Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 16
Offentligt
2462111_0001.png
Statsrevisorerne 2020-21
Beretning Nr. 14 Rigsrevisionens notat af 6. oktober 2021
Offentligt
Oktober 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
retspsykiatriske
patienters forløb
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
2462111_0002.png
Notat til Statsrevisorerne, jf. rigsrevisorlovens § 18, stk. 4
1
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 14/2020 om rets-
psykiatriske patienters forløb
Justitsministerens redegørelse af 30. august 2021
Sundhedsministerens redegørelse af 15. september 2021
6. oktober 2021
RN 408/21
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som ministrene har iværksat eller
vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklu-
sioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Justitsministeren oplyser, at ministeren ser på Rigsrevisionens beretning og Statsreviso-
rernes bemærkninger hertil med stor alvor. Det er en høj prioritet for ministeren, at der
ses nærmere på udfordringerne på det retspsykiatriske område. I den forbindelse oply-
ser ministeren, at regeringen har valgt at videreføre en tværministeriel arbejdsgruppe
om analyse af retspsykiatrien. Arbejdsgruppen skal foretage en analyse af retspsykia-
trien med fokus på den organisatoriske forankring af området og på centrale processer
og sagsgange i og på tværs af relevante myndigheder. Justitsministeren oplyser dog og-
så, at det samtidigt står klart, at der allerede på kortere sigt er behov for forbedringer
på en række områder i forhold til retspsykiatriske patienters forløb.
Sundhedsministeren oplyser, at ministeren kvitterer for beretningen, som sætter fokus
på et område med stor kompleksitet og mange forskellige aktører, ligesom det er et om-
råde, hvor der er sket en stor stigning i antallet af patienter. Sundhedsministeren oply-
ser endvidere, at det psykiatriske område, herunder retspsykiatrien, er og også frem-
adrettet vil være en stor prioritet for regeringen, og det er derfor vigtigt, at der bliver
fulgt op på kritikpunkterne.
Regionerne anerkender, at der er potentiale for forbedring af opfyldelse af kravene til
retspsykiatriske patienters behandling. Regionerne har igangsat en række initiativer, der
sigter mod at forbedre deres overholdelse af vejledningen om behandlingsansvarlige
overlæger. Sundhedsstyrelsen vil, som nævnt i beretningen, gå i dialog med regioner -
ne om en opdatering af vejledningen.
Ministerredegørelse
§
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
2
Myndighederne under Justitsministeriet
Kriminalforsorgen, Rigsadvokaten og stats-
advokaterne - har taget en række initiativer både i undersøgelsesperioden og efterføl-
gende, som skal sikre et mere sammenhængende forløb for retspsykiatriske patienter.
Justitsministeren og sundhedsministeren oplyser, at der er nedsat en tværministeriel
arbejdsgruppe, som skal analysere bl.a. den organisatoriske forankring af de retspsy-
kiatriske patienters forløb.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
hvilke initiativer og anbefalinger, bl.a. i forhold til ventetiden til udfærdigelse af men-
talundersøgelser, den tværministerielle arbejdsgruppe kommer frem til, og hvordan
disse forventes udmøntet
Sundhedsministeriets og regionernes arbejde med en opdatering af vejledningen
om behandlingsansvarlige overlæger samt Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsens
arbejde med et fagligt oplæg, der beskriver status og udfordringer på psykiatriom-
rådet
Kriminalforsorgens arbejde med implementering af et nyt tilsynsforum, uddannel-
se af sagsbehandlere, der fører tilsyn med retspsykiatriske patienter, samt monito-
rering af kvaliteten gennem forvaltningsrevisioner udført af direktoratet
resultaterne af statsadvokaternes initiativer, herunder om initiativerne har haft en
positiv effekt på sagsbehandlingstiden, om beskikkelse af bistandsværge sker i umid-
delbar forlængelse af dommen, og om politikredsene underretter tilsynsmyndighe-
derne om ny kriminalitet.
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i april 2021 en beretning om retspsykiatriske patienters for-
løb. Beretningen handlede om Justitsministeriets og regionernes indsats for at sikre,
at retspsykiatriske patienter får et sammenhængende forløb. En retspsykiatrisk pati-
ent er en person, der har begået kriminalitet, men som på grund af en psykisk lidelse
eller mangelfuld mental udvikling har fået en foranstaltningsdom i stedet for en straf.
Formålet med en foranstaltningsdom er, at patienten får det bedre, og at forebygge,
at vedkommende begår ny kriminalitet. Det er både i den enkelte patients og sam-
fundets interesse.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de, at Justitsministeriets og re-
gionernes arbejde med at sikre, at retspsykiatriske patienter får et sammenhængen-
de forløb, havde været utilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede derudover, at
myndighederne for mange patienters vedkommende ikke havde overholdt kravene
til opstart, behandling og afslutning af retspsykiatriske forløb. Der er således mange
retspsykiatriske patienter, som fik et for langt, unødigt indgribende og usammenhæn-
gende forløb, der kunne krænke patientens retssikkerhed.
Statsrevisorerne bemærkede, at ovenstående medfører en risiko for, at effekten af
den kriminalpræventive indsats udebliver, og at patienten kan falde tilbage i ny krimi-
nalitet, hvilket strider mod formålet med den idømte foranstaltning.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
3
Statsrevisorerne bemærkede endvidere, at myndighedernes og kommunernes util-
strækkelige indsats ved afslutningen af forløb for retspsykiatriske patienter gør, at
psykiatriens
i forvejen pressede kapacitet
sættes under unødigt pres. Det sker,
når stabile og udskrivningsparate retspsykiatriske patienter optager sengepladser i
psykiatrien, så andre patienter med behov for indlæggelse må vente.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af ministrenes og regionernes redegørel-
ser
5. I de følgende afsnit vil vi gennemgå ministeriernes og regionernes redegørelser, her-
under de initiativer de har taget eller vil tage for at imødegå Statsrevisorernes bemærk-
ninger og kritikken i Rigsrevisionens beretning. Gennemgangen er organiseret således,
at vi starter med at gennemgå det fælles tværgående arbejde i forhold til at sikre sam-
menhængende forløb, herunder ventetider på mentalundersøgelser. Derefter gennem-
går vi de enkelte aktørers arbejde i forhold til at sikre en rettidig opstart, overholdelse
af krav til behandling/tilsyn samt afslutning af retspsykiatriske forløb.
Sammenhængende forløb på tværs af myndigheder
6. Statsrevisorerne bemærkede, at der er mange retspsykiatriske patienter, som får et
for langt, unødigt indgribende og usammenhængende forløb, der kan krænke patien-
tens retssikkerhed.
Statsrevisorerne bemærkede også, at Region Sjælland og Region Hovedstaden har pa-
tienter, der har ventet op mod 18 måneder på at få foretaget en mentalundersøgelse
forud for deres dom, hvilket er 6 gange så lang tid som i de andre regioner.
7. Justitsministeren oplyser, at regeringen har besluttet at videreføre en tværministe-
riel arbejdsgruppe, som skal foretage analyser af retspsykiatrien. Ministeren forventer,
at arbejdsgruppen bl.a. kommer til at tage fat på de udfordringer, der nævnes i beret-
ningen.
Justitsministeren oplyser, at den tværministerielle arbejdsgruppe skal foretage en ana-
lyse af retspsykiatrien med fokus på den organisatoriske forankring af området samt
centrale processer og sagsgange i og på tværs af relevante myndigheder. Det indebæ-
rer bl.a. en kortlægning af forløbet for de retspsykiatriske patienter, herunder foreta-
gelsen af mentalundersøgelsen, den psykiatriske behandling af patienten, Kriminal-
forsorgens tilsyn samt afslutning af forløbet. Ministeren oplyser videre, at arbejdsgrup-
pens arbejde vil danne grundlag for anbefalinger og forslag til mulige tiltag på det rets-
psykiatriske område. Arbejdsgruppen består af Justitsministeriet (formand), Sund-
hedsministeriet og Finansministeriet, ligesom Danske Regioner og KL inddrages i re-
levant omfang. Arbejdsgruppen forventes at afrapportere til regeringen ultimo 2022.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
4
8. Sundhedsministeren oplyser, at formålet med analysen er at tilvejebringe et forbed-
ret overblik over den organisatoriske forankring samt centrale processer og sagsgan-
ge mv. i og på tværs af myndighederne på området.
Sundhedsministeren oplyser, at som en del af arbejdet med analysen skal arbejds-
gruppen bl.a. se nærmere på ventetiden for udfærdigelse af mentalundersøgelser.
Ministeren har derfor en forventning om, at arbejdsgruppen bl.a. vil undersøge dette
forhold nærmere.
Ventetid på mentalundersøgelser
9. Region Sjælland oplyser, at den længere ventetid på mentalundersøgelse under ind-
læggelse i høj grad skyldes, at Justitsministeriet for nogle år siden
trods Region Sjæl-
lands indsigelser
besluttede, at alle ambulante mentalundersøgelser af borgere fra
Region Hovedstaden og Region Sjælland skulle varetages af Justitsministeriets Rets-
psykiatriske Klinik, som er beliggende i København. Regionen oplyser videre, at vente-
tiden på ambulante mentalundersøgelser hos Retspsykiatrisk Klinik i perioder har væ-
ret meget lang, og derudover udebliver en del sjællandske patienter fra undersøgelse
hos Retspsykiatrisk Klinik på grund af lang og efter patienternes opfattelse uoversku-
elig transport. Disse forhold har ført til et øget pres for at få gennemført mentalunder-
søgelser under indlæggelse i psykiatriske afdelinger i Region Sjælland, og en afledt kon-
sekvens heraf er, at ventetiden på denne type mentalundersøgelser er steget.
10. Region Hovedstaden oplyser, at det er regionens vurdering, at flertallet af mental-
observander, der af Retspsykiatrisk Klinik henvises til at blive mentalundersøgt i for-
bindelse med
indlæggelse, er på ”fri fod” og således uden akut indlæggelsesbehov. Det
er ligeledes regionens vurdering, at en del af de mentalundersøgelser, hvor patienter
henvises fra Retspsykiatrisk Klinik til mentalundersøgelse i forbindelse med indlæggel-
se, kunne udføres ambulant, og at ventetiden på mentalundersøgelse i forbindelse med
indlæggelse dermed kunne reduceres.
11. Rigsadvokaten oplyser, at det beror på en konkret vurdering, om en mentalunder-
søgelse skal foretages under indlæggelse eller ambulant. Forskellen mellem Øst- og
Vestdanmark kan ifølge Rigsadvokaten skyldes flere faktorer. Ud over de organisato-
riske forskelle mellem Øst- og Vestdanmark, som fremgår af beretningen, oplyser Rigs-
advokaten, at statsadvokaterne også peger på den omstændighed, at kriminalitetens
karakter umiddelbart er mere alvorlig i Øst- end i Vestdanmark, hvilket ligeledes frem-
går af beretningen. Rigsadvokaten oplyser, at dette har betydning for den proportiona-
litetsafvejning, der foretages, når statsadvokaten og domstolene skal overveje, om be-
tingelserne for mentalundersøgelser under indlæggelse er opfyldt.
Det fremgår videre af justitsministerens redegørelse, at statsadvokaterne oplyser, at
der i flere sager i Østdanmark er gjort (forgæves) forsøg på at få gennemført mental-
undersøgelser ambulant, end det har været tilfældet i Vestdanmark. Rigsadvokaten
har på denne baggrund anført, at det ikke umiddelbart er muligt for anklagemyndig-
heden at pege på tiltag i politiet eller i anklagemyndigheden, der kan nedbringe antal-
let af mentalundersøgelser under indlæggelse.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
5
Derudover har Rigsadvokaten dog også påpeget over for justitsministeren, at den
tværministerielle arbejdsgruppe bl.a. vil have fokus på netop de strukturelle forskelle
vedrørende udarbejdelsen af mentalundersøgelser i Øst- og Vestdanmark.
Justitsministeren oplyser endvidere, at ministeren generelt forventer, at myndighe-
derne løbende arbejder for at styrke samarbejdet i sager, hvor der skal udarbejdes
mentalundersøgelse.
12. Rigsrevisionen vil følge op på, hvilke initiativer og anbefalinger, bl.a. i forhold til ven-
tetiden for udfærdigelse af mentalundersøgelser, den tværministerielle arbejdsgrup-
pe kommer frem til, og hvordan disse forventes udmøntet.
Psykiatriens overholdelse af krav til retspsykiatriske forløb
13. Statsrevisorerne bemærkede, at psykiatrien kun levede op til kravet om overlæ-
gens tilsyn med patienten i de første 3 måneder i 36 % af de patientforløb, Rigsrevisio-
nen har gennemgået.
Statsrevisorerne bemærkede også, at psykiatrien kun havde overholdt tidsfristerne
til opstarten af behandlingen i 32 % af sagerne, og at risikoen for ny kriminalitet kun
var beskrevet i ca. 14 % af behandlingsplanerne.
Statsrevisorerne bemærkede også, at manglende eller uegnede boligtilbud i kommu-
nerne har medført, at psykiatrien i 2019 havde færdigmeldt 37 retspsykiatriske patien-
ter, som gennemsnitligt var indlagt 59 dage længere end nødvendigt. Den patient, som
var indlagt længst efter færdigmeldingen, måtte vente i 154 dage på at blive udskrevet.
Derudover bemærkede Statsrevisorerne, at flere retspsykiatriske forløb opretholdes
i unødvendig lang tid og i unødvendigt omfang, dels på grund af overskridelse af svar-
frister hos psykiatrien, dels fordi psykiatrien ikke anmoder om ophævelse imellem
statsadvokatens anmodninger.
14. Det fremgik af beretningen, at Rigsrevisionen vurderede, at der er forløb, hvor det
er vanskeligt for psykiatrien at forbedre patientens tilstand, så foranstaltningen kan
ophæves. Dette er tilfældet i de forløb, hvor patienten har misbrugsproblemer, der ik-
ke kan behandles i psykiatrien, da behandlingen af misbrugsproblemer hører under
kommunerne.
15. Sundhedsministeren oplyser, at ministeren har noteret sig, at samtlige regionsråd
har anerkendt, at der er et forbedringspotentiale i forhold til overholdelse af krav til de
retspsykiatriske behandlingsforløb, herunder særligt i forhold til kravet om overlægens
tilsyn.
16. Af sundhedsministerens redegørelse fremgår det, at Region Hovedstaden, Region
Sjælland, Region Syddanmark og Danske Regioner oplyser, at vejledning om behand-
lingsansvarlige og ledende overlægers ansvar for patienter, der er idømt en behand-
lingsdom eller en dom til ambulant psykiatrisk behandling, vejledning nr. 9614 af 8. no-
vember 2010, er forældet og ikke understøtter det bedste behandlingsforløb.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
6
Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsstyrelsen i løbet af efteråret 2021 vil gå i
dialog med Danske Regioner med henblik på en opdatering af vejledningen.
17. Sundhedsministeren oplyser, at Sundhedsstyrelsen og Socialstyrelsen sammen er
i færd med at udarbejde et fagligt oplæg, der beskriver status og udfordringer på psy-
kiatriområdet og giver bud på, hvordan de opstillede udfordringer kan løses, og hvor-
dan de bør prioriteres. Det faglige oplæg forventes at blive afleveret ultimo 2021 og vil
udgøre grundlaget for regeringens udspil til en 10-års plan for psykiatrien.
Sundhedsministeren noterer sig endvidere, at størstedelen af regionsrådene vil tage
initiativ til at belyse udfordringerne vedrørende afslutningen af retspsykiatriske forløb,
og at regionsrådene via dialog med statsadvokaterne vil undersøge, hvordan forløbe-
ne kan forbedres, herunder problematikker i forhold til anmodning om ophævelse imel-
lem statsadvokaternes kontrolhøringer.
18. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at regionsrådene vil tage initiativ til at
belyse udfordringerne vedrørende afslutningen af retspsykiatriske forløb, og at der,
hvis det er relevant, anmodes om ophævelse imellem statsadvokatens kontrolhørin-
ger.
Rigsrevisionen vil følge Sundhedsministeriets og regionernes arbejde med en opda-
tering af vejledningen om behandlingsansvarlige overlæger, og Sundhedsstyrelsen
og Socialstyrelsens arbejde med at udarbejde et fagligt oplæg, der beskriver status
og udfordringer på psykiatriområdet, samt styrelsernes bud på løsninger, særligt i
forhold til det retspsykiatriske område.
Kriminalforsorgens overholdelse af krav til retspsykiatriske forløb
19. Statsrevisorerne bemærkede, at Kriminalforsorgen kun overholdt tidsfristerne til
opstarten af tilsynet i 32 % af sagerne.
Derudover bemærkede Statsrevisorerne, at flere retspsykiatriske forløb opretholdes
i unødvendig lang tid og i unødvendigt omfang, dels på grund af overskridelse af svar-
frister hos Kriminalforsorgen, dels fordi Kriminalforsorgen ikke anmoder om ophævel-
se imellem statsadvokatens anmodninger.
20. Det fremgik af beretningen, at Kriminalforsorgen i 76 ud af 100 sager ikke havde
foretaget en behovs- og risikovurdering af patienten, og at Kriminalforsorgen kun i 1
ud af de 100 sager havde dokumenteret, at kravene til møder med patienten var over-
holdt, indtil behovs- og risikovurderingen var foretaget.
21. Justitsministeren oplyser, at Kriminalforsorgen har etableret et nyt tværgående
tilsynsforum, som vil sætte et øget fokus på den praktiske gennemførelse af kontrol
og tilsyn med foranstaltningsdømte, så reglerne på området følges.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
7
Justitsministeren oplyser endvidere, at Kriminalforsorgen den 16. juli 2021 har udgivet
en sagshandlingshåndbog. Håndbogen præciserer regler og praksis samt tydeliggør
Kriminalforsorgens forpligtelser i relation til foranstaltningsdømte. Håndbogen inde-
holder også et særskilt afsnit om udtalelser til statsadvokaten, herunder om rykker-
procedure. Kriminalforsorgen planlægger at gennemføre et undervisningsforløb som
led i implementeringen af den nye sagsbehandlingshåndbog. Kriminalforsorgen oply-
ser, at undervisningsforløbet i den nye sagsbehandlingsbog er et eksempel på et fokus
på bedre uddannelse af de sagsbehandlere, der fører tilsyn med foranstaltningsdøm-
te. Det indgår i uddannelsen, hvordan sagsbehandlerne skal skrive handlinger og pla-
ner ind i journalerne, så kravene til dokumentation overholdes.
Endelig oplyser justitsministeren, at Kriminalforsorgen løbende foretager monitore-
ring af kvaliteten i handleplansarbejdet gennem forvaltningsrevisioner udført af di-
rektoratet.
Justitsministeren bemærker i forhold til ophævelse af foranstaltningen imellem stats-
advokaternes kontrolhøringer, at det fremgår af beretningen, at Kriminalforsorgen har
oplyst, at det er blevet indskærpet over for alle enheder, at der skal anmodes uopfor-
dret, hvis sagsbehandleren finder grund til det. Ministeren oplyser supplerende, at
dette punkt er særskilt fremhævet i den førnævnte nye sagsbehandlingsbog.
22. Rigsrevisionen finder det positivt, at Kriminalforsorgen allerede har iværksat en
række initiativer, herunder at Kriminalforsorgen har indskærpet over for enhederne,
at der skal anmodes uopfordret, hvis sagsbehandleren finder grund til det.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Kriminalforsorgens arbejde med implementering af det
nye tilsynsforum, uddannelse af sagsbehandlere, der fører tilsyn med retspsykiatriske
patienter og monitorering af kvaliteten gennem forvaltningsrevisioner udført af direk-
toratet.
Statsadvokaternes overholdelse af krav til retspsykiatriske forløb
23. Statsrevisorerne bemærkede, at flere retspsykiatriske forløb opretholdes i unød-
vendig lang tid og i unødvendigt omfang, dels på grund af overskridelse af svarfrister
og lange sagsbehandlingstider hos statsadvokaten, dels fordi psykiatrien og Kriminal-
forsorgen ikke anmoder om ophævelse imellem statsadvokatens anmodninger.
24. Det fremgik af beretningen, at der i 34 % af sagerne ikke blev beskikket en bi-
standsværge i umiddelbar forlængelse af dommen. Statsadvokaten oplyste i forbin-
delse med beretningen, at de ville følge op på, at anklagemyndigheden som udgangs-
punkt anmoder retten om at beskikke bistandsværgen i forbindelse med domsafsigel-
sen eller hurtigst muligt efter.
Det fremgik ligeledes af beretningen, at Kriminalforsorgen og/eller psykiatrien i flere
sager ikke var blevet informeret om nye sigtelser mod patienten. Statsadvokaten op-
lyste i forbindelse med beretningen, at dette i fremtiden ville indgå i tilsynssamarbej-
det med politiet.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 16: Rigsrevisionens notat om beretning om retspsykiatriske patienters forløb oktober 2021
8
25. Justitsministeren oplyser, at statsadvokaterne har gennemgået og ensrettet ryk-
kerprocedurer, og fristerne er i den forbindelse forkortet, herunder rykkerfristerne.
Derudover har statsadvokaterne besluttet, at der
modsat tidligere praksis
også
skal indhentes udtalelser fra de tilsynsførende myndigheder i de situationer, hvor der
er indledt en straffesag mod den pågældende dømte som følge af ny kriminalitet, el-
ler hvor der sker prøvelse af den igangværende foranstaltning.
Justitsministeren oplyser, at statsadvokaterne i løbet af 2022 vil gennemføre en stik-
prøvekontrol af sagsbehandlingstiden i sagerne med henblik på at vurdere, om de
iværksatte initiativer har den tilsigtede positive effekt.
Justitsministeren oplyser også, at statsadvokaterne i forlængelse af Rigsrevisionens
beretning har drøftet problemstillingen vedrørende beskikkelsen af bistandsværger
med politikredsene. Statsadvokaterne vil desuden i forbindelse med deres tiltrædel-
se af en påstand om foranstaltning i sagerne systematisk følge op på, om der i sager-
ne beskikkes en bistandsværge i forlængelse af dommen. I sager, hvor statsadvokater-
ne konstaterer, at der ikke er beskikket en bistandsværge i umiddelbar forlængelse
af dommen, vil statsadvokaterne udarbejde feedbacknotater til politikredsene med
henblik på opfølgning.
Justitsministeren oplyser desuden, at statsadvokaterne vil ændre de koncepter, der
bruges af politikredsene i forbindelse med kredsenes indstillinger om særforanstalt-
ning og tiltalefrafald til foranstaltningsdømte, der begår ny kriminalitet, så politikred-
sene i forbindelse med fremsendelse af indstillingen anmodes om at bekræfte, at der
er sket underretning af overlægen og kriminalforsorgen om de nye sigtelser.
26. Rigsrevisionen finder det positivt, at statsadvokaterne allerede har iværksat initi-
ativer, og at de vil følge op på, at der sikres en beskikkelse af bistandsværge. Rigsre-
visionen vil følge resultaterne af statsadvokaternes initiativer, herunder om initiativer-
ne har haft en positiv effekt på sagsbehandlingstiden, om beskikkelse af bistandsvær-
ge sker i umiddelbar forlængelse af dommen, og om politikredsene underretter tilsyns-
myndighederne om ny kriminalitet.
Lone Strøm