 16, stk. 1.
Forfaldstidspunktet, det vil sige tidspunktet, hvor godtgørelse og erstatning
kan kræves betalt, er fastsat i erstatningsansvarsloven § 16, stk. 1, 1. pkt.
Efter denne bestemmelse kan godtgørelse og erstatning kræves betalt 1 må-
ned efter, at skadevolderen har været i stand til at indhente de oplysninger,
der er fornødne til bedømmelse af erstatningens størrelse.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende
2000-01, tillæg A, side 3532, at skadelidte efter stk. 1 kan kræve erstatning
og godtgørelse betalt fra 1 måned efter, at skadevolderen har været i stand
til at indhente de oplysninger, der er nødvendige for at kunne bedømme er-
statningens størrelse. Det fremgår også, at skadevolderen ikke kan be-
dømme erstatningens størrelse, før erstatningskravet er fremsat over for den
pågældende, og derfor vil der tidligst kunne påløbe renter fra 1 måned efter
erstatningskravets fremsættelse over for skadevolderen. Endelig fremgår
det, at fristen begynder at løbe fra det tidspunkt, hvor skadevolderen kunne
og burde have indhentet de oplysninger, der var nødvendige for at kunne
vurdere erstatningskravet og dets størrelse. Efter erstatningsansvarslovens §
16, stk. 2, ydes der renter fra ovenstående forfaldstidspunkt.
Reglerne om tort- og krænkelsesgodtgørelse findes i erstatningsansvarslo-
vens § 26. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketings-
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
tidende 2018-19 (1. samling), A, L 20 som fremsat, side 39, at erstatnings-
ansvarsloven overlader domstolene et vidt skøn ved udmålingen af godtgø-
relser. Niveauerne for godtgørelserne er således ikke reguleret i selve erstat-
ningsansvarsloven, men der er tilkendegivelser i bemærkningerne til § 26
om niveauerne for godtgørelserne. Tort- og krænkelsesgodtgørelse fastsæt-
tes således ud fra et samlet skøn over den konkrete sags omstændigheder,
og det forudsættes i forarbejderne, at niveauerne bør udvikle sig gennem
domstolenes praksis. Tort- og krænkelsesgodtgørelse er ikke nævnt i erstat-
ningsansvarslovens § 15, da der ikke er noget beløb i erstatningsansvarslo-
vens § 26, som kan reguleres. Det fremgår imidlertid af bestemmelsens for-
arbejder, at domstolene bør tage hensyn til den almindelige lønudvikling i
overensstemmelse med principperne i erstatningsansvarslovens § 15.
Erstatningsansvarslovens § 26 a indeholder regler om godtgørelser til efter-
ladte. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, jf. Folketingsti-
dende 2020-21, A, L 141 som fremsat, side 11-12, at godtgørelsens størrelse
fastsættes på baggrund af en samlet vurdering af de konkrete omstændighe-
der i den konkrete sag. Niveauet for godtgørelserne er ikke reguleret i selve
erstatningsansvarsloven, men der er tilkendegivelser i bemærkningerne til §
26 a, om niveauet for godtgørelserne.
Det fremgår af offererstatningslovens § 11 a, stk. 1, at i tilfælde hvor skade-
lidtes krav på erstatning og godtgørelse fra skadevolderen er afgjort ved
dom, ydes erstatning efter offererstatningsloven med det beløb, som er fast-
sat ved dommen, jf. dog §§ 7-10. Det gælder ikke, for så vidt skadevolderen
under sagen må anses for at have anerkendt kravet ellers dets størrelse, jf.
stk. 2. En dom er således bindende for Erstatningsnævnet i de tilfælde, hvor
retten efter en egentlig prøvelse af sagen har udmålt erstatning i forhold til
skadevolderen. Hvis særlige omstændigheder taler for det, kan nævnet uan-
set reglen i stk. 1 tilkende skadelidte en højere erstatning eller godtgørelse
end fastsat ved dommen, jf. stk. 3. Det gælder f.eks. hvis taksterne for er-
statning eller godtgørelse er steget siden dommen, og der er således tale om
en meget snæver modifikation, jf. Folketingstidende 1984-85, tillæg A,
spalte 1430.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Højesteret afsagde den 4. december 2020 dom i en sag anlagt af en skadelidt
mod Ankenævnet for Patienterstatningen. Tvisten angik forrentningen af
den tilkendte erstatning, og dommen fastslog, at Patienterstatningen kunne
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
have indhentet de nødvendige oplysninger til brug for beregning af skade-
lidtes krav på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste inden for en måned efter,
at man den 23. april 2013 havde modtaget en psykiatrisk speciallægeerklæ-
ring, som udgjorde det grundlæggende lægelige materiale i sagen. Kravet
på erstatning for tabt arbejdsfortjeneste skulle således forrentes efter yderli-
gere en måned, hvilket ville sige fra den 23. juni 2013, i henhold til erstat-
ningsansvarslovens § 16, stk. 1.
Fælles for de skader, der er omfattet af henholdsvis klage- og erstatningslo-
ven, som Patienterstatningen administrerer efter, og offererstatningsloven,
er, at kravene hovedsageligt opgøres i medfør af reglerne i erstatningsan-
svarsloven, herunder lovens § 16 om renteberegning.
De sager, som behandles i Patienterstatningen i medfør af klage- og erstat-
ningsloven, er anmeldelsessager, mens de sager, som behandles i Erstat-
ningsnævnet i medfør af offererstatningsloven, er ansøgningssager. Denne
forskel medfører, at dommens resultat ikke direkte kan overføres til Erstat-
ningsnævnets sagsbehandling. Henset til, at Højesteret i dommen udtaler sig
principielt om en rimelig sagsbehandlingstid hos en myndighed og konse-
kvenserne for rentetilkendelsen i medfør af erstatningsansvarslovens § 16,
såfremt sagsbehandlingstiden overstiger, hvad Højesteret har vurderet som
”rimeligt”, har
dommen givet anledning til, at nævnet har ændret sin praksis
for forrentning.
Nævnets hidtidige praksis vedrørende erstatningsansvarslovens § 16 har væ-
ret at fastsatte rentedatoen til en måned efter modtagelsen af fornøden do-
kumentation for et fremsat krav. Nævnet har således ikke generelt inddraget
nævnets sagsbehandlingstider, herunder den tid, hvor sagen har afventet at
blive taget under behandling, i sin fastsættelse af rentedatoen.
Dommen har betydelige konsekvenser for fremtidige fastsættelser af for-
rentningstidspunkter på offererstatningsområdet, sagsbehandlingen i Erstat-
ningsnævnet og udgifter for skadevolder mv.
Dommen vil som følge af kravet om en konkret skønsmæssig vurdering af
forrentningstidspunktet medføre mindre forudsigelighed og gennemsigtig-
hed for skadelidte og indebære et øget behov for anvendelse af professionel
bistand for borgerne.
Endvidere indebærer dommen, at det fremover bliver kompliceret at fast-
sætte forrentningstidspunkterne for de enkelte poster i en erstatningssag,
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
fordi der ved fastsættelsen af tidspunkterne
ud over den tid, ansøger har
været om at indsende nødvendige oplysninger
også vil skulle tages højde
for nævnets sagsbehandlingstid. Det vil sige, at nævnet ved den endelige
fastsættelse af rentedatoen skal inddrage det antal dage, der går ud over én
måned, for hver gang der har været fremsat et nyt krav. Dette vil få ressour-
cemæssige konsekvenser, og vil dermed kunne føre til forlængede sagsbe-
handlingstider. Herudover indebærer dommen øgede udgifter til renter, idet
erstatninger og godtgørelser vil skulle forrentes tidligere end hidtil.
Det vil efter Justitsministeriets opfattelse være hensigtsmæssigt, at erstat-
nings- og godtgørelsesbeløb, der tilkendes af Erstatningsnævnet, fremover
forrentes fra et objektivt, entydigt tidspunkt, der ikke giver anledning til
tvivl, nemlig 14 dage efter afgørelsen. Det er hensigten, at dette skal føre til
større forudsigelighed og gennemsigtighed for skadelidte samt forenkle
sagsbehandlingen i Erstatningsnævnet, hvilket understøtter en hurtigere
sagsbehandlingstid i nævnet.
Idet et ændret forrentningstidspunkt vil føre til senere forrentning og dermed
færre renter til skadelidte, vil det samtidigt være hensigtsmæssigt at opveje
dette ved, at de tilkendte beløb opreguleres til det beløb, der er gældende på
afgørelsestidspunktet frem for det tidligere forfaldstidspunkt.
Justitsministeriet finder, at der for tort- og krænkelsesgodtgørelse samt godt-
gørelse til efterladte gør sig særlige forhold gældende. I tilfælde, hvor Er-
statningsnævnet tager stilling til tort- og krænkelsesgodtgørelse samt godt-
gørelse til efterladte, anvendes niveauerne, der følger af henholdsvis be-
mærkningerne til erstatningsansvarsloven samt retspraksis. Idet der er tale
om skønsmæssigt fastsætte beløb, der udvikler sig gennem praksis, finder
Justitsministeriet ikke, at der bør foreslås en opregulering af disse krav. Da
kravene således ikke foreslås værdisikret, bør kravene heller ikke omfattes
af den foreslåede særregel om forrentning, men fortsat forrentes efter erstat-
ningsansvarslovens § 16.
Justitsministeriet finder endvidere, at der for fremtidige helbredelsesudgif-
ter gør sig særlige forhold gældende, da erstatning for sådanne krav tilken-
des for en fremtidig periode. Der vurderes derfor ikke at være det samme
behov for værdisikring af denne type krav, ligesom skadelidte heller ikke
bør tilkendes renter af et fremtidigt krav.
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Det er Justitsministeriets opfattelse, at egentlige retskrav i medfør af offer-
erstatningslovens § 11 a bør undtages fra de foreslåede særregler om regu-
lering og forrentning. I sådanne tilfælde har dommen bindende virkning for
Erstatningsnævnet, og det er således som det klare udgangspunkt ikke mu-
ligt for nævnet at tage stilling til hverken kravets størrelse eller forrentnin-
gen heraf.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås med § 6 c, stk. 1, at erstatninger og godtgørelser, der tilkendes
efter offererstatningslovens kapitel 1-3, og som udbetales senere end 14
dage efter afgørelsestidspunktet, forrentes fra udløbet af 14-dages fristen
med en årlig rente svarende til den i rentelovens § 5.
Forslaget vil betyde, at der vil påløbe renter fra 14 dage efter, at der er truffet
afgørelse om tilkendelse af erstatning eller godtgørelse, hvis erstatningen
eller godtgørelsen ikke er udbetalt inden denne frist. Forslaget vil således
medføre en ændring af forrentningstidspunktet fra forfaldstidspunktet til af-
gørelsestidspunktet.
Fristen på 14 dage er sat ud fra et hensyn til at sikre, at skadelidte ikke skal
vente unødigt længe på at få sin erstatning eller godtgørelse udbetalt, uden
der begynder at påløbe renter. Samtidig skabes der et incitament for Civil-
styrelsen, som forestår udbetalinger på grundlag af Erstatningsnævnets af-
gørelser, til at udbetale erstatninger og godtgørelser hurtigt, da der ellers vil
begynde at påløbe renter. Det vurderes i den forbindelse, at en frist på 14
dage udgør en rimelig tid for Civilstyrelsen til at udbetale erstatning og/eller
godtgørelse. Fristen på 14 dage svarer endvidere til den almindelige frist for
fuldbyrdelse af domme efter retsplejelovens regler herom.
I overensstemmelse med de almindelige obligationsretlige regler om for-
dringshavermora, forrentes der ikke i tilfælde, hvor Civilstyrelsen grundet
ansøgers forhold ikke kan udbetale den tilkendte erstatning inden for fristen
på 14 dage. Det kan f.eks. være tilfælde, hvor udbetaling ikke kan ske, fordi
der afventes oplysninger om kontonummer fra ansøger, hvis denne ikke har
eller ikke ønsker udbetaling til sin NemKonto. Det kan eksempelvis også
være tilfælde, hvor der skal oprettes en forvaltningskonto, for at der kan ske
udbetaling af godtgørelse til en mindreårig.
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Renten foreslås fastsat til renten efter rentelovens § 5, der udgør den offici-
elle udlånsrente, som Nationalbanken fastsætter henholdsvis pr. den 1. ja-
nuar og den 1. juli hvert år, med et tillæg på 8 pct. Det svarer til forrentnin-
gen efter gældende ret.
For at opveje det foreslåede senere forrentningstidspunkt af erstatnings- og
godtgørelsesbeløbene foreslås samtidigt, at erstatnings- og godtgørelsesbe-
løbene for både person- og tingsskade fremover reguleres helt frem til afgø-
relsestidspunktet
Det foreslås med § 6 b, stk. 1, at erstatnings- og godtgørelsesbeløb for svie
og smerte, varigt mén, maksimumsgrænsen for årsløn ved beregning af er-
hvervsevnetab, erstatning for erhvervsevnetab for personer, som ved ska-
dens indtræden ikke er fyldt 15 år, minimumserstatning for tab af forsøger
til ægtefælle eller samlever og overgangsbeløbet til efterlevende ægtefælle
eller samlever fastsættes på grundlag af de beløb, der er gældende på afgø-
relsestidspunktet. Beløbene reguleres fortsat efter reglerne i erstatningsan-
svarslovens § 15, stk. 1.
Det vil betyde, at de førnævnte erstatnings- og godtgørelsesbeløb fortsat vil
skulle reguleres årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten
for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent, ligesom
de herefter fremkomne beløb vil skulle afrundes til nærmeste med 500 de-
lelige kronebeløb, for det i erstatningsansvarslovens § 3, 1. pkt., nævnte be-
løb dog til nærmeste med 5 delelige kronebeløb. Som noget nyt vil erstat-
ninger og godtgørelser fremover skulle fastsættes på baggrund af beløbene
på afgørelsestidspunktet frem for forfaldstidspunktet
Med § 6 b, stk. 2, foreslås det, at årslønnen, der er grundlag for beregning
af erhvervsevnetab, og erstatning for tab af forsørger til efterlevende børn,
reguleres efter reglerne i erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, i perioden
mellem skadens indtræden og afgørelsestidspunktet. Det vil betyde, at de
nævnte beløb fortsat vil skulle reguleres årligt pr. 1. januar med 2,0 pct.
tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende finansår, jf. lov om en sats-
reguleringsprocent, ligesom de herefter fremkomne beløb vil skulle afrun-
des til nærmeste med 500 delelige kronebeløb. Som noget nyt vil den peri-
ode, hvor reguleringen skal foretages, være i perioden mellem skadens ind-
træden og til afgørelsestidspunktet fremfor i perioden mellem skadens ind-
træden og forfaldstidspunktet.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Derudover foreslås det med § 6 b, stk. 3, at en række øvrige godtgørelses-
og erstatningsbeløb, der udmåles efter lov om erstatningsansvar, reguleres
efter reglerne i erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, 1. pkt., og fastsættes
på grundlag af de regulerede beløb på afgørelsestidspunktet. Det drejer sig
om erstatning for helbredelsesudgifter og andet tab, tabt arbejdsfortjeneste
og erstatning for rimelige begravelsesudgifter. Det vil ligeledes gælde er-
statning for skade på tøj og andre sædvanlige personlige ejendele efter of-
fererstatningslovens § 1, stk. 2, samt for tingsskade efter offererstatningslo-
vens § 3.
Det vil betyde, at ovenstående godtgørelser og erstatninger, der tilkendes
efter reglerne i kapitel 1-3 i offererstatningsloven, fremover vil skulle regu-
leres efter reglerne i erstatningsansvarsloven § 15, stk. 1, 1. pkt. En sådan
regulering foretages ikke efter gældende ret. Det vil betyde, at de faktiske
godtgørelses- og erstatningsbeløb, der tilkendes, vil skulle reguleres årligt
pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Bestemmelsen vil også be-
tyde, at ovenstående godtgørelser og erstatninger fremover vil skulle fast-
sættes efter regulering i henhold til erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, 1.
pkt., frem til afgørelsestidspunktet.
Fælles for den foreslåede regulering af erstatnings- og godtgørelsesbeløb
gælder, at den foreslåede nye ordning med afgørelsestidspunktet frem for
forfaldstidspunktet som relevant kriterium for beregning af godtgørelser og
erstatninger vil sikre, at skadelidtes krav på erstatning og godtgørelse vær-
disikres og ikke forringes, mens sagen behandles.
Det foreslås med § 6 c, stk. 2, at krav på tort- og krænkelsesgodtgørelse og
godtgørelse til efterladte, der tilkendes af Erstatningsnævnet, fortsat skal
forrentes efter reglerne i erstatningsansvarslovens § 16. Grundet de særlige
forhold, der gør sig gældende for denne type krav, foreslås der ikke en vær-
disikring af disse krav, og det vurderes derfor, at de fortsat bør forrentes
efter erstatningsansvarslovens § 16.
Det foreslås med § 6 b, stk. 4 og § 6 c, stk. 3, at egentlige retskrav efter
offererstatningslovens § 11 a undtages fra de foreslåede regler om henholds-
vis regulering og forrentning, idet domstolene i disse tilfælde, har taget stil-
ling til kravets størrelse samt forrentningen heraf.
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Det skal understreges, at forslaget alene vil gælde erstatnings- og godtgørel-
sesbeløb, som tilkendes efter offererstatningsloven, og at forslaget således
ikke vil få betydning for erstatninger og godtgørelser på andre retsområder.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at reducere statens renteudgifter, samtidig med, at
udgifterne til godtgørelser og erstatninger forventes at stige. Det er dog vur-
deringen, at forslaget samlet set vil medføre en reduktion i de samlede ud-
gifter, idet den højere erstatning/godtgørelse i de fleste tilfælde ikke vil op-
veje de færre renter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes at have positive administrative konsekvenser for bor-
gere, der ansøger om erstatning ved Erstatningsnævnet i form af kortere
sagsbehandlingstider og mere gennemskuelige afgørelser og forrentnings-
tidspunkter.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. marts 2022 til den 29. marts
2022 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Aalborg Universitet (Ju-
ridisk Institut), Aarhus Retshjælp, Aarhus Universitet (Juridisk Institut),
Advokatsamfundet, Akademikerne, Amnesty International Danmark, Bør-
nenes Kontor, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Center for
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
2536465_0013.png
UDKAST
Seksuelle Overgreb, Center for Voldtægtsofre (Rigshospitalet), Center for
Voldtægtsofre (Aarhus Universitetshospital), Copenhagen Business School
(Juridisk Institut), Danner, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Kvinde-
samfund, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regi-
oner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Sociale Retshjælps
Fond, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Di-
gitaliseringsstyrelsen, Digitalt Ansvar, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erstatningsnævnet, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Forsikring & Pension, Grønlands Selvstyre via Rigsombudsmanden i Grøn-
land, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, HK Politiet og Anklagemyn-
digheden, Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder, Joan-Sø-
strene, Justitia, Kommunernes Landsforening (KL), Kvinderådet, Køben-
havns Retshjælp, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen Krim, Landsforeningen
for Voldsramte Kvinder, Landsforeningen SIND, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisationen mod seksuelle overgreb,
Offerrådgivningen i Danmark, Patienterstatningen, Politiforbundet, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, So-
cialpædagogernes Landsforbund, Syddansk Universitet (Juridisk Institut).
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Den foreslåede ændring af forrent- Ingen
konsekvenser for ningstidspunkt forventes at kunne
stat, kommuner medføre færre udgifter for staten til
og regioner
udbetaling af renter.
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Ingen
13
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
2536465_0014.png
UDKAST
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen
Administrative Det foreslåede forrentningstidspunkt Ingen
konsekvenser for forventes at føre til hurtigere sagsbe-
borgerne
handling samt mere gennemskuelige
afgørelser.
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
X
Ingen
Ingen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved afgørelser om erstatning efter offererstatningsloven finder dansk rets
almindelige regler om skadevolderens erstatningsansvar, herunder om ned-
sættelse eller bortfald af erstatning på grund af skadelidtes eller afdødes
medvirken til skaden eller accept af risikoen for skade, tilsvarende anven-
delse, jf. offererstatningslovens § 6 a.
14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Det betyder, at selve udmålingen af erstatninger og godtgørelser, der tilken-
des efter offererstatningsloven, som hovedregel sker efter reglerne i erstat-
ningsansvarsloven på samme måde som udmåling af erstatninger og godt-
gørelser efter almindelige erstatningsretlige regler. Det betyder også, at reg-
lerne i erstatningsansvarsloven om bl.a. regulering af erstatnings- og godt-
gørelsesbeløb og regler om betaling og forrentning finder anvendelse for
erstatninger og godtgørelser efter offererstatningsloven.
Der ydes således erstatning for helbredelsesudgifter og andet tab, tabt ar-
bejdsfortjeneste, godtgørelse for svie og smerte og varigt mén, erstatning for
erhvervsevnetab samt godtgørelse for tort. Hvis skadelidte afgår ved døden
som følge af skaden, kan der tilkendes erstatning for tab af forsørger, godt-
gørelse til efterladte samt begravelsesudgifter eller et overgangsbeløb.
Det foreslås, at der i § 6 a i offererstatningslovens efter »tilsvarende anven-
delse« indsættes »jf. dog §§ 6 b og 6 c«. Den foreslåede ændring er en kon-
sekvens af de foreslåede §§ 6 b og 6 c i offererstatningsloven, jf. lovforsla-
gets § 1, nr. 2. Ændringen sikrer, at det tydeliggøres, at reglerne i de fore-
slåede §§ 6 b og 6 c afviger fra hovedreglen i § 6 a om, at erstatning og
godtgørelse fastsættes efter reglerne i erstatningsansvarsloven.
Til nr. 2
Det foreslås, at der i offererstatningsloven indsættes to nye bestemmelser,
som vil medføre en fravigelse af reglerne i § 15, stk. 3, og § 16, i erstat-
ningsansvarsloven for erstatninger og godtgørelser, der tilkendes efter reg-
lerne i kapitel 1-3 i offererstatningsloven. De foreslåede bestemmelser vil
have betydning for beregningen af erstatninger og godtgørelser i offererstat-
ningssager og for forrentningstidspunktet af disse.
Det foreslås med
§ 6 b, stk. 1,
at erstatnings- og godtgørelsesbeløb efter § 3,
§ 4, stk. 1, § 6, stk. 2, § 8, § 13, stk. 1, 2. pkt., og § 14 a i lov om erstatnings-
ansvar, der tilkendes efter reglerne i kapitel 1-3 i offererstatningsloven, fast-
sættes på grundlag af de beløb, der er gældende på afgørelsestidspunktet.
Den foreslåede bestemmelse vil have betydning for godtgørelse for svie og
smerte, godtgørelse for varigt mén, maksimumsgrænsen for årsløn ved be-
regning af erstatning for erhvervsevnetab, erstatning for erhvervsevnetab for
15
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
personer, som ved skadens indtræden ikke er fyldt 15 år, minimumserstat-
ning for tab af forsøger til ægtefælle eller samlever og overgangsbeløbet til
efterlevende ægtefælle eller samlever.
Det foreslåede § 6 b, stk. 1, vil betyde, at ovenstående godtgørelser og er-
statninger fremover vil skulle fastsættes på grundlag af de beløb, der efter
reguleringen efter erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, er gældende på af-
gørelsestidspunktet. Det vil således samtidigt betyde, at disse erstatninger
og godtgørelser ikke længere vil skulle fastsættes på grundlag af det beløb,
der var gældende på det tidspunkt, hvor godtgørelsen og erstatningen kunne
kræves betalt efter erstatningsansvarslovens § 16, stk. 1 (forfaldstidspunk-
tet), som er 1 måned efter, at skadevolderen har været i stand til at indhente
de oplysninger, der er fornødne til bedømmelse af erstatningens størrelse.
Den foreslåede nye ordning med afgørelsestidspunktet frem for forfaldstids-
punktet som relevant kriterium for beregning af godtgørelser og erstatnin-
ger, som tilkendes på offererstatningsområdet, vil sikre, at skadelidtes krav
på erstatning og godtgørelse værdisikres og ikke forringes, mens sagen be-
handles.
Ændringen til afgørelsestidspunktet vil eksempelvis betyde, at hvis Erstat-
ningsnævnet i 2022 tilkender en godtgørelse for varigt mén, jf. § 4 i lov om
erstatningsansvar, da vil godtgørelsen skulle fastsættes til det beløb, som
godtgørelsen for varigt mén er reguleret til i 2022 efter § 15, stk. 1, i lov om
erstatningsansvar. Dette vil gælde uanset, hvornår skaden er sket, eller hvor-
når der er ansøgt om erstatning hos Erstatningsnævnet.
Det skal understreges, at den foreslåede bestemmelse alene vil have betyd-
ning for godtgørelser og erstatninger, der tilkendes efter reglerne i offerer-
statningsloven. Bestemmelsen vil således ikke have betydning for fastsæt-
telse af godtgørelser og erstatninger på andre retsområder.
Det foreslås med
§ 6 b, stk. 2,
at årslønnen efter § 7 i lov om erstatningsan-
svar og erstatningen efter § 14 i lov om erstatningsansvar, reguleres efter
reglerne i § 15, stk. 1, i lov om erstatningsansvar i perioden mellem skadens
indtræden og afgørelsestidspunktet i Erstatningsnævnet.
Den foreslåede bestemmelse, vil betyde, at den periode, hvor der skal ske
regulering efter erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, fremover vil være pe-
rioden mellem skadens indtræden og afgørelsestidspunktet fremfor perioden
mellem skadens indtræden og forfaldstidspunktet.
16
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Forslaget vil sikre, at årslønnen efter § 7 i erstatningsansvarsloven og for-
sørgertabserstatningen til børn efter § 14 i erstatningsansvarsloven, som til-
kendes på offererstatningsområdet, vil blive værdisikret, mens sagen be-
handles, på samme måde som godtgørelses- og erstatningsbeløb efter det
foreslåede stk. 1.
Det skal understreges, at den foreslåede bestemmelse alene vil have betyd-
ning for godtgørelser og erstatninger, der tilkendes efter reglerne i offerer-
statningsloven. Bestemmelsen vil således ikke have betydning for fastsæt-
telse af godtgørelser og erstatninger på andre retsområder.
Med
§ 6 b, stk. 3,
foreslås det, at erstatnings- og godtgørelsesbeløb efter
offererstatningslovens § 1, stk. 2, og § 3 samt §§ 1, 2 og 12 i erstatningsan-
svarsloven, der tilkendes efter reglerne i kapitel 1-3 i offererstatningsloven,
reguleres efter reglerne i § 15, stk. 1, 1. pkt., i erstatningsansvarsloven, og
fastsættes på grundlag af de regulerede beløb på afgørelsestidspunktet.
Den foreslåede bestemmelse vil have betydning for erstatning for skade på
tøj og andre sædvanlige personlige ejendele og tingsskade efter offererstat-
ningsloven samt for helbredelsesudgifter og andet tab, tabt arbejdsfortjene-
ste og rimelige begravelsesudgifter. Bestemmelsen vil betyde, at ovenstå-
ende erstatninger og godtgørelser, der tilkendes efter reglerne i kapitel 1-3 i
offererstatningsloven, fremover vil skulle reguleres efter reglerne i erstat-
ningsansvarslovens § 15, stk. 1, 1. pkt. En sådan regulering foretages ikke
efter gældende ret. For erstatning for tingsskade efter offererstatningslovens
§ 3, gælder der er maksimumbeløb på 50.000 kr., som efter gældende ret
reguleres efter reglerne i § 15 i lov om erstatningsansvar, jf. offererstatnings-
lovens § 9 a.
Det vil betyde, at de faktiske godtgørelses- og erstatningsbeløb, vil skulle
reguleres årligt pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Bestemmelsen
vil også betyde, at ovenstående godtgørelser og erstatninger fremover vil
skulle fastsættes på grundlag af de beløb, der efter reguleringen efter reg-
lerne i erstatningsansvarslovens § 15, stk. 1, 1. pkt., er gældende på afgørel-
sestidspunktet.
Den foreslåede nye ordning med afgørelsestidspunktet frem for forfaldstids-
punktet som relevant kriterium for beregning af godtgørelser og erstatnin-
ger, som tilkendes på offererstatningsområdet, vil sikre, at skadelidtes krav
17
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
på erstatning og godtgørelse værdisikres og ikke forringes, mens sagen be-
handles. Opreguleringen af erstatningen og/eller godtgørelsen vil således
ske fra tidspunktet hvor tabet er lidt, eller hvor udgiften er afholdt, og frem
til afgørelsestidspunktet.
Ændringen vil eksempelvis betyde, at erstatning for tabt arbejdsfortjeneste,
hvor selve tabet er lidt i 2020, og afgørelse om tilkendelse af erstatning træf-
fes i 2022, ville skulle reguleres årligt med reguleringsprocenterne for 2021
og 2022, hvor afgørelsen træffes. Det vil sige, at beløbet først opreguleres
til 2021-niveauet og derefter til 2022-niveauet. Ændringen vil desuden be-
tyde, at en erstatning til en medicinudgift afholdt i 2019, hvor der træffes
afgørelse om erstatning herfor i 2022, på samme måde opreguleres til først
2020-niveau, herefter 2021-niveau og til sidst 2022-niveau, hvor afgørelsen
træffes.
Det skal understreges, at den foreslåede bestemmelse alene vil have betyd-
ning for godtgørelser og erstatninger, der tilkendes efter reglerne i offerer-
statningsloven. Bestemmelsen vil således ikke have betydning for fastsæt-
telse af godtgørelser og erstatninger på andre retsområder.
Det foreslås med
§ 6 b, stk. 4,
at reglerne i § 6, stk. 1-3, ikke skal omfatte
krav mod skadevolder på erstatning og godtgørelse, som er afgjort ved dom,
jf. § 11 a.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at fastslå, at de foreslåede sær-
regler om regulering ikke finder anvendelse i tilfælde, hvor skadelidtes krav
på erstatning og godtgørelse fra skadevolderen er afgjort ved dom, og retten
efter en egentlig prøvelse af sagen har udmålt erstatning og/eller godtgørelse
i forhold til skadevolderen.
Det foreslås med
§ 6 c, stk. 1,
at hvis erstatning og godtgørelse udbetales
senere end 14 dage efter afgørelsestidspunktet, forrentes beløbet fra udløbet
af 14- dages fristen med en årlig rente svarende til den i rentelovens § 5.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre en fravigelse af renteberegnings-
tidspunktet i erstatningsansvarslovens § 16, stk. 1, 1. pkt.
Bestemmelsen vil betyde, at forrentningstidspunktet for erstatninger og
godtgørelser, der tilkendes efter offererstatningsloven, ændres, så erstat-
nings- og godtgørelsesbeløb fremover vil skulle forrentes fra 14 dage efter,
at der er truffet afgørelse om erstatning og/eller godtgørelse, fremfor 1 må-
ned efter, at skadevolderen har været i stand til at indhente de oplysninger,
18
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
der er fornødne til bedømmelse af erstatningens størrelse efter erstatnings-
ansvarslovens § 16, stk. 1, 1. pkt.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at forrentningstidspunktet fremover
vil skulle fastsættes ud fra et objektivt og entydigt afgørelsestidspunkt. Her-
ved undgås det, at Erstatningsnævnet ved fastsættelsen af den endelige ren-
tedato skal foretage en subjektiv og skønsmæssig vurdering af forrentnings-
tidspunktet for hvert enkelt krav.
Forslaget vil i praksis betyde, at godtgørelses- og erstatningsbeløb vil blive
forrentet senere end efter gældende ret. Det skyldes, at forrentningen efter
gældende ret
og i lyset af dommen fra Højesteret
allerede vil kunne be-
gynde, mens sagen er under behandling i Erstatningsnævnet.
Med den foreslåede bestemmelse vil der først påløbe renter 14 dage efter, at
sagen er behandlet i Erstatningsnævnet, og der er truffet afgørelse om til-
kendelse af godtgørelse og/eller erstatning.
Forslaget indebærer, at hvis Erstatningsnævnet udmåler en erstatning ved
afgørelse af 1. september 2022, da vil der påløbe renter fra den 15. septem-
ber 2022, hvis Civilstyrelsen ikke har udbetalt erstatningen og/eller godtgø-
relsen inden dette tidspunkt.
Renten forslås fastsat til renten efter rentelovens § 5, der udgør den officielle
udlånsrente, som Nationalbanken fastsætter henholdsvis pr. den 1. januar og
den 1. juli hvert år, med et tillæg på 8 pct.
Det skal understreges, at den foreslåede bestemmelse alene vil have betyd-
ning for godtgørelser og erstatninger, der tilkendes efter reglerne i offerer-
statningsloven. Bestemmelsen vil således ikke have betydning for forrent-
ning af erstatninger og godtgørelser på andre retsområder.
Med
§ 6 c, stk. 2,
foreslås det, at krav på tort- og krænkelsesgodtgørelse
samt godtgørelse til efterladte, der tilkendes af Erstatningsnævnet, fortsat
forrentes efter reglerne i erstatningsansvarslovens § 16.
Bestemmelsen vil betyde, at disse poster undtages fra det foreslåede forrent-
ningstidspunkt i § 6 c, stk. 1, og det vil således for disse poster fortsat være
reglerne i erstatningsansvarslovens § 16, der gælder.
19
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Med
§ 6 c, stk. 3,
foreslås det, at reglerne i § 6 c, stk. 1 og 2, ikke skal gælde
for krav mod skadevolder på erstatning og godtgørelse, som er afgjort ved
dom, jf. § 11 a.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at fastslå, at de foreslåede sær-
regler om forrentning ikke finder anvendelse i tilfælde, hvor skadelidtes
krav på erstatning og godtgørelse fra skadevolderen er afgjort ved dom, og
retten efter en egentlig prøvelse af sagen har udmålt erstatning og/eller godt-
gørelse i forhold til skadevolderen. I disse tilfælde er Erstatningsnævnet så-
ledes bundet af dommen.
Til § 2
Med lovforslagets § 2 foreslås det, at loven træder i kraft den 1. juli 2022.
Bestemmelsen vil i forhold til lovforslagets § 1 betyde, at de foreslåede reg-
ler vil træde i kraft og dermed finde anvendelse fra den 1. juli 2022.
Den foreslåede ikrafttrædelse den 1. juli 2022 vil for det første betyde, at
enhver sag, hvori der ansøges om erstatning hos Erstatningsnævnet fra den
1. juli 2022, vil skulle behandles efter de foreslåede regler. Det vil gælde
uanset tidspunktet for skadens indtræden.
Det vil også betyde, at sager, hvor der er indgivet ansøgning om erstatning
og som er under behandling i Erstatningsnævnet, vil skulle behandles efter
de nye regler. Det gælder ligeledes tilfælde, hvor der indgives nye krav i
tidligere afsluttede sager.
Ikrafttrædelsen vil derimod ikke have betydning for sager, hvori Erstat-
ningsnævnets allerede har truffet afgørelse. Det betyder, at der i sager, hvori
Erstatningsnævnet har truffet afgørelse efter de gældende regler, men som
indbringes for domstolene, vil skulle træffes afgørelse efter de regler, som
gjaldt på tidspunktet for Erstatningsnævnets afgørelse. Det betyder også, at
de afgørelser, som genoptages af Erstatningsnævnet, vil skulle behandles
efter de regler, der gjaldt på tidspunktet for den oprindelige afgørelse.
Til § 3
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven
ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed. Det fo-
reslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Færøerne har pr. 1. marts
2010 overtaget lovgivningskompetencen på det strafferetlige område, som
også omfatter offererstatningsloven. Lovforslaget skal derfor ikke gælde for
Færøerne.
For Grønland gælder lov nr. 277 af 26. maj 1976 om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser, som er sat i kraft for Grønland ved kgl. anordning nr.
472 af 25. september 1984 med senere ændringer. Det foreslås derfor, at
lovforslaget ved kongelig anordning helt eller delvist skal kunne sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
21
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
2536465_0022.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om erstatning fra staten til ofre for
forbrydelser jf. lovbekendtgørelse nr.
1209 af 18. november 2014, som ændret
ved § 14 i lov nr. 285 af 29. marts 2017,
§ 4 i lov nr. 140 af 28. februar 2018 og §
1 i lov nr. 486 af 30. april 2019, foretages
følgende ændringer
§ 6 a.
Ved afgørelser om erstatning ef-
1.
I
§ 6 a
indsættes efter »tilsvarende an-
ter denne lov finder dansk rets almin- vendelse«: », jf. dog §§ 6 b og 6 c«.
delige regler om skadevolderens erstat-
ningsansvar, herunder om nedsættelse
eller bortfald af erstatning på grund af
skadelidtes eller afdødes medvirken til
skaden eller accept af risikoen for
skade, tilsvarende anvendelse.
2.
Efter § 6 a indsættes:
»§ 6 b. Erstatnings- og godtgørelsesbeløb
efter § 3, § 4, stk. 1, § 6, stk. 2, § 8, § 13,
stk. 1, 2. pkt., og § 14 a i lov om erstat-
ningsansvar, der tilkendes efter reglerne i
denne lovs kapitel 1-3 fastsættes på
grundlag af de beløb, der er gældende på
afgørelsestidspunktet.
Stk. 2.
Årslønnen efter § 7 i lov om erstat-
ningsansvar og erstatningen efter § 14 i
lov om erstatningsansvar, der tilkendes
efter reglerne i denne lovs kapitel 1-3, re-
guleres efter reglerne i § 15, stk. 1, i lov
om erstatningsansvar i perioden mellem
skadens indtræden og afgørelsestidspunk-
tet.
22
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 182: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Forenkling af renteberegningen i offererstatningssager), fra justitsministeren
2536465_0023.png
UDKAST
Gældende formulering
Lovforslaget
Stk. 3.
Erstatnings- og godtgørelsesbeløb
efter § 1 stk. 2 og § 3 i lov om erstatning
fra staten til ofre for forbrydelser samt §§
1, 2 og 12 i lov om erstatningsansvar, der
tilkendes efter reglerne i denne lovs kapi-
tel 1-3, reguleres efter reglerne i § 15, stk.
1, 1. pkt., i lov om erstatningsansvar og
fastsættes på grundlag af de regulerede
beløb, der er gældende på afgørelsestids-
punktet.
Stk. 4.
Reglerne i stk. 1-3 omfatter ikke
krav mod skadevolder på erstatning og
godtgørelse, som er afgjort ved dom, jf. §
11 a.
§ 6 c.
Udbetales erstatning og godtgørelse
senere end 14 dage efter afgørelsestids-
punktet, forrentes beløbet fra udløbet af
14-dages fristen med en årlig rente sva-
rende til den i rentelovens § 5
Stk. 2.
Krav på tort- og krænkelsesgodt-
gørelse og godtgørelse til efterladte, der
tilkendes af Erstatningsnævnet, forrentes
dog efter reglerne i erstatningsansvarslo-
vens § 16.
Stk. 3.
Reglerne i stk. 1 og 2 omfatter
ikke krav mod skadevolder på erstatning
og godtgørelse, som er afgjort ved dom,
jf. § 11 a.«
23