Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 153
Offentligt
2524107_0001.png
7. februar 2022
Til Retsudvalget
Jeg sender jer hermed BUPL’s input til det vigtige samråd om ytringsfrihed den 8. februar.
BUPL dokumenterede i efteråret 2021, at situationen er kritisk. Alt for mange undlader at ytre sig af frygt
for konsekvenserne
også selvom de har kendskab til forhold der, der så kritiske, at offentligheden burde
få kendskab til det.
Læs mere om undersøgelsen her:
https://bupl.dk/artikel/ytringsfrihed-nov-21/
Jeg håber, I kan drage nytte af vores input
og ikke mindst vores forslag til, hvad der kan og bør gøres for
at sikre de offentligt ansattes ytringsfrihed
I er altid velkommen til at ringe eller skrive, hvis noget skal uddybes.
Bh. Elisa
Formand for BUPL
***
INPUT
Hvorfor er offentligt ansattes ytringsfrihed vigtig?
Ytringsfrihed er en forudsætning for bred og demokratisk debat i vores samfund.
Offentligt ansattes ytringsfrihed handler ikke kun om den enkelte ansatte. Offentligt ansattes
ytringsfrihed har stor betydning for velfærdssamfundet, fordi offentligt ansatte i kraft af deres
særlige viden og erfaring er med til at højne det faglige niveau i den offentlige debat. Når de
offentligt ansatte dukker nakken, er det ikke bare et problem for den enkelte
det er et
demokratisk problem.
Whistleblowerordninger er værdifulde for både borgere og ansatte
men
whistleblowerordningerne kan på ingen måde erstatte de værn, vi bør sætte op om offentligt
ansattes mulighed for at blande sig i den offentlige debat uden frygt for repressalier.
Hvad ved vi?
Siden 2006 er der afgivet to betænkninger, der beskriver retsstillingen vedr. offentligt ansattes
ytringsfrihed. Der mangler således ikke kortlægning af emnet.
Justitsministeriet har udgivet en let forståelig og anvendelig vejledning (senest revideret 2016) og
ministeriet har desuden lanceret e-læringskurser for ledere og medarbejdere om emnet.
Folketingets Ombudsmand kommer jævnligt med udtalelser om emnet på baggrund af konkrete
sager. Af Ombudsmandens udtalelser kan man udlede, at reglerne på området er enkle og klare.
Alligevel reagerer arbejdsgiver gang på gang med uberettigede sanktioner overfor lovlige ytringer.
Er der sket fremskridt på området?
Offentligt ansatte er bange for at ytre sig. Det er de stadig
på trods af diverse initiativer for at
udbrede kendskabet til rammer og regler for offentligt ansattes ytringsfrihed.
På BUPL’s område forholder det sig sådan, at mere end hver anden pædagog tier.
52 % af
pædagogerne har indenfor det seneste år undladt at ytre sig kritisk offentligt om arbejdsrelaterede
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 153: Henvendelse af 7/2-22 fra BUPL om input til samrådet om ytringsfrihed den 8/2-22
2524107_0002.png
forhold, selvom de har haft behov for det, viser en BUPL-undersøgelse fra 2021. I 2015 var det 36 %
og i 2018 49%, der undlod at udtale sig. Så det går den helt forkerte vej.
Arbejdsgiver tager ikke ved lære af udtalelser fra Folketingets Ombudsmand på dette område
trods af at udtalelserne er meget klare og gennemgangen af reglerne på området meget minutiøs.
Offentligt ansattes ytringsfrihed bør sikres i lovgivningen. Det anbefalede 7 ud af 11 medlemmer af
Ytringsfrihedskommissionen i 2020. En række organisationer, herunder BUPL gentog anbefalingen i
et foretræde for Retsudvalget i november 2020. Men der er stadig intet sket.
Hvad bør der gøres?
Vi kan konstatere, at pæne henstillinger og mere oplysning desværre ikke hjælper.
Det er vores erfaring, at skærpelse af arbejdsgivers bevisbyrde virker i ansættelsesretlige
sammenhæng i den forstand, at arbejdsgiver bliver mindre tilbøjelig til at anvende uberettigede
sanktioner. Det kan vi se på ligestillings- og ligebehandlingsområdet, hvor det f.eks. er helt tydeligt,
at arbejdsgiver er blevet bevidst om, hvornår det er usagligt at afskedige gravide.
En lovtekst om offentligt ansattes ytringsfrihed bør sikre tre ting: 1. Det overordnede princip om
offentligt ansattes ret til at ytre sig på egne vegne 2. Delt bevisbyrde, således at det påhviler
arbejdsgiver at bevise, at eventuelle negative reaktioner overfor en ansat ikke hænger sammen
med at vedkommende har ytret sig vedrørende sin arbejdsplads/sit arbejdsområde 3. Godtgørelse.
Hvis en ansat afskediges i strid med lovens bestemmelser, skal arbejdsgiver betale en godtgørelse
efter principperne i ligebehandlingsloven.
Med venlig hilsen
Elisa Rimpler
Formand
E-mail:
[email protected]
Dir.tlf.: 3546 5131
Mobil: 4023 2069
BUPL
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund
Sundkrogskaj 20
2100 København Ø
Tlf: 3546 5000
bupl.dk