Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 154
Offentligt
2524594_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
7. februar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Rikke Petersen Faaborg
Sagsnr.: 2022-4010-0127
Dok.:
2305149
Dato:
Kontor:
Rigspolitiets og Rigsadvokatens evaluering af straffelovens § 79 a om
opholdsforbud
1.
Straffelovens § 79 a om opholdsforbud blev indført i december 2017 som
led i udmøntningen af bandepakke III. Forbuddet giver domstolene mulig-
hed for under visse nærmere betingelser at idømme et opholdsforbud i til-
knytning til en dom om ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig rets-
følge af frihedsberøvende karakter for banderelateret kriminalitet.
Opholdsforbuddet skal bl.a. være med til at sikre, at den dømte ikke efter
løsladelsen genoptager sin kriminelle tilværelse i tilknytning til gruppen i
de områder, hvor den pågældende tidligere har begået kriminalitet, eller
hvor gruppen holder til.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at Justitsministeriet fandt, at
der efter en periode bør foretages en evaluering af ordningen, herunder af
om der er behov for justeringer på baggrund af de praktiske erfaringer her-
med, og at Justitsministeriet på baggrund af evalueringen vil udarbejde en
redegørelse om forbudsordningen, når ordningen har været i kraft i fire år
og sende denne redegørelse til Folketingets Retsudvalg. Ordningen trådte i
kraft i december 2017.
Rigspolitiets og Rigsadvokatens evaluering af 31. januar 2022 af straffelo-
vens § 79 a om opholdsforbuddet er vedlagt til udvalgets orientering.
2.
Evalueringen viser bl.a., at politiet har gode erfaringer med ordningen, og
at forbuddet kan udgøre et effektivt redskab til at fjerne bandemedlemmerne
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 154: Rigspolitiets og Rigsadvokatens evaluering af straffelovens § 79 a om opholdsforbud, fra justitsministeren
fra deres sædvanlige nærmiljø. For selvom forbuddet ikke nødvendigvis
medfører mindre uro eller færre konflikter, er det politiets vurdering, at det
medvirker til, at grupperinger i perioder er svækket og har mindre aktivitet.
Samtidig viser evalueringen dog også, at der er visse udfordringer forbundet
med opholdsforbuddet. Bl.a. er bandegrupperinger meget dynamiske og
mobile, herunder i forhold til deres opholdssted. Enkelte politikredse er så-
ledes bekendt med, at gruppers opholdssted er blevet flyttet til steder place-
ret uden for det geografiske område, der er omfattet af opholdsforbuddet.
Derudover vurderer Rigsadvokaten bl.a., at der kan være visse bevismæs-
sige udfordringer forbundet med at få en tiltalt idømt et opholdsforbud. Det
skyldes, at domstolene på baggrund af ordlyden af bestemmelsen i visse til-
fælde har lagt til grund, at bandetilknytningen skal være gældende på doms-
tidspunktet og ikke på gerningstidspunktet. Bandetilknytningen på doms-
tidspunktet kan dog være vanskelig at bevise, navnlig hvis den tiltalte har
været varetægtsfængslet i en længere periode op til dommen.
3.
Jeg er meget optaget af, at vores myndigheder har de rigtige redskaber til
at bekæmpe banderne. Derfor synes jeg også, det er positivt, at det har vist
sig, at opholdsforbuddet er et effektivt redskab til at fjerne bandemedlem-
merne fra deres sædvanlige nærmiljø. På baggrund af evalueringen har jeg
nu bedt mit embedsværk se på, hvordan vi kan imødegå de udfordringer med
opholdsforbuddet, som evalueringen også viser, så det sikres, at der sættes
så effektivt ind som overhovedet muligt i kampen mod bandekriminaliteten
i Danmark.
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Side 2/2