Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 159
Offentligt
2527482_0001.png
Dato:
Kontor:
7. februar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Anders Bertelsen Forman
Sagsnr.: 2021-10-0731
Dok.:
2320146
Bilag 1: Oversigt over bandepakkerne og de 12 bandeini-
tiativer fra august 2017
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Strafskærpelser
Fordobling af straffen for kri-
minalitet i forbindelse med ban-
deopgør, herunder for vold og
trusler mod vidner i forbindelse
med bandeopgør
Udvidet anvendelsesområde for
straffelovens § 81 a
I
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 501 af 12. juni 2009, der
trådte i kraft den 15. juni 2009, og
som indførte straffelovens § 81 a.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
som ændrede straffelovens § 81
a, således at det bl.a. ikke længere
var en betingelse for at anvende
bestemmelsen, at forholdet havde
baggrund i et ”gensidigt opgør”.
II
Side 1/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0002.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
III
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017, og
som indebar en udvidelse af an-
vendelsesområdet for straffelo-
vens § 81 a, således at bestem-
melsen også omfatter lovover-
trædelser, der er egnede til at
fremkalde en konflikt, ligesom
straffelovens § 192 a blev tilføjet
til lovovertrædelserne omfattet af
§ 81 a.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017, og
som ændrede straffelovens § 286,
stk. 1, således at det udtrykkeligt
fremgår af bestemmelsen, at
straffen for afpresning kan stige
til fængsel i indtil 6 år, når der er
tale om systematisk eller organi-
seret afpresning. Det var med
lovforslaget forudsat, at der som
udgangspunkt skulle ske en for-
højelse af straffen med omkring
en tredjedel i forhold til den fri-
hedsstraf for systematisk eller or-
ganiseret afpresning, der hidtil
var blevet fastsat af domstolene.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 141 af 28. februar 2018,
der trådte i kraft den 2. marts
2018, og som indførte straffelo-
vens § 123, stk. 2, hvorefter der
ved fastsættelsen af straffen skal
lægges vægt på den betydning,
som lovovertrædelsen kan have
for muligheden for at retsforfølge
strafbare handlinger.
Bandebestemmelsen i straffelo-
vens § 81 a skal udvides, så be-
stemmelsen også omfatter den
kriminalitet, der kan fremkalde
en konflikt, ligesom bestem-
melsen også skal omfatte grove
våbenlovsovertrædelser efter
straffelovens § 192 a
Straffelovens § 286, stk. 1, skal
ændres, således at straffen for
systematisk eller organiseret af-
presning skærpes med en tred-
jedel. Det vil bl.a. gælde for
grove tilfælde af afpresning,
hvor bander systematisk eller
organiseret opkræver beskyttel-
sespenge af forretningsdrivende
for at lade dem være i fred
III
Skærpelse af straffen for trusler
mod vidner med en tredjedel
Bandeinitiativer fra
august 2017
Side 2/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0003.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Det var med lovforslaget forud-
sat, at der skulle ske en gennem-
gående forhøjelse af straffen for
vidnetrusler med en tredjedel i
forhold til den straf, der hidtil var
blevet fastsat af domstolene.
Skærpelse af straffen for at for-
hindre redningsfolk mv. i at ud-
føre deres opgaver
I
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 501 af 12. juni 2009, der
trådte i kraft den 15. juni 2009, og
som ændrede straffelovens § 119,
stk. 3 (nu stk. 4), således at straf-
fen for at lægge hindringer i ve-
jen for udførelsen af tjeneste eller
hverv for den, som virker i of-
fentlig tjeneste eller hverv, blev
forhøjet fra bøde eller fængsel
indtil 6 måneder til bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 141 af 28. februar 2018,
der trådte i kraft den 2. marts
2018, og som ændrede straffelo-
vens § 291, stk. 4, således at det
ved fastsættelsen af straffen for
hærværk efter § 291, stk. 1 og 2,
skal indgå som en skærpende om-
stændighed, at hærværk er begået
mod ting, der tjener til at fore-
bygge eller bekæmpe kriminali-
tet (f.eks. overvågningskameraer
i udsatte boligområder).
Det var med lovforslaget forud-
sat, at straffen for hærværk be-
gået mod ting, der tjener til at fo-
rebygge eller bekæmpe krimina-
litet, som udgangspunkt skærpes
med halvdelen i forhold til den
straf, der hidtil var blevet fastsat
af domstolene.
Skærpelse af straffen for hær-
værk mod bl.a. overvågnings-
kameraer i udsatte boligområ-
der
Bandeinitiativer fra
august 2017
Side 3/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0004.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Våben
Markant skærpelse af straffene
på våbenområdet
I
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 501 af 12. juni 2009, der
trådte i kraft den 15. juni 2009.
Loven indførte i det væsentlige
den nuværende affattelse af straf-
felovens § 192 a, og med ændrin-
gen blev der således bl.a. fastsat
en minimumsstraf for overtræ-
delse af bestemmelsen på 1 års
fængsel.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
som indførte bl.a. straffelovens §
192 a, stk. 3, hvorefter det ved
fastsættelse af straffen for ulovlig
besiddelse af skydevåben efter
stk. 1, nr. 1, skal indgå som en
skærpende omstændighed, at
skydevåbnet besiddes på offent-
ligt tilgængeligt sted, og som en
yderligere skærpende omstæn-
dighed, hvis der samtidig besid-
des ammunition, der kan affyres
med skydevåbnet. Besiddes der
ammunition, der kan affyres med
skydevåbnet, skal dette indgå
som en yderligere skærpende
omstændighed ved straffastsæt-
telsen. Straffen for gentagelse-
stilfælde af besiddelse af knive
blev samtidig skærpet med en ny
bestemmelse i våbenlovens § 10,
stk. 2, 2. pkt.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017. Lo-
ven indførte § 81 b i straffeloven,
der indebærer, at straffen for
Skærpet straf for ulovlig besid-
delse af skydevåben og knive
II
Straffen for lovovertrædelser,
hvor der er brugt skydevåben
eller eksplosivstoffer på offent-
ligt tilgængelige steder, skal
III
Side 4/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0005.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
straffelovsovertrædelser begået
på offentligt tilgængeligt sted ved
brug af skydevåben eller andre
våben eller eksplosivstoffer un-
der visse betingelser kan forhøjes
med indtil det halve.
III
En arbejdsgruppe med deltagelse
af Danmarks Jægerforbund, Dan-
marks
Våbenhandlerforening,
skytteorganisationerne og Rigs-
politiet om forbedring af sikker-
heden omkring privates våbenop-
bevaring blev i oktober 2017
enige om følgende anbefalinger:
1) Tydeliggørelse af de gæl-
dende krav til forsvarlig
våbenopbevaring,
2) Gennemførelse af en op-
lysningskampagne og
3) Skærpelse af bødestraf-
fen for uforsvarlig vå-
benopbevaring.
Arbejdsgruppens anbefalinger er
gennemført i foråret 2018, og op-
lysningskampagnen er gennem-
ført i august 2018.
kunne forhøjes med indtil det
halve
Det overvejes i samarbejde med
de relevante organisationer på
området, hvordan sikkerheden
omkring privates opbevaring af
våben kan øges, så lovlige vå-
ben ikke havner i kriminelle
miljøer
Der skal etableres en landsdæk-
kende frit lejde-aktion for indle-
vering af ulovlige våben mv. i
forbindelse med ikrafttrædelsen
af den kommende fordobling af
minimumsstraffen for besid-
delse af ulovlige skydevåben
mv. i straffelovens § 192 a
Sikkerheden i skytteforeninger
skærpes, bl.a. således at alle
medlemmer af skytteforenin-
ger, som har adgang til
III
III
Aktionen blev gennemført fra 1.
juni 2017 til 1. juli 2017. Rigspo-
litiet har efter aktionens afslut-
ning oplyst, at der er blevet ind-
leveret mere end 10.000 skydevå-
ben, næsten 2.000 luft- og fjeder-
våben, mere end 6.500 blankvå-
ben og betydelige mængder ek-
splosivstoffer og ammunition.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 1681 af 26. december
2017, der trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2018.
Side 5/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0006.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Kravet om vandelsgodkendelse
af skytteforeningsmedlemmer fik
virkning pr. 1. juli 2018 ved en
ændring af våbenbekendtgørel-
sen.
III
Initiativet blev gennemført ved
en ændring af kriminalregisterbe-
kendtgørelsen, der trådte i kraft
den 28. juni 2018.
skydevåben, skal være vandels-
godkendt af politiet
Reglerne skal ændres, så over-
trædelser af våbenlovningen vil
fremgå af de private straffeatte-
ster i alle tilfælde, hvor overtræ-
delsen har medført frihedsstraf,
rettighedsfrakendelse, anbrin-
gelse mv.
Indsats mod bandetilholdssteder
Udarbejdelse af en ny vejled-
ning om planloven i forhold til
ikke mindst rockerborge
II
Initiativet blev gennemført ved
Erhvervsministeriets udstedelse
af vejledning nr. 9650 af 29. juni
2017 om anvendelse af planloven
i sager om rockerborge.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017.
Med loven blev der foretaget en
ændring af rockerlovens § 1, stk.
3, således at der kan nedlægges et
forbud mod ophold i bestemte
ejendomme, hvis det angreb, der
er risiko for, må antages at have
baggrund i en verserende konflikt
mellem grupper af personer, hvor
der som led i konflikten er an-
vendt våben mv.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017. Det
var med lovforslaget forudsat, at
straffen for forsætlig overtræ-
delse af et forbud mod ophold i
bestemte ejendomme, jf. § 2 i
Det skal fremover ikke være en
forudsætning for politiets ud-
stedelse af opholdsforbud eller
midlertidige lukning af rocker-
borge mv. efter rockerloven, at
der er tale om et gensidigt op-
gør, hvor der på begge sider an-
vendes voldelige midler, herun-
der skydevåben og eksplosiv-
stoffer
III
Straffen for overtrædelse af po-
litiets forbud - udstedt i medfør
af rockerloven
mod at op-
holde sig i en bestemt ejendom
fordobles til normalt mindst 60
dages fængsel
III
Side 6/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0007.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
rockerloven, fordobles i forhold
til det daværende forudsatte straf-
niveau på 30 dages fængsel, såle-
des at straffen fremover i første-
gangstilfælde fastsættes til fæng-
sel i normalt mindst 60 dage.
I forlængelse af Rockerborgs-
udvalgets anbefaling til en for-
budsordning indføres regler
om, at en kommune skal over-
veje at nedlægge forbud mod, at
en ejendom anvendes som sam-
lingssted for f.eks. en rocker-
eller bandegruppe, hvis grup-
pens anvendelse af ejendom-
men som samlingssted er egnet
til at medføre væsentlig ulempe
og utryghed for de omkringbo-
ende
III
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 653 af 8. juni 2017 (sam-
lingsstedsforbudsloven),
der
trådte i kraft den 1. juli 2017. Lo-
ven giver kommunerne hjemmel
til at nedlægge forbud mod, at en
ejendom anvendes som sam-
lingssted for en bestemt gruppe,
hvis denne anvendelse er egnet til
at medføre væsentlig ulempe og
utryghed for de omkringboende.
Styrket indsats mod bandernes misbrug af offentlige ydelser mv.
Intensiveret brug af ”Al Ca-
pone-modellen”
I
Initiativet blev gennemført ved,
at politiet (i udvalgte politi-
kredse) og SKAT intensiverede
samarbejdet ved at gennemgå
bandemedlemmers økonomi med
henblik på at undersøge, om der
f.eks. er grundlag for at starte en
sag for overtrædelse af skatte- og
afgiftslovgivningen.
Initiativet blev bl.a. gennemført
ved, at indsatsen på området blev
gjort til en del af de lokale Al Ca-
pone-enheders indsats over for
bandemedlemmers misbrug af
offentlige ydelser.
Herudover bemærkes, at der på
baggrund af udspillet ”Vanvids-
kørsel skal stoppes”
af 6. februar
Muligheden undersøges for at
sætte ind mod rockeres og ban-
demedlemmers leasing af sta-
tussymboler som eksempelvis
luksusbiler
III
Side 7/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0008.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
2020 er gennemført en række ini-
tiativer med henblik på at sætte
ind over for vanvidskørsel og
problemstillinger relateret til
bandernes brug af leasingkøretø-
jer. Bl.a. er der ved lov nr. 2222
af 29. december 2020 om æn-
dring af registreringsafgiftsloven
indført en adgang til eSkatData
for en afgrænset kreds af leasing-
virksomheder. Endvidere er der
ved lov nr. 534 af 27. marts 2021
om ændring af færdselsloven
(Skærpet indsats mod vanvids-
kørsel) indført regler om obliga-
torisk konfiskation af køretøjer
anvendt til vanvidskørsel, herun-
der adgang til tredjemandskonfi-
skation i tilfælde hvor køretøjet
er leaset.
Der nedsættes en arbejds-
gruppe, der med inspiration fra
Al Capone-metoden skal se på
mulige tiltag, som kan forhindre
rockeres og bandemedlemmers
misbrug af offentlige ydelser
III
Initiativet blev gennemført ved
etablering af det nationale Råd
for Bandebekæmpelse, der fun-
gerer som et strategisk forum for
koordinering og erfaringsudveks-
ling med det formål at forebygge
og bekæmpe bandekriminalitet,
herunder bandemedlemmers mis-
brug af offentlige ydelser og und-
dragelse af betaling af gæld.
Initiativet blev gennemført ved
udarbejdelse af en analyse af ci-
garetsmugling
(”Cigaretsmug-
ling i Danmark
En analyse af
det ulovlige cigaretmarked i Dan-
mark 2014-2017”)
dateret 3. ja-
nuar 2018, der bl.a. er oversendt
til Folketingets Retsudvalg ved
Justitsministeriets besvarelse af
15. september 2020 af spørgsmål
Rigspolitiet skal inden udgan-
gen af 2017 i samarbejde med
bl.a. SKAT analysere cigaret-
smugling med henblik på at af-
dække
kriminalitetsmønstre,
nye trends og nøglepersoner
bag kriminaliteten, herunder
forbindelser til rocker- og ban-
demiljøet.
Analysen
skal
komme med anbefalinger, der
kan medvirke til at styrke den
III
Side 8/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0009.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
nr. 1667 (Alm. del) fra Folketin-
gets Retsudvalg.
III
Initiativet blev gennemført ved
etablering af en række stående
tværsektorielle task forces, som
er forankret i landets politikredse
og med deltagelse af Skattesty-
relsen og relevante kommuner.
fremadrettede myndighedsind-
sats på området
Der etableres en stående task-
force, som hurtigt og effektivt
skal kunne håndtere konkrete
sager, hvor myndighederne bli-
ver opmærksomme på rockere
og bandemedlemmer, som ud-
viser en adfærd, der giver grund
til at mistænke, at de pågæl-
dende uretmæssigt modtager
offentlige ydelser, eller lever på
en måde, der ikke harmonerer
med det forhold, at de samtidig
har forfalden gæld til det offent-
lige
Vilkår ved fængsling, udgang og prøveløsladelse mv.
Særligt sikrede fængsels- og ar-
restafdelinger
I
Det fremgår af forarbejderne til
lov nr. 501 af 12. juni 2009
(ikrafttræden den 15. juni 2009),
at bandemedlemmer, som udgør
en særlig risiko i kriminalforsor-
gens institutioner, vil blive an-
bragt i særligt sikrede fængsels-
og arrestafdelinger. Initiativet er
efterfølgende udmøntet i krimi-
nalforsorgen.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
som indførte straffuldbyrdelses-
lovens § 26, stk. 2, hvorefter en
indsat under visse betingelser kan
overføres til andre fængselsafde-
linger eller arresthuse, når hensy-
net til at forebygge konflikter,
styrke sikkerheden eller mod-
virke ny kriminalitet taler herfor.
Udvidelse af mulighederne for
at overføre negativt stærke ind-
satte mellem fængselsafdelin-
ger eller arresthuse med henblik
på at forebygge konflikter,
styrke sikkerheden eller mod-
virke ny kriminalitet
II
Side 9/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0010.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
III
De relevante regler er ændret ad-
ministrativt ved en intern instruks
henholdsvis den 1. juli og den 1.
september 2017.
Ledende bandemedlemmer skal
så vidt muligt afsone adskilt fra
andre medlemmer af den
samme gruppering, ligesom der
skal ske en skærpelse af disci-
plinære sanktioner for overtræ-
delse af ordens- og sikkerheds-
mæssige regler i landets fængs-
ler begået af indsatte med en
stærkt negativ styrende adfærd
Mulighed for at afskære f.eks.
fængslede bandemedlemmer
fra udgang og prøveløsladelse,
når deres gruppe deltager i en
voldelig konflikt med en anden
gruppe
II
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014. Lo-
ven indførte straffelovens § 38,
stk. 5, og § 41, stk. 3, samt straf-
fuldbyrdelseslovens § 46, stk. 3,
hvorefter prøveløsladelse og ud-
gang ikke kan finde sted, hvis den
dømte/indsatte vurderes at være
tilknyttet en gruppe af personer,
der er aktivt involveret i en verse-
rende voldelig konflikt.
Initiativet blev gennemført ved
en ændring af løsladelsesvejled-
ningen (vejledning nr. 9582 af
28. juni 2017), således at det nu
følger af løsladelsesvejlednin-
gens pkt. 13, at det ved vurderin-
gen af, om prøveløsladelse bør
finde sted, med betydelig vægt
taler imod prøveløsladelse, hvis
politidirektøren i forbindelse
med kriminalforsorgens høring
over spørgsmålet om prøveløsla-
delse har oplyst, at en indsat, der
ikke er udvist ved dom, har til-
knytning til en gruppe af perso-
ner, der tilsammen står bag om-
fattende og alvorlig kriminalitet.
Ved vurderingen af prøveløsla-
delse skal tilknytning til en
gruppe af personer, der tilsam-
men står bag omfattende og al-
vorlig kriminalitet, generelt
med afgørende vægt tale imod
III
Side 10/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0011.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
III
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017, og
som indførte straffelovens 38,
stk. 6, og § 41, stk. 4, der indebæ-
rer, at prøveløsladelse af indsatte,
som er dømt efter straffelovens §
81 a, og som ikke er udvist ved
dom, forudsætter, at den dømte
har deltaget i et program fastsat
af kriminalforsorgen med hen-
blik på at forebygge ny ligeartet
kriminalitet. Endvidere blev ved
samme lov indført straffelovens §
39, stk. 4, og § 41, stk. 7, hvoref-
ter kriminalforsorgen ved prøve-
løsladelse af indsatte, som er
dømt efter straffelovens § 81 a,
og som ikke er udvist ved dom,
skal stille vilkår om, at den ind-
satte fortsætter med at deltage i
det
kriminalitetsforebyggende
exitprogram.
De nødvendige administrative
forskrifter er ændret og trådt i
kraft den 1. juli 2017.
Personer, der er dømt efter ban-
debestemmelsen, skal ikke
kunne prøveløslades, medmin-
dre de deltager i exit-forløb, og
det skal fastsættes som et vilkår
for den eventuelle prøveløsla-
delse, at den pågældende fort-
sætter sin deltagelse i et exit-
forløb
Forbyde kontakt til andre fra
samme gruppering, så længe
den pågældende er prøveløsladt
II
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
som indførte straffelovens § 39,
stk. 3, og § 41, stk. 5 (nu stk. 6).
Bestemmelserne indebærer, at
personer med bandetilknytning,
som er idømt fængsel i 1 år eller
derover for overtrædelse af straf-
felovens § 191, § 192 a eller for
en forbrydelse, der har været for-
bundet med forsætlig vold eller
trusler, og som ikke er udvist ved
dom, under prøveløsladelsen
ikke må have kontakt med andre
Side 11/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0012.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
med tilknytning til den samme
gruppering, medmindre der er
tale om nærtstående, eller der er
tale om ophold eller kontakt som
led i varetagelsen af et anerken-
delsesværdigt formål.
Udvidelse af skærpede vilkår
ved udgang, så de også kan an-
vendes over for indsatte med en
løsere tilknytning til rocker- og
bandemiljøet
II
Initiativet blev gennemført i for-
bindelse med lov nr. 733 af 25.
juni 2014, idet det med lovforsla-
get til loven var forudsat, at de
hidtidige udgangsvilkår over for
personer med bandetilknytning
udvides, så det i højere grad end
tidligere omfatter dømte med en
løsere tilknytning til bandemil-
jøet. Praksisudvidelsen følger af
udgangsvejledningens pkt. 29.
Ved lov nr. 733 af 25. juni 2014,
der trådte i kraft den 1. juli 2014,
blev straffuldbyrdelseslovens §
89 a (nu § 89 b) indført med hen-
blik på etablering af det lovgiv-
ningsmæssige grundlag for for-
søgsordningen.
Der blev i 2014-2015 gennemført
et pilotforsøg med GPS-fod-
lænke, der var begrænset til ind-
satte fra to fængsler, der påbe-
gyndte et udgangsforløb eller
blev prøveløsladt i forsøgsperio-
den og i øvrigt opfyldte betingel-
serne for at få vilkår om GPS fod-
lænke. Igennem forsøgsperioden
fik i alt 25 indsatte vilkår om
GPS-fodlænke enten i forbin-
delse med udgang eller prøveløs-
ladelse.
Iværksættelse af en forsøgsord-
ning med anvendelse af elektro-
nisk overvågning under prøve-
løsladelse eller udgang, f.eks.
ved hjælp af en såkaldt GPS-
fodlænke
II
Der skal iværksættes et forsøg
med GPS-fodlænke baseret på
III
Ved lov nr. 672 af 8. juni 2017,
der trådte i kraft den 1. juli 2017,
Side 12/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0013.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
blev foretaget en ændring af
straffuldbyrdelseslovens § 89 b
(tidligere § 89 a) med henblik på
etablering af det lovgivnings-
mæssige grundlag for, at der
kunne iværksættes nye forsøgs-
ordninger med elektronisk over-
vågning.
Pilotforsøget, som blev sat i gang
i april 2018 for en periode på et
år, blev forlænget til udgangen af
2019. I forsøgsperioden afvik-
lede mere end 60 forskellige af-
sonere i alt mere end 1000 ud-
gange med GPS-fodlænke, og 2
personer blev løsladt på prøve
med dette vilkår.
ny teknologi i forbindelse med
prøveløsladelse og udgang for
indsatte, som har en tilknytning
til en gruppe af personer, der til-
sammen står bag omfattende og
alvorlig kriminalitet
Indsatte, som har tilknytning til
en gruppe af personer, der til-
sammen står bag omfattende og
alvorlig kriminalitet, skal un-
derlægges brev- og besøgskon-
trol i videst muligt omfang og
skal under en verserende kon-
flikt afskæres fra at modtage be-
søg fra personer fra samme
rocker- eller bandegruppering
III
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 672 af 8. juni 2017, der
trådte i kraft den 1. juli 2017. Lo-
ven indførte straffuldbyrdelseslo-
vens § 51, stk. 4, hvorefter en
indsat, som af politiet skønnes at
have tilknytning til en gruppe af
personer, der er aktivt involveret
i en verserende voldelig konflikt,
som udgangspunkt ikke har ret til
at modtage personer med tilknyt-
ning til den pågældende gruppe
(ved lov nr. 713 af 8. juni 2018
blev bestemmelsen udvidet til
også af omfatte personer med til-
knytning til en anden tilsvarende
gruppe). Loven indførte endvi-
dere straffuldbyrdelseslovens §
53, stk. 1, § 55, stk. 4, og § 57,
stk. 4, der indebærer, at indsatte,
der har en ledende eller koordine-
rende rolle i en bandegruppering,
som udgangspunkt skal have
overværet
deres
besøg,
Side 13/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0014.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
gennemlæst deres breve og opta-
get, påhørt eller aflyttet deres te-
lefonsamtaler.
Styrkelse af indsatsen mod ban-
der i de danske fængsler i for-
bindelse med forhandlingerne
om kriminalforsorgens øko-
nomi
Bandeinitiativer fra
august 2017
Der blev indgået en flerårsaftale
om kriminalforsorgens økonomi
for 2018-2021 den 28. november
2017, og lov nr. 713 af 8. juni
2018, der udmøntede aftalen, om
bl.a. udvidet besøgsafskæring for
indsatte bandemedlemmer mv.
trådte i kraft den 1. juli 2018.
Efterforskningsredskaber mv.
Udvidet mulighed for vare-
tægtsfængsling
I
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 501 af 12. juni 2009, der
trådte i kraft den 15. juni 2009).
Loven indførte bl.a. en udvidet
mulighed for varetægtsfængsling
ud fra retshåndhævelseshensyn
efter retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2, i sager omfattet af straffelo-
vens § 192 a samt mulighed for
varetægtsfængsling efter dom ud
fra retshåndhævelseshensyn un-
der hensyntagen til en verserende
banderelateret konflikt efter rets-
plejelovens § 769, stk. 2.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
ændrede retsplejelovens § 769,
stk. 2, om varetægtsfængsling ef-
ter dom.
Ændring af reglen i retsplejelo-
vens § 769, stk. 2, om vare-
tægtsfængsling efter dom, såle-
des at bestemmelsen bringes i
overensstemmelse med de fore-
slåede regler om afskæring af
udgang og prøveløsladelse un-
der verserende voldelige kon-
flikter
Retsmøder med henblik på at
sikre bevis, der bl.a. må frygtes
at gå tabt, skal afholdes
II
II
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
Side 14/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0015.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
som ændrede retsplejelovens §
747, stk. 4, henblik på at sikre
hurtigere gennemførelse af in-
denretlige afhøringer.
I
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 497 af 12. juni 2009, der
trådte i kraft den 1. juli 2009, og
som udvidede retsplejelovens §
783, stk. 2, om telefonaflytning
”på personen” til en række be-
stemmelser i straffeloven om al-
vorlig personfarlig kriminalitet.
Initiativet er udmøntet i interne
retningslinjer hos Rigspolitiet.
Initiativet er gennemført sammen
med nedenstående initiativ, og
der er ansat samlet set 50 årsværk
i SEØ, SEV, Københavns Politi
og NC3.
Se ovenfor.
hurtigere (anticiperet bevisfø-
relse i retsplejelovens § 747,
stk. 2)
Udvidet mulighed for telefonaf-
lytning
Forhøjet grænse for dusører til
private fra 10.000 kr. til 50.000
kr.
Politiets operative efterforsk-
ningsenheder styrkes med spe-
cialiseret operativ analysekapa-
citet svarende til 25 årsværk
Styrkelse af efterforskningen af
bandekriminalitet ved ansæt-
telse ca. 25 specialister med
særlig ekspertise i
behandling af digitale spor
Politikredsene skal kunne vide-
regive oplysninger fra det auto-
matiske nummerpladegenken-
delsessystem til andre myndig-
heder, herunder udenlandske
myndigheder
Indkøb af nyt overvågningsud-
styr som f.eks. droner, kameraer
og overvågningskøretøjer. Der
vil blive oprettet en pulje til ind-
køb af overvågningsteknologi
II
III
Bandeinitiativer fra
august 2017
III
Initiativet er gennemført ved en
bekendtgørelse, som trådte i kraft
den 22. september 2017.
Bandeinitiativer fra
august 2017
Initiativet blev gennemført ved,
at der blev afsat midler til indkøb
af ny teknologi, herunder bl.a. til
teknisk understøttelse af over-
vågning mv. Midlerne er udmøn-
tet i en såkaldt teknologipulje.
Midlerne i teknologipuljen er
Side 15/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0016.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
årligt udmøntet og administreret i
de regionale efterforskningsfæl-
lesskaber, Særlig Efterforskning
Øst (SEØ) og Særlig Efterforsk-
ning Vest (SEV). Den Nationale
Enhed for Særlig Kriminalitet
(NSK) har pr. 1. januar 2022
overtaget ansvaret for at udmønte
midlerne i teknologipuljen. Initi-
ativet har tilført politiet en række
værktøjer, der aktivt har medvir-
ket til opklaring af flere sager.
Forebyggelse mv.
Særlige banderåd i de berørte
lokalområder
I
Initiativet blev gennemført ved,
at der i alle politikredse blev op-
rettet banderåd i relevante lokal-
områder.
Alle politikredse har i dag tvær-
sektorielle samarbejdsfora, hvor
forebyggende og tryghedsska-
bende problematikker drøftes,
herunder emner i relation til ban-
dekriminalitet. Flere politikredse
oplyser, at rådene med tiden er
afløst af andre konstellationer el-
ler integreret i eksisterende mø-
defora og sammenhænge, hvor
man i forvejen mødes med rele-
vante parter.
Styrket indsats med såkaldte
”bekymringssamtaler”
med
unge, som er i risiko for at blive
rekrutteret til rocker- eller ban-
degrupper
Ændring af reglerne, så det
fremover bliver muligt for poli-
tiet under visse betingelser at
II
Initiativet blev gennemført ved,
at der er etableret et fast uddan-
nelsestilbud i afholdelse i bekym-
ringssamtaler.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, og
II
Side 16/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0017.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
som indførte retsplejelovens §
115 a om politiets adgang til at
videregive oplysninger som led i
kriminalitetsforebyggende ind-
satser over for personen.
II
Der er udarbejdet en vejledning
om behandling af personoplys-
ninger i SSP-samarbejdet fra de-
cember 2018.
videregive fortrolige oplysnin-
ger om personer, der er fyldt 18
år, til deres forældre m.fl. som
led i en kriminalpræventiv ind-
sats
Udarbejdelse af en ny vejled-
ning om udveksling af oplys-
ninger mellem politiet og kom-
munerne mv. i forbindelse med
det kriminalitetsforebyggende
samarbejde (SSP)
Styrke politiet med ca. 25 nye
medarbejdere til forebyggende
arbejde i særligt udsatte områ-
der. Indsatsen skal blandt andet
målrettes unge, som vurderes at
være i risiko for at blive hvervet
af banderne
Mobil nærpolitistation på Nør-
rebro
Bandeinitiativer fra
august 2017
Der er ansat 25 civile medarbej-
dere. Ansættelserne er fordelt så-
ledes: Københavns Politi: 9,
Københavns Vestegns Politi: 4,
Fyns Politi: 3, Østjyllands Politi:
4, Nordsjællands Politi: 3, Midt-
og Vestsjællands Politi: 2.
Initiativet blev gennemført ved,
at der i august 2017 blev indsat en
mobil nærpolitistation på Nørre-
bro mhp. at skabe større lokal til-
stedeværelse og synlighed i by-
delen. Den mobile politistation
benyttes nu typisk i forbindelse
med f.eks. politiets tilstedevæ-
relse med henblik på genopret-
ning af tryghed i et lokalområde.
Initiativet blev gennemført ved,
at der i finanslovsaftalen for 2008
og 2009 blev afsat en pulje på i
alt 12,5 mio. kr. til politiets op-
sætning af tv-overvågningsudstyr
ved offentligt tilgængelige plad-
ser mv. i kriminalitetsforebyg-
gende øjemed.
Initiativet blev gennemført ved,
at der i 2015 blev oprettet en vi-
dens- og rådgivningsenhed under
Bandeinitiativer fra
august 2017
Undersøgelse af øget tv-over-
vågning
I
Oprettelse af en særlig task
force under Social-, Børne- og
Integrationsministeriet,
som
II
Side 17/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0018.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Socialstyrelsen, som rådgav
kommunerne om deres arbejde
med børn og unge i risikozonen.
Enheden havde midler indtil ud-
gangen af 2017, hvorefter den
blev nedlagt.
skal styrke kommunernes ar-
bejde med børn og unge i risi-
kozonen for at blive rekrutteret
til rocker- eller bandegrupper
Zone- og opholdsforbud
Zoneforbud til bandevagter
I
Initiativet blev gennemført ved
en ændring af ordensbekendtgø-
relsen (bekendtgørelse nr. 540 af
11. juni 2009), der trådte i kraft
den 15. juni 2009, og som ind-
førte en ny bestemmelse i be-
kendtgørelsen (nu § 6, stk. 5),
hvorefter politiet under visse be-
tingelser fik adgang til at med-
dele en person, der har udvist en
særligt utryghedsskabende ad-
færd, et forbud mod at færdes
frem og tilbage eller tage ophold
inden for en radius af 500 meter
fra det sted, hvor adfærden har
fundet sted (zoneforbud).
Initiativet blev gennemført ved
en ændring af ordensbekendtgø-
relsen (bekendtgørelse nr. 616 af
10. juni 2014), der trådte i kraft
den 1. juli 2014, og som ændrede
bestemmelsen om opholdsforbud
(nu § 6, stk. 5). Med ændringen
blev det muligt at udvide den
geografiske radius af zonefor-
buddet indtil 1000 meter, hvis
geografiske eller andre hensyn
tilsiger det.
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 733 af 25. juni 2014, der
trådte i kraft den 1. juli 2014, der
ændrede politilovens § 23, stk. 3,
Mulighed for at udvide et zone-
forbuds geografiske radius fra
500 til 1000 meter
II
Skærpet straf for overtrædelse
af zoneforbud
II
Side 18/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0019.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
og en ændring af ordensbekendt-
gørelsen (bekendtgørelse nr. 616
af 10. juni 2014). Ændringen in-
debar en forhøjelse af strafferam-
men for overtrædelse af et op-
holdsforbud fra fængsel indtil 6
måneder til fængsel indtil 1 år og
6 måneder, jf. bekendtgørelsens §
18, stk. 2.
Personer, som er dømt for ban-
derelateret kriminalitet, skal
kunne idømmes forbud mod at
opholde sig i bestemte områder
III
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 1402 af 5. december 2017,
der trådte i kraft den 7. december
2017. Loven indførte straffelo-
vens § 79 a, hvorefter bl.a. perso-
ner, der idømmes ubetinget fri-
hedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge af frihedsberøvende ka-
rakter for en overtrædelse, som er
omfattet af straffelovens § 81 a
(om strafforhøjelse for visse
straffelovsovertrædelser med re-
lation til en konflikt i bandemil-
jøet mv.), ved dommen kan gives
et opholdsforbud.
Styrkelse af exit-indsatsen
Oprettelse af en pulje til finan-
siering af særlige exit-tiltag,
herunder midlertidig og hurtig
relokalisering, fjernelse af tato-
veringer og psykologiske test af
ikke-registrerede exit-kandida-
ter
II
Initiativet blev gennemført ved,
at der i 2015 blev oprettet en
pulje til akut relokalisering, fjer-
nelse af banderelaterede tatove-
ringer, mentorbistand, psykolog-
samtaler og andre særlige formål.
Puljen administreres af Det Nati-
onale Exitkontaktpunkt (samar-
bejde mellem KL, DfK og Rigs-
politiet). Københavns Vestegns
Politi har pr. 1. januar 2022 over-
taget samarbejdet efter Rigspoli-
tiet.
Side 19/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0020.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
II
Det Nationale Exitkontaktpunkt
blev etableret 1. april 2015.
Det Nationale Exitkontaktpunkt
har udarbejdet en revideret ram-
memodel, der udvider målgrup-
pen.
Det har ikke været muligt at finde
en model for håndtering og finan-
siering af varig relokalisering.
Styrket exit-indsats bl.a. ved
etablering af et nyt centralt exit-
kontaktpunkt hos Rigspolitiet
Den nationale rammemodel for
exit-programmer for rocker- og
bandemedlemmer skal revide-
res, så andre end dem, der hos
Rigspolitiet er registreret som
værende tilknyttet rocker- og
bandemiljøet, kan indgå i et
exit-program, og der skal udar-
bejdes en model for håndtering
og finansiering af varig reloka-
lisering hos en anden kommune
Udvidelse af mulighederne for
at opnå særlig adressebeskyt-
telse i CPR til bl.a. at omfatte
bandemedlemmer, der ønsker at
forlade miljøet
III
III
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 747 af 8. juni 2018, der
trådte i kraft den 1. oktober 2018,
hvorved der skete en ændring af
lov om Det Centrale Personregi-
ster (CPR-loven), der indebærer,
at personkredsen, som efter en
konkret vurdering kan tildeles
særlig adressebeskyttelse i CPR,
bl.a. er udvidet til at omfatte per-
soner, der udsættes for trusler
mod deres person i forbindelse
med, at de indgår i et exit-pro-
gram iværksat af myndighederne
på baggrund af deres bandetil-
knytning.
Rigspolitiet har den 28. septem-
ber 2018 til politikredsene ud-
sendt en ny, revideret vejledning
om behandling af sager om særlig
adressebeskyttelse til personer,
som udsættes for trusler mod de-
res person.
Styrkelse af exit-indsatsen gen-
nem dedikerede ressourcer til
II
Initiativet blev gennemført ved,
at der blev tildelt midler til de
Side 20/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0021.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
lokale exit-enheder. Alle politi-
kredse på nær Bornholms Politi
har således fået tildelt midler til
brug for exitindsatsen. Midlerne
fordeles efter antallet af bande-
medlemmer i de enkelte politi-
kredse.
II
Initiativet blev gennemført ved,
at det Nationale Exitkontakt-
punkt laver kvalitetssikring og
koordinering af exit-sager og
exit-indsatsen generelt.
Initiativet blev gennemført ved
Rigsadvokatens revision af Rigs-
advokatmeddelelsen om våben
pr. 3. juli 2017. Rigspolitiet har
oplyst, at der pr. 28. oktober 2021
har været én sag, hvor der er sket
tiltalefrafald for våbenbesiddelse
i relation til indgåelse i et exitpro-
gram.
politikredsenes lokale exit-en-
heder med henblik på bl.a. tæt-
tere samarbejde og sparring
med kommunerne i forhold til
udvikling og opfølgning på
exit-programmer til egnede
kandidater
Styrkelse af evalueringsbered-
skabet samt kvalitetssikring og
koordinering af exit-sagerne
med henblik på at sikre læring
og løbende justering af exit-ind-
satsen
Personer, der deltager i det nati-
onale exit-program, skal som
led i aftalen om gennemførelse
af programmet kunne indlevere
deres våben uden at blive straf-
fet for ulovlig våbenbesiddelse
III
Øvrige initiativer
Udvidet mulighed for at udvise
bandemedlemmer
I
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 486 af 12. juni 2009, der
trådte i kraft den 1. juli 2009, og
som bl.a. indførte udlændingelo-
vens § 22, nr. 8.
Initiativet blev gennemført ved
nedsættelsen af en arbejds-
gruppe, som skulle undersøge
mulighederne for i højere grad at
udvise udlændinge, der deltager i
rocker- og banderelaterede akti-
viteter og kriminalitet (”Udvis-
ningsarbejdsgruppen”), som den
12. oktober 2017 afgav et notat
med fem anbefalinger.
Der nedsættes en arbejds-
gruppe, som undersøger mulig-
hederne for i højere grad at ud-
vise udlændinge, der deltager i
rocker- og banderelaterede akti-
viteter og kriminalitet (”Udvis-
ningsarbejdsgruppen”)
III
Side 21/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0022.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Se nedenfor vedrørende gennem-
førelsen af Udvisningsarbejds-
gruppens anbefalinger.
Fremskyndelse af Udvisnings-
arbejdsgruppens arbejde
Bandeinitiativer fra
august 2017
Arbejdsgruppens anbefalinger er
gennemført dels ved lov nr. 469
af 14. maj 2018 for så vidt angår
de anbefalinger, der krævede lov-
ændringer, dels administrativt.
Forsøgsordningen blev afsluttet
31. august 2017. Rigspolitiet
gjorde i maj 2018 indsatsen
landsdækkende og udsendte i den
forbindelse en vejledning og et
actioncard til politikredsene om
beslaglæggelse til sikring af
gældskrav. Herudover er der i po-
litikredsene udpeget kontaktper-
soner, som har ansvaret for sam-
arbejde med Gældsstyrelsens fo-
geder.
Det bemærkes, at adgangen til at
foretage beslaglæggelse af pen-
gekrav hos en mistænkt er udvi-
det ved lov nr. 1174 af 8. juni
2021, der trådte i kraft 1. juli
2021, hvor der blev skabt mulig-
hed for at foretage beslaglæg-
gelse til sikkerhed for pengekrav
hos en mistænkt, når kravet er un-
der inddrivelse hos restanceind-
drivelsesmyndigheden (Gælds-
styrelsen), uanset om gælden har
tilknytning til straffesagen, jf.
retsplejelovens § 802, stk. 2, nr.
2, litra b.
Når forsøgsordningen med ind-
sats mod bødehåneri, der er
iværksat som opfølgning på Re-
spektpakke I, er afsluttet, drøf-
tes resultaterne af forsøgsord-
ningen blandt aftalepartierne
med henblik på eventuel udbre-
delse til alle politikredse
III
Forbedret vidnebeskyttelse i sa-
ger om
banderelateret kriminalitet
Bandeinitiativer fra
august 2017
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 709 af 8. juni 2018, der
gennemførte de dele af udspillet
Side 22/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0023.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
”Tryghed for vidner” fra 27. no-
vember 2017, der krævede lov-
givning, trådte i kraft den 1. juli
2018.
De dele af tryghedsudspillet, der
ikke krævede lovændringer, er
gennemført af Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
Borgere, der ønsker at anmelde
eller vidne mod rockere og ban-
demedlemmer, og som har be-
hov for beskyttelse, skal have
mulighed for at få udleveret en
overfaldsalarm
III
Initiativet blev gennemført ved
indkøb af 60 nye overfaldsalar-
mer på landsplan til brug for bor-
gere, der ønsker at anmelde eller
vidne mod bandemedlemmer.
Overfaldsalarmerne er blevet for-
delt mellem politikredsene og har
i flere tilfælde været i brug.
Højesteret fastslog ved dom af 1.
september 2021, at Loyal to Fa-
milia opløses efter grundlovens §
78, stk. 1, og at Københavns Po-
litis foreløbige forbud anerken-
des som lovligt efter denne be-
stemmelse.
Københavns Politi etablerede i
forbindelse med bandepakke I en
ny sektion (”Operativ Bande”)
som en del af afdelingen for Or-
ganiseret Kriminalitet.
Initiativet var indarbejdet i politi-
ets operative strategi på bande-
området, der trådte i kraft den 18.
maj 2017 og blev udmøntet i po-
litiets nationale operationsplan
for politiets indsats mod krimina-
litet og voldelige konflikter i ban-
demiljøer. Operationsplanen, der
blev udsendt den 20. juni 2018 og
løb frem til 2020, havde bl.a. til
Undersøge muligheden for at
opløse Loyal to Familia
Bandeinitiativer fra
august 2017
Mere synligt politi i København
I
Politiet skal have større fokus
på at modvirke, at lokalområder
domineres af rocker- og bande-
grupperinger
III
Side 23/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0024.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
formål at sikre et større fokus på
dette indsatsområde i de enkelte
politikredse.
Brugen af konkrete indikationer
udgør
også efter operationspla-
nens udløb
fortsat en vigtig del
af den løbende systematiske mo-
nitering, som politiet foretager på
bandeområdet, ligesom der også
fortsat er fokus på at modvirke, at
lokalområder domineres af ban-
degrupperinger.
Den politimæssige tilstedevæ-
relse i forbindelse med, at rock-
ere og bandemedlemmer er
samlet til manifestationer eller
større arrangementer, som er
egnede til at skabe utryghed,
skal øges
III
Initiativet er indarbejdet i politi-
ets operative strategi på rocker-
og bandeområdet, der trådte i
kraft den 18. maj 2017 og ud-
møntes i politiets nationale ope-
rationsplan for politiets indsats
mod kriminalitet og voldelige
konflikter i rocker- og bandemil-
jøer. Den operative strategi var
gældende frem til 2020.
Rigspolitiet har oplyst, at der lø-
bende udfærdiges trusselsvurde-
ringer i forbindelse med plan-
lagte arrangementer i bandemil-
jøet.
Der er udarbejdet vejledningsma-
teriale, der sikrer faste procedure
i forbindelse med større arrange-
menter i bandemiljøet, hvor der
bl.a. fokuseres på informations-
indhentning, som kan understøtte
den politimæssige, systematiske
monitering og dokumentation af
tilhørsforhold til og medlemskab
af miljøet. Der er fortsat fokus på
området, selvom operationspla-
nen er ophørt.
Side 24/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0025.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
II
Initiativet blev gennemført ved
udstedelse af Justitsministeriets
vejledning nr. 9607 af 29. juni
2017 om offentlige myndighe-
ders udveksling af personoplys-
ninger som led i den koordine-
rede myndighedsindsats over for
organiseret og alvorlig kriminali-
tet, herunder særligt rocker- og
bandekriminalitet.
Initiativet blev gennemført ved
en undersøgelse af udvalgte sam-
fundsøkonomiske omkostninger
som følge af kriminalitet begået
af medlemmer af kriminelle
grupperinger, der blev offentlig-
gjort den 28. juni 2018, samt en
undersøgelse af medlemmer af
kriminelle grupperinger, som
blev offentliggjort den 21. de-
cember 2018.
Revidering af en vejledning fra
november 2003 om offentlige
myndigheders udveksling af
personoplysninger som led i
den koordinerede myndigheds-
indsats over for rockeres krimi-
nalitet, da det i praksis opleves,
at der er tvivl om, hvilke oplys-
ninger der må udveksles som
led i indsatsen over for rocker-
og bandekriminalitet
Justitsministeriets forsknings-
kontor gennemfører en under-
søgelse af de personer, der ind-
går i rocker- og bandegruppe-
ringer, herunder deres etnicitet
og statsborgerskab. Undersø-
gelsen skal samtidig belyse de
samfundsøkonomiske omkost-
ninger, der inden for udvalgte
områder følger af rocker- og
bandekriminaliteten. Undersø-
gelsen skal så vidt muligt være
klar primo 2018
Justitsministeriet vil sammen
med Undervisningsministeriet,
vagtbranchen og Rigspolitiet
overveje behovet for at styrke
AMU-uddannelsen
”Grundlæg-
gende vagt”, herunder behovet
for i en forsøgsperiode at fore-
tage vandelsgodkendelser af
alle personer, der søger om op-
tagelse på uddannelsen
III
III
Forsøgsordningen med forhånds-
godkendelse af ansøgere til vagt-
uddannelsen blev etableret ved
en ændring af vagtvirksomheds-
bekendtgørelsen, jf. bekendtgø-
relse nr. 1408 af 4. december
2017, der trådte i kraft den 1. ja-
nuar 2018. Forsøgsordningen
blev gjort permanent i 2020 på
baggrund af en evaluering heraf
fra Styrelsen for Undervisning og
Kvalitet.
Politikredsene styrkede i perio-
den 17. juli til 13. oktober 2017
kontrollen
med
relevante
I en forsøgsperiode på 3 måne-
der styrkes kontrollen med læ-
geerklæringer, der fritager mo-
torcyklister for brug af
III
Side 25/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0026.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
motorcyklisters manglende an-
vendelse af styrthjelm.
Rigspolitiet modtog 25 sager fra
politikredsene vedrørende rock-
ere, der ved lægeattest var frita-
get for at køre med styrthjelm.
Sagerne har ikke givet Styrelsen
for Patientsikkerhed anledning til
at påtale noget ifht. grundlaget
for udstedelsen af erklæringerne.
Transportministeriet har ved be-
kendtgørelse nr. 1624 af 18. de-
cember 2018 ophævet styrt-
hjelmsbekendtgørelsens regler
om fritagelse og dispensation for
pligten til at anvende fastspændt
styrthjelm i henhold til færdsels-
loven. Siden 1. december 2019
har det således ikke været muligt
på baggrund af en lægeattest at
blive fritaget for anvendelse af
styrthjelm.
styrthjelm. I den pågældende
periode forelægger politiet alle
relevante lægeattester for Sty-
relsen for Patientsikkerhed med
henblik på vurdering af grund-
laget for fritagelsen
Der foretages et eftersyn af po-
litiets praksis for vandelsgod-
kendelser af vagter og dørmænd
og kontrollen med efterlevelsen
af uddannelseskravene med
henblik på bl.a. at sikre, at per-
soner, som er tilknyttet rocker-
og bandemiljøet, ikke kan ud-
øve kriminelle aktiviteter som
vagter eller dørmænd
III
Initiativet er gennemført ved lov
nr. 1681 af 26. december 2017,
der trådte i kraft den 1. januar
2018, og som bl.a. ændrede vagt-
virksomhedslovens § 7, stk. 3,
med henblik på at udvide mulig-
heden for at nægte godkendelse
af ansættelse af personale i vagt-
virksomheder til at omfatte al ad-
færd, der giver grund til at an-
tage, at den pågældende ikke vil
kunne udøve hvervet på forsvar-
lig måde, uanset om adfærden er
udvist i eller uden for stilling el-
ler erhverv.
Side 26/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0027.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
Bandeinitiativer fra
august 2017
Forsvarets bistand til politiet i
forbindelse med grænsekontrol
og bevogtningsopgaver samt en
styrkelse af Hjemmeværnets
grænseindsats blev iværksat med
virkning fra ultimo september
2017.
Initiativet aflaster politiet med en
indsats svarende til ca. 125 års-
værk.
Bistand fra forsvaret
Politiet skal med afsæt i det nu-
værende PSP-samarbejde have
fokus på at opsøge og beskytte
særligt sårbare personer som
f.eks. hjemløse mod at blive ud-
sat for pres fra rocker- og ban-
demiljøet
III
Rigspolitiet har været i dialog
med politikredsene om indsatsen
over for sårbare personer og af-
holdt møde med relevante hjem-
løserepræsentanter om problem-
stillingen (Sammenslutningen for
Boformer i Danmark (herber-
gerne og forsorgshjemmene)
samt med Landsorganisationen
for hjemløse (SAND))
Rigspolitiet har udarbejdet en
oversigt over, hvilken viden der
er opnået på området samt en
række anbefalinger, som politi-
kredsene skal tage med i det vi-
dere arbejde. Rigspolitiet vil end-
videre fortsat i relevant omfang
afholde møder med aktører på
området for at forblive opdate-
rede på, hvilke udfordringer de
hjemløse støder på, både i for-
hold til dagligdagslivet på gaden,
i forhold til bandemiljøet samt i
forhold til mødet med politiet.
Krav om, at folk, der ønsker at
bære skudsikre veste i det of-
fentlige rum, skal registrere sig
hos politiet
Bandeinitiativer fra
august 2017
Initiativet blev gennemført ved
lov nr. 167 af 27. februar 2019,
der trådte i kraft den 1. marts
2019, og en ændring af våbenbe-
kendtgørelsen (bekendtgørelse
Side 27/28
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 159: Afrapportering fra serviceeftersynet af bandepakkerne, fra justitsministeren
2527482_0028.png
Initiativ
Bandepakke (I/II/III) Udmøntning
og de 12 bandeinitia-
tiver fra den 11. au-
gust 2017 (bandeini-
tiativer fra august
2017)
nr. 323 af 27. marts 2019), der
bl.a. indførte bekendtgørelsens §
53 a, hvorefter personer, der bæ-
rer sikkerhedsveste på offentligt
tilgængelige steder, forud herfor
skal anmelde til politiet at være i
besiddelse af en sikkerhedsvest.
Side 28/28