Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2530525_0001.png
Forespørgsel til skriftlig besvarelse E-005127/2021
til Kommissionen
jf. forretningsordenens artikel 138
Eva Kaili
(S&D),
Tiemo Wölken
(S&D),
Christel Schaldemose
(S&D),
Karen Melchior
(Renew),
Evelyne Gebhardt
(S&D),
Kim Van Sparrentak
(Verts/ALE),
Maria-Manuel Leitão-Marques
(S&D),
Alex Agius Saliba
(S&D),
Birgit Sippel
(S&D),
Lina Gálvez Muñoz
(S&D),
Evelyn Regner
(S&D),
Rasmus Andresen
(Verts/ALE),
Sylvie Guillaume
(S&D),
Miapetra Kumpula-Natri
(S&D),
Paul
Tang
(S&D),
Ismail Ertug
(S&D),
Alexandra Geese
(Verts/ALE)
Om:
Manglende overholdelse af den generelle databeskyttelsesforordning (IAB Europe's
muligvis ulovlige samtykkeramme)
Det er ifølge et udkast til afgørelse fra den belgiske databeskyttelsesmyndighed blevet konstateret, at
IAB Europe tilsidesætter forordning (EU) 2016/679 (den generelle forordning om databeskyttelse –
GDPR).
Den identifikationskode, der er oprettet for en person på grundlag af det, vedkommende klikker på i
pop op-menuer for samtykke skal betragtes som personoplysninger, hvilket gør IAB Europe til
dataansvarlig med ansvar for at beskytte den pågældendes personoplysninger.
Ifølge det irske råd for borgerlige frihedsrettigheder
1
var IAB Europe inden systemets lancering klar
over, at konventionel sporingsbaseret reklame er uforenelig med samtykkereglerne i GDPR. Mere
end 80 % af alle europæiske websteder og apps bruger IAB Europe's pop op-menuer for samtykke
2
.
Real‑Time Bidding, som er det primære sporingsbaserede reklamesystem, deler milliarder af gange
om dagen oplysninger om brugernes adfærd og geografiske placering med tusindvis af virksomheder.
IAB Europe's samtykkeordning er angiveligt udformet med henblik på at give folk kontrol over,
hvordan deres data anvendes af onlinereklamebranchen. Det synes dog ikke at have nogen
betydning, hvad folk klikker på.
I betragtning af IAB Europe's muligvis ulovlige samtykkeramme vil vi gerne stille Kommissionen
følgende spørgsmål:
1.
2.
3.
Hvordan vil brugernes data blive beskyttet, og hvilke muligheder har brugerne for at forhindre
virksomheder i at tilgå deres oplysninger?
Hvilke krav skal en samtykkeramme opfylde, og hvordan kan de håndhæves?
Har Kommissionen i sine undersøgelser af teknologivirksomheders "ad tech"-systemer fundet
beviser for, at sporingsbaseret reklame er uforenelig med samtykkereglerne i GDPR?
1
2
Det irske råd for borgerlige frihedsrettigheder,
Tracking-industry body IAB Europe told that it has infringed the
GDPR, and its ‘consent’ pop-ups used by Google and other tech firms are unlawful,
2021. Tilgængelig her:
https://www.iccl.ie/news/online-consent-pop-ups-used-by-google-and-other-tech-firms-declared-illegal/
Lomas, N,
IAB Europe says it’s expecting to be found in breach of GDPR,
TechCrunch, 2021. Tilgængelig
her: https://techcrunch.com/2021/11/05/iab-europe-tcf-gdpr-breach-belgium/
PE700.293v01-00