Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 149
Offentligt
2523747_0001.png
Dato:
Kontor:
4. februar 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Signe Hovmøller Elle-
mose
Sagsnr.: 2021-3050-0026
Dok.:
2307340
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operationelt
politisamarbejde
Nyt notat.
KOM(2021) 780 final
1. Resumé
Kommissionen har den 8. december 2021 fremsat forslag til Rådets henstil-
ling om operationelt politisamarbejde. Forslaget er omfattet af retsforbe-
holdet. Da henstillingen udgør en videreudvikling af Schengenreglerne,
træffer Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af forslaget afgø-
relse om, hvorvidt Danmark vil gennemføre henstillingen i dansk ret. For-
slaget har til formål at forbedre det operationelle samarbejde mellem med-
lemsstaternes retshåndhævende myndigheder og dermed bidrage til at
styrke bekæmpelsen af grov og organiseret kriminalitet og terrorisme. Fra
dansk side er man umiddelbart positivt indstillet over for intentionen med
forslaget, idet det dog på det foreliggende grundlag er vurderingen, at dele
af henstillingen ikke vil kunne gennemføres inden for rammerne af det
uskrevne grundlovsforbud. Henstillingen er ikke juridisk bindende.
2. Baggrund
Ved KOM(2020) 605 af 24. juli 2020 fremlagde Kommissionen sin strategi
for EU’s sikkerhedsunion. Et af initiativerne heri er en EU-kodeks
for poli-
tisamarbejde og koordinering af politiet i krisesituationer, som også er et
element i Kommissionens Schengenstrategi (KOM(2021) 277 af 2. juni
2021).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 149: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operativt politisamarbejde, fra justitsministeren
På den baggrund fremsatte Kommissionen den 8. december 2021 tre forslag,
der tilsammen udgør en fælles kodeks for politisamarbejde. Udover nærvæ-
rende forslag til rådshenstilling om operationelt politisamarbejde fremsatte
Kommissionen således også forslag til en forordning om automatiseret da-
taudveksling med henblik på politisamarbejde (Prüm II) og forslag til et di-
rektiv om udveksling af oplysninger mellem medlemsstaternes retshåndhæ-
vende myndigheder.
Forslaget til henstilling er oversendt til Rådet den 7. januar 2022 i dansk
sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 87(3) og 89,
sammenholdt med artikel 292. Forslaget skal vedtages af Rådet, der træffer
afgørelse med enstemmighed. Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men
udgør en udbygning af Schengenreglerne. Danmark vil derfor inden seks
måneder efter vedtagelsen af henstillingen skulle meddele Kommissionen,
hvorvidt Danmark ønsker at gennemføre denne. En rådshenstilling er ikke
juridisk bindende.
3. Formål og indhold
Forslaget har til formål at forbedre det operationelle politisamarbejde med
henblik på at understøtte EU’s indre
sikkerhed og ultimativt Schengenom-
rådet.
Forslaget indeholder en række henstillinger, herunder til visse konkrete for-
mer for politisamarbejde (grænseoverskridende forfølgelse og grænseover-
skridende observation, fælles patruljeringer og andre fælles operationer), or-
ganisatoriske henstillinger til forbedring af politisamarbejdet og henstillin-
ger til fremme af en fælles EU-politikultur.
Grænseoverskridende forfølgelse, grænseoverskridende observation og fæl-
les patruljeringer og andre fælles operationer
Det foreslås at anbefale en lempelse af betingelserne for at udføre grænse-
overskridende forfølgelse og grænseoverskridende observation. Konkret an-
befales det at udvide listen over forbrydelser for hvilke, der i dag kan an-
vendes forfølgelse og observation over grænserne, samt fjerne de geografi-
ske og tidsmæssige begrænsninger herfor. Endvidere lægges der op til at
udvide anvendelsesområdet for tjenestevåben for de involverede politifolk
fra udelukkende at måtte anvende tjenestevåben i tilfælde af nødværge,
lægges der op til at anbefale, at tjenestevåben også kan anvendes i tilfælde,
hvor det er til forsvar af andre.
Side 2/7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 149: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operativt politisamarbejde, fra justitsministeren
For så vidt angår grænseoverskridende forfølgelse anbefales det at udvide
anvendelsesområdet heraf fra alene at indbefatte passage af landgrænser til
også at indbefatte sø- og luftgrænser. Videre i tilfælde af grænseoverskri-
dende forfølgelse foreslås det at henstille til, at medlemsstaterne tillader, at
polititjenestemænd fra andre medlemsstater kan standse, anholde eller mid-
lertidigt tilbageholde en mistænkt, herunder ved hjælp af tvang og fysisk
vold.
Derudover fremsættes også en række anbefalinger for så vidt angår fælles
operationer, herunder henstilles der bl.a. til, at medlemsstaterne i tilfælde af
fælles operationer tillader polititjenestemænd fra andre medlemsstater at fo-
retage identitetskontrol og pågribe enhver person, der forsøger at undgå
identitetskontrol, samt at polititjenestemænd fra andre medlemsstater kan
bære deres tjenesteuniform og tjenestevåben mv. Derudover er der også hen-
stillinger vedrørende træning og uddannelse af polititjenestemænd, som
sandsynligvis vil blive involveret i grænseoverskridende politiarbejde.
Det anbefales desuden medlemsstaterne at benytte fælles operationer til be-
kæmpelse af visse typer af kriminalitet, herunder migrantsmugling og men-
neskehandel.
Organisatoriske tiltag til forbedring af politisamarbejdet
Henstillingerne indeholder en række anbefalinger til organisatoriske tiltag,
som kan forbedre politisamarbejdet, herunder styrke samarbejdet mellem de
nuværende politi- og toldsamarbejdscentre (som det anbefales at omdøbe til
fælles politi- og toldstationer) samt oprettelsen af en koordineringsplatform
til fællesoperationer, som skal understøtte medlemsstaternes praktiske ko-
ordinering af det operative politisamarbejde.
Videre anbefales det, at medlemsstaterne sikrer en effektiv adgang til oplys-
ninger og kommunikationsmidler for polititjenestemænd, som deltager i det
grænseoverskridende operationelle politisamarbejde omfattet af henstillin-
gen.
Udvikling af en fælles EU-politikultur
Endelig indeholder henstillingen også en række anbefalinger vedrørende
fælles uddannelse og faglig udvikling relateret til grænseoverskridende ope-
rationelt politisamarbejde, herunder konkret til bl.a. udvekslingsprogram-
mer for politielever samt sprogkurser.
Side 3/7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 149: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operativt politisamarbejde, fra justitsministeren
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Rådet vedtager henstillinger og Europa-Parlamentet skal derfor ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Med henvisning til truslen fra alvorlig, grænseoverskridende kriminalitet
har Kommissionen i forhold til nærhedsprincippet anført, at der er behov for
en fælles EU-indsats for at løse disse udfordringer.
Kommissionen anfører videre, at EU er bedre rustet end de enkelte med-
lemsstater til at sikre sammenhæng i de foranstaltninger, der træffes på na-
tionalt plan, afhjælpe forskelle i forskellige praksis, forebygge overlap og
usikkerheder og i sidste ende sikre effektive modforanstaltninger mod græn-
seoverskridende kriminalitet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering af, at nærhedsprincippet er
overholdt.
6. Gældende dansk ret
Lov om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen
Henstillingens forslag til afsnit 2 om grænseoverskridende forfølgelse,
grænseoverskridende observation og fælles operationer er i dag dels regule-
ret i Schengenkonventionens artikel 40 og 41, der er inkorporeret i dansk ret
ved lov nr. 418 af 10. juni 1997 om Danmarks tiltrædelse af Schengenkon-
ventionen, dels i bilaterale aftaler og bilaterale erklæringer mellem med-
lemslandene indgået som udfyldning og supplement til Schengenkonventi-
onen. For Danmarks vedkommende kan der således henvises til aftale af 6.
oktober 1999 mellem Kongeriget Danmarks regering og Kongeriget Sveri-
ges regering om politimæssigt samarbejde i Øresundsregionen (gennemført
ved lov nr. 318 af 9. maj ) samt aftale af 21. marts 2001 mellem Kongeriget
Danmarks regering og Forbundsrepublikken Tysklands regering om politi-
mæssigt samarbejde i grænseområderne (gennemført ved bekendtgørelse nr.
9 af 26. marts 2001) samt Danmarks erklæringer over for Tyskland og Sve-
rige vedrørende forfølgelsesvirksomhed ind i Danmark.
Det uskrevne grundlovsforbud
Både efter folkeretten og statsretten anses danske myndigheder som ud-
gangspunkt for at være enekompetente til at udøve myndighedsbeføjelser
inden for dansk territorium (det såkaldte uskrevne grundlovsforbud).
Side 4/7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 149: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operativt politisamarbejde, fra justitsministeren
Det antages dog, at grundloven, herunder det uskrevne grundlovsforbud,
ikke er til hinder for, at et fremmed lands myndigheder efter folkeretlig af-
tale om afgrænsning af de indbyrdes jurisdiktionsforhold opnår adgang til
dansk territorium til at udøve visse beføjelser i forhold til personer mv., som
også har en særlig tilknytning til det pågældende andet land. Vurderingen af
sådanne såkaldte jurisdiktionsaftalers forhold til grundloven beror på den
enkelte aftales formål og nærmere indhold, herunder karakteren og omfan-
get af de udenlandske myndigheders beføjelser på dansk område.
Som et eksempel på det kan nævnes den ovenfor omtalte lov om Danmarks
tiltrædelse af Schengenkonventionen, hvorefter et medlemslands politi har
fået adgang til i en afstand på op til 25 km fra den dansk-tyske grænse at
observere og forfølge lovovertrædere på dansk territorium. Der er ikke tale
om, at disse myndigheder kan foretage nogen form for fysisk magtanven-
delse. Magtanvendelse på dansk territorium vil, bortset fra eventuelle til-
fælde af nødværge, skulle foretages af dansk politi. Ordningen indebærer
desuden ikke, at dansk politi afskæres fra at udøve de pågældende beføjel-
ser, men alene at der etableres en parallel kompetence for andre medlems-
landes politi. Der kan endvidere peges på, at der vil være tale om beføjelser
i forhold til lovovertrædelser, som har tilknytning til udlandet.
Det fremgår af pkt. 5 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget bag lov
om Danmarks tiltrædelse af Schengenkonventionen (lovforslag nr. L 221 af
10. april 1997), at Justitsministeriet konkluderede, at konventionen kunne
tiltrædes inden for rammerne af grundloven, idet der ikke med tiltrædelsen
ville blive overladt beføjelser, som efter grundlovens § 20 kun kan overlades
til mellemfolkelige myndigheder, til andre landes myndigheder. Ved vurde-
ringen lagde Justitsministeriet bl.a. vægt på, at udenlandske myndigheder
ikke kan foretage fysisk magtanvendelse i forbindelse med observation og
forfølgelse på dansk territorium, dvs. at magtanvendelse på dansk territo-
rium, bortset fra eventuelle tilfælde af nødværge, vil skulle foretages af
dansk politi. Ud over karakteren af beføjelserne lagde Justitsministeriet end-
videre vægt på, at retten for et andet medlemslands politi til at fortsætte en
forfølgelse kun gælder i en afstand på op til 25 km fra den dansk-tyske
grænse, og at de danske myndigheder efter konventionen når som helst kan
forlange observationen indstillet.
7. Konsekvenser
Forslaget til henstilling har i sig selv hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser.
Side 5/7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 149: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operativt politisamarbejde, fra justitsministeren
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet, men da det udgør en udbygning af
Schengenreglerne, vil Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen af
henstillingen skulle meddele Kommissionen, hvorvidt Danmark ønsker at
gennemføre denne. Henstillingen er ikke juridisk bindende.
Såfremt henstillingen vedtages, og Danmark beslutter at gennemføre den,
vil henstillingen kunne medføre både lovgivningsmæssige og statsfinan-
sielle konsekvenser. Disse vil i givet fald blive vurderet særskilt i den for-
bindelse, herunder i lyset af det uskrevne grundlovsforbud. Det er på det
foreliggende grundlag vurderingen, at dele af henstillingen ikke vil kunne
gennemføres inden for rammerne af det uskrevne grundlovsforbud. Det gør
sig navnlig gældende for så vidt angår anbefalingen om, at polititjeneste-
mænd fra andre medlemsstater skal kunne standse, anholde eller midlerti-
digt tilbageholde en mistænkt (herunder ved hjælp af tvang og fysisk vold),
og anbefalingen om, at medlemsstaterne i tilfælde af fælles operationer til-
lader polititjenestemænd fra andre medlemsstater at foretage identitetskon-
trol og pågribe enhver person, der forsøger at undgå identitetskontrol. Det
bemærkes i den forbindelse, at det ikke fremgår af forslaget, at magtanven-
delse fra udenlandske polititjenestemænd i disse tilfælde vil skulle ske under
dansk ledelse og kontrol. Den nærmere betydning af henstillingens bestem-
melse om, at tjenestevåben også kan anvendes i tilfælde, hvor det er til for-
svar af andre i forhold til en evt. udvidelse af det danske nødværgebegreb
vil i den forbindelse også skulle afklares.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter som følge af EU-retsakter afhol-
des inden for de berørte myndigheders eksisterende bevillingsramme,
jf.
budgetvejledningens bestemmelser herom.
8. Høring
Forslaget og grund- og nærhedsnotatet har været sendt i høring hos Special-
udvalget for politimæssigt og retligt samarbejde.
Politiforbundet bakker overordnet op om initiativer, som har til formål at
styrke de retshåndhævende myndigheders muligheder for at bekæmpe græn-
seoverskridende kriminalitet. Omvendt giver Politiforbundet udtryk for at
være yderst betænkelig ved ethvert tiltag, som indebærer (øget) adgang for
udenlandske myndigheders medarbejdere til at foretage egentlige efter-
forskningsskridt eller gennemføre tvangsindgreb i retshåndhævelsesøjemed
på den danske stats territorium.
Side 6/7
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 149: Oversendelse af grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Rådets henstilling om operativt politisamarbejde, fra justitsministeren
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
10. Regeringens (foreløbige) generelle holdning
Regeringen er umiddelbart positivt indstillet over for initiativer, der sigter
på at forbedre det europæiske politisamarbejde. Det er imidlertid centralt for
regeringen, at det uskrevne grundlovsforbud respekteres, og regeringen vil
derfor arbejde for at sikre, at henstillingen ikke går udover, hvad der kan
rummes inden for rammerne heraf. Regeringen ser i øvrigt positivt på valget
af retsakt, idet en henstilling ikke er juridisk bindende.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 7/7