Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del Bilag 139
Offentligt
2519339_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg og Retsudvalg
Christiansborg
26. januar 2022
Til medlemmerne af Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg og Retsudvalg
Der har siden sommeren 2020 været fokus på en række konkrete tilfælde, hvor
borgere har været udsat for svindel med deres NemID. Der har i kølvandet på de
konkrete svindelsager været fokus på forurettede borgeres retsstilling ift. hæftelse,
kompensation og erstatning.
NemID er adgangsgivende til en lang række offentlige og private løsninger og tje-
nester, og har en kriminel uberettiget tilegnet sig en borgers NemID-oplysninger,
kan oplysningerne bl.a. anvendes til at overføre penge fra en netbank, indgå aftaler
om forbrugslån eller ændre borgerens NemKonto. NemKonto håndterer alle of-
fentlige udbetalinger til borgere og virksomheders konti, og private virksomheder
kan ligeledes benytte systemet til at foretage udbetalinger.
Da den retlige regulering hører under flere ministerier, nedsatte finansministeren i
maj 2021 en arbejdsgruppe bestående af Digitaliseringsstyrelsen, Justitsministeriet
og Erhvervsministeriet, som fik til opgave at gennemgå de nuværende regler samt
opstille forslag til evt. regelændringer. Arbejdsgruppens gennemgang er vedlagt
som
leverance 1, 2 og 3.
Arbejdsgruppens gennemgang viser, at der generelt er et fornuftigt beskyttelsesni-
veau, da en borger som udgangspunkt ikke hæfter, hvis en kriminel har svindlet
med vedkommendes NemID, og borgeren er uden skyld heri (ikke har handlet
uagtsomt). Arbejdsgruppen har dog samtidigt identificeret en problemstilling i for-
hold til, at borgere selv risikerer at lide et tab i tilfælde, hvor svindleren ændrer
borgerens NemKonto til en konto kontrolleret af svindleren.
Som loven tolkes i dag, udbetaler offentlige myndigheder med frigørende virkning
til NemKonto og har dermed ikke hjemmel til at genudbetale i tilfælde af svindel.
Ved private virksomheders udbetalinger til NemKonto er det forbundet med en
vis usikkerhed, hvorvidt borgeren har krav på genudbetaling. Domstolene ses
endnu ikke at have taget stilling.
REU, Alm.del - 2021-22 - Bilag 139: Lovudkast til lov om ændring af lov om offentlige betalinger m.v. (Mulighed for økonomisk kompensation ved svindel med Nemkonto) og høringsliste, fra finansministeren
Side 2 af 2
Med nærværende lovforslag foreslås det, at
lov om offentlige betalinger mv.
ændres såle-
des, at der kan ske udbetaling af kompensation, hvis man som borger uforskyldt
er blevet svindlet med betalinger via NemKonto. Finansministeren bemyndiges
herefter til at fastsætte regler herom i en bekendtgørelse.
I lovforslaget lægges der endvidere op til, at der i seks måneder fra reglernes
ikrafttrædelse vil kunne ansøges om kompensation i sager om svindel med Nem-
Konto med tilbagevirkende kraft. Det forventes, at den tilbagevirkende kraft vil
være 10 år tilbage, for at imødekomme kendskab til eksisterende svindelsager.
Arbejdsgruppen har foruden ovenstående konstateret, at der i flere svindelsager,
som er omtalt i pressen, er borgere, som oplever udfordringer med at afvise for-
pligtelser, når kriminelle fx har tegnet forbrugslån i borgerens navn, til trods for
det klare aftaleretlige udgangspunkt er, at borgerne ikke hæfter, når borgeren ikke
selv har indgået aftalen.
Der igangsættes på den baggrund en borger- og erhvervsrettet kommunikations-
indsats. For borgere vil der blive oplyst om retsstillingen i tilfælde af svindel på
www.sikkerdigital.dk
og i opslag på
Facebooksiden Sikker Digital.
Arbejdsgruppens
kortlægning vil desuden indgå i vejledningen af borgerne i hotline for identitetsty-
veri. Den erhvervsrettede kommunikationsindsats skal gøre opmærksom på de
regler, der gælder i det tilfælde, hvor en forbruger oplever identitetstyveri og hvor-
dan den erhvervsdrivende forventes at forholde sig i den sammenhæng. En ud-
lånsvirksomhed er forpligtet til at oplyse kunder, der gør indsigelse om identitets-
tyveri, om de civilretlige regler, der gælder for dette område, og om mulighederne
for at få en indsigelse prøvet.
En række andre problemstillinger relateret til dette område er blevet drøftet på et
møde d. 11. januar 2022 med repræsentanter fra henholdsvis Indenrigs- og Bolig-
udvalget og Retsudvalget. Opfølgning herpå vil blive adresseret særskilt.
Nærværende lovforslag er sendt i høring med frist d. 23. februar 2022 kl. 12.00.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister