10. februar 2022
Til Folketingets Retsudvalg
Retsgrundlag for sletning og journalisering af SMS-beskeder
Replik fra offentlighedsrådgiver og forskningschef emeritus Oluf Jørgensen til Justitsministeriets
besvarelse af spørgsmål nr. 493 fra Folketingets Retsudvalg
Justitsministeriets svar af 7. februar kommenterer min henvendelse til Retsudvalget af 22.
november 2021, der indeholdt kritik af ministeriets redegørelse af 1. november om journalisering og
sletning af SMS-beskeder. Her følger en replik til Justitsministeriets svar:
Når ministerier faktisk bruger SMS’er
ved administrativ sagsbehandling, så er gamle citater om
brugen af sms’er, som Justitsministeriet fortsat henviser til, ikke længere dækkende.
Det er vigtigt at få fastslået, at dokumentbegrebet er teknologineutralt. SMS-kommunikation, der
indgår i sagsbehandling, er omfattet af lovkravene om journalisering og aktindsigt i præcis samme
omfang som skriftlig kommunikation via e-mail og andre former. Det gælder også ministres og
særlige rådgiveres SMS’er,
der
indgår i sagsbehandling. Indholdet er afgørende
–
ikke formen.
Justitsministeriets redegørelse til Retsudvalget af 1. november giver ikke en dækkende fremstilling
af to udtalelser fra Folketingets Ombudsmand, der fastslår hhv. forudsætter, at sms-beskeder i
sagerne er dokumenter i offentlighedslovens forstand (FOB 2015-30 og FOB 2015-48). Denne
vurdering ændres ikke ved Justitsministeriets forklaringer i seneste svar.
Særlige krav til journalisering og aktindsigt i sager, der hører under forvaltningsloven
En vigtig pointe i min henvendelse til Retsudvalget er, at behandlingen af minksagen i ministerier
og regeringens koordinationsudvalg hører under forvaltningsloven. Justitsministeriets svar tager
ikke stilling til dette centrale spørgsmål. Ministeriet svarer blot, at der ikke blev truffet en afgørelse
i forvaltningslovens forstand på mødet i regeringens koordinationsudvalg 3. november.
Uanset det fastholdes, at den formelle afgørelse blev truffet i ressortministeriet, hører den samlede
sagsbehandling under forvaltningsloven. Behandlingen i regeringens koordinationsudvalg inklusiv
forberedelsen og opfølgningen indgår som væsentlige sagsbehandlingsskridt.
Forvaltningslovens regler har til formål at sikre den enkelte borger indflydelse på de
beslutningsprocesser, der gælder egne forhold, og forøge den enkeltes mulighed for at forstå
indholdet af de trufne afgørelser og baggrunden herfor. Personer og virksomheder, der har en
væsentlig, individuel retlig interesse i en sags udfald har som parter særlige rettigheder, der i
minksagen er meget relevante for ejerne af de enkelte minkfarme.
Forvaltningsloven har ikke som offentlighedsloven omdefineret udveksling af dokumenter til at
være intern, uanset den sker mellem myndigheder i den centrale statsadministration.