Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2519344_0001.png
Leverance 3 - Kompensationsordning ved svindel med betalinger
via NemKonto
I
leverance 1 og 2
er der identificeret en problemstilling i forhold til regulering og
håndtering af NemKonto, som medfører, at borgere kan risikere at lide økonomisk
tab, selvom de ikke har handlet uagtsomt i deres håndtering af NemID/MitID. I
det følgende beskrives:
Løsningsforslag
Sagsbehandling
Udgiftsmæssige konsekvenser
Vejledning af borgerne
26. januar 2022
Løsningsforslag
For at styrke borgernes retsstilling og tillid til de offentlige systemer og løse de
skitserede problemstillinger, jf. leverance 2, foreslår arbejdsgruppen, at der etableres
en ordning, hvorefter staten kan kompensere borgere for udbetalinger, som
borgerne ikke har modtaget grundet fejl eller svindel med oplysninger i NemKonto-
systemet. Det betyder, at i de tilfælde, hvor borgeren ikke har handlet uagtsomt i
håndtering af sit NemID/MitID, vil vedkommende kunne kompenseres for et
beløb svarende til den svindlede NemKonto-udbetaling.
En sådan ordning vil kunne udformes uden at berøre de gældende regler under
betalingsloven eller den almindelige aftaleret, som regulerer eksempelvis uautorise-
rede overførsel via Netbank, køb af varer over internettet, optagelse af lån mv, hvor
borgeren som udgangspunkt ikke hæfter i forbindelse med eventuelt misbrug.
En sådan ordning bør afgrænses til alene at omfatte tilfælde, hvor borgere svindles
for deres retmæssige udbetalinger, der følger af lov eller aftale, som følge af misbrug
af NemKonto-systemet. Ordningen vil således sikre, at borgeren modtager den ud-
betaling, som vedkommende har krav på. For at sikre en ensartet retsstilling foreslås
det samtidigt, at kompensationsordningen bør omfatte misbrug af private udbeta-
linger, som sker via NemKonto-systemet. Det vil betyde, at staten påtager sig den
økonomiske risiko for både offentlige og private udbetalinger i tilfælde af misbrug
af borgerens NemID til ændring af borgernes NemKonto, hvorefter udbetalingen
i stedet tilgår svindleren.
Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at der skal være mulighed for bagudrettet kom-
pensation af borgere, som har været udsat for NemKonto-misbrug, således at der i
en periode på seks måneder fra etablering af ordningen vil kunne ansøges om kom-
pensation i sager om svindel med NemKonto med tilbagevirkende kraft. Med ud-
gangspunkt i logoplysninger i NemKonto-systemet, vil det være muligt at doku-
mentere ændringer tre år tilbage i tid. Der har dog været eksempler på svindel, der
går længere tilbage, fx
keylogger-sagerne
hvor borgere, der har brugt offentligt tilgæn-
gelige computere på landets biblioteker, uforskyldt har fået stjålet deres fortrolige
oplysninger via såkaldte
keyloggere
til brug for økonomisk kriminalitet. Det foreslås,
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 139: Lovudkast til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v. (Mulighed for økonomisk kompensation ved svindel med Nemkonto) og høringsliste, fra finansministeren
2519344_0002.png
Side 2 af 4
at der inden for rammerne af kompensationsordningen bliver mulighed for at an-
søge om kompensation for svindel med NemKonto inden for de sidste ti år fra
etablering af ordningen.
Under en bagudrettet kompensationsordningen vil der kunne ses tilfælde, som lig-
ger så langt tilbage i tid, at det vil være vanskeligt at sikre tilstrækkelig dokumenta-
tion, herunder fordi oplysninger i NemKonto-systemet slettes efter tre år. Det kan
ikke udelukkes, at der i konkrete tilfælde ikke vil kunne udbetales kompensation
pga. af manglende dokumentation.
Ordningen vil ligeledes indebære, at en offentlig myndighed skal kunne træffe af-
gørelse i sager om svindel med udbetalinger via NemKonto med henblik på udbe-
taling af kompensation. Det foreslås, at kompetencen til at træffe afgørelser i sa-
gerne indledningsvist placeret hos Digitaliseringsstyrelsen.
Uanset indførelsen af en kompensationsordning foreslår arbejdsgruppen, at det af-
klares og præciseres, hvordan regler om frigørende virkning skal regulere såvel of-
fentlige som private udbetalinger, herunder reglernes sammenhæng med betalings-
loven og den almindelige aftale- og obligationsret.
Sagsbehandling
Der lægges op til, at der på baggrund af den af borgerens fremlagte dokumentation
1
vil blive truffet afgørelse om, hvorvidt der skal udbetales kompensation. Der lægges
op til, at der som udgangspunkt bør udbetales kompensation for manglende offent-
lige og private udbetalinger, såfremt borgeren ikke har handlet uagtsomt. Som led i
uagtsomhedsvurderingen bør det bl.a. indgå, under hvilke omstændigheder tredje-
mand er kommet i besiddelse af indehaverens oplysninger (brugernavn, adgangs-
kode og identifikationsmiddel til NemID/MitID, fx nøglekort til NemID eller ko-
deviser til MitID), om indehaveren havde haft kendskab til, at tredjemand var kom-
met i besiddelse af de pågældende oplysninger, og om indehaveren havde gjort,
hvad der var muligt for at forhindre misbrug, fx ved at spærre sit NemID/MitID
så hurtigt som muligt.
Tilsvarende uagtsomhedsvurdering bør anvendes i forhold til situationer, hvor en
tredjemand gennem social engineering-angreb, fx ved svindelopkald til indehave-
ren, er lykkedes med at opnå kendskab til indehaverens oplysninger og har snydt
borgeren til at godkende transaktioner ved at swipe med NemID nøgleapp eller
MitID app.
Som led i ordningen bør udbetaling af kompensation forudsætte, at borgeren ind-
sender dokumentation for kravet, således at sagen kan oplyses tilstrækkeligt til, at
myndigheden vil kunne træffe afgørelse uafhængigt af politiets efterforskning.
Det bemærkes, at hvis borgeren har handlet uagtsomt, eller der ikke vil kunne sikres
tilstrækkelig dokumentation, vil der ikke kunne udbetales kompensation.
Dokumentationen bør bl.a. indeholde: politianmeldelse, redegørelse af forløbet, dokumentation for beretti-
gelse til udbetaling, dokumentation for at NemID er spærret og fuldmagt til indhentning af logoplysninger for
henholdsvis NemID og NemKonto.
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 139: Lovudkast til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v. (Mulighed for økonomisk kompensation ved svindel med Nemkonto) og høringsliste, fra finansministeren
2519344_0003.png
Side 3 af 4
Udgiftsmæssige konsekvenser
Etablering af kompensationsordningen vil indebære udgifter til henholdsvis lønsum
til sagsbehandling og kompensation.
Omfanget af uautoriserede overførsler via NemKonto er behæftet med stor usik-
kerhed, og denne type svindel registreres ikke særskilt hos politiet. Omfanget for-
ventes dog fremadrettet at være begrænset, da der 19. april 2021 blev tilføjet et
ekstra godkendelsestrin ved ændring af NemKonto via selvbetjeningsløsningen. En
NemKonto anvist via selvbetjeningsløsningen er herefter først aktiv, når kontoen
er aktiveret via kode angivet i et fysisk fremsendt aktiveringsbrev.
Ved etablering af kompensationsordningen vurderes det samlede ressourcetræk for
sagsbehandlingen ikke at overstige 2-4 årsværk. Der vil i 2022 og 2023 dog være
behov for ekstra ressourcer til dels etablering og håndtering af bagudrettede sager.
Udgifter til kompensation vurderes endvidere ikke at overstige 2 mio. kr. årligt, men
de må dog vurderes at være højere i de første år, hvor der træffes afgørelser i bag-
udrettede sager,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Foreløbig estimering af udgiftsmæssige konsekvenser
2022
Udgifter i alt (mio.kr.)
Lønsumsbehov
Udbetaling af kompensation
I alt
2.3
4.6
1.5
3.0
3,8
7.6
2.7
5.4
2.0
4.0
4,7
9.4
1.5 - 3.0
1.0
2.0
2,5
5.0
1.5
3.0
1.0
2.0
2,5
5.0
2023
2024
2025
Anm.: Udgifter til opstart i 2022 samt bagudrettet kompensation er medtaget i estimatet. Der kan være behov for at
justere økonomien efter ordningen er trådt i kraft.
Kilde: Digitaliseringsstyrelsen
Det kan overvejes, hvordan kompensationsordningen skal finansieres, herunder
ved at se på mulighederne for gebyrfinansiering.
Vejledning af borgerne
En kompensationsordning vil ikke påvirke det aftaleretlige anliggende mellem bor-
ger og eksempelvis udlånsvirksomheder, uagtet at forbrugslån udbetales via Nem-
Konto, hvor svindleren har ændret den underliggende konto, så lånet går til svind-
leren. Borgere, der oplever udfordringer med at afvise betalingskrav fra fx udlåns-
virksomheder, vil således ikke være omfattet af kompensationsordningen. Det skal
ses i lyset af, at denne type misbrug angår indgåelse af en aftale i borgernes navn,
der udgør falsk eller forfalskning. Der er således ikke tale om ydelser, som borgeren
har krav på, idet borgeren aldrig har indgået en sådan aftale. Borgeren hæfter som
det klare udgangspunkt ikke for betaling af varer eller lån, som er optaget i borge-
rens navn ved falsk eller forfalskning.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 139: Lovudkast til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v. (Mulighed for økonomisk kompensation ved svindel med Nemkonto) og høringsliste, fra finansministeren
Side 4 af 4
Der vil i forlængelse af arbejdsgruppens afrapportering blive iværksat en borger- og
erhvervsrettet kampagneindsats, som skal have fokus på borgernes retsstilling, her-
under også i forhold til forbrugslånsvirksomheder.