Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 170
Offentligt
2531560_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. februar 2022
Internationalt kontor
Sani Sogliano
2022-3051-0075
2326990
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 3.-4. marts 2022
Side:
Følger
Punkt 1 a)
Grundlæggende rettigheder: Drøftelse
med direktøren for Den Europæiske
Unions Agentur for Grundlæggende
Rettigheder (FRA)
-
Politisk drøftelse
Grundlæggende rettigheder: Rådskon-
klusioner om kampen mod racisme og
antisemitisme
-
Godkendelse
Rådsafgørelse om optagelse af hadfor-
brydelser og hadefuld tale på listen over
strafbare handlinger i EU
-
Generel indstilling
eller
politisk
drøftelse
Spørgsmål vedrørende adgang til advo-
katbistand
-
Politisk drøftelse
3-5
Punkt 1 b)
Følger
Punkt 2
Følger
Punkt 3
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
6-7
Punkt 4
Rådserklæring om red notices fra Inter-
pol
-
Godkendelse
e-Beviser: Forordning om europæiske
editions- og sikringskendelser om elek-
tronisk bevismateriale i straffesager
-
Statusorientering
e-Beviser: Direktiv om harmoniserede
regler for udpegning af retlige repræsen-
tanter med henblik på indsamling af be-
vismateriale i straffesager
-
Statusorientering
8-15
Punkt 5 a)
16-25
Punkt 5 b)
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
Dagsordenpunkt 1 b): Grundlæggende rettigheder: Rådskonklusioner
om kampen mod racisme og antisemitisme
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på godkendelse af et sæt rådskonklusioner om
kampen mod racisme og antisemitisme. Rådskonklusionerne skal ses i lyset
af, at det nytiltrådte franske formandskab har bekæmpelse af had og alle
former for diskrimination som en af sine prioriteter på området for retlige
og indre anliggender. Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Spørgsmå-
let om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har ikke i sig selv lovgiv-
ningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side vil man kunne
bakke op om indholdet i rådskonklusionerne.
2. Baggrund
Det nytiltrådte franske formandskab har udarbejdet et udkast til et sæt råds-
konklusioner om kampen mod racisme og antisemitisme, der skal ses i lyset
af, at Frankrig på området for retlige og indre anliggende har bekæmpelse
af had og alle former for diskrimination som en af sine prioriteter for for-
mandskabsperioden.
Rådskonklusionerne har været forhandlet i rådsarbejdsgruppen om Grund-
læggende Rettigheder, Borgerlige Rettigheder og Fri Bevægelighed for Per-
soner (FREMP).
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på godkendelse.
Det overordnede formål med udkastet til rådskonklusionerne er at sætte fo-
kus på bekæmpelse af racisme og antisemitisme.
Rådkonklusionerne indeholder en række opfordringer til EU-medlemssta-
terne, herunder om at:
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0004.png
Videreudvikle på nationalt niveau Kommissionens handlingsplan og
strategi.
Anvende arbejdsdefinitionen af antisemitisme udarbejdet af organi-
sationen International Holocaust Remembrance Alliance (IHRA).
Øge opmærksomheden på bekæmpelse af racisme og antisemitisme
blandt befolkningen.
Fremme undervisning og viden om antisemitisme, racisme mv.
Overveje at indsamle data på racistiske og antisemitiske episoder på
tværs af medlemslandene.
Sikre koordination mellem relevante myndigheder og interessenter
på området.
Tilskynde medierne til at undgå diskrimination og fjerne hadtale fra
relevante platforme.
Styrke myndighedernes retsforfølgelse af hadtale, herunder ved at
gøre det muligt for befolkningen at rapportere hadtale til nationale
myndigheder.
Garantere sikkerheden omkring religiøse begivenheder og lokatio-
ner.
Fordømme alle former for diskrimination på baggrund af etnicitet og
religion og sikre adækvat retslig reaktion over for disse.
Fremme anmeldelser om racistiske og antisemitiske handlinger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser, da kon-
klusionerne ikke er bindende.
Økonomiske konsekvenser
Sagen vurderes ikke at medføre økonomiske konsekvenser, da rådskonklu-
sionerne ikke er bindende.
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0005.png
For indeværende forventes Danmark ikke at indføre ny lovgivning eller an-
dre udgiftsdrivende initiativer på baggrund af rådskonklusionerne, idet der
allerede er igangsat en række initiativer på området, herunder en handlings-
plan mod antisemitisme og mod racisme. Det bemærkes, at der allerede er
fundet finansiering til de nævnte nationale tiltag.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlem-
sstaters holdning til sagen, men medlemsstaterne forventes at være generelt
positivt indstillet over for udkastet til rådskonklusionerne.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side kan man støtte op om det franske formandskabs fokus på
bekæmpelse af racisme og antisemitisme i naturlig forlængelse af, at den
danske regering har præsenteret en handlingsplan mod antisemitisme, har
taget initiativ til en række indsatser mod hadforbrydelser og vil udarbejde
en handlingsplan mod racisme.
Derfor vil man fra dansk side også kunne bakke op om indholdet i rådskon-
klusionerne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
Dagsordenpunkt 4: Rådserklæring om red notices fra Interpol
Nyt notat.
Sagen er ikke i sig selv omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på en godkendelse af en rådserklæring om
såkaldte ”red notices” fra Interpol. Sagen er ikke i sig selv omfattet af rets-
forbeholdet. Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant. Sagen har
hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konskevenser. Fra dansk side
er man generelt positivt indstillet over for samarbejdet mellem EU og Inter-
pol, herunder tiltag, som har til formål at forhindre misbrug af red notices.
2. Baggrund
En Interpol ”red notice” dækker over en international alarm, der udsendes
af Interpol på baggrund af en anmodning fra retshåndhævende myndigheder
i et land til de tilsvarende myndigheder i andre lande. Formålet med med-
delelsen er at anmode retshåndhævende myndigheder i andre lande om
hjælp til at lokalisere og midlertidigt arrestere en person, der afventer udle-
vering, overgivelse eller lignende retslige handlinger.
Som udløber på en generel kritik vedrørende risikoen for misbrug af alarm-
systemet og Interpols efterfølgende reformer af systemet har det franske for-
mandskab i forlængelse forhandlingerne om Europol-forordningen taget ini-
tiativ til en rådserklæring om red notices fra Interpol.
Rådserklæringen har været behandlet i Retshåndhævelsesgruppen (Law En-
forcement Working Party (LEWP)).
3. Formål og indhold
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3-4. marts 2022 med henblik på en godkendelse af rådserklæringen.
Rådserklæringen har fokus på det løbende samarbejde mellem EU og Inter-
pol, og i det foreliggende udkast til rådserklæringen er der navnlig lagt op
til, at medlemsstaterne byder Interpols arbejde for at sikre mod misbrug af
alarmsystemet velkommen.
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0007.png
Samarbejdet har bl.a. til formål at sikre, at varslerne ikke benyttes af politi-
ske årsager eller i strid med grundlæggende menneskerettigheder.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
Sagen medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser:
Sagen medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke i sig selv anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8. Høring
Der er ikke foretaget høring vedrørende sagen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlem-
sstaters holdninger til forslaget.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt positivt indstillet overfor samarbejdet mellem EU og
Interpol, herunder tiltag, som har til formål at forhindre misbrug af Interpols
red notices.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0008.png
Dagsordenpunkt 5 a): e-Beviser: Forordning om europæiske editions-
og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 225 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på en statusorientering om trilogforhandlin-
gerne med Europa-Parlamentet. Rådet vedtog en generel indstilling til for-
ordningsforslaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. de-
cember 2018 og til direktivforslaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog en endelig posi-
tion til forslagene den 14. december 2020, hvorefter der er pågået trilogfor-
handlinger om forslagene. Forordningsforslaget har overordnet til formål
at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af landegrænser
i straffesager. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærheds-
princippet. Forordningsforslaget er omfattet af retsforbeholdet, og forslaget
har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser. Det vurderes dog umiddelbart, at en vedtagelse af forordningsfor-
slaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direktiv-
forslag vil have konsekvenser for Danmark. Det forventes, at man fra dansk
side kan tage statusorienteringen til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af et forslag
til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk
bevismateriale i straffesager samt et forslag til direktiv om harmoniserede
regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af
bevismateriale i straffesager.
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem EU’s
medlemsstater, samt den europæiske efterforskningskendelse. Danmark del-
tager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0009.png
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, der således ikke
vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål om kryp-
tering og e-beviser. Emnet har siden 2015 været drøftet på en række råds-
møder.
Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7. december 2018 og til direktivforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog den ende-
lige ordførerrapport den 14. december 2020.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 10. februar
2021.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på en statusorientering om forhandlingerne
med Europa-Parlamentet
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige forordningsforslag har været genstand for en
række drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang afspej-
ler Rådets generelle indstilling til forordningsforslaget, der blev vedtaget på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. december 2018. Det skal i
den forbindelse understreges, at forslaget aktuelt er under trilogforhandling,
og at der derfor løbende må forventes at blive fremsat kompromisforslag,
der kan afvige fra Rådets generelle indstilling.
Forordningsforslaget bygger på princippet om gensidig anerkendelse og
indfører europæiske kendelser om (1) udlevering og (2) sikring af elektro-
nisk bevismateriale, der er lagret af en tjenesteudbyder, der udbyder sine
tjenester i EU. De to typer kendelser kan kun udstedes i forbindelse med
straffesager, herunder i forbindelse med efterforskning.
9
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
Begge typer kendelser vil skulle udstedes eller godkendes af en judiciel
myndighed i en medlemsstat (udstedelsesstaten) og fremsendes ved brug af
en særlig attest direkte til tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsen-
tant, som tjenesteudbyderen – i medfør af det samtidigt fremsatte direktiv-
forslag – har udpeget med henblik på indsamling af bevismateriale.
Forslaget adskiller sig fra andre retsakter, der bygger på princippet om gen-
sidig anerkendelse, ved, at myndighederne i den medlemsstat, hvor tjene-
steudbyderen er etableret eller repræsenteret (den fuldbyrdende medlems-
stat), som udgangspunkt ikke inddrages, idet kendelsen sendes direkte til
tjenesteudbyderen eller dennes retlige repræsentant.
Myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræ-
senteret, vil kun blive inddraget i særlige tilfælde, eller hvis tjenesteudby-
deren eller repræsentanten ikke efterkommer kendelsen. Der pågår i øjeblik-
ket forhandlinger om indførelsen af en såkaldt ”notifikationsprocedure” i
forordningsforslaget. Notifikationsproceduren indebærer overordnet, at
myndighederne i det land, hvor tjenesteudbyderen er repræsenteret eller
etableret (fuldbyrdelsesmedlemsstaten), modtager en notifikation om ken-
delsen, når denne fremsendes til tjenesteudbyderen eller dennes retlige re-
præsentant.
Forslaget finder kun anvendelse i grænseoverskridende situationer, det vil
sige i tilfælde, hvor tjenesteudbyderen er etableret eller repræsenteret i en
anden medlemsstat end udstedelsesstaten. I de tilfælde, hvor tjenesteyderen
er etableret eller repræsenteret i samme medlemsstat som den udstedende
myndighed, vil sikringen eller udleveringen af bevismaterialet skulle ske ef-
ter nationale regler. Forslaget finder ligeledes anvendelse, hvis tjenesteud-
byderen ikke er etableret eller repræsenteret i EU, men udbyder tjenester i
EU.
Efter forordningsforslaget skal kendelser således sendes direkte fra en myn-
dighed i en medlemsstat til en tjenesteudbyders retlige repræsentant i en an-
den medlemsstat. En sådan ordning ville rejse spørgsmål i henhold til grund-
loven, hvis forordningen havde virkning for og fandt anvendelse i Danmark.
Det skyldes, at danske myndigheder efter grundloven som udgangspunkt an-
ses for at være enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser inden for
det danske territorium (det såkaldte uskrevne grundlovsforbud), herunder til
at optræde med retligt forbindende virkning direkte over for virksomheder
og personer i Danmark.
10
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
Idet forordningen er omfattet af retsforbeholdet, og dermed ikke finder an-
vendelse i Danmark, vil kendelser efter forordningsforslaget ikke kunne ret-
tes til og fuldbyrdes direkte over for virksomheder etableret i Danmark.
Derimod kan kendelser rettes til sådanne virksomheders retlige repræsen-
tanter, som er udpeget i en anden medlemsstat, ligesom de kan fuldbyrdes,
over for virksomhedens retlige repræsentant, af myndighederne i det pågæl-
dende medlemsland. Sådanne kendelser vil derfor ikke få retlig virkning i
Danmark.
På den baggrund vurderes det, at forordningsforslaget ikke i sin nuværende
form rejser spørgsmål i forhold til grundloven.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til forordning om europæiske editions- og sikringskendelser om
elektronisk bevismateriale i straffesager behandles efter den almindelige
lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der indebærer, at forslaget skal
vedtages med Europa-Parlamentet som medlovgiver.
Forslaget behandles i Europa-Parlaments Udvalg for Borgernes Rettigheder
og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), som vedtog den endelige
ordførerrapport den 14. december 2020.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at sammenlægge forordningsforslaget om
europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i
straffesager med direktivforslaget om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager, så der alene lægges op til at vedtage én samlet forordning om
e-beviser.
Europa-Parlamentet lægger endvidere op til at ændre definitionerne på de
typer af data, der er omfattet af forordningsforslaget, herunder foreslås der
bl.a. tre typer af datakategorier (abonnementsdata, trafikdata og indholds-
data) frem for de fire typer af datakategorier (abonnementsdata, adgangs-
data, transaktionsdata og indholdsdata), som fremgår af Kommissionens op-
rindelige forordningsforslag.
Herudover forelåes det bl.a., at forordningsforslaget skal indeholde en
udvidet notifikationsmekanisme i henhold til udstedelsen af europæiske
editions- og sikringskendelser.
11
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
Det bemærkes, at trilogforhandlingerne om forslaget blev indledt den 10.
februar 2021, og at det forventes, at der i forbindelse med de kommende
forhandlinger løbende vil blive fremsat kompromisforslag.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at den grænseoverskridende dimension af de
identificerede problemer betyder, at det er nødvendigt med tiltag på EU-
niveau. Kommissionen har bl.a. anført, at de kriminalitetstyper, der findes
elektroniske beviser for, ofte vedrører situationer, hvor den infrastruktur, de
elektroniske beviser lagres på, samt tjenesteudbyderen, der driver infra-
strukturen, er omfattet af en anden national retlig ramme – inden eller uden
for EU – end den retlige ramme, som ofret og gerningsmanden er omfattet
af. Som følge heraf kan det være meget tidskrævende og vanskeligt for det
kompetente land at få effektiv adgang til elektroniske beviser på tværs af
grænserne uden fælles minimumsregler.
Kommissionen har anført, at medlemsstaterne hver for sig vil have særligt
svært ved at tage højde for den forskelligartede regulering i medlemsstaterne
og ved at forbedre samarbejdet efter den nuværende EU-lovgivning, navnlig
via den europæiske efterforskningskendelse.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange, antallet af berørte politikom-
råder (sikkerhed, grundlæggende rettigheder, herunder proceduremæssige
rettigheder og beskyttelsen af personoplysninger, samt økonomiske aspek-
ter) samt den brede vifte af interessenter vurderer Kommissionen således, at
det er mest hensigtsmæssigt med lovgivning på EU-niveau for at kunne
adressere problemerne.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Danmark har – med enkelte undtagelser – ikke gennemført særlig lovgiv-
ning om gensidig retshjælp i straffesager. Det antages imidlertid med støtte
i retspraksis, at udenlandske begæringer om efterforskningsskridt i Dan-
mark kan imødekommes, uanset om fremsættelsen og behandlingen af
retsanmodninger er reguleret i en aftale, der finder anvendelse mellem Dan-
mark og den anmodende stat. De relevante efterforskningsskridt gennemfø-
res i givet fald på grundlag af en analog anvendelse af de relevante bestem-
melser i retsplejeloven, idet en udenlandsk anmodning om efterforskning,
herunder ransagning, beslaglæggelse samt edition, kan imødekommes, hvis
12
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
det pågældende efterforskningsskridt kunne gennemføres i forbindelse med
en tilsvarende national strafferetlig efterforskning.
Lov om fuldbyrdelse af visse strafferetlige afgørelser i Den Europæiske
Union indeholder endvidere en række særlige regler og procedurer for rets-
hjælp til andre medlemsstater for så vidt angår fuldbyrdelse af visse straffe-
retlige afgørelser.
Princippet i reglerne om gensidig retshjælp er, at anmodninger om retshjælp
fremsendes mellem de relevante myndigheder i medlemsstaterne.
Der findes ikke regler om fremsendelse af kendelser om udlevering af be-
vismateriale i straffesager direkte til en tjenesteudbyder på tværs af lande-
grænserne.
Forslaget supplerer således de eksisterende regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater.
7. Konsekvenser
Forordningsforslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82,
stk. 1. Danmark deltager således ikke i vedtagelsen af forordningsforslaget,
ligesom forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Forslaget har derfor i sig selv ikke lovgivningsmæssige, økonomiske eller
øvrige konsekvenser for Danmark.
Det bemærkes imidlertid, at forordningsforslaget skal ses i sammenhæng
med det samtidig fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet af retsfor-
beholdet, hvorfor det umiddelbart vurderes, at en vedtagelse af forordnings-
forslaget sammenholdt med en vedtagelse af det samtidigt fremsatte direk-
tivforslag vil have konsekvenser for Danmark, herunder for erhvervslivet.
Danmarks stilling i relation til forordningsforslaget er i øjeblikket ved at
blive nærmere afdækket i samarbejde med Kommissionen i lyset af Dan-
marks tilknytning til direktivforslaget. De mulige konsekvenser af forord-
ningsforslaget vil på baggrund af resultatet af denne undersøgelse kunne
fastlægges nærmere.
13
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettig-
heder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slaget.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen, Dansk Erhverv og Advokatrådet
har afgivet høringssvar med bemærkninger til forslaget.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at det er et grundlæggende problem ved
forordningsforslaget, at det giver myndigheder mulighed for at operere di-
rekte i andre EU-lande, ved at udstede bindende editionskendelser til tjene-
steudbydere, uden at involvere myndighederne i modtagerlandet. Med for-
ordningsforslaget overlades det dermed til private tjenesteudbydere at værne
om borgernes retssikkerhed og grundlæggende rettigheder.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager -
forudsat at det ikke går ud over tjenesteudbyderes mulighed for at beskytte
brugernes data. Imidlertid ses der med bekymring på den situation, at Dan-
mark står uden for de retslige instrumenter introduceret i forordningsforsla-
get. På den baggrund opfordrer Dansk Erhverv bl.a. til en analyse af even-
tuelle modstridende forpligtelser samt en mulig justering af dansk lovgiv-
ning med henblik på at sikre overensstemmelse med forordningen.
14
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0015.png
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af forordningsforslaget
sammenholdt med en vedtagelse af direktivforslaget kan medføre admini-
strative byrder for erhvervslivet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forordningsforslaget har været genstand for en række drøftelser på arbejds-
gruppeniveau i forbindelse med trilogforhandlingerne med Europa-Parla-
mentet, men der er endnu ikke opnået enighed om en fælles tilgang mellem
Rådet og Parlamentet.
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning på rådsmødet den 3.-4. marts 2022.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man umiddelbart overordnet positivt indstillet over for for-
slaget, der har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager.
Det bemærkes dog, at Danmark, som følge af retsforbeholdet, ikke vil del-
tage i en kommende vedtagelse af forordningsforslaget, som derfor ikke vil
være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Som følge af det samtidigt fremsatte direktivforslag, som ikke er omfattet
af retsforbeholdet, vil forslagene dog kunne medføre visse konsekvenser for
Danmark, jf. pkt. 7. I forbindelse med de aktuelle trilogforhandlinger med
Europa-Parlamentet vil man fra dansk side derfor fortsat være opmærksom
på, hvilken betydning forslaget vil have for Danmark, herunder for danske
myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige sam-
arbejde med de øvrige medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forordningsforslaget blev senest forelagt Folketingets Europaudvalg til ori-
entering forud for rådsmødet den (retlige og indre anliggender) den 9.-10.
december 2021.
15
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0016.png
Dagsordenpunkt 5 b): e-Beviser: Direktiv om harmoniserede regler for
udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af be-
vismateriale i straffesager
Revideret notat. Ændringer er markeret med streg i marginen.
Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2018) 226 endelig
1. Resumé
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på en statusorientering om trilogforhandlin-
gerne med Europa-Parlamentet. Rådet vedtog en generel indstilling til for-
ordningsforslaget på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 7. de-
cember 2018 og til direktivforslaget på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog en endelig posi-
tion til forslagene den 14. december 2020, hvorefter den første trilogfor-
handling er blevet afholdt den 10. februar 2021. Forslaget har overordnet
til formål at lette indsamlingen af elektronisk bevismateriale på tværs af lan-
degrænser i straffesager. Dertil har direktivforslaget til formål at reducere
hindringer for tjenesteudbydernes frie udveksling af tjenesteydelser. Forsla-
get til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af retlige repræsen-
tanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager er ikke
omfattet af retsforbeholdet. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Direktivforslaget forventes at kræve ændringer i
dansk lovgivning. Fra dansk side er man overordnet positiv over for forsla-
get, og man vil fra dansk side fortsat være opmærksom på, hvilken betydning
forslaget vil have for Danmark, herunder for danske myndigheder, tjene-
steudbydere og forbrugere samt for det fremtidige samarbejde med de øv-
rige medlemsstater. Det forventes, at man fra dansk side kan tage statuso-
rienteringen til efterretning.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. april 2018 en pakke bestående af a) et for-
ordningsforslag om europæiske editions- og sikringskendelser om elektro-
nisk bevismateriale i straffesager samt b) et direktivforslag om harmonise-
rede regler for udpegning af retlige repræsentanter med henblik på indsam-
ling af bevismateriale i straffesager.
16
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0017.png
De to forslag supplerer de eksisterende EU-regler om retligt samarbejde,
herunder konventionen om gensidig retshjælp i straffesager mellem Den Eu-
ropæiske Unions medlemsstater, samt den europæiske efterforskningsken-
delse. Danmark deltager ikke i sidstnævnte på grund af retsforbeholdet.
Forordningsforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 82, stk. 1. I
henhold til artikel 1 og 2 i protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet
vedrørende retlige og indre anliggender) deltager Danmark ikke i en kom-
mende vedtagelse af det foreliggende forordningsforslag, og forordningen
vil ikke være bindende for eller finde anvendelse i Danmark.
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 53 og 62. Direk-
tivforslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet, og Danmark deltager derfor
i en kommende vedtagelse af det foreliggende direktivforslag, der således
vil være bindende for og finde anvendelse i Danmark. Begge forslag skal
vedtages efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294).
Forbedring af grænseoverskridende adgang til e-beviser har indgået i arbej-
det med strafforfølgelse i cyberspace, der bl.a. omfatter spørgsmål vedrø-
rende kryptering og e-beviser. Emnet har siden 2015 været drøftet på en
række rådsmøder.
Rådet vedtog en generel indstilling til forordningsforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7. december 2018 og til direktivforslaget i forbindelse
med rådsmødet den 7.-8. marts 2019. Europa-Parlamentet vedtog den en-
delige ordførerrapport den 14. december 2020.
Trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet blev indledt den 10. februar
2021.
Direktivforslaget er modtaget i dansk sprogversion den 25. maj 2018.
Sagen er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
3.-4. marts 2022 med henblik på en statusorientering om fremdriften i for-
handlingerne med Europa-Parlamentet.
3. Formål og indhold
Kommissionens oprindelige direktivforslag har været genstand for en række
drøftelser på arbejdsgruppeniveau. Den følgende gennemgang afspejler Rå-
dets generelle indstilling til direktivforslaget, der blev vedtaget på rådsmø-
det (retlige og indre anliggender) den 7.-8. marts 2019. Det skal i den for-
17
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
bindelse understreges, at forslaget aktuelt er under trilogforhandling, og at
der derfor løbende må forventes at blive fremsat kompromisforslag, der kan
afvige fra Rådets generelle indstilling.
Direktivforslaget har til formål at forpligte medlemslandene til at forpligte
udbydere af visse elektroniske tjenester, som udbyder tjenester i EU, til at
udpege en retlig repræsentant, som skal modtage, overholde og håndhæve
afgørelser fra kompetente myndigheder om indsamling af bevismateriale i
straffesager på vegne af den pågældende tjenesteudbyder. Der vil eksempel-
vis kunne være tale om de kendelser om udlevering og sikring af elektronisk
bevismateriale, der indføres med det samtidigt fremsatte forordningsforslag,
men der kan også være tale om rent nationale anmodninger eller anmodnin-
ger baseret på den europæiske efterforskningskendelse eller i medfør af reg-
lerne om retshjælp.
Det afgørende for, om en tjenesteudbyder ”udbyder tjenester i EU”, er, om
tjenesteudbyderen gør det muligt for juridiske eller fysiske personer i en el-
ler flere medlemsstater at anvende sine tjenester. Den blotte tilgængelighed
af tjenesten er dog ikke tilstrækkelig. Der stilles derfor også krav om en
”væsentlig tilknytning” til den eller de medlemsstater, hvor tjenesterne stil-
les til rådighed, hvilket vil skulle afgøres på grundlag af en række momenter.
En sådan væsentlig tilknytning anses for at være til stede, hvis tjenesteud-
byderen er etableret i EU.
For tjenesteudbydere uden for EU vil det være afgørende for, om kravet om
væsentligt tilknytning er opfyldt, om der er et betydeligt antal brugere i en
eller flere medlemsstater, eller om tjenesteudbyderen målretter sine tjenester
mod en eller flere medlemsstater, f.eks. ved at markedsføre tjenesterne på
det nationale sprog eller ved at udbyde app’s i lokale ”app-butikker”.
Forslaget finder ikke anvendelse for tjenesteudbydere, der er etableret i en
enkelt medlemsstat og alene udbyder tjenester på denne medlemsstats om-
råde. Danske virksomheder, der alene udbyder tjenester i Danmark, vil så-
ledes ikke blive forpligtet efter direktivet.
Udbydere af følgende typer af tjenester er omfattet af forslaget:
1)
Elektroniske kommunikationstjenester som defineret i ar-
tikel 2, stk. 4, i direktivet om en europæisk kodeks for
elektronisk kommunikation Informationssamfundets tje-
nester som defineret i artikel 1, stk. 1, litra b, i Europa-
18
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2)
Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535, som gør
det muligt for brugerne at kommunikere med hinanden, el-
ler som giver mulighed for behandling eller lagring af data
på vegne af de brugere, som tjenesten udbydes til.
Internetdomænenavns- og IP-nummereringstjenester så-
som udbydere af IP-adresser, domænenavnsadministrato-
rer, domænenavnsregistratorer og hermed forbundne pri-
vatlivs- og proxytjenester.
En udbyder af sådanne tjenester, som udbyder sine tjenester i EU, jf. det
ovenfor beskrevne, vil skulle udpege mindst én retlig repræsentant inden for
EU. Repræsentanten vil skulle udpeges i en af de medlemsstater, hvor tje-
nesteudbyderen udbyder sine ydelser eller er etableret.
Den retlige repræsentant kan være en fysisk eller juridisk person, herunder
tredjemand. Tjenesteudbyderen vil også kunne udpege et eksisterende for-
retningssted, herunder en juridisk enhed, et agentur, et kontor eller hoved-
sædet.
Direktivforslaget indeholder en bestemmelse om, at hvis en tjenesteudbyder
er forpligtet til at udpege en retlig repræsentant, og hvis tjenesteudbyderen
udbyder sine tjenester i en medlemsstat, der deltager i det retlige samarbejde
på det strafferetlige område (instrumenter vedtaget i henhold til TEUF afsnit
V, kapitel 4), skal tjenesteudbyderen udpege mindst én retlig repræsentant i
en medlemsstat, der deltager i det retlige samarbejde i straffesager. Bag-
grunden for denne bestemmelse er, at Danmark som følge af retsforbeholdet
(samt i et vist omfang også Irland og Storbritannien) ikke i alle tilfælde vil
være bundet af den retsakt (f.eks. den europæiske efterforskningskendelse),
som ligger til grund for anmodningen til den retlige repræsentant.
Dette medfører, at en retlig repræsentant udpeget i Danmark (eller i en anden
medlemsstat, der ikke deltager i et eller flere af de relevante samarbejdsin-
strumenter), ikke vil kunne varetage sit hverv fuldt ud, idet vedkommende
ikke vil kunne modtage en kendelse i henhold til det instrument, som med-
lemsstaten ikke deltager i.
For Danmark vil denne bestemmelse i praksis medføre, at en dansk tjene-
steudbyder omfattet af direktivet, der udbyder tjenester i et andet EU-land
end Danmark, ikke vil kunne udpege sin retlige repræsentant i Danmark,
fordi Danmark som følge af retsforbeholdet ikke i alle tilfælde vil være bun-
det af de retsakter, der ligger til grund for anmodningen. Den danske virk-
19
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
somhed vil således skulle udpege sin retlige repræsentant i en medlemsstat,
der deltager i det EU-retlige samarbejde på det strafferetlige område.
Tjenesteudbyderne skal oplyse den centrale myndighed i den medlemsstat,
hvori den retlige repræsentant udpeges, om udpegningen og kontaktoplys-
ninger på den pågældende retlige repræsentant, samt om det eller de sprog,
der kan rettes henvendelse til repræsentanten på. Har en tjenesteudbyder ud-
peget flere retlige repræsentanter, skal tjenesteudbyderen desuden oplyse
om de kriterier, som tjenesteudbyderen har fastsat skal gælde for fordelingen
mellem repræsentanterne ved fremsendelsen af henvendelser. Medlemslan-
denes myndigheder vil kunne afvige fra disse kriterier i behørigt begrundede
tilfælde. Tjenesteudbyderen skal gøre oplysningerne offentligt tilgængelige
og orientere om eventuelle ændringer.
Medlemsstaterne skal ved fastsættelsen af nationale regler sikre bl.a., at så-
vel den retlige repræsentant som tjenesteudbyderen kan gøres ansvarlige for
manglende opfyldelse af de forpligtelser, der udspringer af den retlige
ramme, som gælder ved repræsentantens modtagelse af afgørelser og ken-
delser.
Medlemsstaterne skal bl.a. også indføre sanktioner for tjenesteudbyderens
overtrædelse af nationale bestemmelser, der vedtages i medfør af direktivet,
herunder hvis en tjenesteudbyder ikke udpeger en retlig repræsentant i over-
ensstemmelse med direktivet eller ikke forsyner repræsentanten med de
nødvendige beføjelser og ressourcer til generelt at kunne efterkomme de
kompetente myndigheders afgørelser. Straffen for ikke at efterkomme en
konkret afgørelse, såsom en kendelse i en konkret sag, vil derimod skulle
følge af andre instrumenter, såsom det samtidigt fremsatte forordningsfor-
slag, eller af national ret.
Direktivforslaget indfører endvidere en række andre forpligtelser for de en-
kelte medlemsstater med henblik på sikring af direktivets effektivitet.
Direktivforslaget indeholder herudover bestemmelser om mekanismer ved-
rørende koordination mellem de centrale myndigheder i medlemsstaterne,
gennemførelse, evaluering og ikrafttræden.
Der henvises for en nærmere gennemgang af forordnings- og direktivforsla-
gene om E-beviser, herunder i forhold til retssikkerhed og forholdet til det
danske retsforbehold, til justitsministerens besvarelse af 29. januar 2019 af
spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Europaudvalg.
20
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget til direktiv om harmoniserede regler for udpegning af retlige re-
præsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesager be-
handles efter den almindelige lovgivningsprocedure (TEUF artikel 294), der
indebærer, at forslaget skal vedtages med Europa-Parlamentet som medlov-
giver.
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets Udvalg for Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE), som vedtog den
endelige ordførerrapport den 14. december 2020.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at sammenlægge forordningsforslaget om
europæiske editions- og sikringskendelser om elektronisk bevismateriale i
straffesager med direktivforslaget om harmoniserede regler for udpegning
af retlige repræsentanter med henblik på indsamling af bevismateriale i
straffesager, så der alene lægges op til at vedtage én samlet forordning om
e-beviser.
Endvidere foreslås det, at den forpligtelse, der fremgår af direktivforslaget
til at forpligte tjenesteudbydere af visse elektroniske tjenester, som udbyder
tjenester i EU, til at udpege en retlig repræsentant begrænses til at finde an-
vendelse for tjenesteudbydere, der ikke er etableret i EU, og tjenesteudby-
dere, der er etableret i et medlemsland, der ikke er bundet af forordningen.
Europa-Parlamentet lægger endvidere op til at ændre definitionerne på de
typer af data, der er omfattet af forordningsforslaget, herunder foreslås der
bl.a. tre typer af datakategorier (abonnementsdata, trafikdata og indholds-
data) frem for de fire typer af datakategorier (abonnementsdata, adgangs-
data, transaktionsdata og indholdsdata), som fremgår af Kommissionens op-
rindelige forordningsforslag.
Herudover foreslås det bl.a., at forordningsforslaget skal indeholde en
udvidet notifikationsmekanisme i henhold til udstedelsen af europæiske
editions- og sikringskendelser.
Det bemærkes, at trilogforhandlinger om forslaget blev indledt den 10. fe-
bruar 2021, og at det forventes, at der i forbindelse med de kommende for-
handlinger løbende vil blive fremsat kompromisforslag.
21
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget omfatter tjenesteudbydere, der udby-
der deres tjenester i EU, uanset hvor de er etableret, dvs. både i og uden for
EU.
Kommissionen har i den forbindelse anført, at det i mangel af en fælles EU-
tilgang er sandsynligt, at ukoordinerede nationale løsninger i forhold til
modtagelse, overholdelse og fuldbyrdelse af afgørelser om indsamling af
bevismateriale i straffesager vil føre til en fragmentering og skabe et klude-
tæppe af forskellige og potentielt konfliktende nationale forpligtelser for de
tjenesteudbydere, der driver virksomhed på flere markeder. Kommissionen
har anført, at dette hæmmer leveringen af tjenesteydelser i hele EU.
På baggrund af de forskellige retlige tilgange samt de mange interessenter
vurderer Kommissionen således, at det er mest hensigtsmæssigt med lov-
givning på EU-niveau for at kunne adressere problemerne.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Der findes ikke i dansk ret regler om tjenesteudbyderes udpegning af en
retlig repræsentant med henblik på indsamling af bevismateriale i straffesa-
ger.
Er der tale om et efterforskningsskridt i Danmark, som foretages af dansk
politi, f.eks. en editionskendelse til en dansk tjenesteudbyder, vil der kunne
rettes direkte henvendelse til den danske tjenesteudbyder.
7. Konsekvenser
Det vurderes, at en vedtagelse af direktivforslaget vil medføre behov for
tilpasning af dansk lovgivning.
Det vurderes endvidere, at en vedtagelse af direktivforslaget vil have kon-
sekvenser for erhvervslivet. Disse konsekvenser vil være forbundet med, at
danske virksomheder, der er omfattet af direktivet, skal udpege en retlig re-
præsentant, der skal være bosiddende eller etableret i en anden medlemsstat
end Danmark og besvare anmodninger fra andre medlemsstaters retslige
myndigheder vedrørende udlevering af bevismateriale i straffesager. De
22
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
nærmere økonomiske konsekvenser for erhvervslivet vil skulle afklares
nærmere i forbindelse med gennemførelsen af direktivet i dansk ret.
8. Høring
Kommissionens forslag har været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrådet,
Amnesty International, Dansk Erhverv, Danske Advokater, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut),
Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettig-
heder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Lands-
foreningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aal-
borg Universitet (Juridisk Institut), og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsiden-
ten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Institut for Men-
neskerettigheder, Rigspolitiet, Politiforbundet, Datatilsynet og Domstols-
styrelsen har afgivet høringssvar, men har ikke haft bemærkninger til for-
slagene.
IT-Politisk forening, Erhvervsstyrelsen og Dansk Erhverv har afgivet hø-
ringssvar med bemærkninger til begge forslag.
IT-Politisk forening har bl.a. anført, at direktivforslaget kan medføre en kon-
kurrencemæssig ulempe for danske tjenesteudbydere, da de modsat tjene-
steudbydere i andre EU-lande ikke nødvendigvis kan nøjes med at udpege
en retlig repræsentant i deres hjemland. Det bør efter dansk ret sikres, at en
dansk tjenesteudbyder kan udlevere de nødvendige oplysninger om danske
borgere til en retlig repræsentant uden for Danmark – med henblik på, at den
retlige repræsentant kan efterleve en europæisk editionskendelse.
Dansk Erhverv har bl.a. anført, at der på tværs af grænser er behov for en ny
måde at behandle og fremskaffe elektronisk bevismateriale i straffesager.
Dog bemærkes det, at konsekvenserne af retsforbeholdet bør undersøges
både for danske virksomheder og globale virksomheders tilskyndelse til at
slå sig ned med hovedsæde i Danmark.
23
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0024.png
Erhvervsstyrelsen har vurderet, at en vedtagelse af direktivforslaget sam-
menholdt med en vedtagelse af det fremsatte forordningsforslag kan med-
føre væsentlige administrative byrder for erhvervslivet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Direktivforslaget har været genstand for drøftelse på arbejdsgruppeniveau i
forbindelse med trilogforhandlingerne med Europa-Parlamentet, men der er
endnu ikke opnået enighed om en fælles tilgang mellem Rådet og Parlamen-
tet.
Det forventes, at medlemsstaterne vil tage statusorienteringen til efterret-
ning på rådsmødet den 3.-4. marts 2022.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positivt indstillet over for forslaget, der
har til formål at lette det retlige samarbejde i straffesager og reducere hin-
dringer for tjenesteudbydernes frie udveksling af tjenesteydelser i EU.
Danmark er således positivt indstillet over for, at direktivet indebærer, at
danske virksomheder omfattet af direktivet, der udbyder tjenesteydelser i
andre medlemsstater, fremadrettet ikke vil blive mødt med forskellige krav
vedrørende udpegning af retlige repræsentanter i de forskellige medlems-
stater. Der vil f.eks. ikke fremadrettet kunne stilles krav om, at danske virk-
somheder udpeger repræsentanter i alle de medlemsstater, hvori virksomhe-
derne udbyder tjenesteydelser.
Direktivforslaget vil imidlertid medføre visse konsekvenser for Danmark,
jf. pkt. 7. Fra dansk side har der under forhandlingerne været lagt vægt på,
hvilken betydning forordnings- og direktivforslaget vil have for Danmark,
herunder for danske myndigheder, forbrugere og tjenesteudbydere, samt for
det fremtidige samarbejde med de øvrige medlemsstater, herunder særligt
set i lyset af, at forordningsforslaget om europæiske editions- og sikrings-
kendelser om elektronisk bevismateriale i straffesager ikke finder anven-
delse for eller i Danmark.
Kommissionen har i sammenhæng hermed uformelt tilkendegivet over for
regeringen, at kendelser efter det af Kommissionen fremsatte forordnings-
forslag som udgangspunkt – på samme måde som for tjenesteydere fra lande
uden for EU – tillige vil omfatte bevismateriale, der er lagret i Danmark.
24
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 170: Samlenotat vedrørende rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. marts 2022, fra justitsministeren
2531560_0025.png
Forordningsforslaget i sammenhæng med direktivforslaget vil også med-
føre, at en repræsentant for en dansk tjenesteudbyder omfattet af direktivet,
der udbyder tjenester i et andet EU-land end Danmark, vil have de samme
rettigheder som repræsentanter for tjenesteydere fra lande uden for EU i for-
hold til håndteringen af editions- og sikringskendelser efter forordningen.
Det gælder bl.a. forordningens regler om håndtering af de situationer, hvor
der måtte gælde særlige nationale regler for udlevering af bevismateriale.
Regeringen afventer i øjeblikket Kommissionens bekræftelse af ovenstå-
ende forståelse af forordningens anvendelse for danske virksomheder.
I forbindelse med de aktuelle trilogforhandlinger med Europa-Parlamentet
vil man fra dansk side fortsat være opmærksom på, hvilken betydning for-
slagene vil have for Danmark, herunder for danske myndigheder, forbrugere
og tjenesteudbydere, samt for det fremtidige samarbejde med de øvrige
medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Direktivforslaget har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 1. marts
2019 med henblik på forhandlingsoplæg forud for rådsmødet (retlige og in-
dre anliggender) den 7.-8. marts 2019.
Direktivforslaget har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for rådsmødet den (retlige og indre anliggender) den 11.-
12. marts 2021.
25